Az aranypolgár / Citizen Kane (1941)
2012. szeptember 24. írta: Walter White

Az aranypolgár / Citizen Kane (1941)

 

 

Annex - Welles, Orson (Citizen Kane)_02.jpg    Amikor eldőlt, hogy rendszeresen írni fogok a SmokingBarrels-re, akkor egyik célom az volt, hogy régebbi filmekkel is foglalkozzak. Mostani írásommal el is kezdem törleszteni az adósságomat. Sajnos az a tapasztalatom, hogy a régi filmekkel szemben a mai fiatalabb nézőknek egyfajta negatív előítélete van, csak azért, mert régiek. Remélhetőleg sikerül majd “hoznom” olyan idősebb, ám de klasszikus műveket amelyek felkeltik majd az érdeklődéseteket.

    Első ilyen témájú írásom középpontjában az Orson Welles rendezte Aranypolgár áll. A mára már 71 éves film igazi filmtörténeti klasszikus, számos újítást tudhat magáénak, lássuk ha részletesebben megvizsgáljuk, akkor mit is kap a néző. Orson Welles a rendezés mellett a főszerepet is magára vállalta. A történet Charles Foster Kane a sajtó Caesar életútját taglalja. A 20. század írott sajtójának a legnagyobb alakjáról beszélünk, forradalmasította az újságírást és a hírszerkesztést. A film a médiaguru halálával kezdődik. Természetesen hatalmas sajtóvisszhang követte a halálát, törvényszerű volt, hogy vászonra viszik életének fontosabb momentumait. A film elkészült, de a “fejeseknek” nem nyerte el a tetszését, túl sótlannak találták, sokkal több életet szerettek volna látni a vásznon. Ennek érdekében kutatni kezdenek Kane után, a cél rájönni mit jelentett a férfi utolsó szava, a rózsabimbó.

   Amíg néztem a filmet végig az volt az érzésem, hogy ez a film nem lehet 71 éves. Egy ilyen idős filmnek, 2012-ben illene idejemúltnak lenni. Az Aranypolgár viszont nem az. Talán nem véletlen, hogy a film bukás volt a maga idejében, szakmailag nem, de a nézők körében mindenképp. Az akkori amerikai átlagnéző képtelen volt befogadni ezt a történetvázolást, a karaktereket. Szerelmet, győztesen megvívott háborút akartak látni, nem egy piperkőc amerikai milliárdos játszadozását. Ebből is látszik, hogy mennyivel megelőzte a korát. Bár ma már nem nyújt olyan monumentális filmélményt, viszont abban az időben a maga nemében egyedülálló volt.

citizen-kane-image-1.jpg   Az életrajzi filmekkel kicsit hadilábon állok. Szeretem őket, de a legtöbbjüket túl sablonosnak érzem. Az is igaz, hogy a műfaj keretei is behatároltak, hiszem elvárjuk, hogy  valós adatokat kapjuk egy ilyen témájú filmtől, lehetőleg a realitás talaján maradva. Az Aranypolgár-nak is kicsit ez a betegsége. Charles Foster Kane semmiben sem különbözik a legtöbb ismert embertől, hiszen Ő is ember. Neki is megvannak a gyengeségei, megvannak a mocskos kis titkai, Ő is fél, számára is a legfontosabb, hogy szeressék. Csupa olyan tulajdonság, ami a legtöbb emberre is jellemző. Talán ezért is van a történettel kapcsolatban hiányérzetem. Ha hozzávesszük, hogy vagyonát egy szerencsének köszönheti és “Ő mindig csak költötte a pénzét, sohasem fektette be”, akkor joggal érezhetjük, hogy “csak” jókor volt jó helyen. Ez azért nem teljesen fedi a valóságot, hiszen bár nem a semmiből küzdötte fel magát a csúcsra, de mégis létrehozott valami maradandót, valami olyasmit, ami a mai újságírás, újságszerkesztés alapja.

   Néhány szó erejéig kitértem arra, hogy bizony ez a film a maga nemében korszakalkotó. A világítás, a kameramozgás, mind olyan dolgok, amelyek 1941-ben a maihoz képest még gyerekcipőben jártak, s ez mégsem látszik meg a filmen. Ha nem tudnánk, hogy 1941-ben forgatták, akkor nyugodtan mondhatnánk, hogy a film valamikor a ’70-es, ‘80-as években készült. Érdekesség, hogy Gregg Toland szerint Welles a filmkészítés technikai részéhez vajmi keveset konyított a forgatás kezdetekor, aztán leültek Toland-el, Ő pedig elmagyarázta, hogy mi is a dörgés. Még kiemelném a maszkkészítők kiváló munkáját és ajánlanám a J. Edgar maszkkészítőjének figyelmébe. Úgy látszik vannak dolgok, amik 71 évvel ezelőtt jobban mentek, mint ma. A film végén, amikor bemondták, hogy a színészek nagy részének ez volt az első filmje, akkor elismerően csattintottam, mert látatlanba ezt sem mondtam volna meg. Orson Welles végül a legjobb forgatókönyvért kapott szobrot, de emellett jelölték többek között a legjobb film és a legjobb férfi szereplő kategóriában is. Utóbbit sem tették véletlenül. Remekül játszik. A fiatalos, csintalan Kane karaktere sem okoz problémát számára majd pedig a magába forduló, magányos, megöregedett sajtómágnás szerepével is könnyedén megbirkózik.

   Az Aranypolgár a régi idők egyik legmodernebb alkotása. Nem érződik rajta az idő vasfoga, bátran ajánlom azoknak is, akik kicsit tartanak a szakállasabb filmektől. Egyetlen hiányosságának a történetet tartom. Nagyon nem tudok belekötni abba sem, de valahogy összességében többet vártam, hiányzott nekem az a bizonyos plusz. Minden más jó, közhely, de tényleg kötelező darab.

7.5/10.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr244799482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.09.24. 14:33:46

nagyon jó film. a 7fél kicsit kevés sztem, kilences az, vagy lehet, hogy tízes is.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2012.09.24. 14:52:03

Remek film, de nálam sem ér többet mint 8. Az operatőri munka viszont remek.

Death/Mortis 2012.09.24. 18:01:02

Közhely, közhely...Ezt a filmet újító státuszáért becsülik még sokan ma is;nem tehet róla, hogy azóta elkoptatták az értékeit. A kilences valóban kijárna neki.

Walter White 2012.09.24. 18:43:07

A pontozás szubjektív, gondolom ezzel nagy titkok nem árulok el. Van akinek ez kilenc pont, van akinek kevesebb. ;)
süti beállítások módosítása