Danialves rövid kritikájában jót és rosszat egyaránt írt a Párbajról, de szavain inkább elégedetlenséget éreztem. Az én véleményem viszont már egyértelműen a pozitív oldalt képviseli, olyannyira, hogy a legnagyobb kedvenceim között tartom számon Steven Spielberg első komoly rendezői munkáját. A történetben szereplő David Mann (Dennis Weaver) tipikus amerikai kispolgár, aki tárgyalásra igyekszik személygépjárművével az országúton haladva. Útját és életét azonban egy kamionsofőr veszélyezteti.
Steven Spielberg-ről sok mindent el lehet mondani, de objektíven nézve a helye alighanem elvitathatatlan a legnagyobb rendezők palettájáról. Kisiklásai, gyengébb produkciói neki is voltak, de elérte munkásságával azt, hogy az átlagember a filmkészítés tényét valamilyen szinten az ő nevéhez társítsa. Sokan mondják, hogy a Párbaj a legjobb alkotása, aminek egész egyszerűen az lehet az oka, hogy 1971-ben még teljesen ismeretlen direktor volt, nem voltak elvárások vele kapcsolatban, nem keresték meg milliónyi ajánlattal és nem is kellett különböző színvonalú koncepciók megvalósításával foglalkoznia. Itt még saját kútfőből, saját tehetségét felhasználva megalkotott egy időtlen klasszikust.
A Párbaj hihetetlenül minimalista film, nagyon alacsony költségvetéssel. Ebben az esetben tényleg nem álltak Spielberg rendelkezésére a CGI animációk és a látványos effektek. Sokkal inkább a tartalom, a mögöttes érték került előtérbe. Úgy gondolom, hogy egy rendező tehetsége és zsenialitása ilyenkor mutatkozik meg igazán. A játékidő hossza pont elegendő egy ilyen forgatókönyvhöz, nagyon feszült hangulatú és pörgős az a szűk másfél óra, amíg a film pereg a szemeink előtt. A rendelkezésre álló eszköztárból pedig Spielberg nagyon jól gazdálkodott: egyrészt zenei megoldásokkal (többek között a Cápa híres témájával) fokozza a hangulatot, a gyors vágások és belső kamerás nézetek pedig teljesen átadják nekünk azt a klausztofób és reményvesztett érzést, amiben a főhősünk is van.
Számos elmélet és találgatás született már a kamionsofőrről és a különböző motívumok jelentéséről, de átfogó megfejtése nincs a látottaknak. Ettől igazi kuriózum ez az elsőre nem túl sokat ígérő történet. Képes elgondolkodtatni és mindenki mást lát bele. Személyes meglátás szerint én a látottakat aszerint értelmeztem, hogy David, illetve az ő autója az átlagember naivitását adja vissza, a "senkik" kiszolgáltatottságát a világ hierarchikus rendszerében, míg a nagy és gyors kamion megtestesítője az emberi rosszindulatnak, az ok nélküli gyarlóságnak, az emberben lakozó alaptalan gonoszságnak. Érdemes amúgy utánaolvasni különböző fórumokon, hogy ki milyen jelentésréteggel ruházza fel a film szimbólumrendszerét. Helyenként nagyon erős momentumokkal operál a Párbaj, amit Spielberg igyekszik nagyon finom, apró stíluseszközökkel kihangsúlyozni, amihez Dennis Weaver hiteles, de nem ripacskodó alakítása asszisztál.
Olyan mestermű ez, ami sokrétű jelentéssel és mondanivalóval bír, de kétségtelen, hogy ilyet csak a legnagyobbak képesek kivitelezni. Kötelező annak, aki még nem látta!
10/10