The Doors (1991)
2016. szeptember 28. írta: FilmBaráth

The Doors (1991)

Több benne az LSD, mint a tartalom

the_doors1.jpg

Szex, drog, rock and roll. A rocksztárok élete már csak ilyen. Manapság, már régen halott a rock, de a hatvanas években virágkorát élte a műfaj, akkor alkottak a máig legnagyobb legendái, melyek közül az egyik legnagyobb Jim Morrison volt. A The Doors frontemberéhez személy szerint annyi közöm van, hogy láttam a sírját a Pére Lachaise temetőben (igen, volt rajta egy rakás whiskey-s üveg, és cigiben sem volt hiány), musicalfüggőként finoman szólva sem vagyok a rajongói közé sorolható, azonban egyrészt tisztelem a legendákat, másrészt pedig nagyon kíváncsi voltam arra, mihez kezdett az ő ikonikus alakjával Oliver Stone. A bemutató idején láttam a filmet, de akkor még csak tini voltam, az égvilágon semmit sem értettem az egészből, csak annyi maradt meg, hogy irtó jó bőrszerkóban tette-vette magát a színpadon Val Kilmer. Vagyis nyugodtan mondhatom, hogy mindenféle előítélet nélkül vágtam bele a megtekintésébe, és azt kell mondanom, hogy kiválóan idézte meg a kort a rendező, és a koncertek hangulata páratlan, de maga a film sajnos eléggé feledhetőre sikeredett, több volt benne az LSD, mint a tartalom.

Jim Morrison (Val Kilmer) filmes tanulmányokat folytat és él bele a világba, amikor egyrészt találkozik élete szerelmével, Pamelával (Meg Ryan), másrészt Ray Manzarek-kel (Kyle MacLachlan), akivel megalapítják a The Doors együttest. Óriási sikereket érnek el, azonban Morrison nem tud mit kezdeni azzal, hogy a rock és a szex istenének kiáltják ki, miközben ő költőnek és sámánnak tartja magát, és a féktelen bulik, a drog és az alkohol lassan, de biztosan tönkreteszik a testét és a lelkét...

Oliver Stone ma már csak egy a nyugdíjas korú rendezők közül, aki régen túl van már a fénykorán, de az én tinikoromban, vagyis a 90-es években szakmailag még a csúcson volt, igazi fenegyereknek számított, akinek minden filmjét nagyon vártam (ehhez képest a mostanában moziba kerülő Snowden annak ellenére nem tud igazán lázba hozni, hogy a téma nagyon is érdekel). Történelemrajongóként a JFK - A nyitott dosszié maradt meg tőle 1991-ből, nem a The Doors, amelyben igen nagy ziccert sikerült kihagynia a mesternek. Pedig elsőre nagyon jó ötletnek tűnt, hogy a kor leglázadóbb rendezője készítsen filmet egy másik lázadóról, azonban annyira a külsőségekre helyezte a hangsúlyt Stone, hogy a valódi tartalom elveszett valahol útközben.

Nem tudunk meg túl sokat Morrison családjáról és gyerekkoráról, amikor megismerjük, már fitatal felnőttként keresgeti saját magát, és igazából sohasem tudott túllépni ezen az állapotán, vagyis nem fejlődött túl sokat a karaktere. A cél valószínűleg az lett volna, hogy megmutassa a rendező azt a belső lelki konfliktust, ami felemésztette Morrisont (természetesen a szenvedélybetegségein túl), vagyis az, hogy ő költő volt, nem rocksztár, az emberek nem a szövegei mögöttes tartalmáért rajongtak, hanem a lázadó rockerért, vagyis soha senki nem értette meg igazán. A halál költője valójában menekült a fájdalom elől, és valóban adni akart az embereknek valamit a dalaival, és fel akarta forgatni a zenei életet, azonban néhány év kőkemény bulizás és anyagozás után rá kellett jönnie, hogy valójában már régen nem több, mint egy testi és lelki roncs, aki közel sem az a lánglelkű messiás, akinek egykor hitte magát. Na most ezekből a lelkiállapotokból nem sokat mutatott meg nekünk Oliver Stone, pedig kiváló szereplőgárda állt a rendelkezésre, a míves életrajzi alapanyag pedig ugye adott volt.

the-doors.jpg

A bulizással nincs semmi gond, azon kívül, hogy több, mint két órán keresztül kicsit unalmas tud lenni, ha más nem nagyon történik a filmben. Egy végtelenített rockkoncertet kaptunk a pofinkba, Stone-nek köszönhetően ott érezhettük magunkat a leghangulatosabb agyeldobós bulikon, és ízelítőt kaphattunk a 60-as évek vad és őrült napjaiból, de ennyi és nem több, amit ettől a filmtől kaphatunk. Mivel Jim Morrison-ról, az emberről nem sokat tudunk meg, megszeretni pedig végképp nem lehet ezt a nihilista, életunt figurát, akinek magasztos gondolatok voltak a fejében, de egy elviselhetetlen alak volt, alkoholista, drogos, aki még arra is képes volt, hogy féltékenységből a szerelmére gyújtsa a házat, akit egyébként gyakorlatilag minden lánnyal megcsalt, aki az útjába került. Egy legendával és egy jó filmmel kevesebb, sajnos.

Val Kilmer kiváló alakítást nyújtott a főszerepben (ráadásul ő énekel a filmben!), kihozott mindent nem túl jól megírt karakteréből, meg tudta mutatni az esendő ember mögött az érzékeny művészt is. Meg Ryan még plasztika előtti állapotában szintén remekül játszotta el Morrison szerelmét, akinek az a nem túl könnyű sors jutott, hogy megpróbáljon együtt élni az öntörvényű előadóművésszel. A színészi játékban nincs hiba, mindenki tökéletes választásnak bizonyult, ráadásul a figyelmes szemlélő felfedezheti egy - egy cameoban Billy Idolt és magát a rendezőt is.

Összességében csalódás a film, elsősorban a The Doors rajongóinak ajánlott a megtekintése, de időutazásnak mindenki számára kiváló, ahogyan édes bűnnek is, hiszen ki ne szeretne bekukkantani az igazi rockkoncertekre, ahol még tényleg teljes gőzzel tolták a bulit, erkölcstelenkedtek és tettek mindent, ami rossz és helytelen. De ennél több sajnos tényleg nincs ebben a történetben, Jim Morrison és a legendája ennél sokkal többet érdemelt volna. Nem hozza tűzbe a nézőt Oliver Stone életrajzi filmje, hiába dübörög benne az igazi rockzene.

6/10

A The Doors adatlapja a Magyar Filmes Adatbázis (Mafab) oldalán.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr3411706145

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2016.09.28. 16:11:49

Miért gondolod, hogy manapság halott a rock? Illetve mit értesz rock alatt, amikor ezt állítod?

FilmBaráth 2016.09.28. 17:27:46

@Sparrow: A rockzene az én szememben az a klasszikus lázadó zene, amelyet még éppen Jim Morrisonék, a Rolling Stones és a hasonló nagy műfaji dinoszauruszok műveltek még mielőtt dúsgazdagok és matuzsálemek lettek. Musicalfüggő lévén nem tudnám egzaktul definiálni a rock zenét, de úgy látom, hogy manapság nem nagyon születnek maradanó dalok, vagy legalábbis nem jutnak el az én ingerküszöbömig.

Spectroli 2016.09.28. 18:29:12

@Sparrow: Azt be kell látnod, hogy ma már egyre jobban visszaszorul, mivel az emberek nagy része inkább a divatzenéket hallgatja.

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2016.09.28. 20:17:30

@FilmBaráth: Ott van például a System of a Down, akik '98-tól 2005-ig készítettek albumokat, és bőven gyakoroltak legalább akkora hatást, mint a The Doors, de szerintem jóval nagyobbat is. :) Meg persze, ha egy kicsit továbbmegyünk, és nem csak vaskalaposan rock-ról beszélünk, hanem mindenről, ami belőle épült fel, akkor a '60-as évek igazából csak a kezdetnek mondható, hiszen a Black Sabbath 1967-ben adta ki az első anyagát, amivel gyakorlatilag feltalálták a heavy metalt. A lényegi rész pedig ugye el se kezdődött a következő évtizedig, amikor színre lépett az Iron Maiden. Aztán a '80-as években megérkezett a thrash a Metallica és a Slayer zászlóshajóival, a Slipknot vezényletével az ezredfordulón megérkezett a nu metal, majd abból továbbgondolva a metalcore, ami már egészen sokféle stílusjegyet és egyéb műfajok sajátosságait vegyíti, pl. Asking Alexandria vagy Parkway Drive. Szóval, lehet, hogy a műfaj legeslegelső képviselői már nemigen alkotnak, de azért a műfaj maga közel sem halott, és mivel nemigen hatnak rá a divattrendek és a médiahullámok, hiszen pont az ezekkel való szembenállás adott neki mindig is egyfajta pikantériát, valószínűleg nem is nagyon fog meghalni. :) Tudod, van az az elcsépelt közhely, hogy a rock örök és elpusztíthatatlan. ;)

@Spectroli: Azért az Iron Maiden idén csak telt házat csinált a Volt-on. ;) Ha pedig ne adj' isten bejelentenének egy System koncertet, megbolondulna az egész ország. :)

AldoWinnfield 2016.09.28. 20:51:48

@Sparrow: Ha meg egy új albumot is bejelentene a SOAD, a halottak is felkelnének... SOAD koncerten voltam 2011-ben a Novarockon, zseniális volt. :)

Spectroli 2016.09.28. 22:26:24

@Sparrow: De, ma már egyre kevésbé népszerű a fiatalabbak körében. Persze vannak rocker meg metalhead fiatalok, de a többség elnyomja őket és sajnos meg is bélyegzi. Abban viszont egyetértek veled, hogy a SOAD talán még a Doors hatását is felülmúlja.

Peetshow 2016.09.28. 22:50:55

Má' ne haragudjatok, de össze-vissza beszéltek. A The Doors-t egy lapon említeni a System of a Down-al óriási nagy botorság. Jim Morrisonék forradalmiak voltak, újítók, olyan valamit hoztak az atuentikus blues és a pszichedelikus rock elegyével, ami azelőtt még nem volt. Ráadásul Morrison versei és maga a Doors ideológiája - Aldous Huxley - Az érzékelés kapui - mélyebb tartalmakat is kölcsönöztek a zenekarnak. Az egy új dimenzió volt akkor skacok! ...a nu metal pedig nem a Slipknottal kezdődött, hanem a Korn-al és a Deftones-al, az ő előképeik meg a RATM és a Faith no more voltak. Még maga Serj Tankian is azt nyilatkozta egyszer, hogy ha nincs Mike Patton, akkor ő maga sincs - jelen formájában legalábbis biztosan nem. Szóval ne keverjük már a szezont a fazonnal. a Soad egy remek zenekar egyébként, de összehasonlítani egy Doors nagyságú bandával... üljetek le, egyes!

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.09.28. 22:51:24

@Sparrow: De a metált azért külön szokás választani alapvetően, nem? Mármint rock alatt szerintem főleg az AC/DC-Rolling Stones - Guns 'n' Roses stb. fémjelezte vonalat kell érteni, ami ebben a formában tulajdonképpen tényleg kihalt.
Az viszont tény, hogy továbbfejlődött a műfaj, még a metálon innen maradva is: a White Stripes, a The Black Keys, a Linkin Park, a számos punk-rock band a Green Daytől a The Offspringig végül is mind rock, csak nem ugyanazt az örökséget vitték tovább. (Talán a Hinder vagy az Airbourne a kivétel).
Meg tényleg nem ezek vannak már a slágerlisták tetején, a Billboard Hot 100-ra szökőévben egyszer kerül fel rock...

Terézágyú 2016.09.29. 08:08:49

@Spectroli:
"Azt be kell látnod, hogy ma már egyre jobban visszaszorul, mivel az emberek nagy része inkább a divatzenéket hallgatja."

Az emberek nagy része MINDIG a divatzenéket hallgatta...
És volt idő, amikor a "rock" is divatzene volt... Még a lázadós korszakban is - ha akkor éppen a lázadás volt a divat...

Wandál 2016.09.29. 10:51:58

A rockandroll nem egy tánc :) A rockandroll maga lázadás. az elektromos gitár már nem lázadás, az már a furulyával együtt bekerült a múzeumba a Rolllin Stonesszal együtt. Ma az elektronikus zene a rockandroll, ha tetszik, ha nem...

A doors film pedig 11/10, még szerencse, hogy OS nem ment el valami suttyó életrajzi-dokumentarista irányba, hanem megmutatta, hogy mi ment a 60-as években, kvázi JM szemszögéből láttuk az össze/szétcsúszott napokat/heteket/világot... Hogy sok volt az LSD? Az biztos :)

w

Spectroli 2016.09.29. 12:38:56

@Peetshow: Azért azt ne feledjük el, hogy a Revolver egy évvel korábban már megjelent mint a Doors bemutatkozó albuma, tehát az példaként szolgálhatott Morrison számára. Szerintem, a The Doors messze nem volt olyan forradalmi, mint aminek ma sokan beállítják (mondom ezt úgy, hogy amúgy szeretem a zenéjüket).

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2016.09.29. 16:55:30

@danialves: Persze, nem egy és ugyanaz, de azért együtt jár a kettő, mint rock/metal zenei világ.

Peetshow 2016.09.29. 22:03:32

@Spectroli: A Beatles egészen más zenei gyökerekkel rendelkezik, mint a Doors. A Beatles eleinte a Beach Boys-ra volt hatással, de aztán a BB is elment egy vokális, experimentális irányba. A Doors amerikai zenekar lévén egyértelműen a blues-ból táplálkozott, illetve soundban Manzarek hammond-játékára (is) támaszkodott. Teljesen más zenei világ, mint a Beatles.

Terézágyú 2016.09.30. 08:15:17

@Peetshow:
Más gyökerű és más világ - mégis van kapcsolat.
A Revolver tuti, hogy mindenkire hatott, még a Doorsra is.

Mellesleg a Beatlesre is az amcsi zenék hatottak, utána lehet nézni tételesen, hogy kinek a dalait dolgozták fel, melyik dalukban melyik amcsi zenész hatása érződik...

Peetshow 2016.10.01. 21:38:51

@Terézágyú: hmmm. Ha már brit zenekar, és brit hatás, akkor a Rolling stones sokkal inkább befolyásolhatta a Doors-t - mert, hogy ott is a blues az alap. A Beatles zenei gyökerei a "klasszikus" rock and roll, illetve összhangzattan szempontjából abszolút a klasszikus zene. ez utóbbi meg is mutatkozik a harmóniafűzésekben. a lényeg viszont: system of a down-t és doors-t egy lapon említeni nem lehet - sztem...

borosnyuszi 2016.10.04. 20:32:48

Filmesblogon senki nem beszél a filmről

rush4you 2017.05.11. 20:04:22

Most találtam a blogot, olvasgatok..
A doors gyakorlatilag egy nagy finanszírozású emlékmű Stone-tól Morrison-nak.kvázi két órányi önkielégítés a félisten totemszobra alatt.nincs ezzel baj.nem nekünk készült, hanem Stone csinálta magának. Sztem nyócpertíz.
süti beállítások módosítása