Pillangó-hatás / The Butterfly Effect (2004)
2013. december 02. írta: danialves

Pillangó-hatás / The Butterfly Effect (2004)

butterflyeffect.jpg(Erről az egész klasszikus hétről, illetve a posztok összesítője.)

Vannak olyan klasszikusok, melyek nem kerülnek elő filmesztéták áradozásaiban (mint például A keresztapa vagy a Hetedik), nem is lettek popkulturális ikonok (mint a Star Wars vagy a Gladiátor), mégis elvitathatatlan túlük ez a titulus, ahogy baráti társaságokban terjednek szájról-szájra, valahogy így: "Te, a Pillangó-hatást már láttad? Mindenképpen nézd meg!". Miután ezen szavak az én számat is elhagyták már többször, itt az ideje, hogy elmondjam még egyszer, ezúttal nektek is.

Evan Treborn egy bizarr betegségben szenved: alkalmanként néhány perces időtartamokra kihagy az emlékezete. A meglehetősen zaklatott gyermkkorú srác azonban egyetemistaként felfedezi, hogy ez az átok utólag áldássá változtatható: naplója segítségével vissza tud utazni az időben ezen események idejére, és meg tudja változtatni a múltat.

the-butterfly-effect-2004-.jpgAnnyira pesszimisztikus mind az általa megfestett világban pedofil szülőkkel, szadista gyerekekkel, mind pedig mondanivalójában, hogy az amerikai filmtől már szinte elképzelhetetlen. Természetesen a giccses, "boldogan éltek, amíg meg nem haltak" befejezés idegen lenne egy olyan történettől, amely éppen azt próbálja hangsúlyozni, hogy semmi nem lehet tökéletes, és ha ez lehetséges, a rendezői változat erre még egy lapáttal rá is tesz. Az időben össze-vissza ugráló narratíva valaha volt talán legjobb felhasználását látjuk: a cselekmény tulajdonképpen mindvégig lineáris, ennek ellenére szerves részét képezik a karaktereknek és a történetnek újabb rétegeket adó flashbackek. Így jön létre egy egyszerre tökéletes thriller és tökéletes dráma.

A Pillangó-hatás azon kivételes független filmek közé tartozik, ahova a minimális büdzsé ellenére is sikerült remek színészeket beválogatni. Méghozzá korra való tekintet nélkül, nem csoda, hogy azóta Logan Lerman és Cameron Bright is több nagy produkcióban csillogtathatta meg a tehetségét. Amy Smart vagy éppen William Lee Scott ugyan nem vált nagy sztárrá, de itt kiválóan hozták a szerepüket (Ashton Kutcher meg hiába lett nagy név, sikeresen eltemette magát különböző színvonaltalan filmekben)

Ez a mű azóta is szinte megismételheteten teljesítményt tett le az asztalra, ahogyan egyszerre ötvözi a thrillerek feszültségék, a drámák sokkoló erejét és egy korszakos alkotás mondanivalóját. Ráadásul mindezt kétszer is megteszi, amennyiben a néző az eredeti verzió után a rendezői változatot is megtekinti.

10/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr615647847

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lordgabi 2013.12.02. 00:40:02

Nagyon vártam már ezt az írást, minden szavát adom, a pontszám is 10/10, pacsi!

Legnagyobb kedvenc. :-)

Szakyster 2013.12.02. 18:14:58

Méltatlanul elhanyagolt film, pedig nagyon jól összerakott alkotás. Persze kapott egy folytatást is... :-\

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.12.02. 18:17:53

@Szakyster: Kettőt is... (Nem mertem megnézni őket)
Ja és nemsokára jön a remake :D

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.12.02. 18:25:03

@danialves: megérdemli a remaket, hiszen nagyon régi film... ja, nem...

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.12.02. 18:27:22

@REMY: Mondjuk éppenséggel nem csak azért van értelme remake-elni egy filmet, mert régi (ld. kedvenc példám, A tégla). Ezzel együtt pedig van olyan régi film, amit a világért sem remake-elnék.
De pont tegnap láttam egy 2009-es filmet, ami szerintem megérdemelne egy remake-et, de előre nem lövöm le a poént. ;)

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.12.02. 18:50:26

@danialves: Lehet kicsit rosszul fejeztem ki magamat. (Pillangó-hatáshoz írtam, azt hittem levágós)

tehát a film nagyszerű, és ráadásul még nem is régi, így nem is értem, hogy mi értelme van a remake-nek, semmi okot nem ad az újrázásra.

Az már más kérdés, amikor egy régi filmet is felesleges remake-elni.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.12.02. 18:55:47

@REMY: Levágtam, hogy a Pillangó-hatásra írtad, de pont azt akarom mondani, hogy attól, hogy egy film új, nem feltétlenül jelenti azt, hogy ne lenne értelme a remake-nek. Mondom, tudok erre egy jó példát, de nem lövöm le előre.

Persze 99% jelen esetben, hogy itt tényleg nincs is értelme, de addig nem merem ezt kijelenteni, amíg nem láttuk az ominózus remake-et. Meg ugye rengeteg film van, ahol lenne értelme a remake-nek, csak nem úgy, ahogy elkészítették. (Total Recall)

JanDítě 2013.12.02. 20:39:48

@danialves: ne is nézd meg.csak arra emlékszem hogy megkönnyebbültem és miután egy hálaajóistennek elhagyta sírásra görbülő ajkam egy mozdulattal eltávolítottam az utolsó bit-jét is a pillangó hatás 2-nek nevezett fertelemnek.a 3. résznek még esélyt sem adtam pedig állítólag az egyszer meg lehet nézni kategóriába esik.ez egy egyszeri film, megismételhetetlen a filmtörténelem kiemelkedő alkotása és biztos bebetonozott helye van a minden évben legalább egyszer meg kell nézni ameddig élek listámon.

lordgabi 2013.12.02. 23:50:48

Felesleges időpocsékolás a két "folytatás", miért kellettek?! :/

Veder1 2013.12.03. 00:13:22

@danialves brrr, a Téglával engem ki lehet kergetni a világból, tipikus példája annak, hogy egy remek filmet hogy lehet igazán elrontani. Jack Nicholson elmehet a sunyiba, amit művelt a karakterével az szégyen. Az meg a legnagyobb röhej, hogy megnyerte az adaptált forgatókönyvnek járó oszkárt. Remélem a folytatásokat nem "remakelik"...

Természetesen szigorúan szvsz.

Bogoj · http://bogoj.blog.hu/ 2013.12.03. 08:39:02

egyik kedvencem, már többször megnéztem. a második része rém gyenge, de a harmadik megint tetszett, bár az első rész mögött messze elmaradt...

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2013.12.03. 22:23:03

Még évekkel ezelőtt láttam a tévében a filmet az eredeti befejezéssel, amikor az utcán elsétálnak egymás mellett, és őszintén szólva az a zárás annyira nem jött be, főleg hogy maga a film tényleg nagyon izgalmas, és rendkívül intelligens. Aztán pont mostanában láttam a rendezői változatot, aminek ugye az a bizonyos anyaméhes fináléja van. Na, az már üt. Nem is kicsit.

lordgabi 2013.12.03. 23:27:44

SPOILER szerintem:
Teljesen a hatása alatt voltam harmadjára is (sima, elsétálós befejezés), majd megnéztem a Youtube-on a többi verziót is, hát, amikor öngyilkos lesz az anyaméhben, az rendesen sokkolt, ha így láttam volna elsőre is, amikor láttam, akkor 12/10 (simán is tökéletes, de így...), csak ez überelné az eredetit, amelyet a nagytöbbség látott. :)
süti beállítások módosítása