Második esély / En chance til (2014)
2015. február 14. írta: danialves

Második esély / En chance til (2014)

en_chance_til_foto_henrik_petit.jpgA dán filmiparra mindig is mint az európai országok filmgyártásának etalonjára tekintettem, de úgy gondolom nem vagyok egyedül ezzel. Éppen ezért lepett meg, hogy még ők is tudnak csalódást okozni, és itt most nem feltétlenül a tavalyi tucatkrimi Nyomtalanulra gondolok, hanem a két egyik legnagyobb alkotójuk (Susanne Bier és Anders Thomas Jensen) által létrehozott drámájukra. A Második esély ugyanis olyan képet mutat, mintha a dánoknak kissé fejükbe szállt volna a dicsőség.

Andreas és Simon (Nikolaj Coster-Waldau, Ulrich Thomsen) nyomozóként dolgoznak, többek között az olyan ügyeken, mint Tristané (Nikolaj Lie Kaas). Az illető egy heroinfüggő, aki rendszeresen veri a barátnőit, többek között az aktuálisat is, akitől egy gyereke is született. Egy kisbaba, akit a két drogos szülő alaposan elhanyagol, így az eset különösen is szíven üti a hasonló korú csecsemőt nevelő Andreast. A helyzet azonban egy tragikus fordulatot vesz, amikor Andreas kisfia egyik éjszaka meghal, a férfi pedig az őrület határán táncoló felesége és gyásza hatására arra szánja el magát, hogy kicseréli a holttestet Tristanék gyerekével.

en_chance_til_rolf_konow.jpgOlyan érzésem volt ezt a filmet látva, mintha valaki a Jagten után elhatározta volna magát, hogy "Oké, csináljunk még egy ilyet, de valami teljesen más témáról!" Ugyanis a Második esély is a tipikus skandináv karakterisztikákat mutatja, kezdve a sötét, szikár képi világtól a visszafogott történetmesélésen át a súlyos tragikumokat tartalmazó cselekményig. (Csak éppen ezúttal Hannibal helyett Jamie Lannistert és Kai Proctort "vitték haza" a külföldi sorozatok világából.) Azonban az ismerős stíluselemek mögött nem érezni ugyanazt a hatást, mint akár Vinterberg műve, akár más dán produkciók esetében. A Második esélyben nyoma sincs annak az átütő eredetiségnek, amely a skandináv alkotásokat jellemezni szokta: a történet gyakorlatilag egy Bűn és bűnhődés-parafrázis, ugyanezt a dilemmát pedig korábban Ben Affleck debütáló filmje sokkal izgalmasabban és profibban valósította meg. Így amellett, hogy a narratíva is sokszor kifejezetten kiszámítható vonalon halad, a forgatókönyv konklúziói nem mondanak semmi újat, sőt, tulajdonképpen abban sem vagyok biztos, hogy mondanak bármit is.

De amikor a dánok egy lélektelen stílusgyakorlatot visznek véghez, az még mindig jobb, mint amikor Hollywood vagy bárki más teszi ugyanezt, és tagadhatatlan, hogy a szokásos panelek azért még itt is működnek. A vásznon látott események súlya bekúszik a bőrünk alá, a néhány valóban meglepő fordulat pedig Bier minimálisra szorított érzelmi tölteteivel lesz csak igazán hatásos, mint ahogy az állandó kézikamerázás és a szereplők szeméről/szájáról/ujjairól bevágott szuperközelik is tesznek azért, hogy az élmény rátelepedjen a nézőre. A színészek számára pedig egy ilyen sztori aranybánya, így aztán egytől-egyig remekelnek, ráadásul még a Nyomtalanul faarcú nyomozójáról (Lie Kaas) is kiderül, hogy egészen elképesztő dolgokra képes egy hálás szerepben.

