Daráló: Szívek szállodája / Gilmore Girls
2016. augusztus 11. írta: tonks

Daráló: Szívek szállodája / Gilmore Girls

gilmore-girls_1.jpg

A sorozatokkal elég nehéz naprakész lenni, a véget ért sorozatok pedig végképp megbonyolítják a helyzetet. Mit érdemes elővenni a régiek közül, mit nem szabad kihagyni? Vagy épp beköszönt valakinél az uborkaszezon a nézett sorozatoknál és darálna valami jót. Ehhez nyújtunk segítséget a Darálóban, amelyben már véget ért sorozatokat ajánlunk Nektek.

Kevés olyan sorozat van, amely valamiképpen meghatározó az ember életében. Vannak jó sorozatok, vannak fantasztikus sorozatok, és vannak azok, amik örök emlékek maradnak és bármikor leül az ember egy-egy epizód elé akkor is, ha már kívülről fújja. Számomra ilyen a Gilmore Girls, a magyar szerencsétlen címadás egyik zászlóshajójaként a Szívek szállodája, amely 7 évadot élt meg és nemrég a Netflix is a felélesztése mellett döntött. November 25-én jön az új évad, így még van egy kis idő pótolni a szériát. Mert ez tipikusan az a sorozat, amin mindenki el tud szórakozni, tökéletes a kikapcsolódásra két komorabb drámasorozat, film között.

A sorozat a feelgood szériák egyik legjobb képviselője, amely bár 2007-ben véget ért, azóta se sikerült igazán pótolni, vagy ha igen, akkor 1 évad után lesújtott rá a kasza (szegény Emily Owens MD, Red Band Society, vagy Bunheads). Valószínűleg a Netflix nem is gondolta volna, hogy mekkora siker lesz, hogy felveszik a Gilmore Girls-t a repertoárjukba, de az lett, újra sokat cikkeztek a sorozatról és kiderült, hogy majd' 10 év után is hány millió rajongója van. Az évek során többször felmerült a folytatás híre, akár új évad, vagy film formájában, de idővel mind kacsának bizonyult. Aztán a Netflix újra bebizonyította, hogy miért lehet nagyon szeretni, ugyanis a sikert látva bátor döntést tett és tavaly ősszel bejelentették, hogy felélesztik a sorozatot. A novemberben 25-én érkező új szezon 4 epizódja egy-egy évszakot fog felölelni, innen a cím is: Gilmore Girls: A Year in the Life.

gilmore-girls-2x21-stills-milo-ventimiglia-14977624-500-334.jpg

Hogy vajon mi a sorozat titka?

Az alapsztori tényleg nem hangzik valami izgalmasan: Lorelai Gilmore nagyon fiatalon lett terhes és egy képzeletbeli amerikai kisvárosban, Stars Hollow-ban él. A város szállodájában dolgozik és egyedül neveli immáron 16 éves lányát, Rory-t. Kellemesen élik életüket a kedves kisvárosban, mikor is Rory-t felveszik az egyik drága magániskolába, a Chiltonba, ahonnan sokkal nagyobb esélyekkel juthatna be álmai egyetemére, a Harvardra, mint az egyszerű Stars Hollow Középiskolából. Lorelai, hogy teljesítse lánya álmát, a gazdag szüleitől, Emily-től és Richard-tól kér segítséget, akiktől még 16 évesen menekült el egy csecsemővel a karján. A szülők bele is egyeznek, azzal a feltétellel, hogy jelen akarnak lenni az életükben és minden péntek este náluk vacsoráznak.

A titok nem is a fentiekben, hanem magában Stars Hollow-ban rejtőzik, és annak fura lakóiban, akiket nem lehet nem szeretni. Az állandó kisvárosi ünnepekkel, falugyűlésekkel, nem mindennapi karakterekkel teli városka tökéletes hátteret biztosít Lorelai és Rory életének, akik maguk is tökéletes stars hollowiak. A 7 évad alatt Rory leérettségizett és lediplomázott, felnőtt és vele együtt Lorelai élete is folyamatosan alakult. A sorozat bemutatása idején valószínűleg nem volt olyan megszokott egy lányát egyedül nevelő, független nő főszereplő, és Rory sem a tipikus tini vonulatot erősítette: eminens diák, könyvmoly, aki hallgat az anyjára, minden városi rendezvényen önkéntes és sokszor felelősségteljesebb, mint az anyja.

gilmore-girls-pilot-01.jpg

A remek kettősük viszi el a sorozatot a hátán. Nem szimpla anya-lánya kapcsolat van köztük, hanem egymás legjobb barátai, miközben egyikőjük sem tökéletes, ami néha ellentétet, vitát szül, de mégis irigylésre méltó a kapcsolatuk. Közös tulajdonságaik, hogy szeretnek reggel sokáig aludni, imádják a filmeket és tévéműsorokat, nem tudnak főzni ezért gyorskaján és nassolnivalókon élnek, mégsem híznak és kávéfüggők. Ezen kívül Lorelai imád vásárolni, Rory pedig imád olvasni. És mindketten sokat és gyorsan beszélnek, mindenről meg van a véleményük. Olyan tulajdonságok ezek, amelyekkel könnyű azonosulni, főleg ha azon kapja magát az ember, hogy 9 epizódot megnézett aznap a sorozatból és közben pizzán és kólán élt.

gilmore-girls.jpg

Stars Hollow lakói közül nehéz kedvencet választani: ott van a szabálymániás, kötött kardigános Taylor képviselő és boltos, a kalandos életet megélt, sok férjet elfogyasztó Miss Patty, a macskamániás, rikácsoló Babette, a fura Kirk, a morcos kávézós, Luke, a hebrencs szakács Sookie vagy épp a zöldséges Jackson, aki néha a terményeivel alszik. Felsorolni se lehet mindenkit, mind-mind olyan karakterek, akiket nem lehet nem szeretni, én pedig imádtam minden percet, amiben szerepeltek, a falugyűlések, kávézós beszélgetések, stb. aranyat érnek. A szereplők közötti interakciók a legjobbak, remekül lehet rajtuk szórakozni, szerintem ebben a sorozatban vannak a legzseniálisabban megírt párbeszédek, agyon lehetne idézgetni mindegyik évadot, annyi jó duma van benne.

tumblr_lykg6qpd6h1rn9o3co1_500.jpg

A romantikus vonulat is sok szerepet kapott a 7 évad alatt, Rory barátai mellett Lorelai életében is fel-feltűntek jelöltek és bőven lehetett szurkolni ennek, vagy annak, de sokszor jó volt látni, hogy nem engedték eluralkodni a romantikus nyálat a sorozaton, sőt Lorelai nagy szerelmét elég jól vezették végig az évadok alatt. 

Stars Hollow ellenpólusaként Lorelai szülei vannak jelen, akik megtestesítik a tipikus gazdag amerikaiakat: golfklub tagok, az előkelő társaság tagjaiként partikra járnak, utazgatnak és egyszerűen a sznobság megtestesítői a lányuk szerint. Lorelai-nak sok mindenben igaza van, de Emilyék is sokat változnak az évek során és a Gilmore család tagjait lassan erős kötelék fűzi össze.

gilmore-girls-gilmore-girls-30974639-500-333.jpg

A zenék remekül összeválogatottak, a spotify Complete Soundtrack listája 216 dalt tartalmaz, ami csak úgy hallgatva is simán megállja a helyét. Sam Phillips la-la-la-s dala(i) pedig örökre eggyé váltak a Gilmore Girlssel.

A sorozat készítője Amy Sherman-Palladino, aki az első hat évadot jegyezte, különböző okokból a 7. évadot már más készítette (ami meg is látszott, nem lett annyira jó, természetes, mint az előző szezonok). Szerencsére az új évadot újra ő készíti, ahogy a szereplők is szinte hiánytalanul vissza fognak majd térni.

Sokan nevezik elhamarkodottan csajos sorozatnak, de nagy kár, ha valaki csak ezért nem próbálja be, mert megéri. Azért idevésem a nyilvánvalót, hogy 10/10 és úgy meghoztam a saját kedvem is, hogy beteszek egy részt. Vagy én is nekikezdek az elejétől, hátha hamarabb jön a november vége.

A Szívek szállodája teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr319169236

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.08.11. 20:01:27

Ez egy szar sorozat. Annyira edi-bedi es nyaladzos, hogy egyetlen reszt sem birtam megnezni, pedig a kronyezetembol mindig kapacitaltak, hogy jaj nezzem meg, mert jaj annyira jo. A foszerplo no szirupossagatol konkretan borsozik a hatam. Mindenki tok cuki, edi-bedi, tokeletes, nyali-fali, hude edes, rendi-bendi. Eletszerutlen szar. Mar a csopogos, szirupos hangjuktol is menekultem, ha anyam vagy hugom nezte. A sorozatot csak "nyafkak" cimen hivtam, mert egyfolytaban csak szenvelegtek es folymatosan nyafogtak rohadtul nem fontos dolgokon, orokosen mindenki sirdogal, meg olelgeti egymast, hat engem a vilagbol lehet ezzel a sorozattal kiuldozni. Rosszabb hirt el sem tudok kepzelni ma estere a vacsora melle, minthogy ebbol lesz meg egy evad es tele lesz vele az index es a hogyvolt.blog. Fuuuuj....

tonks 2016.08.11. 20:47:20

@Kishableany: Hát valamiről szólni kell egy sorozatnak, ha nem nyafognak semmin, akkor miről szólna? :D Nyilván nem kell vérkomolyan venni, ez nem egy elgondolkodtató drámasorozat, mint egy Hannibal, vagy Breaking Bad, stb. Szerintem a sok sorozat mellett elfér ez is, de szerencsére nem kötelező nézni.

2016.08.11. 21:05:47

@Kishableany: Talán nem a kissé elbaltázott (szokás szerint) magyar szinkronnal kellett volna megnézned, hanem az eredeti hangokkal. (mondjuk, felirattal, ha nem menne az angol -nem baj, sak mondom, hogy feliratos változatok is minden videomegosztón). Nos, az eredeti színeszek egyáltalán nem édi-bédi, tündi-bündi, nyivákolós stílusban beszélnek, hanem tök normális hangnemben, és a szarkasztikus kiszólások is jobban átjönnek. Én láttam részeket eredetiben és szinkronnal is. És én is felkaptam a fejem, hogy ki az isten nyávog? Mire kiderült, hogy Lorelei. A színésznő viszont nem nyávog. A szinkronhang viszont de. Ez viszont nem a sorozat hibája, hanem az elcseszett magyar szinkroné.
Az meg hogy tökéletesek lennének a karakterek, nem igaz. Éppen ezért maradt meg a rajongótábor, és éppen ezért övezi ekkora érdeklődés a folytatást. Olyan karakterek (a két főszereplő), akikkel lehet azonosulni ... Az első szerelméhez évekig kötődő fiatal leányanya, aki éppen ezért nem képes sokáig elkötelezni magát egy férfi mellett. A tini, aki az összes marhaságot elköveti, amit egy szerelmes fiatal lány csak el bír követni. Realisztikus szereplők, mind ismerünk ilyen embereket, és olykor mi magunk vagyunk azok.

2016.08.11. 21:10:18

Én évekig ellenálltam a címe miatt. Aztán az utolsó évadot a barátnőmnek anno én vettem fel a tévéből, és mikor vágtam meg átírtam neki cd-re, akkor óhatatlanul belenéztem, de akkor sem fogott meg. Aztán jött egy olyan ismétlés a Viasaton, mikor egymás után ment az Alaszkával, és bumm, akkor megfogott.
Azóta etalon. Jó, nem tudom végtelenítve nézni, mert kell a szünet, de időről időre azért előkerül egy újrázásra (vagy csak belenézek, amikor megint ismétlik)
Ami azért érdekes, mert Roryt sose kedveltem, Lorelai is egy csomószor pont olyan volt, mint az anyja, de mégis nagyon szeretem, valószínűleg a mellékszereplők miatt.
Az tuti, hogy ha választani kellene, sőt lehetne egy helyet, én most csomagolnék és költöznék Stars Hallowba ;-) (Gerald Durrell Hahgáj c. könyvében írta Zenkaliról a szigetről, hogy olyan különleges hely, hogy ott minden ember, aki máshol csodabogár lenne, kinevetnék vagy csúfolnák, ott megtalálja a helyét, sőt, kimondottan azért becsülik....na, Stars Hallow is ilyen)

Nem beszélve a filmből családban ragadt dolgoktól, szólásokról, szitukról, amiket egy szóval is fel tudunk idézni. Elég csak annyit mondani, hogy "film by Kirk" vagy "ütő" és már meg is van.

2016.08.11. 21:23:10

@Los Alamuszi: Én is csomagolnék ;)
Mellesleg, pont a legkevésbé sikerült évadot fogtad ki, anno. Nem akarom a posztot ismételni, de valóban érezhető volt Palladino hiánya. Én azért is várom, többek közt a folytatást, mert ő ismét a képben lesz.

csőcsere 2016.08.12. 08:28:55

Pont a napokban kezdtem újranézni az elejétől. Imádom ezt a sorozatot.

Sokáig azért nem néztem, mert a Szívek szállodája cím miatt azt hittem, ez egy brazil szappanopera. Aztán pár éve, egy nyáron kerestem egy sorozatot, hogy esténként tudjam nézni, és előjött, hogy Gilmore Girls. Na mondom, belenézek. Azonnal megfogott és végignéztem mind a 7 évadot.
Most is ezt tervezem. :-)))

Köszönöm a cikket és én is alig várom a novembert!

csőcsere 2016.08.12. 08:33:03

@Pink Petsch: egyetértek, angolul néztem végig, Lorelai hangja kifejezetten jó.

Terézágyú 2016.08.22. 11:24:28

A rohattmagyarszinkron!!!
A rohattmagyarcím!!!!

Na, ez is megvót.
süti beállítások módosítása