
Mindkettő például a háború borzalmait mutatja meg egy egészen szokatlan szemszögből: Fernando León de Aranoa filmje ugyanis azon háborús mozik egyike, amely békeidőben játszódik, 1995-ben, a délszláv háború fegyverszünetének megkötése utáni napokban. A katonasággal és a civil lakossággal ellentétben viszont az ő hősei számára még nem ért véget a küzdelem: egy segélyszervezet 4 aktivistájának (Benicio del Toro, Tim Robbins, Melanie Thierry, Fedja Stukan) a munka oroszlánrésze még csak most következik. Egy kutat próbálnak megtisztítani, amelybe a békével feloldatlanul maradt etnikai konfliktusok folyományaképp valaki egy hullát dobott, azonban a kötelük elszakad, amikor ki akarják húzni. És ahogy új kötelet keresnek, egy hihetetlenül szürreális utazás kezdődik meg, amelynek során nemcsak a háború sebeiből ébredező Bosznia összes furcsaságával és tragédiájával kell megküzdeinük, de saját feletteseik számára is bizonyítaniuk kell, hogy hasznos és szükséges a tevékenységük a területen.

A mi lelkünk azonban a vígjátéki hangulat ellenére sem lesz könnyebb, León de Aranoa ugyanis a humorizálást arra használja, hogy teljesen kiszolgáltatottá tegye nézőjét arra a néhány gyomrosra, amelyet bravúros érzékkel visz be a vidám körítés ellenére - pontosabban így éppen annak segítségével. Egyszerűen az, hogy magukkal ragadnak ezek a karakterek a legtragikusabb körülmények ellenére is életvidám, önfeláldozó hozzáállásukkal, már elvégzi a munka jelentős részét, és innentől kezdve különösebben nagy filmes hókuszpókuszokra nincs is szükség, csak figyelni arra, hogy mindig a megfelelő dózist kapjuk a háború sújtotta terület különböző életképeiből. Szerencsére a rendező ezt érzi is, és - annak ellenére, hogy a témából kifolyólag azért ez adná magát - jó európai filmes módjára tartózkodik a durva hatásvadászattól, sőt, mintha egyenesen sportot űzne abból, hogy egészen giccses fordulatokat sejtet, de aztán végül mindig keresztül húzza a számításainkat.
De ennél több nem is kell: az Egy tökéletes nap nemcsak a címében tökéletes, hanem abban is, ahogyan a háborús traumák feldolgozásáról, a segélyszervezetek munkájáról, és a kötelékeikben dolgozó látszólag flegma, de valójában igencsak fanatikus figurákról mesél. Egy katartikus, letaglózó, sírós-nevetős moziélmény, amely mindenkiben képes lesz megpendíteni valamilyen húrt, és amely már most az év legjobbjai között van.
10/10
Az Egy tökéletes nap teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán