Az ártatlanok / Les innocentes (2016)
2016. december 28. írta: FroG

Az ártatlanok / Les innocentes (2016)

A vallás, mint filmes alaptéma, egyszerre áldás és átok, hisz az egyház milyenségéről elég szavatos téma vitázni, azonban pont emiatt ezek a gondolatok sokszor üres, ezerszer megénekelt frázisokba csapnak át, nem ritkán szinte teljesen kizárva a téma emberi tényezőjét, holott pont azon kellene igazából rágódni. Azonban a Sundance fesztiválon debütáló Les innocentes tökéletes példa arra, hogyan is kellene ezt csinálni: Anne Fontaine rendezése úgy tud drámai lenni, hogy közben nem tolakodó, és úgy tud a hitről beszélni, hogy ügyesen kerüli a lerágott csontokat, és a didaktikus válaszokat.

A történet középpontjában egy apácazárda tagjai foglalnak helyet. 1945 decemberét írjuk, a zárda tagjainak pedig komoly hitkérdéssel kell szembenézniük: előbb a német, majd az orosz katonák törtek be az intézmény területére, és megerőszakolták a nővéreket, néhányuk pedig teherbe is esett az erőszakok után. A zárdába egy nővér kérésére egy fiatal francia vöröskeresztes misszionárius érkezik: Mathilde-nek szembesülnie kell azzal, hogy az intézmény falai között egészen más szabályok szerint élnek, mint a külvilágban.innocentes1.png

A Les innocentes történetét ezerféleképpen lehetett volna feldolgozni, azonban Anne Fontaine az egyetlen járható utat választotta, így Mathilde karaktere kvázi a néző szemszögét óhajtott életre hívni, ebből adódóan a fiatal lánnyal együtt mi is fokozatosan ismerjük meg az apácák fölé-alá rendelt rendszerét, a hithez fűződő kapcsolatukat, és a helyzet felé táplált véleményüket. Ez a fokozatosság azonban ügyesen kerüli ki azt, hogy a történet első fele unalmas felvezetőként működjön, a sztori hamar belepottyant minket a mély vízbe, ahol gyakorlatilag muszáj azonosulnunk a szereplők nézőpontjával.

A filmben pedig pont a szereplők aspektusai a legnagyobb pozitívumok, a három-négy főszereplőnk mindegyike másként viszonyul a helyzethez, azonban a történet képes elérni, hogy mindegyikőjük hozzáállása megérthető legyen, ebből adódóan a sztori lendülete a folyamatos "véleményütköztetések" miatt is szépen gördül előre, de ezzel együtt ügyesen kerüli azt is, hogy nyílt válaszokkal untasson minket. Azaz a legtöbb elmondott mondat jelentését nekünk kell kibogoznunk, a Les innocentes nem állít fel egy egyetemes nézőpontot, sokkal inkább a nézőre bízza, hogy mit gondol arról, hogy a hit szabályainak melyik megoldás felel meg leginkább.innocentes2.png

A valódi sokoldalúság, pedig ahogy mindig, úgy most is kifizetődik, ebből adódóan a Les innocentes úgy tud mély véleményt megfogalmazni a hitről, az Istenhez fűződő viszonyról, sőt, az anyaságról, hogy egyszer sem érződik szájbarágósnak a sztori, a karakterek ívei pedig szépen megrajzolva futnak ki A pontból B pontba úgy, hogy szinte végig logikus karakterépítéseket (vagy inkább "feltárásokat" láthatunk). A film másik erős pontja a háború ábrázolása, úgy kapunk húsba vágó képet a világégés pokláról, hogy katonák gyakorlatilag két-három jelenetben szerepelnek csak, és egyetlen fegyverdörrenést sem hallani.

A Les innocentes egy olyan filmélmény lett, amely úgy alkot képet a háború szörnyűségéről, hogy csupán annak következményeit mutatja meg, a történet pedig ügyesen kerüli a szentimentális pillanatokat, sőt, gyakorlatilag a zenei aláfestések tetemes százalékát csak a nővérek gregorián éneke adja. Ugyanakkor el kell ismerni, hogy ez a lengyel-francia koprodukció csak azoknak okoz igazán maradandó élményt, akik szeretik a kevés helyszínen játszódó, minimalista díszletek között forgatott filmeket. De az tuti, hogy ők imádni fogják.

8,5/10

A The Innocents teljes adatlapja a MAFAB (Magyar Filmadatbázis) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr8912077011

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.12.28. 14:03:15

Diplomatikusan fogalmazva vannak olyan filmek, ahol az alkotók tudják, hogy annyira erős a téma, hogy ők maguk már nem tesznek sok erőfeszítést, itt is úgy éreztem, hogy kb. egy órának kellett eltelnie mire igazán elkezdtek "dolgozni". (De pl. ahogyan a szovjeteket használták addig, az kriminálisan hatásvadász volt.) Kicsit neccesnek éreztem a több perspektívát is, sokáig az volt azzal is a helyzet, hogy láthatóan nem volt egyértelmű, pontosan melyikre akarják felhúzni a filmet, és inkább csak rutinból adogatták egymásnak a teret a szereplők, viszont a végére azért ez is szépen összeállt. Részemről 8/10, de egyébként most már végképp kíváncsi lennék, mit szólsz az Egy tökéletes naphoz, mert a látszat ellenére az is elképesztően hasonlóan elvek mentén nyúl a témához.

(Egyébként ahogy számomra kiderült, a németek nem erőszakolták meg őket.)

Kelly és a szexi dög 2016.12.29. 16:42:36

na, most akkor volt szex vagy nem?

agarik 2016.12.30. 09:39:13

Ha arról csinálnának filmet hogyan törnek papok a katonákra, és erőszakolják mega katonákat - esetleg érdekelne.
#VallásAzSzélhámosságAzTörvénytelen

Nietzsche. 2016.12.30. 12:21:48

Ez lenne 2016 legerősebb filmélménye? Jézusom. Szerencsére ez barokkos túlzás!

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2016.12.30. 12:40:35

@Mr. Rick Blaine: *egyik, és ez ügyben tessék az indexnél reklamálni :'(

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.12.30. 13:21:23

@FroG: Mondjuk én küldtem be ezzel a szöveggel, de a kritika alapján úgy érzem, azért nem írtam olyan brutális clickbaitet. ;)
süti beállítások módosítása