
Charlie Babbit (Tom Cruise) egy nagydumás, öntelt fickó, aki magán kívül szinte senkivel nem törődik. Ennek megvan a maga oka, lévén, hogy édesapja szigorúsága révén szinte még gyerekként kellett a saját lábára állnia, és létrehoznia vállalkozását, amely most a csőd szélén táncol. Így inkább kellemetlenség, mint fájdalom, hogy édesapja elhunyt - az viszont már igazán húsba vágó élménnyé teszi, hogy semmit nem hagyott rá. Az örökséget ugyanis Charlie autista bátyja, Raymond (Dustin Hoffmann) kapta, akinek létezéséről eddig a férfi nem is tudott. Adósságai miatt nem hagyhatja ilyen könnyen veszni a pénzt, ezért egy kétségbeesett pillanatában úgy dönt, megszökteti Raymondot, nem sejtve, hogy ez rá sokkal nagyobb terhet ró, mint azt tervezte.

Még ha ezt egy kicsit erős szembeállítás árán is éri el, az Esőember forgatókönyvében minden jelenet szinte tökéletes: ott van benne két szögesen ellentétes ember állandó és feloldhatatlan konfliktusa, amely drasztikus lépések helyett csak minimális mozdulatokkal viszi előre a cselekményt, ezzel folyamatosan árnyalva Charlie és Raymond formálódó kapcsolatát. Egyben pedig a két karaktert is, hiszen ezen az utazáson mi is egyre jobban megismerjük kettejüket, és a szkript nem működhetne ilyen jól, ha nem tudná hősei vonásait olyan aprólékossággal kialakítani, mint egymáshoz fűződő viszonyukat. Természetesen a párosból az alkotás igazi sztárja Raymond és Dustin Hoffman, akivel az alkotók (még ha akaratuk ellenére is sokakban ültettek el hamis képet az autistákról) egy egészen új világba engedtek betekintést a moziba járók számára.
Hiába lehet tehát azt mondani rá, hogy a könnyebbik utat választották ezzel a két figurával, az alkotók végül rengeteg erőfeszítést öltek abba, hogy ne csak kétdimenziós sablonokat lássunk a vásznon. Egy tipikus hollywoodi mű valószínűleg 20 perc alatt, vagy legalábbis jóval kevesebb odafigyeléssel oldotta volna meg azt a feladatot, amelyből az Esőember megszületett, és eltúlzott alapfelállása ellenére pont egy ilyen egyszerű dologban rejlik a különlegessége: elhitette velünk, hogy az arrogáns, senkivel nem törődő aranyifjú pont kaphat a semmiből egy gondoskodásra és megértésre szoruló testvért - és ebből az egészből, még mi, nézők is profitálhatunk.
9/10
Az Esőember teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán