John Le Carré: Karla-trilógia: Árulás (1974), Hajsza (1977), Csapda (1979)
2015. október 19. írta: FilmBaráth

John Le Carré: Karla-trilógia: Árulás (1974), Hajsza (1977), Csapda (1979)

john_le_carre.jpgAkit a James Bond filmeken túl  érdekel a hírszerzők valódi világa, annak John Le Carré a tökéletes választás. Emberünk ugyanis valóban kém volt, és vette magának a bátorságot, hogy megossza az olvasókkal, valójában hogyan telnek a mindennapok az MI6-nél. Dögös verdák, szuperkütyük, bombanők nincsenek a könyveiben, viszont zseniális történetszövés, kiválóan megírt karakterek, és hihetetlen feszültség nagyon is van, tehát mindenkinek csak ajánlani tudom a műveit aki valódi olvasmányélményre vágyik.

John le Carré, az egyik legjobb kortárs angol író. 1931-ben született a dorseti Poolban, Angliában. Nehéz gyerekkora volt: az édesanyja ötéves korában elhagyta a családot (majd tizennyolc évvel később visszatért), az édesapját pedig biztosítási csalásért zárták börtönbe, és a későbbiekben is sokszor került összetűzésbe a törvénnyel.1948–1949-ben a berni egyetemen tanult idegen nyelveket, majd 1950-ben csatlakozott a brit hadsereg hírszerző testületéhez, ahonnan Ausztriába rendelték ki. Ott zömmel olyan embereket hallgatott ki, akik átjutottak a Vasfüggönyön. 1952-ben visszatért Angliába, az oxfordi Lincoln College-ban kezdett el tanulni, mellette pedig az MI5-nak kémkedett szélsőbaloldali csoportokba beépülve, lehetséges szovjet ügynökök után kutatva. 1954-ben az apja tönkrement, ezért Cornwell abbahagyta a főiskolát, és ügynöki munkája mellett tanításba kezdett (német és francia nyelvet); ezidőben több főiskolán is alkalmazták.1958-ban tiszti rangot kapott az MI5-nál. Ügynököket irányított, kihallgatásokat szervezett, telefonvonalakat hallgatott le és betöréseket hajtott végre. Lord Clanmorris (írói nevén John Bingham) bátorítására kezdett bele az írásba, az 1961-es Ébresztő a halottaknak volt az első regénye. Ezen felül Lord Clanmorris volt az egyik fő inspirációs forrás George Smiley karakterének a megszületéséhez, aki később is visszatérő szereplője lett le Carré regényeinek, többek közt a Karla-trilógia főszereplője is.

1960-ban áthelyezték az MI6-hez – a külföldi hírszerzéshez – és másodtitkárként beépülve dolgozott a bonni Brit Követségen. Innen később politikai konzulként Hamburga helyezték át. Itt írta meg 1962-ben az A Murder Of Quality című detektívregényt, majd egy évvel később a Kém, aki bejött a hidegrőlt. Az utóbbi óriási sikere miatt Cornwell 1964-ben kilépett a hírszerzéstől, hogy csak az írásnak szentelhesse az életét. A legutolsó ügye Kim Philby árulása volt, aki a KGB-nek fedte fel több brit ügynök kilétét is. 1974-ben ezt örökítette meg az Árulás című regényében (a Karla-trilógia első részében). 
Az 1950-es és 1960-as években az MI5-nak és MI6-nek dolgozott, ezért a regényeit álnéven kellett írnia. A harmadik könyve, az 1963-as A kém, aki bejött a hidegről, nemzetközi bestseller lett, és mindmáig az egyik legelismertebb regénye, mind a saját életműve, mind a műfaj tekintetében. Ezt követően a hidegháború legelismertebb krónikásává vált a Karla-trilógiának köszönhetően. A kommunizmus bukása után regényei témája megváltozott: történetei helyszínéül többek között szovjet utódállamokat, Közép-Amerikát, illetve az utóbbi időben Afrikát választotta.
Számos regénnyel érdemelte ki, hogy a huszadik századi kémirodalom egyik legnagyobb írójának tekintsék. 2008-ban a Times a huszonkettedik helyre rangsorolta az "50 legnagyobb brit író 1945 óta" című listáján.

oldman.jpgA Karla trilógia három könyv összefoglaló neve, ezek időrendi sorrendben az Árulás, a Hajsza és a Csapda, melyekben Smiley, az angol szuperügynök (egyáltalán nem James Bond-i értelemben véve) akarja elkapni a titokzatos Karlát,.Az Árulás-ból készült a Suszter, szabó, baka, kém című film, amelyet elsősorban Gary Oldman zseniális alakítása miatt érdemes megnézni. Az első ötven oldal maga a sokk: unalmas bürokraták  ücsörögnek egy még unalmasabb irodaházban és unalmukban fecsegnek. Aztán hirtelen megmozdul az állóvíz: egy kiugrott ügynök miatti műsor után megkérik Smiley-t, a nyugdíjazott kémet, hogy nézzen már körül az ügynökségen, mert tutira tégla van a házban, csak nem tudják, hogy ki az. Smiley minden csak nem James Bond: teljesen átlagosan néz ki, ugyan van egy csodálatosan szép felesége, de az folyamatosan megcsalja mindenkivel, aki él és mozog. Ő maga a megtestesült bürokrata, viszont nagyon okos. Ez nem derül ki elsőre, aztán, ahogy az események haladnak előre, világossá válik, hogy az unalmas hivatalnok álcája mögött egy kiváló manipulátor rejtőzik, aki lassan, de biztosan eljut a megoldáshoz. A könyv zsenialitása nem igazán a történetben lakozik, hanem a stílusban: egyrészt bemutatja a kémek igazi világát, ahol mindenki mindenkit gyanúsít mindennel, senki sem bízik senkiben, másrészt pedig a jelen és a múlt történéseinek egyidejű bemutatásával fenntartja az intenzitást, folyamatosan izgulhatunk azon, hogy vajon most mi fog történni, és tényleg az utolsó pillanatig nem lehet rájönni, hogy ki az áruló. Igazából nincsenek komoly akciók a könyvben, de olyan jól van megírva, hogy egy sima ügyirat ellopása közben annyira izgultam, hogy vajon sikerül-e a manőver, mintha egy akciófilmet néztem volna.

A Karla-trilógia második könyvén látszik, hogy bestsellernek írták. És az soha nem szokott összejönni. Miért nem? Mert az író annyira szórakoztatni akarja az olvasóját, hogy közben elvész az az eredetiség, ami miatt ténylegesen bele lehet feledkezni a könyvbe. A történet ott folytatódik, ahol az előző véget ért: Bill Hayden lebukott, a brit hírszerzés összeomlott, Smiley-ra vár a feladat, hogy újraépítse. Rá jellemző alapossággal ezt meg is teszi, de közben rájön, hogy Bill bizony valamit nagyon el akart titkolni előle. A szálak egy honkongi bankszámlához vezetnek, amin csak gyűlik a tisztázatlan eredetű pénz. Smiley megbízza Jerry Westerbyt, az arisztokrata származású ügynököt, aki főállásban nőcsábász életművész, hogy a Távol-Keleten és Indokínában keresse Karla nyomát. Nos, van itt minden: kínai maffiafőnök, ópiumban fuldoklunk, csotrogány repülővel menekülünk Hongkongból, elveszítjük Saigont, majd szépen lassan elveszítjük a fonalat is.. Bizony ez a legnagyobb probléma: annyi mindent akar elmondani a könyv, hogy képtelenség követni a szálakat. Pláne, hogy a zseniális első rész ereje éppen a minimalizmusban rejlett, most annyira túlburjáznó, sokrétű cselekményt kell(ene) befogadni, ami egy idő után  már nagyon fárasztó. A szöveg amúgy továbbra is zseniális: szépirodalmi szintű, miközben a hétköznapi kémzsargont is teljes mértékben el lehet sajátítani belőle, úgy, hogy nem lesz unalmas (egy mondaton belül a legvaskosabb trágárságtól képes eljutni le Carré filozófiai mélységig, azért ez nem semmi nyelvi bravúr!). A történetben fontos szerepet játszik az amerikai titkosszolgálat is, a leghumorosabb jelenetek azok, amikor a britek és amcsik húzzák egymást, és amikor az amcsik jó cowboy módjára be akarnak menni rendet csinálni a területre, de a britek arisztokratikus fölénnyel ledumálják őket erről. 

oldman2.jpgA trilógia végére Le Carré újra megtalálta a stílust, briliánsan mutatja be, hogyan sző végzetes hálót Karla köré kedvenc szuperkémünk. Smiley már békésen éli a nyugdíjas éveit (most éppen Ann nélkül, de náluk ez a helyzet folyamatosan változik, ugye), amikor váratlanul visszahívják a Köröndre. Természetesen ismét fennforgás van, amit természetesen Smileynak kell megoldania. Egy Párizsban élő orosz emigránst, Madame Osztrakovát felkeresik az oroszok, és felajánlják neki, hogy kihozzák Oroszhonból a lányát. Néhány nappal később egy londoni parkban egy idős férfit megölnek, aki teljesen véletlenül egykor a szovjetellenes disszidensek vezetője volt. Mi köze a két dolognak egymáshoz? Smiley dolga ennek a kiderítése, és a szálak Karlához vezetnek. Smiley ezúttal elsősorban saját maga dolgozik, csak a történések vége felé kapcsolódnak be a barátok, egykori kollégák a nyomozásba, lassan, de biztosan haladunk a végkifejlet felé. Mikroszkopikus nyomokból indulva jutunk el Karla egyetlen sebezhető pontjához: a lányához. Mert még egy vérszomjas bűnözőnek is van szíve...Zseniális a stílus, teljesen leköti az embert a nyomozás, halálra izgultam magam, pedig ismét elmaradtak a James Bond-féle akciók, inkább egy bürokrata Sherlock elmekalandjait kísérhettük figyelemmel. Csak hangyányival marad el az első könyv színvonalától (na igen, mindig az első a legjobb!), az utolsó fejezet pedig  az az írói lelemény csúcsa! (ezt a részt biztosan nem kell újraírnia a leendő film forgatókönyvírójának, annyira moziszerű -  a Casablanca óta nem volt ilyen zárójelenet, az tuti!)
John le Carré legnagyobb írói fegyverténye az, hogy szépirodalmi magasságokba emeli a kémtörténetet, miközben hibátlanul szórakoztatja az olvasót. A trilógia kötelező darab az életműből!
9/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr617986717

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása