A rózsa neve / Der Name der Rose (1986)
2014. január 20. írta: FilmBaráth

A rózsa neve / Der Name der Rose (1986)

a rózsa neve.jpgA görög nyelv és az apátságok. Ez volt a két gyenge pontja Jean-Jacques Annaudnak. Ezért amikor a Le Monde-ot lapozgatva azt olvasta, hogy Umberto Eco könyvében ez a két momentum játssza a főszerepet, már tudta, hogy mi lesz a következő filmje. 

Nem volt könnyű Umberto Eco művéből forgatókönyvet írni, az író nem vállalta a feladatot, mondván, hogy a film más műfaj, ő ahhoz nem ért. Sok forgatókönyvíró elfogyasztása után végül Annaud maga fejezte be a művet, amely alapján elkészült az akkori idők egyik legnagyobb szabású európai filmje. Nos, az alkotás nagyon jól sikerült, de teljesen más lett, mint a könyv. Inkább Hitchcock, mint Eco, de ez ne zavarjon senkit, jól fog szórakozni, nagyon jó kis középkori thrillerhez lesz szerencséje. Hozzám hasonló Eco-fanok lelkét pedig melengeti pl az a jelenet, amikor Baskerville-i Vilmos egy olyan könyvre bukkan, melyet egy bizonyos Bolognai Umberto kommentál. A fiktív név utalás az íróra, aki a bolognai egyetemen tanult, majd oktató lett ugyanott.

Az Úr 1327. évében járunk. Egy hideg napon két utazó érkezik egy meg nem nevezett apátságba: Baskerville-i Vilmos (Sean Connery) az éles eszű és tapintatos szerzetes, és noviciusa, Melki Adso (Christian Slater). Természetesen megérkezésük után azonnal haláleset történik a kolostorban, ami érhető módon felkavarja a kedélyeket. A holttestek száma és a pánik egyre nő, amit csak súlyosbít az a tény, hogy éppen most érkeznek a ferencesek és a pápa küldöttei, hogy megvitassanak egy teológiai problémát, mindezt az egyházszakadás fenyegető árnyékában. Az apát az adott helyzetben nem tehet mást, mint hogy az inkvizíció segítségét kérje, melynek meg is érkezik a képviselője, egy könyörtelen inkvizítor, Bernardo Gui (F. Murray Abraham) személyében. És innentől kezdve a bűnös személye lényegtelen, csak a máglyahalál jöhet szóba. A nyomozás során a tudós szerzetes és tanítványa nagyon sok érdekes felfedezést tesz a könyvek nem is olyan ártatlan világában...

Kicsit lassan indul a cselekmény, de kell ez a kis idő, hogy belenyugodjunk, Sean Connery ezúttal nem James Bond, hanem egy középkori Sherlock Holmes. Meglepő módon nagyon jól játssza a szerepét, teljesen illúziót keltően lényegül át csavaros eszű szerzetessé. A történet valójában egy nyomozást mesél el, amely azonban ennél sokkal többről szól: hitről, tudásról, az egyház problémáiról, az inkvizíció könyörtelenségéről. Mindez látványos, szórakoztató, elgondolkodtató köntösben, egyáltalán nem unalmasan.

A forgatókönyv jól sikerült, izgalmas thriller kerekedett a filmből, amelyhez a középkori atmoszférát is jól eltalálták. A történet időnként kicsit ellaposodik, van néhány felesleges jelenet, sehová nem vezető párbeszéd, de összességében jó film született. A karakterek nagyon jól megírásra kerültek, nemcsak Vilmos és Adzo, hanem minden mellékszereplő figurája lehetőséget ad a színészeknek a teljes jellemábrázolásra, amellyel éltek is.

Teljesen más élményt nyújt a könyv elolvasása, mint a film megnézése, de jól sikerült átiratról van szó. Annyit sikerült megőrizni Eco stílusából, hogy felismerhető legyen, azonban ez inkább egy profin megírt és kivitelezett thriller, hiányzik belőle az a bizonyos plusz, ami az igazán nagy filmek sajátja. Ettől még érdemes megnézni, mert nagyon jó film, csak nem felejthetetlen.

a rózsa neve3.jpgSean Connery telitalálat volt a főszerepre, tökéletesen hozza a karaktert, ki nézte volna ki belőle, hogy ezt is tudja. Christian Slater tinédzser volt még a film készítésekor, ennek ellenére mégis nagyon érett alakítást nyújt. F. Murray Abraham lenyűgöző a kegyetlen inkvizítor szerepében, Ron Perlman szintén emlékezetes alakítást nyújt a félnótás szerzetes szerepében.

Jean - Jacques Annaud jó filmet rendezett az irodalmi alapanyagból, nem Ecohoz volt hű, hanem a nézőkhöz, az ő szórakoztatásukat tartotta szem előtt. Az operatőri és vágói munka teljesen rendben volt, a színészvezetés tökéletes. A film legnagyobb erénye az, hogy nagyon jól megmutatja azt az atmoszférát, ami az egyházszakadás korában egy kolostorban kialakulhatott. Nemcsak thriller, hiteles korrajz is.

Umberto Eco híres regényének méltó feldolgozása, Sean Connery kiváló alakításával, kötelező darab!

8/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr585771150

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Donjon 2014.01.20. 13:23:10

Egyik kedvencem, nagyon jól dolgozza fel a középkor ideológiai problémáit. Pl.: Pápai gazdagság vs. krisztusi lelkület.

csunderlik.péter · http://csucsuka.blog.hu/ 2014.01.21. 09:57:05

Az Isten és az Ördög egyként jelen volt a forgatáson. Mikor felégették Európa akkori legnagyobb külső díszletét, a felépített aedificumot, a felállított öt kamerából végül csak kettő vette, a legjobb felvételek vesztek el. Annaud különböző trükkökkel sokszorozta meg a képeket. A "tiltott könyv", Arisztotelész Poétikájának második kötete, amelyet hónapokig tartó munkával állítottak elő autentikus pergamen-kódexként, pedig eltűnt a forgatásról - de egy munkatársat se találták meg fekete nyelvvel. Csak néhány nappal a film befejezése előtt készítették el újra, és vette föl Annaud a könyvvel forgatott közeli részeket. Viszont sem azelőtt húsz éven át, sem azóta nem esett hó azon az olasz vidéken, ahol a külsőket fölvették. Így nem kellett műhavazni. A műhó költségét jó szokás szerint ugyanis addigra már másra elköltötték. Pedig hó nélkül milyen lett volna A rózsa neve?

FilmBaráth 2014.01.21. 10:28:19

@Donjon: valóban nagyon jól bemutatja a film ezt a kérdéskört is.

FilmBaráth 2014.01.21. 10:39:22

@csunderlik.péter: A hó nem kis fennakadást jelentett a stáb életében, jó néhányan nem tudtak megjelenni a forgatáson a váratlan havazás okozta közlekedési problémák miatt. De a jeleneteket végül felvették:-)
Amúgy az eltűnt kötet néhány lapját Annaud az egyik főszereplő lakásának falán látta viszont néhány évvel később.
Másik érdekesség, hogy a katakomba jelenetet Annaud kicsit naiv módon a Vatikánban akarta felvenni, de persze erre nem kapott engedélyt. Aztán egyszer egy római étteremben ebédelt, s kiderült, hogy az étteremnek van egy saját katakombája, ahol sikerült leforgatni a jelenetet.

Asidotus 2014.01.21. 17:00:12

Magát a könyvet megpróbáltam elolvasni, de nem bírtam vele

Apokrif78 2014.01.21. 23:59:26

"Kicsit lassan indul a cselekmény, de kell ez a kis idő, hogy belenyugodjunk, Sean Connery ezúttal nem James Bond,..."

Számomra Sean Connery nem csupán egy Bond szerepbe belekövült karakter színész. Több moziban is megmutatta már sokoldalúságát, nagy hatást tett rám (a Rózsa neve mellett), az Aki király akart lenni című alkotásban, illetve a Vadászat a Vörös Októberre, Remius kapitányaként.

"...ez inkább egy profin megírt és kivitelezett thriller, hiányzik belőle az a bizonyos plusz, ami az igazán nagy filmek sajátja."

Nem tudom mi jelenti neked azt a bizonyos pluszt ami az igazán nagy filmek sajátja, (megoszthatnád velünk) számomra egy felejthetetlen alkotás. Egyébként a film erénye, hogy csak kis részben veszi át Eco stílusát. :)

nandras01 2014.04.01. 18:09:56

"Sean Connery telitalálat volt a főszerepre, tökéletesen hozza a karaktert, ki nézte volna ki belőle, hogy ezt is tudja"
mondjuk, aki megnézett néhány connery filmet, az nemigen érte meglepetés...
kedves filmbaráth!
minél több általad elkövetett filmkritikát olvasok, annál inkább erősödik bennem a meggyőződés, hogy nem neked való ez a mesterség. de ha már annyira erőlteted, akkor legalább időnként nézd is meg azokat a filmeket, amelyekről írsz.
hidd el, hasznodra válik :)
süti beállítások módosítása