Rég nem szerelem / L'économie du couple (2016)
2016. december 29. írta: 20legendd

Rég nem szerelem / L'économie du couple (2016)

A filmet a Scope100 program keretében volt lehetőségem megtekinteni

afterlove1.png

Feltételezem, mindenki ismeri, hogy milyen rossz érzés az, amikor egy olyan ismerőssel kell egy liftben utazni, aki nem igazán kedvel téged, és cserébe te sem kedveled őt. Ezek után gondoljunk bele, hogy milyen egy olyan szituációban élni, amelyben gyakorlatilag össze vagy zárva a volt házastársaddal, miután már mindketten kimondtátok, hogy ennek vége.  Nyilván a legtöbbször próbálná az ember kerülni a konfliktusokat, de ha ennyire kiéleződik a helyzet, a legapróbb szóváltásból is bármikor hosszas vita kerekedhet, minek során könnyen megutálhatunk bárkit, aki egykoron közel állt hozzánk.

A történet középpontjában egy kétgyermekes család áll, melynek sem az elő- sem pedig az utóéletéből nem látunk semmit, így a nem egészen másfél órás film egy az egyben a válási fázist öleli fel a két szülő között. Annak is azt a részét, amikor már mindkét fél elkötelezte magát a döntés mellett, de a dolgok időpontja és mikéntje még tisztázatlan, így azok a feltételek is, hogy kinél mennyit legyenek a gyerekek, hogyan osszák fel a vagyont, stb… Csupán annyi a bökkenő ugyebár, hogy pénz hiányában kénytelen ez az egymástól elhidegülő két ember egy fedél alatt átélni a procedúrával járó szenvedést.

afterlove2.png

Már ennyiből is leszűrhettük, hogy az After Love nem túlságosan ambíciózus azáltal, hogy egy olyan sztorira épít, amit már nem egyszer figyelemmel kísérhettünk (az elmúlt időszakban például a Nader és Simin - Egy elválás történetében), ami így a legnagyobb gyengesége lesz a filmnek. Még csak azt sem mondhatnánk, hogy innovatív eszközöket használna Joachim Lafosse rendező, akár a narratíva, akár a technikai dolgok szempontjából. Igaz, ez a letisztult egyszerűség az, ami a legnagyobb erőssége is a produkciónak, hiszen a cselekmény nem vállal sokat magára, de amennyit igen, azt remekül viszi végig, gondosan odafigyelve minden apró részletre, melyek egy ilyen szituációban felmerülhetnek, és legtöbbször fel is merülnek.

Könnyen abba a csapdába eshetett volna a film, hogy gépiesen tálalja a már ismert helyzeteket, de ez szerencsére nem így történt. Sőt, abszolút hiteles, és hétköznapi mindaz, amit látunk – nincsenek túlhúzott, melodramatikus pontjai az alkotásnak, csak a puszta a valóság, ami olykor mégis nagy erővel tud lecsapni ránk. Ezt jól szemlélteti az is, hogy az egész történet legfájdalmasabb, de egyben legemberibb csúcspontját is egy olyan jelenet képezi, melyben egy szó sem hagyja el a főhőseink ajkait, így csak a kifejező képsorokra hagyatkozunk. Ennek köszönhető többek között az is, hogy mi nézők is könnyedén tudunk azonosulni a szereplőkkel, ami kritikus pont egy ilyen film esetében, mert ha nem érezzük át a karakterek motivációit, akkor a hatásmechanizmus sem kezd el dolgozni.

afterlove3.png

Persze ahhoz, hogy tudjon működni egy ilyen egyszerű koncepció, kell az is, hogy ne legyenek egyértelműen fekete-fehér érzéseink a reprezentált szituációkkal kapcsolatban, aminek jól meg is alapoznak a karakterábrázolások, hiszen a látottak alapján sem a férj, sem a feleség nem nevezhető egyoldalú szereplőnek. Néha az egyiknek, néha pedig a másiknak adunk igazat; egyszer az előbbi tűnik szimpatikus, racionális figurának, máskor pedig az utóbbi. Az írás szempontjából egészen biztos, hogy nem könnyű feladat ezen az elven, konzisztensen végigvezetni egy történetet, de az After Love sikerrel abszolvált minden ilyen akadályt, és az elkerülhetetlen lezáráshoz közeledve, a tétek emelkedésekor is minden képkocka a pártatlanságnak lett alárendelve.

Bár nem sokszor hagy teret a válás egyéb szempontok kibontakozásának, olykor-olykor viszont, még ha csak a fő motívum kontextusában is, de felszínre törnek a társadalmi különbségek, melyek a két főszereplőt jellemzik. Amíg ugyanis a férj egy tipikusan kékgalléros háttérrel rendelkezik, és ő maga is ilyen hivatást végez, addig a feleség egy kifejezetten jómódú család sarja. Mindez azért válik fontossá, mert mindkét fél magával hozza a neveltetéséből származó karakterjegyeket az érveléskor. Példának okáért, a férj hamarabb kapja fel a vizet, fontosabb számára a pénz, a feleség pedig sokszor húzza elő a fölényeskedő kártyát egy vitában.

afterlove4.png

A pozitívumok közé lehetne sorolni a színészi teljesítményeket, hiszen mind Bérénice Bejo, mind pedig Cédric Kahn, de még az ikerpár gyerekszereplői is teljesen magabiztosan hozták, amit kellett, és ezek nélkül az alakítások nélkül biztosan nem lett volna olyan hiteles az összkép, mint amilyen lett. Negatívum azonban, hogy a gyerekek nézőpontja csak pillanatok erejéig tudott érvényesülni – mondjuk akkor értékesen - mert az egy plusz színt adhatott volna a cselekménynek, márpedig tónusokból nem vizsgázott jelesre a film. Igaz, nem is feltétlenül kellett neki, hiszen e nélkül is maximálisan tudott működni a sztori, ami ugyan nem váltja meg a világot, de azt sem tudom elképzelni, hogy megbánnánk, ha erre az alkotásra ülnénk be a moziba, mert az ismerős elemekből is tud még egy érdekes sztorit építeni az After Love.

Az After Love teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr9312075815

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása