Hirtelen az üresség / Enter the Void (2009)
2012. augusztus 29. írta: Walter White

Hirtelen az üresség / Enter the Void (2009)


http://3.bp.blogspot.com/_r4bTSB01JqE/TOBQkUkguXI/AAAAAAAAAAQ/CzwpYQNflvc/s1600/enter-the-void.jpgNem tudom kinek mit mond Gaspar Noé neve, sokaknak talán semmit. Viszont, ha azt mondom, hogy Visszafordíthatatlan és Monica Bellucci, akkor esetleg kezd derengeni valami. Valami, ami kellemesnek semmiképp sem mondható, megdöbbentőnek, betegnek annál inkább. Az Enter the Void-ban sem hazudtolja meg magát az argentin származású rendező. Kevesebb brutalitás, kicsit kevesebb szex, de összességében itt sem kap mást a néző. Történt egyszer, hogy betépve Noé megnézte a Lady in the Lake című filmet, ezután eldöntötte, hogy egyszer Ő is rendez egy hasonló típusú mozit.

Mit kap a néző az Enter the Void-tól? 160 perc vizuális terrort. Egy trip, amit a főszereplő Oscar szemszögéből látunk. Oscar (Nathaniel Brown) és Linda (Paz de La Huerta) szülei fiatalon meghalnak egy autóbaleset során, ezek után  két testvért elszakítják egymástól. Oscar Tokióba kerül valahogy, (hogy hogyan arra nem kapunk választ) először csak sima kábszeres lesz, majd díler. Az így keresett pénzből Linda a bátyjához költözhet. Oscart az egyik kliense tőrbe csalja, majd a rendőrök lelövik. Ez az első félóra történése. Az elkövetkező két órában Oscar “szelleme” Tokió felé emelkedik és onnan figyeli a húgát és a barátainak, ügyfeleinek a sorsát.

A történet nagyjából ennyi. De ennél a filmnél a sztori másodlagos. Nem azon van a hangsúly, hogy mi történik, hanem azon, hogy a történéseket hogyan szemléltetik. A kamera túlnyomó részt Oscar szemein keresztül (szószerint) mutatja be a történéseket. Ez helyenként sokkoló, helyenként kicsit idegesítő (a pillantásai szemléltetése egy idő után már hányinger közeli állapotba hozza a nézőt). Sokszor lebeg a néző, (Oscar szervezete DMT-ben ritkán szűkölködik) de ez a lebegés nem kellemes, sokkal inkább kényelmelten, egyfajta nyugtalanságot érezhetünk. A srác halála után “felemelkedünk”, fentről láthatjuk a zsúfolt tokiói utcákat, tudhatjuk meg mi történik Lindával. Ezeknek a nagy részét darura szerelt kamerákkal vették fel. Egyfolytában vibrálnak a fények, szól a zene, egy pillanatra sem hagyja lélegzethez jutni Noé a nézőt. A szexualitás itt is előtérbe kerül. Kezdve a finom kis utalásokkal a vérfertőzésre, majd jön egy abortusz (ez is eléggé naturális, semmi körítés, semmi előzmény, csak a művelet szimpla bemutatása), a végén pedig a tokiói “táncos lányok” megmutatják, miért is annyira népszerűek. Érződik, hogy a rendező a szexualitáshoz, a férfi-nő kapcsolathoz nem éppen hétköznapi módon áll hozzá.

http://www.filmtett.ro/uploads/Filmkepek2/gaspar-noe-enter-the-void-5.jpg A helyszín egy az egyben telitalálat. Nem nagyon van Tokiónál alkalmasabb város egy hasonló film forgatására (ha egyáltalán van még ehhez hasonló). Már az első jelenet nagyon erős, vizuális erőszak a nézőre. 30. (?) emelet, betépett drogos az erkélyen lézeng. Körös-körül csak felhőkarcolók, nagyon kevés szabadtér, az lehet az érzésünk, hogy nyomban  megfulladunk.

A szereplőgárdából egyértelműen Paz De La Huertát kell kiemelni. Noé elmondása szerint általában szabadkezet ad a színészeinek, ezért vagy szeretik vagy nem (milyen meglepő). Paz De La Huertának úgy látszik ez bejött. Egyszerre, titokzatos, szexi és beteges. Egy gyönyörű, fiatal lányt alakít, de látszik rajta, hogy beteg. Szülei korai halála őt viselte meg jobban, majd testvére ideiglenes elvesztése tovább rontotta a helyzetet. Külsőre már egy kész nőt látunk, de legbelül még mindig egy félénk lány, akinek törődésre, szeretetre van szüksége. Ennek tudható be, hogy előbb viszonya lesz a helyi rosszfiúval majd teherbe is esik.  Bátyja elvesztése után teljesen összeroppan, életét még annyira sem értékeli, mint tette a halál előtt.

Oscart Nathaniel Brown alakítja. A srácról nem igazán lehet sokat tudni, ez volt az első filmje és egyben eddig az utolsó is, ez utóbbi kicsit meglepő számomra. Úgy látszik, hogy nem volt annyira meggyőző, hogy újabb lehetőséget kapjon. Nem volt rossz, az tény, de De La Huerta mellett nagyon szürkének hatott. Az is igaz, hogy az ő szerepe volt a hálátlanabb valamivel. Adott egy drogos, akinek semmilyen életcélja sincs, csak sodródik az árral. Majd egyszer rosszkor van rossz helyen.

http://www.wildbunch.nl/film/persfoto/1279015951504_b438703e7657b157fe26e6a1be6a124a.jpgHa valaki szórakozni, kikapcsolódni szeretne az tegye félre az Enter the Void-ot. Nem egy pozitív élmény a film, de rendkívül hatásos. Le kell vetkőznünk mindenféle előítéletet és az sem árt, ha tisztában vagyunk Gaspar Noé munkásságával, személyiségével. Abban is biztos vagyok, hogy semleges hatást nem igen vált ki senkiből. Van, akit irritál és 30 perc múlva hagyja az egészet a fenébe. Erre nem mondanám azt, hogy nem érti, nem érzi a film hangulatát, mondanivalóját, egyszerűen van, akinek ez nem jön be. És van, aki végignézni  becsülettel, azt nem hiszem, hogy élvezni, de azonosulni tud a filmmel, az egésznek a hangulata magába szippantja. Gaspar Noé ezúttal sem változtatott, akinek az előző filmjei bejöttek, annak nagy valószínűséggel ez is elnyeri a tetszését. Aki nem tudta befogadni, annak pedig érdemes talán egyszer újra elővennie és rászánni majd 3 órát, lehet, hogy másodszorra teljesen másként fogja értelmezni a filmet.

7/10


A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr824739830

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Death/Mortis 2012.08.31. 19:19:37

Tudom, hogy Gaspar Noé szereti filmezni az egyszerűbb szerelmet(pornót is rendezett már), és egy határon belül tényleg rendelkezik mondanivalóval, felfogható művészinek, de ezt átlépve, csak konvenció-pukkasztóként lehet kezelni, ami manapság elvesztette az élét. Engem nem felkavart, hanem unalomba döntött, pedig tudatosan kora délután kezdtem neki... Csak a kameramozgás s a hangulatteremtés menti meg, mivel a vége felé már a színészekre is ráuntam; sótlan karakterek, na! Az utolsó jelenet meg majdnem kínos, ráadásul másfél órával korábban kikövetkeztethető, hogy így végződik. A Visszafordíthatatlanhoz képest ez sehol nincs; nálam hatos.

Bruse · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2012.08.31. 20:05:41

@Death/Mortis: Nekem az Enter the Void is perfekt élmény volt Noé-tól! A karakterekkel szembeni kritikádra végül is csak bólintani tudok, de a célja a rendezőnek talán az volt, hogy minél távolságtartóbb legyen a karakterekkel. A film nagy része ugyanis a lélekvándorlás folyamatát akarja elénk tárni (az más kérdés, hogy inkább a trip irányába ment el), ami azért mégiscsak eléggé szubjektív dolog; teszem azt, itt nem volt szükséges a karakterekkel való feltétlen szimpátia, azonosulás. A Visszafordíthatatlan azonban egyértelműen egy jobb film - ebben egyetértünk! :)

Death/Mortis 2012.08.31. 20:59:22

@Bruse: Ha szeparálni szeretne, akkor miért vetítette elénk a szereplők egész múltját, némely jelenetet kétszer is!? Felfogható a halál utáni visszaemlékezésnek, de az a kimúlás pillanatában következik be s a lelkeknek egyébként sincsen tudatuk, csak akaratuk( ha a magyarázatoknál tartunk). Tehát, ha kizárjuk az előbbit, akkor csak a megismertetés s véleményalakítás vágya marad, ami nem sikerülhet, mert rosszul írtak a karakterek; így vannak áthúzva a számítások.
Lélekvándorlás...csak így magyarázható, de akkor miért végig a rokont/barátokat/ismerősöket követjük nyomon? El lett rontva. Az alapötlet dicséretes, a kivitelezés úgyszintén, a mag kibontása nem sikerült elégségesen, főleg azon mérce mellé állítva, amit Noé előző munkája felállított.

Bruse · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2012.08.31. 21:16:18

@Death/Mortis: Na igen, a visszaemlékezések érdekes módon voltak feltüntetve a filmben. Azok valójában rendszertelenek - ezt valamelyest lehet magyarázni azzal, hogy ez valamelyest egy drogos film -, és logikusabb lenne, ha közvetlen a halál után jönnének. Viszont erre lehet csettinteni, és mondani, miszerint Noé a Tibeti Halottaskönyvet vette alapul. Tudomásom szerint a szerzetesek pedig hitelesnek mondták Noé munkáját.

Death/Mortis 2012.08.31. 21:29:22

@Bruse: Arra kíváncsi lennék melyikük ülte végig ezt az igencsak "nehéz" filmet, hiszen tudomásom szerint az ottani szerzeteseknek nem céljuk a mentális önsanyargatás. :)

Bruse · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2012.08.31. 21:52:15

@Death/Mortis: Na jó, ezt a frappáns mondatot nem gondolhatod egészen komolyan! :D
süti beállítások módosítása