A szarvasvadász / The Deer Hunter (1978)
2013. december 04. írta: FilmBaráth

A szarvasvadász / The Deer Hunter (1978)

szarvasvadász.jpg(Erről az egész klasszikus hétről, illetve a posztok összesítője.)

Orosz rulettet valaki? Menyire übercool kitárazni a pisztolyt, majd visszatenni egyetlen töltényt, látványosan megforgatni a tárat, majd a fejedhez tartani a csövét? Jó buli, ugye? Na és, ha egy vietkong ül veled szemben, körülötted több katona csőre töltött puskával, és a barátod tartja a fejéhez a pisztolyt és tényleg az élete múlik azon az egyetlen lövésen? Akkor is?

Három barát Vietnámba indul harcolni a 70-es években egy amerikai kisvárosban. Steven (John Savage) úgy döntött, hogy még a bevonulása előtt elveszi feleségül a barátnőjét, ezért egy ortodox esküvői buli kellős közepébe csöppenünk. Annak rendje és módja szerint lezajlik a nagy esemény, melynek végén Nick (Christopher Walken) megkéri barátnője, Linda (Meryl Streep) kezét, aki természetesen igent rebeg. Másnap a fiúk elvonulnak egy utolsó nagy szarvasvadászatra a hegyekbe. Michael (Robert de Niro) egyetlen látványos lövéssel leteríti a szarvast, És hirtelen vége szakad az idillnek, máris a vietnámi háború poklában találjuk magunkat. A három barát fogságba esik, Steven összeomlik, Nick idegei is kezdik felmondani a szolgálatot, egyedül Michael marad ura a helyzetnek. A vietkongok unatkoznak, orosz rulettet játszanak a foglyokkal. Ezt kihasználva Michael és Nick egy hihetetlenül feszült jelent után lemészárolják az ellenséget, majd megszöknek. Michael szó szerint bármi áron megmenti barátai életét, melynek következtében Steven mindkét lábát veszti el, Nick pedig az eszét. Michaelnek pedig vissza kellene illeszkednie a kisváros életébe, azonban a háború mindent megváltoztat, és lehet, hogy Linda iránt érzett szereleme is kevés lesz ahhoz, hogy visszataláljon önmagához..

 

Ultrabrutál film, csak erős idegzetűeknek ajánlom. Nem, nem azért, mert tele van erőszakkal (vietnámi háborús filmhez képest meglepően kevés a harci cselekmény), hanem azért a feszült atmoszféra miatt, ami áthatja a filmet, és azért mert kíméletlen őszinteséggel mutatja be, hogy a háború mennyire megöli a lelket. Nem vagyok szívbajos típus, de az orosz rulettes jelenetet szabályosan végigrettegtem. A három órás filmet pisszenés végig ültem végig, le sem tudtam venni a szemem a képernyőről. A forgatókönyv egyszerűen zseniális volt. Egyszerű, hétköznapi emberek a film hősei, nem akciófilmsztárok, és egyáltalán nem Rambók, hanem nagyon is érző emberek, akik nem készülhettek fel arra a sokkra, amit a dzsungelben éri őket. A karakterek nagyon jól meg lettek írva, a jellemfejlődés minden szereplőnél pontosan nyomon követhető. Az idilli bevezetőt egy hatásos zongorajáték zárja le, tényleg brutálisan nyers az átmenet a földi pokolba, giga csata jelenetek nélkül is átérezzük, min mentek át a fiúk. És a hazatérés sem hoz megváltást, Nick tragédiája, vagyis egy hatalmas sokk kell ahhoz, hogy a helyükre kerüljenek a dolgok a fejekben. Nincsenek nagy szavak, hétköznapi jelenetek zajlanak le előttünk, éppen ezért tud zsigerig hatolni a drámai feszültség.

deer_hunter_the_1979_685x385.jpgRobert de Niro simán zseniális, nem is értem, hogy miért pazarolja már hosszú évek óta kivételes tehetségét teljesen jelentéktelen filmekre. Természetesen mindenkit lemos a vászonról, nagyon erős a jelenléte, szokása szerint a karakter legmélyére ás le. Christopher Walken méltán kapott Oscar díjat az alakításáért, ragyogóan alakítja a nem kicsit felszínes fiút, akinek idegrendszere az orosz rulettes jelenetet nem tudta feldolgozni. John Savage nem tudott felnőni kollégáihoz, bár van egy-két szép pillanata, de összességében eléggé középszerű játékkal örvendeztet meg bennünket. Meryl Streep szokása szerint mindent kihoz a szerepéből. John Cazale utolsó szerepében (rákos volt, nem sokkal az után halt meg, hogy elkészült a film) emlékezetes alakítást nyújtott (bár ő a Keresztapa Fredójaként marad meg emlékezetünkben mindörökre).

Michael Cimino forgatókönyvíróként és rendezőként is élete filmjét készíthette el ezzel az alkotással. A színészvezetés tökéletes, a jelenetek intenzitását a történet nagy részében sikerült fenntartani. Alapvetően az volt a siker receptje, hogy a színészek arca és játéka fejezte ki a nagyon is összetett érzelmeket, a belső drámák kiváló bemutatása miatt lett nagyon erős atmoszférájú a film. Természetesen az orosz rulett motívuma miatt maradt emlékezetes képileg, de ha jobban belegondolunk, igazából a vásznon fizikailag nem látható, de annál jobban éreztetett lelki folyamatok az igazán fontosak.

Katartikus erejű dráma, csak erős idegzetűeknek. Kötelező darab!

9/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr115619933

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr.Treeger 2013.12.04. 11:07:55

Imádom ez a filmet, bár nagyon hosszú ideg képtelen voltam újra megnézni. A zene zsigerig hatol. Azokkal is meg kellene nézetni, akik a sok főrumon állandóan harcolni szeretnének valakivel.
Ebben a filmben mindenki jó. Nekem Savage emlékeztet nagyon Joel Edgertonra.
Érdekes Cimino nem tudott ennél jobbat később csinálni.
Cazale a 70-es évek egyik legemblematikusabb figurája. Ott van persze Fredo, de nekem a Kánikulai délutánban is emlékezetes.
De Niro játéka a mostani munkáinak ismeretében megdöbbentő. Tényleg nem értem miért csinálja ezt.
De Niro és Pacino 70-es évekbeli munkái, a mozi egyik aranykorát mutatják.

Donjon 2013.12.04. 13:53:34

Valamint Zsigmond Vilmos képkockáival...

SPU 2013.12.04. 15:15:46

9/10 - ? - Nem gondolnám, hogy reális lenne bármely olyan "minden idők legjobb filmje" lista, ahol ez nincs ott az első tízben. Esetleg az első egyben.

Orosz rulett - persze, az is van benne, de sokkal fontosabb az orosz menyegző, meg az egész hosszú-hosszú felvezetés.

De Niro miért csinálja ezt. Mit? Most hetven körül is nagyon jó, persze olyan szerepeket játszik, amilyenekre felkérik. És különben is, egy korszakos életművel a háta mögött azt csinál, amit akar, mindegy. Bohóckodhat is, ripacskodhat is néha, bőven belefér.

Nem kicsit felszínes fiú...nem tudta feldolgozni... - én kérek elnézést.

Hatásos zongorajáték... - na, ez is fájt.

(Viszont pozitívum, hogy nők is néznek férfifilmeket. Ugyanakkor kicsit fura egy női recenziót olvasni.)

pánk floyd 2013.12.04. 20:30:27

A film nem három barátról szól, akik elmennek Vietnámba, hanem öt barátról, akik közül hárman elmennek Vietnámba. A háboruból visszatértek jellemfejlődése mellett az otthonmaradottak gyengesége is eléggé ki volt emelve, ezért háborúpártisággal vádolták a filmet. Nekem mindenképpen az első 3-ban van. Zsigmond Vilmos meg úgy mutatja meg amerikát, ahogy előtte senki.

Amator 2013.12.06. 23:06:33

Ha nem a Cinema Paradiso lenne az első számú film nálam, akkor ez lenne az.
A kritika és a hozzászólások is tetszenek.
(FilmBaráthnak ezennel megbocsátom amit a Vámpírok Báljáról írt.) :)

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2013.12.07. 19:43:54

Ebből is látszik, hogy a Call of Duty: Black Ops részében erősen lemásolták az orosz rulett-menekülés vonalat...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.12.08. 09:54:38

Nekem nagyon nem tetszett. Életem egyik legrosszabb filmje. Nagyrészt dögunalom az egész.

Amator 2013.12.10. 23:58:00

@molnibalage: Akkor nézzél Bruce Willis filmeket.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.02.21. 20:37:36

Nagyon igazad van, annyit fűznék még hozzá, hogy az az igazán elképesztő, hogy szerkesztésileg egy katasztrófa a film (a fogságba átvezető vietnami közjátékot sehova nem tudom tenni, főleg egy három órás filmben), de ennek ellenére annyira hihetetlenül működnek és magukkal ragadnak a jelenetek, hogy nem ereszt az élmény. Egyébként pont azért, mert ebből a szerkesztetlenségből eredően is Cimino teljesen szabadjára engedi a jeleneteit, nem akar alkotói tudatossággal belenyúlni. Ha végig akarnám gondolni, hogy miről szól az a maratoni esküvői jelenet, egyszerűen nem érnék a végére, annyi mindenről. Sokszor gondolkodtam közben, hogy ezeket a dolgokat a legtöbb film simán elintézni egy montázzsal és pár mondattal, A szarvasvadász viszont pont azért jó, mert van idő emészteni, átélni ezeket a pillanatokat és érzelmeket, és nem csak átrohanunk rajtuk. És ezért vélem látatlanban is érteni, hogy Cimino miért nem tudta megismételni ezt a sikert, ez borzasztó kétélű fegyver, ha nincs elég anyag mögötte (amit azért itt is érzékeltem egy-két helyen az utolsó harmadban), akkor tényleg csak dagályos dögunalommá válik az egész.

Ami még muszáj kiemelnem, hogy a hatalmas terjedelem ellenére is mennyire jól el tudja rejteni a dolgokat, pl. ahogy Mike Lindát nézi az esküvőn, ahogyan a szemünk sarkából látjuk Angela szobáját, ahogyan snittről snittre vesszük csak észre, mi maradt Stevenből. És akkor asszem itt kell valahol leborulnom Zsigmond Vilmos előtt is. Tényleg nem tudok mást mondani, mint hogy hatalmas és semmihez sem fogható alkotás.
süti beállítások módosítása