2012 legnagyobb filmes mérföldköve
2012. december 31. írta: danialves

2012 legnagyobb filmes mérföldköve

A minőségi blockbusterek korának eljövetele

Bizonyára nem csak nekem tűnt fel, hogy sok szempontból pozitív évet zártunk a filmvilágban. Kezdve azzal, hogy 2012-ben egy hónap alatt több jó filmet láthattunk, mint 2011-ben összesen, de például olyan komoly változásokat is észrevehettünk, mint a sci-fi visszatérése a mainstream mozizásba (a Prometheus illetve a Looper révén). Azonban a legkomolyabb mérföldkőnek mégis az tűnik, hogy a nézőknek szemmel láthatólag kezd megjönni a józan esze, illetve a jó ízlése.

Gyakorlatilag nem telik el úgy nap, hogy valamilyen aktuális téma kapcsán ne kerülne elő az a közhely, hogy mennyire igénytelen filmeket láthatunk a moziban, és hogy ezért mi is, illetve egész pontosan a többi néző (mert én azért nem venném magamat egy kalap alá velük) is felelős. És újra elmondja valaki, hogy amíg néhány primitív, de annál hatásosabb eszközzel óriási tömegeket lehet becsalogatni egy tragikusan rossz folytatásra, addig a tendenciákban komoly változás nem lesz. Azonban az elmúlt évet elnézve, úgy néz ki, ez mégsem lesz igaz. Ha rápillantunk a statisztikákra, azt láthatjuk, hogy a nagy CGI-látványorigák, azaz a blockbusterek közül jellemzően a minőségiek voltak azok, amelyek sikeresek is tudtak lenni.

A március rögtön egy elég egyoldalú küzdelemnek adott helyet: két népszerű könyv adaptációjának harcában a borzalmasan középszerű John Carter (imdb: 6.7) a sokkal korrektebb Éhezők viadala (imdb: 7.3) ellenében elég komolyan elvérzett, és bár nem sok hiányzott hozzá, de végül a Disney által kiherélt Burroughs-hős még pénzügyileg sem érte meg a stúdiónak. Persze sok okot és érvet láthatunk még ezek kapcsán, és nem ilyen egyszerű a kép. Az immár sokadik tinihisztéria kétségkívül komolyan segítette Katniss Everdeen győzelmét, de azért tegyük hozzá, hogy a sokkal masszívabb rajongótáborral rendelkező, de ugyanakkor nagyon megosztó Twilight sem tudott sokkal jobb eredményeket produkálni. Önmagában a hype aligha lett volna elég valamire. Aztán olyan érvelések is napvilágot láttak, hogy az erősen Avatar-szerű történetet belebegtető Disney-mű nem keltette fel az emberek érdeklődését, amit elég fura egy olyan vitában hallani, amely pont arról szól, hogy hétről-hétre le tudják nyomni a stúdiók a közönség torkán ugyanazt a sablont. 3 év, főleg az átlag nézőnek, elég hosszú idő a felejtésre, és azt sem mondhatjuk, hogy a marketing a különböző CGI-szörnyekkel ne próbálta volna felkelteni a moziba járók figyelmét.

Szóval 1-0 a minőségi blockbustereknek, így vághattunk neki az áprilisnak. Ebben az hónapban már érezték a forgalmazók, hogy a brutálisan erős nyarat inkább jó lenne elkerülni a gyengébb produkciókkal, úgyhogy gyorsan bemutatkozott A titánok haragja (imdb: 5.8) és a Csatahajó (imdb: 6.0). Azonban különösebben az időzítés sem menthette meg őket. A tipikus módon gyenge, de látványos Titánok harcának hasonló elven felépülő második része a tendenciák alapján folytatásként számíthatott volna egy tisztességes box-office mutatóra, de az első felvonás bevételeinek harmadát sem érte el, így pedig csúfos bukás lett. A Michael Bay-panelekre épülő társasjáték-adaptáció (ennek értelmét könyörgök magyarázza el nekem valaki, aki látta) ugyan valamennyire szerencsésebb volt, és bizonyos nézőpontból még jövedelmező is, azonban a számok láttán kevés stúdiófőnök merne belevágni újra egy hasonló produkcióba.

Májusban pedig érkezetek a Bosszúállók (imdb: 8.4), akik aztán egyből a bevételi rekordokat vették célba és egy egész tiszteletre méltó másfél milliárd dollárig meg sem álltak. Valószínűleg van, aki úgy gondolja, hogy Downey Jr., Hemsworth és Johansson (és persze karaktereik) egy légtérben minden körülmények között garancia a sikerre, de miután Thor, Amerikai kapitány és Vasember a bemutatkozó filmjeikkel összesen nem hoztak annyit, mint ez a mű, én jobban szeretem azt gondolni, hogy inkább Joss Whedon remek forgatókönyve, mintsem a Marvel-hősök összezsúfolása hozta meg a kirobbanó sikert. Amely aztán képregény-adaptációk hatalmas dömpingjét fogja elhozni a következő években, azonban ha igazam van, akkor elég kellemetlen meglepetések fogják érni a stúdiókat, amikor az adott évben a 23. szuperhős-mozit állnak neki levetíteni a mozikban.

Júniusban az erősen középszerű Hófehér és a vadász (imdb: 6.3) végül megtörte a jeget, és egy korrekt 400 milliós bevételt könyvelhetett el. Ami viszont mégis érdekességgé teszi ezt az adatot, hogy az R kategóriás (17 éven aluliaknak szülői felügyelettel ajánlott) Prometheus (imdb: 7.2) nem sokkal később beállította ugyanezt az eredményt. Mivel a legnépszerűbb R-kategóriás alkotás, a nem kis ideológiai hátszelet kapott Passió is csak 600 millióig jutott, gyakorlatilag ez összehasonlítás szempontjából akkora siker, mint egy PG-13-as filmnél a milliárd dolláros határ megugrása. Nem elhanyagolható ugyan, hogy Ridley Scott neve és az Alien-franchise feltámasztásának belebegtetése komoly tényező volt a mű népszerűségében, de azért tegyük hozzá, hogy James Cameron Aliens-e óta (amit közmegegyezéssel az utolsó jó Alien-filmnek tartanak) egy alkotás sem volt ilyen népszerű a sorozat keretei között.

A július pedig megmutatta, hogy jó filmek tényleg érdeklik a nézőket, előbb a több helyen támadható, de alapvetően nézhető Pókember-reboot (imdb.: 7.2) hozott össze 700 milliót, majd Nolan Batman-trilógiájának záródarabja (imdb.: 8.7) csatlakozott a milliárdosok klubjához. Az augusztus pedig azt mutatta meg, hogy a rossz filmek nem érdeklik a nézőket. A teljesen feleslegesnek bizonyult Total Recall remake (imdb.: 6.3) egy irtózatosat hasalt a mozipénztáraknál, majd az igencsak erőltetett (bár nem kifejezetten blockbuster) 4. Bourne-film (imdb: 6.7) hozott egy korrekt, de a trilógia záródarabját meg sem közelítő eredményt. Az ősszel pedig az is kiderült, hogy a két legfrissebb James Bond-film, a Quantum csendje és a Skyfall között jelentkező minőségbeli különbségek (imdb:  6.7 illetve 8.0) a bevételi adatokban is megmutatkoznak (600 millió és 1 milliárd).

Az eredmények tehát a karakterek, előzmények népszerűségétől függetlenül kiválóan jelzik a film értékét. És a mindeközben folyamatosan terjengő pletykákról se feledkezzünk el: a stúdiók kezdenek megijedni, az egyébként szintén elég gagyi G.I. Joe második részét a tesztvetítések után inkább elküldték egy komoly átírásra és pótforgatásra, kis híján egy évvel eltolva a premiert, a World War Z pedig szintén komoly újraíráson, utóforgatáson és csúszáson esik át éppen, nem kis feszültségeket okozva a stábban.

Nem véletlenül jegyeztem le az imdb pontszámokat sem minden alkotás mellé: egyrészről talán ez a legreprezentatívabb visszajelzés a közönség részéről, másrészről így világosan kirajzolódik egy, a 7.0-ás pontszámnál húzódó lélektani határ. Persze nem azt mondom, hogy minden jó film szükségszerűen népszerű és jövedelmező is lesz (pl. a Felhőatlasz bukása), és valószínű, hogy egy ultragáz Batman-reboot is komoly bevételi mutatókat tudna szállítani a következő pár évben, de egy-két kivételtől eltekintve a verdikt egyértelmű: ami jó film a nézők szerint, az sikeres is lesz, ami nem, az pedig komoly pénzügyi veszteségekre számíthat. Ez pedig a 2011-es Transformers és Karib-tenger kalózai milliárdos bevételei után egy meglepő és komoly fejlemény a nézői szokások alakulásában.

És már csak azért is fontosak ezek a pontszámok, mert rajtuk keresztül egyre inkább kirajzolódik egy előre tájékozódó, az internetet vélemények után böngésző néző képe. Aki már egy gyenge értékelés láttán nem ül be egy filmre, csak azért, mert egy népszerű sorozat sokadik része, vagy azért, mert az előzetesben hatalmas CGI-szörnyeket mutogatnak. És remélem, hogy ez nem csak egy egyszerű anomália, hanem 2013 végén ismét kijelenthetem, hogy ez tényleg így van.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr504983207

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.31. 09:02:52

"illetve egész pontosan a többi néző (mert én azért nem venném magamat egy kalap alá velük) "

Ezzel mindenki így van. :D

"A július pedig megmutatta, hogy jó filmek tényleg érdeklik a nézőket, előbb a több helyen támadható, de alapvetően nézhető Pókember-reboot (imdb.: 7.2) hozott össze 700 milliót, majd Nolan Batman-trilógiájának záródarabja (imdb.: 8.7) csatlakozott a milliárdosok klubjához. "

Ezzel a mondattal a filmektől függetlenül nem tudok egyet érteni.

Ezekben az esetekben nem a "jó" filmek érdekelték a nézőket, hanem egy várhatóan jó reboot és egy előzményeihez méltó folytatásra ültek be.

"kvázi" folytatások amiknek alapoztak az elmúlt években. Az, hogy jók-e vagy sem csak a megnézésük után derül ki (imdb pontok), de ezekre beültek (mennyit hoztak a konyhára) és utána értékelték.

Egy olyan összehasonlítás jobban megállná a helyét, hogy mennyi promó, trailer, poszter mellett mennyit hoz egy egy film első héten/hónapban stb, nem?!

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2012.12.31. 10:59:21

@doggfather: Abban igazad van, hogy a két képregényfilmnek rendesen alapoztak. De azt, hogy "Várhatóan jó reboot" így nem tudom értelmezni, mert éppenséggel semmi nem garantálta, hogy jó lesz. A Total Recall miért nem lett "várhatóan jó reboot"?
Abban viszont igazad van, hogy természetesen az emberek jelentős hányada az első hétvégén nézte meg a filmeket, és ebben nagy eltérés nincs a jó és a rossz filmek között. De ugyanakkor írtam (lehet, h nem hangsúlyoztam ki eléggé), hogy a trailerrel már nem lehet megvenni a nézőket. A Battleship, a John Carter előzeteséről a CGI-parádé ellenére sütött, hogy nem lesz jó film, és ezt végre az emberek is meglátták. Arról nem is beszélve, hogy manapság már minden blockbuster folytatás, prequel vagy adaptáció, tehát nagyon egyiknek sincs komolyabb előnye az előzmények alapozásával.

"Egy olyan összehasonlítás jobban megállná a helyét, hogy mennyi promó, trailer, poszter mellett mennyit hoz egy egy film első héten/hónapban stb, nem?!"
Na és olyat hogyan csináljak? :D
Nem tudok statisztikát csinálni arról, hogy egy trailer-t hányszor vetítenek le a moziban vagy a tv-ben vagy hogy hány posztert raknak ki. Ráadásul a minőségi faktor itt sem hagyhatjuk ki a számításból.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.31. 12:42:48

@danialves: Abból persze, hogy nem, hogy hányszor vetítik le, de azt meg lehet számolni hogy egy egy filmnek hány trailere van (pl die hard azt hiszem vagy az 5iknél tart) hányféle promo, karakter stb posztere, teaser trailere stb.

Várhatóan jó reboot: mára egyetértés van abban, hogy a raimi féle trilógia khm... nem túl erős. a total recall egy talán sikeres film volt.

A várhatóan azt jelentette ebben az esetben nálam, hogy sokan elmennek rá, hátha jobb lesz. A total recall ezzel szemben nem vonzz ilyen tömegeket, mert 1. régen volt az origi, 2. nem volt olyan "rossz", mint a pókik, 3. nem annyira ismert, mint a Póki.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.31. 12:45:56

jah és azért várhatóan jó, mert a trailere egész meggyőző volt, én magam is azt hittem lehet normális Póki filmet csinálni, és erre tessék. :S

A total recall trailerében a legjobb dolog a 3 mellű nő volt. Ez azért kevés. :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2012.12.31. 13:15:46

@doggfather: Szvsz attól, hogy az előző rossz volt, nem szükségszerűen jó a reboot. Ezt sztem pont a Pókember bizonyította. Ilyen rövid idő után meg még feleslegesnek is érződött. Engem speciel a trailer alapján a Total Recall jobban meggyőzött, több fantázia volt benne. Persze a rendező neve garancia volt arra, hogy ebből semmit se váltson be.

"de azt meg lehet számolni hogy egy egy filmnek hány trailere van (pl die hard azt hiszem vagy az 5iknél tart) hányféle promo, karakter stb posztere, teaser trailere stb."
Ez igaz, de én még mindig nem tartom mérvadónak. Attól sztem jobban nem akarja valaki megnézni a Batmant, mert pl. Christian Bale-t ráfotosopolják egy külön plakátra. Sokkal fontosabb, hogy hány helyen hall róla az ember, mennyire kerül be a köztudatba. Felőlem kitehetik a hatodik TV spotot a filmes blogok, ha egyszerűen nem érdekel a film, átugrom.
Persze ha alapból a film olyan (ld. Prometheus), akkor lehet csigázni az idegeket ezekkel a dolgokkal. De mondjuk kő egyszerűségű filmeknél nehéz vírusmarketinget, teaser teaserét készíteni.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.31. 13:33:47

@danialves: persze, mert az előző rossz, még nem lesz jó a reboot, de a színészek kiválasztása, a trailer, hogy azt nyilatkozták, hogy figyelni kívánnak annak hibáira azt sugallta, hogy majd hátha jobb lesz.
süti beállítások módosítása