Social Network - A közösségi háló / The Social Network (2010)
2015. január 08. írta: !Márk!

Social Network - A közösségi háló / The Social Network (2010)

10_2.jpgVannak olyan dolgok az életünkben, melyeknek használatát, jelenlétét teljesen természetesnek vesszük, és sokszor bele sem gondolunk, hogy hétköznapjaink egyes részei hogyan kerültek oda, ahol ma megvannak. David Fincher tőle kissé szokatlan stílusban mutatta meg nekünk 2010-ben a közösségi oldalak zenitjének számító Facebook létrejöttét.

Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg) magának való, különc, komputerzseni egyetemista szükségét érzi egy sikertelen próbálkozás után, hogy létrehozzon a többi egyetemista számára egy olyan weboldalt, ahol nyugodt szívvel rákereshetünk olyan személyekre, akik érdeklődést váltanak ki belőlünk. Meg lehet nézni az adott illető érdeklődési köreit, a párkapcsolati státuszát, fényképeit és még sok egyéb hasznos dolgot. Az oldal pillanatok alatt bombasikerré válik, Mark-nak pedig fel kell vennie a kesztyűt a társulni akaró üzletemberekkel és a pereskedő ötlettársakkal.

the_social_network_12.pngAlapjáraton nehéz eladni egy olyan filmet, ami jóformán csak párbeszédekből áll, ráadásul rengeteg informatikai szakkifejezés is elhangzik. Elsősorban Jesse Eisenberg-nek köszönhetően a dolog azonban működőképes. Nem élete alakítását nyújtja, viszont ez a szerep fantasztikusan illik rá. Képes megtestesíteni rengeteg, kockákkal kapcsolatos sztereotípiákat és összességében elmondható, hogy végig jelen van egy kevéske fekete humor. Pedig az alaptéma nem adna erre okot, de annyira pazar dialógok hangzanak el, hogy időnként mosolyra fakad a néző. Természetesen a hangsúly inkább az üzleti életre és annak minden mocskára van fektetve, remekül sikerül érzékeltetni, hogy hogyan lesz egy átlagos srácból egyik napról a másikra egy önző, vállalati cápa.

Aki egy doksiszerű Facebook-filmet vár A közösségi hálótól, melynek középpontjában a lájkok és a megosztások vannak, az csalódni fog. Az alapvető tények ugyan bemutatásra kerülnek, de messze nem olyan száraz és szűk réteget megcélzó filmről van szó, ami a laikus nézők számára élvezhetetlen lenne. Túl sok minden nem történik a vásznon, sőt, nem is igazán akadnak emlékezetes, kiemelendő jelenetek, ennek ellenére mégis egy pörgős, bátor alkotás ez, aminek a tempója az első pillanattól fogva magával ragad. Ez elsősorban a dinamikus vágásnak köszönhető, hiszen egyszerre több idősíkon fut a történet. Nyomon követhetjük az előzményeket, illetve az alkotási folyamatokat, valamint két, jelenkorban játszódó pereskedési tárgyalást.

A filmzene egészen kiváló, szinte észrevétlenül hallatja magát, azonban a fordulópontokat jelentő pillanatokban bizonyosodhatunk meg igazán a Trent Reznor-Atticus Ross duó zsenialitásáról. A csúcspontot mind zenei, mind filmművészeti szempontból egyértelműen a zárójelenet jelentette számomra. Érezhetően sok a ferdítés, talán egy-két szereplő jobban ki van forgatva a saját zónájából a kelleténél, de összességében egy rendkívül szórakoztató, precízen megrendezett filmet kapunk, mely nem kevés társadalomkritikával és mondanivalóval válik az egyik legjobb Fincher-mozivá.

9/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr187043179

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr.Treeger 2015.01.08. 13:07:43

Nekem ez 10/10. De nem a zene, a forgatókönyv, vagy a színészek miatt. Hanem az apró jelenetek tökéltessége miatt. Minden beállítás, hely, ruha passzol
Kávérajongóként csettintettem egyet, mikor Sean a japán étteremben citromhéjjal itta a presszóját. Mikor figyel egy dramaturg arra, hogy espresso romano legyen a színész előtt. Zseniális.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.01.08. 13:40:29

Nem most láttam már a filmet, de bennem pont az maradt meg, hogy igazából semmi emlékezetes nem volt benne, sőt, Zuckerberg élete eleve nem volt egy olyan irtózatosan érdekes. Az persze Fincher érdeme, hogy egy ilyen unalmas alapanyagból is képes volt élvezhető filmet forgatni, de egyáltalán nem tartom kiemelkedő produkciónak, inkább egy egyszernézős valaminek. Mondjuk én eleve gyűlölöm az életrajzi filmeket. :D

Túrós (törölt) 2015.01.08. 19:54:12

rettenetesen ki nem állhatom Jesse Eisenberg-et

theivan 2015.01.09. 01:17:05

ezután kerestem és ismertem rá Sorkin korábbi és későbbi munkáira, annyira bejöttek anno ezek a dinamikus párbeszédek (még ha egész estés filmjei közül ez az egyetlen igazán kedvenc munkám tőle)

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2015.01.09. 10:47:26

Nem szeretem ezt a filmet, mert
- a főszereplővel nem tudtam sem azonosulni, sem szimpatizálni, meg úgy általában semmit sem tudtam vele kezdeni,
- a Sorkin-féle egymás szavába vágunk/egymás mondatait kiegészítjük párbeszédek számomra abszolút nem jönnek be.
- untam a moziban, ergo álláspontom szerint dramaturgiailag sem sikerült fényesre.
Fincher szerintem ennél jóval jobb filmeket is csinált, pl. Harcosok Klubja, Gone Girl.
A Trent Reznor-Atticus Ross duó kapcsán inkább a Tetovált lány zenéje tetszett jobban. Egyébként egyszer csinálhatnánk egy legtúlértékeltebb filmes zeneszerzők posztot, mert ott szvsz előkelő helyen szerepelne a páros (annak ellenére, hogy a NIN-t bírom).

Aha, persze 2015.01.09. 11:06:38

Csak nemrég néztem meg, amikor leadták a TV-ben, mert annyira nem érdekelt. De nagyon kellemesen csalódtam, persze nem volt egy pörgős film, de jól voltak keverve a jelenetek, hogy fennmaradjon az érdeklődésem, továbbá nekem kimondottan tetszett, hogy nem tudtam azonosulni a főhőssel, sőt szinte senkivel. Kívülről láttam bele egy világba, amitől eléggé messze állok és mégis a "de jó, hogy nem úgy élek, mint ők" érzést hozta elő.
A zene a dramaturg és minden egyéb kitűnő volt. Igaz nem fogom évente megnézni, de ettől még remek filmnek tartom.
süti beállítások módosítása