Mindenesetre hiába színvonalas ez a rutin, ettől még tényleg csak egy rutin. Aki tesz ezzel a filmmel egy próbát, nem fogja megbánni (főleg, ha szereti ezt a stílust), de akármennyire is szeretném, nem tudnám azt mondani, hogy a Második esély maradandó élménnyel szolgált. Ettől függetlenül még mindig ezerszer inkább ilyen alkotásokat lássunk, mint egy Ahol a szivárvány véget ér-t vagy Szürke ötven árnyalatát...

7,5/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr27172695

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

LoveKills 2015.02.16. 07:48:17

"Így amellett, hogy a narratíva is sokszor kifejezetten kiszámítható vonalon halad, a forgatókönyv konklúzió nem mondanak semmi újat, sőt, tulajdonképpen abban sem vagyok biztos, hogy mondanak bármit is."

Ez az, ami tényszerűen nem igaz. Végig vannak csavarok, a film végén pedig van egy olyan, ami az egész addigi történetet totális más megvilágításba helyezi, ami miatt a film abszolút "életszagú" lesz, és ez az, ami miatt a dán filmek annyira szerethetők és fokozhatatlanul jók.

De most komolyan: aki annyira seggfej, hogy még a filmet sem érti, nem érti a látottakat, az minek próbál kritikát írni?! Miért kell mindenkinek, még "danialves"-nek is firkálni egy filmről, amit nem ért, de azért jól lehúz? Miért nem marad a focinál vagy a sörök világánál az ilyen ember?! Szégyen, de tényleg.

LoveKills 2015.02.16. 07:49:02

Ez egy 9 pontos film....

AldoWinnfield 2015.02.16. 08:33:35

@LoveKills: Igazad van, ezektől a kövér, sörszagú lehelettel rohangászó Barca-drukkerektől olyan szar ez a világ.

LoveKills 2015.02.16. 08:43:44

@AldoWinnfield: ironizálhatsz, de attól még nem lesz igazad, sem a fenti izé firkászának. A világ szarsága más ügy.

AldoWinnfield 2015.02.16. 09:31:17

@LoveKills: Én soha nem értek egyet ezzel a Barcás 'firkásszal", de te is megfogalmazhatod az ellenvéleményedet kevésbé kioktató stílusban, sértegetés nélkül. Tudom, hogy az interneten ez nem szokás, de egy építő jellegű kritika szülhet egy jó beszélgetést a filmről, a seggfejezés meg csak olyan válaszkommenteket, mint az enyém.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.02.16. 09:31:42

@LoveKills: Na, már régen volt "nem érted a filmet, de én meg még a kritikát sem bírom felfogni kommentelő"

Kezdjük először is a klasszikus szalmabáboddal, miszerint a "sokszor kiszámítható"-ra szerinted valamiért ellenérv, hogy "vannak csavarok", ami egyébként kb. 3 mondattal lejjebb ("néhány valóban meglepő fordulat") szerepel az én kritikámban is, de gondolom, odáig már nem jutottál el.
Ettől függetlenül teljesen egyértelmű volt, hogy a fickó el fogja kotyogni (valamint a tesója jön majd rá erre), és ezt egyébként a forgatókönyv iszonyat béna módon oldotta meg, mint ahogy arra is nagyobb összeget mertem volna tenni, hogy a végén végül visszaadja a gyereket. Éppen emiatt semmi érdekes nem volt a lezárásban, hiába kerültek az addigiak más megvilágításba. (Ráadásul az alapfelállást is kicsit hosszan építették, szóval addigra már nagyon vártam volna, hogy valami izgalmas történjen.)

Nem tudom, neked milyen életed van, de az enyémben nem túl jellemző, hogy valaki egy drogos pár gyerekét lopja el a saját halott csecsemőjének pótlására, de ha a lezárásra érted ezt, az már egyenesen hollywoodi volt. Az egész film egy erkölcsi dilemmára felhúzott tipikus mesterséges gondolatkísérlet, kb. annyira életszagú, mint Dosztojevszkij alapszituációja a Bűn és bűnhődésben. De ez nem is lenne baj, csak semmit nem tudott mondani ennek kapcsán a film.

Úgyhogy feltenném a kérdést, aki annyira seggfej, hogy még a kritikát sem érti, hovatovább, a saját egyet nem értését valamiért a film megértésével azonosítja, az minek kommentel?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.02.16. 09:33:46

@AldoWinnfield: Bezzeg a mindig csak nagyképűen gúnyolódó madridisták...

LoveKills 2015.02.16. 09:46:28

@danialves: nem győztél meg, hacsak arról nem, hogy mennyire nem vagy a célközönsége egy jó dán filmnek.

"Éppen emiatt semmi érdekes nem volt a lezárásban, hiába kerültek az addigiak más megvilágításba. "

És azt minek nevezzük, hogy a történetben az utolsó pillanatokig azt hiszi a néző - a főszereplővel egyetemben -, hogy bölcsőhalál áldozata lett a házaspár gyereke, majd kiderül, hogy mégsem? Ez egy olyan csavar, ami visszamenőleg színezi át a néző viszonyulását az anyához, akinek öngyilkosságában - tudat alatt - akár az is szerepet játszhatott, hogy megrázta a kicsit... Persze ennek kifejtéséhez már én kellek, te csak nyugodtan húzzad le a filmet és tartsad "lélektelen stílusgyakorlatnak". Magadat minősíted ezzel, nem a filmet. Tényleg seggfej vagy, bocs.

AldoWinnfield 2015.02.16. 09:49:36

@danialves: Azok a legnagyobb parasztok!

:D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.02.16. 09:56:38

@LoveKills: Én nagyon is célközönsége vagyok egy jó dán filmnek, a nem jóknak viszont már kevésbé, de ahogy látom, te nem vagy ilyen igényes. Csak akkor meg mire fel játszod az eszedet?
Egyébként gyönyörűen csinálod, hogy leírod egy az egyben a történetet, de az valahogy megint kimaradt, hogy mi az a nagy konklúzió, ami ebből következik. :D
Megsúgom, semmi, de ezzel nehogy elkezdj foglalkozni, mert akkor még a végén magad is rájönnél, hogy a nagy semmire fel volt ekkora a pofád. Az már a te problémád, hogy ezt a kognitív disszonanciát úgy vagy kénytelen feldolgozni, hogy mások helyett magadat seggfejezed, sajnos nekem nincs meg a megfelelő végzettségem ahhoz, hogy ebben segíteni tudjak.

LoveKills 2015.02.16. 10:04:23

@danialves: leírhatnám, hogy mi következik a történet végéből morális és filozófiai aspektusból, de inkább mégsem teszem. Rám nézve lenne megalázó, és ez már tényleg dedós szint. Nem akarok didaktikus lenni.

Sóhajtottam. Ez van akkor, amikor Magyarországon mindenki érthet mindenhez. Csak kár, hogy ez nincs így.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.02.17. 22:44:26

@LoveKills: Jaj, hát persze, most végre, amikor eljutottunk oda, hogy valami okosat is kéne írni, nem csak farokméregetni, akkor már valahogy ez sosem sikerül. Legalább annyi gerinc legyen benned, hogy te is kitalálsz valami gyökér kifogást, hogy nincs időd, vagy nincs értelme, mint az ugyanilyen faszkalapok szokták.
Abban viszont igazad van, hogy rád nézve lenne megalázó, csak egyet tévedsz, megalázó ez már így is. ;)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.02.19. 10:35:08

@LoveKills: Na, csak előbújt belőled a végére az a nagy értelem. :D
Mindenesetre köszönjük, hogy ilyen értelmes hozzászólásokkal gazdagítottál, sajnos többet nem lesz rá már alkalmad.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2021.03.18. 14:08:39

Dán-svéd dráma gyermekeiket elvesztő és abban összeroppanó szülőkről, kiváló színészekkel a kisebb szerepekben is. Azonban a történet olyan súlyos, hogy a film maga valahogy nem tud felnőni hozzá, és hiányzik valami, hogy igazán jó film lehessen.
süti beállítások módosítása