No Escape (2015)
2015. november 08. írta: danialves

No Escape (2015)

noescape.jpgNem szoktam szeretni azokat a darabokat, amelyekben nincs ambíció, de be kell vallanom, van annak egy megkapó bája, ha egy alkotás nem vállalja túl magát - viszont amit ígér, azt tökéletesen tudtam teljesíteni. A No Escape-pel már az első előzetes láttán úgy voltam, hogy nem számítottam tőle nagy gondolatokra, megindító drámázásra, észbontó akciókra, és valóban nem kaptam meg egyiket sem, de cserébe nem is okozott csalódást a film.

Ami nem rossz ahhoz képest, hogy alkotói egyáltalán nem rutinosak ezen a területen: John Erick Dowdle, illetve az íróként és producerként közreműködő testvére, Drew idáig legfőképp horrorban utaztak, ők követték el például a Quarantine névre hallgató REC-remake-et és a tavalyi Úgy fent, mint lent-et. Ehhez képest most egy Délkelet-Ázsiában játszódó thrillerrel álltak elő: Jack Dwyer (Owen Wilson) családjával Thaiföldre érkezik, hogy egy amerikai vállalatnak dolgozzon mérnökként. Éppen azon a napon, amikor puccs tör ki, és nemcsak az elnököt ölik meg, de a külföldi cégekre és azok dolgozóira is halál vár. Így Jacknek meg kell találnia a módot, hogy megvédje családját a fegyveres tömegektől és biztonságba juttassa őket, miközben ő maga a lázadók első számú célpontjává válik.

no-escape03.jpgLátható tehát, hogy a koncepció nincs túlbonyolítva, a film nagy része abból áll, hogy kis családunk változatos környezetben bujkál és fut üldözői elől. Szerencsére ez nem jelenti azt, hogy ugyanaz a formula ismétlődne újra és újra, Dowdle-ék mindig kitalálnak valamit, amivel csavarhatnak egyet a mintán, ráadásul eközben egyszer sem veszítik el a realitásérzéküket. Nincsenek klisés szövegek, szirupos családi összeborulás, ahhoz képest tehát, hogy az alkotásnak nincsenek világmegváltó törekvései és egy klasszikus hollywoodi mozi jegyeit hordozza magán, szokatlanul visszafogottan adja elő magát. Nagy félelmem volt, hogy a hatásvadászat kedvéért Owen Wilson majd végül Ramboként fog végiggyalogolni a thai forradalmárok tömegén, de a No Escape az izgalmait sokkal inkább a rejtőzés és az egyre inkább sarokba szorított helyzet feszültségéből nyeri, az alkalmanként szükségessé váló piszkos munkát pedig várható módon meghagyja a Pierce Brosnan alakította titokzatos brit úriembernek.

Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy nagyon átütő élményre számíthatnánk a produkciótól: nyílegyenes utat jár be, és egészen rövid szakaszokat leszámítva nem tudja felpörgetni magát egy székbe szegezően izgalmas szintre. Sokat elvesz a mű hatásából az idegesítő kézikamerázás, amelyet Dowdle nyilván a found footage horrorokból hozott magával, de itt mégsem tudja éreztetni vele, hogy az események középpontjában lennénk mi is, ezen felül pedig számos olyan pontja van a filmnek, ahol sokkal stílusosabb és érzékletesebb megoldásokat is lehetett volna választani. A felkelők kegyetlenségét, a helyzet kilátástalanságát legtöbbször erősen tessék-lássék módon sikerült csak ábrázolni, mintha a rendező félt volna túl erős érzelmi reakciókat kiváltani a nézőjéből.

De tulajdonképpen ez az egyetlen problémám a No Escape-pel, és el kell ismernem, valamennyire ez a lényege is: mintapéldája azoknak a filmeknek, amelyeket akár megnézünk, akár nem, nem fogjuk megbánni. Meg lehet vádolni azzal, hogy biztonsági játék, de azt mindenképpen értékelni tudom benne, hogy teljes felejthetősége ellenére is egy olyan darab, amelynek nincsenek agyvérzést okozó hülyeségei, kínos párbeszédei és bő másfél órára tökéletesen le tud kötni.

7/10

A No Escape teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr318057754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

K.Leslee 2015.11.11. 00:38:54

Igen, ez a film pontosan az amit itt leirtal. Szerintem volt potencial benne, de a keszitoket egyertelmuen hidegen hagytak a sztoriban rejlo lehetosegek.
A film legnagyobb hibaja az lett, hogy az A-tol B-be torteno eljutas pont ugy erzodik mintha vegigmennel egy 2000-es evek elejei videojatek legmozgalmasabb palyajan (mikor a jatekok sztorijai meg nem vetekedtek a nagykoltsegvetesu filmek forgatokonyveivel)). Ezzel arra celzok hogy helyenkent nagyonis erzodik az akadalyok beleeroltetese a tortenetbe.
Szerettem volna latni a nagyon is indokolt szocialis es kulturalis dilemmak deezeket ugy ahogy van kivagja a film az ablakon es a puszta akciora koncentral. Ezzel azt akarom mondani, hogy a lazadokat siman lecserelhettuk volna foldrengesre/vulkanra/aszteroidokra/tsunamikra - valljuk be hogy a vegeredmenyen semmit nem valtoztatott volna.

Erdemes megfigyelni hogy a tortenet elemei idovel leegyszerusodnek. Egyre kisebb terekbe lyukad ki a sztori es a film masodik feleben az egesz lazongas hatterbe szorul az anarchia kovetkezmenyeivel egyutt ami szamomra egy erdekes szempont lett volna. Az ezres tomeget leegyszerusitik 6 emberre hogy szuk terekbe sodorhassak a vegso klisekkel teli 20 percet.

Viszont az erzelmek mellozese tenyleg a film elonyere valt. Gyorsan eltelik a jatekido es vegig mozgalmas tud maradni.
Viszont semmivel nem leszunk okosabbak a vegere sem vilagbpolitikai, sem pedig szocialis problemak teren. Ez pedig egy kihagyott ziccer es megbocsathatatlan bune engyben.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.11.11. 00:47:48

@K.Leslee: "Ezzel azt akarom mondani, hogy a lazadokat siman lecserelhettuk volna foldrengesre/vulkanra/aszteroidokra/tsunamikra"
Hát egyébként nem egyszer A lehetetlen járt a fejemben, ha már Thaiföld és cunami, majdnem bele is írtam a kritikába.

Én egyébként abszolút nem bánom, hogy nem lettünk okosabbak, kicsit kínos is volt, amikor ott az ex-Bond elkezdte magyarázni, hogy milyen összeesküvés miatt van most ez a lázadás. Mármint nem azért, mert ne lett volna igaza, hanem mert mintha akkor próbálta volna hirtelen 2 perc alatt utolérni magát a film ilyen téren.

K.Leslee 2015.11.11. 01:02:33

@danialves: haha, igen, az ilyen legbol kapott bullshit info volt hogy 'nesze bazmeg, itt van, irtunk mi ide sztorit, laaatod??'

Azert megis jo lett volna latni a lazadas szociologiai hatasat es nemcsak azt hogy rohangalnak az emberek. Mert igy maga az alapotlet valik foloslegesse es kihasznalatlanna.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.11.11. 01:09:59

@K.Leslee: Azért nem annyira fölösleges, elvégre mégis kell valami, ami elől lehet menekülni egy film erejéig. :D
De most tényleg, ez egy klasszikus katasztrófafilm-formula volt, csak annyi a különbség, hogy a hurrikánban vagy a földrengésben eleve nem keresnél sok szociológiai hatást.

K.Leslee 2015.11.11. 01:19:40

@danialves: igen, de itt bukik el a film, mert ha egy ilyen temat valasztasz akkor aknazd ki a benne rejlo lehetosegeket, elvegre egy polgarhaboru sokkal osszetettebb jelenseg mint egy tsunami.

Valoszinuleg megporgettek a katasztrofafilm-kereket es ennel allt meg, oszt jo is volt mert ilyen mar ugyis regen volt.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.11.11. 01:23:55

@K.Leslee: Továbbra sem értek egyet, mert garantálom, hogy két found footage horrorokban utazó fickó nem tudott volna korrekt szociográfiát írni Délkelet-Ázsiáról, főleg nem egy akció-kalandfilm keretein belül. Annál gázabb pedig nincs, amikor valaki Los Angelesből megpróbálja elmagyarázni, hogy mi bajuk van az embereknek a világ másik végén...

K.Leslee 2015.11.11. 01:32:13

@danialves: ebben is van valami, de tovabbra is igazam van.
süti beállítások módosítása