
Charlie (Harvey Keitel) már tiszteletre méltó tagja a New York-i olasz maffiának, de még tanulja a szakmát. Leginkább nagybátyja apró-cseprő ügyeinek intézésével foglalkozik, közben pedig a kollégákkal szórakozik egyikük bárjában. Azonban felhőtlen életében barátja, Johnny (Robert de Niro) állandó problémát jelent: a fickó nem törleszti kölcsönét az egyik ismerős uzsorásnak, amivel Charlie-t kezesként és barátként is kellemetlen helyzetbe hozza. Főhősünk azonban talán vallásossága, talán még teljesen el nem veszett becsülete révén kitart mellette, és fáradhatatlanul próbálja megoldani az egyre feszültebb ellentétet.

Ez főhőse karakterábrázolásán különösen is megmutatkozik: az ájtatos hívő és kemény bűnöző szerepet összeegyeztetni vágyó Charlie dilemmáiból sokat ki lehetne hozni, de a szkript megelégszik annyival, hogy különböző helyzetekbe dobja, ahol hol az egyik, hol a másik oldalát hangsúlyozza túl. Azt viszont meg kell hagyni, hogy a műfaj egyik királyává vált Scorsese itt is demonstrálja, hogy remekül érti az általa vászonra vitt világ minden rezdülését. Kifejezetten szórakoztató látni az olyan pillanatokat, amikor a nagy formátumú gengszterek 20 dollárért is képesek átverni valakit, hogy aztán moziba menjenek belőle, mintha csak egy tinicsínt követnének el. De azon kívül, hogy az adott jelenetben mindig találni valami ilyen érdekességet, alapvetően is jellemző a rendezőre, hogy a kortárs slágerekkel és az éjszakai New York képsoraival érzékletesen teremt hangulatot, ezen pedig a mű több érdektelen és céltalan szakasza is el tud evickélni.
Ezzel együtt nem tartom jó filmnek a Aljas utcákat, amely összeszedetlensége és koncepciótlansága miatt inkább emlékeztet egy szkeccsfilmre (egyébként nem lepődnék meg, ha egy rövidfilmes tervből született volna), mint egy nagyívű gengsztermozira. Nyilvánvalóan ez fogható egyrészt Scorsese kiforratlanságára, másrészt arra, hogy még nem találta meg azokat az alkotótársakat, akiknek hála végül kivirágozhatott művészete, viszont így ez a munkája sem több, mint egy fontos, de nem feltétlenül említésre méltó állomás a későbbi remekművek felé vezető úton.
6/10
Az Aljas utcák teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán