
2001 nyarán új főszerkesztő (Liev Schreiber) érkezik a The Boston Globe-hoz. Első értekezletén egy kevés látványos, de annál fontosabb döntést hoz: egy pap gyermekmolesztálásáról szóló cikk nyomán ráállítja az újság Spotlight névre hallgató tényfeltáró rovatának embereit (Michael Keaton, Mark Ruffalo, Rachel McAdams, Brian D'Arcy James), hogy ássanak mélyére az ügynek. A csapat el is kezdi lelkesen gyűjtögetni a bizonyítékokat, azonban egy ponton rájönnek, hogy valójában egy sokkal komolyabb trendről van szó, mint az a néhány eset mutatja, ráadásul úgy tűnik, rajtuk kívüll szinte minden illetékes tud már róla - csak éppen nem akarnak beszélni.

A produkció pedig sokkal többet tesz annál, hogy felhívja egy (vagyis tulajdonképpen rengeteg) borzasztó bűntényre (újra) a figyelmet, az újságírói munka elmesélésén felül ugyanis képes a mélyére ásni a témának, és hol egy szakértő szerepeltetésével, hol a különböző szereplők interakciói által világítani meg, pontosan mi vezethetett ahhoz, hogy egy ilyen kaliberű bűneset megtörténhet és eltussolva marad. Egy-egy dialógus nemcsak rideg információ-átadás, hanem az esettel kacspolatos szemléletek egy-egy oldalát megmutató, és sokszor a karaktereket is más fénybe helyező nagyobb ív része. (Érdemes megfigyelni például, a két fontosabb ügyvéddel kapcsolatos percepciónk hogyan alakul át a játékidő folyamán.) Éppen ezért nem feltétlenül a neves sztároktól, hanem ezektől a nüanszoktól, és az őket átadni képes színészektől válik az alakítások filmjévé - és nem is tudok senkit külön kiemelni, mert a szerepek méretétől függetlenül mindenki egyaránt remek ebben.
A Spotlight tehát nem is annyira a katolikus egyház működése ellen intézett kiáltvány, mint egy pszichológiai tanulmány arról, hogyan válnak ügyvédek, újságírók és átlagemberek hallgatólag bűnrészesekké, ráadásul legtöbbször jó szándékok által vezérelve. A végeredmény így pedig egy árnyalt erkölcsi dráma lesz, amely nem démonizál senkit, ugyanakkor nem is finomkodik, akár a felelősök megnevezéséről, akár a konkrét esetek részleteiről van szó. Mindezek mellett persze egy kiváló tényfeltáró nyomozás-krónika, amely felháborító (és a mai napig jelen lévő) szörnyűségekre hívja fel a figyelmet, de őszintén remélem, hogy az utókor nem csak erről fog emlékezni rá.
9/10
A Spotlight teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán