A Zárt Birodalom őre!
2022. április 19. írta: P.A. Doorman

A Zárt Birodalom őre!

Interjú Zsivicz Norberttel

event.jpg

Több alkalommal is volt már lehetőségem írókat megszólítani egy interjú erejéig. Az ilyen e-mail váltások minden alkalommal nagy tanulsággal záródtak. Az írás és a könyvkiadás egy olyan mesterség, melynek megtanulása egy élet alatt sem sikerülhet akárkinek. Ezért is különösen értékes az, ha egy olyan ember, aki már sikerrel járt, megosztja tapasztalatait, kétségeit és küzdelmeit, amelynek a végeredménye egy kézbe vehető, igazi nagybetűs KÖNYV. Jelen interjú alanya is elmondhatja magáról, hogy megszületett képzeletbeli világának papír manifesztuma. Ráadásul ő teljesen egyedül lépett be a könyvkiadás „harcterére”. Ironikus módon Zsivicz Norbert nem tett mást, mint követte a kötetében megjelenő szereplői stratégiáit. Birokra kelt a világgal, a sorssal és elhozta nekünk a Zárt Birodalmat. 

Minden szerző máshogy jut el a hivatásához. A te esetedben ez hogyan történt? Hogyan lett belőled első kötetes szerző?

Mindig is érdekeltek a fantázia szülte világok. A szüleim vegyesboltjában képregényeket lapozgattam, mielőtt még olvasni tudtam volna. Rengeteget filmeztem, nem csak otthon, de a szomszédos videótékában is. Ahogy nőttem, úgy egyre komolyabb műveket kezdtem olvasni és néztem filmvásznon. Rengeteg videójátékkal játszottam, főleg a történetközpontú kalandjátékokat szerettem, mint amilyen a Witcher vagy a Mass Effect széria. Ám egy ponton egyre inkább frusztrált, hogy egyes történetekből sokkal többet is ki lehetett volna hozni. Főleg az összecsapott befejezések vagy a nem hitelesen ábrázolt karakterfejlődések bosszantottak. Egyik este viszont felötlött benne egy középkori lovag alakja, aki talál egy lézerpisztolyt. Ezen gondolat volt az alapja az egész Zárt Birodalom világ megszületéséhez, amin onnantól kezdve kedvtelésből dolgoztam. Írással ezen gondolat előtt csak rövid jegyzetek és be nem fejezett novellák formájában, hektikusan foglalkoztam. Egy időben még naplót is vezettem. A Zárt Birodalom felépítésétől viszont egyre komolyabban vettem a dolgot. Sokat olvastam nagy írókról és az írás folyamatáról. Rengeteg interjút és workshopot megnéztem. Majd sok-sok oldalt végül a süllyesztőbe dobtam, mielőtt összeállt a Zárt Birodalom első kötete. Én elsősorban egy gazdag világ felépítésén dolgozom, érdekes karakterekkel, akiket izgalmas helyzetek elé állíthatok. Nem szeretem, ha leül a történet, így mindig igyekszek pörgetni az eseményeken. Egyesek szerint a könyvem filmszerűen lett megírva, ami nem véletlen. A mai világunkban hatalmas hatással van mindannyiunkra a média, így úgy gondolom, hogy ez a fajta stílus csak növeli a könyv élvezhetőségi faktorát. 

Melyek a kedvenc könyveid, szerzőid? Mi az, ami inspirál írás közben?

Nehezen tudnék csak néhány szerzőt vagy könyvet felsorolni, mivel összességében mindenevő vagyok. Asimov-tól Stephen King-ig jöhet minden. Ugyan imádom a sci-fi-t és fantasyt, de sokszor olvasok krimit, horrort és romantikus regényeket is. Sok szerzőnek van rendkívül jó és nem éppen kiemelkedő alkotása, minden szerző másban jó. Így tényleg nem tudnék megnevezni egy kimondott kedvencet, mint ahogy filmek vagy videójátékok közül is inkább csak egy top 10-es listát tudnék felsorolni.Az inspirációhoz sokszor elég csak egy gyönyörű artwork. Sok ilyen oldalt követek Instagramon. Egy könyvben vagy filmben elhangzó mondat, de megesik, hogy a saját életemben történt változásokból merítek. Szeretnék egy maradandó világot és történetet alkotni, ami generációkon keresztül fennmaradhat és akár különböző adaptációkat is megélhet. Ezen magasztos gondolat olyankor is inspirál, ha éppen nem vagyok a legjobb alkotói formámban.

Az avatott olvasók figyelmét felkeltheti, hogy a Zárt Birodalom tulajdonképpen egy szerzői kiadás. Hogyan született a könyv? Mesélnél nekünk a kiadás folyamatáról?

Nos, erről szinte egy külön Interjúban is tudnék mesélni, mert olyannyira sokrétű folyamat, de megpróbálom rövidre fogni.Azt szerintem mondanom sem kell, hogy egy könyv kiadása sohasem egyszerű feladat, különösen itthon. Ezt pedig csak tetézi az Alexandra csőd és a COVID. A legtöbb nagy kiadóból, akit felkerestem jó, ha fele válaszolt a leveleimre fél év alatt. Azok is főleg azzal érveltek, hogy nincs keretük most sci-fi/fantasy zsánerre és/vagy egy új író felépítésére, mégha maga az ötlet és az akkori kezdeti artwork-ök tetszettek is nekik. A legsegítőkészebbek is azt javasolták, hogy várjak pár évet amíg rendeződik a piac és írjak még egy-két könyvet. Ez a fajta hozzáállás valahol ugyan meglepett, viszont teljesen érthető. A könyvkiadás ugyan olyan üzlet, mint bármi más, a művészeti érték pedig egyre inkább háttérbe szorul. Egyszerűbb egy külföldön befutott nevet lefordítani, vagy egy új borítóval újra kiadni, minthogy valami kockázatos műbe fektessenek. Így hát nem meglepő, hogy gomba módra sokasodnak itthon a magánkiadások. Egy sikeres magánkiadásra pedig, ha már rendelkezik egy erős olvasótáborral a kiadók is hamarabb felfigyelnek. Így én is ezen a vonalon haladva úgy döntöttem, hogy megvalósítom az álmom. Lényegében minden spórolt pénzem egy saját kis kiadóba és szakemberekbe fektettem. Hónapokon keresztül kerestem hozzá a megfelelő embereket, mire megalakult a kis csapatom. Lektor, tördelő, webdesigner és több grafikus. Rendkívül sok tehetséges szabadúszó dolgozik itthon, de nehéz elsőre megmondani ki lesz a legmegfelelőbb a projectre. Egy évnyi munka és nem kevés akadály után, (itt most ugrok egy kicsit) sikerült mindennel elkészülnünk és megtalálnunk a megfelelő nyomdát. Az elkészült könyvet kézbe venni egy valóban felfoghatatlan érzés. Egy újszülött érkezéséhez lehetne talán leginkább hasonlítani. A kiadás óta volt lehetőségem több nagyobb kiadóval is beszélni személyesen. Sokaknak nagyon tetszett a végeredmény és rendkívül nagylelkűen felajállották a segítségüket a forgalmazásban. Így juthatott el a könyv a Zárt Birodalom webshoppból mostmár szinte minden nagy Libri könyvesboltba országszerte.

 kettos.jpg

 

A történeted szereplői igazi életteli karakterek. Valós személyekről mintáztad őket? Van esetleg köztük kedvenced?

Minden karakterem egyedi és teljesen más utat jár be. Sok különböző történet hőseit és általam tapasztalt eseményekből dolgoztam a megalkotásuk során. Egy ponton viszont hagyom őket a saját útjukon járni, így néha még engem is meglepnek, hová fejlődnek a történet folyamán. Ezért is nehéz lenne kimondott kedvencet választani közülük. Ugyanannyira élveztem megírni Edward lovagias/hősies jellemét, mint Emily nővé érésének folyamatát. Erick fejezeteit is élveztem, még ha az ő agressziójához teljesen át kell szellemülnie az embernek. Az ő gátlástalansága viszont ad egyfajta szabadságot írás közben.

Kitalált világod egy élő, lélegző univerzum hatását kelti olvasás közben. Mennyire építetted tudatosan a Zárt Birodalmat? Vannak már előre megírt, de nem ismert történések a világ múltjában?

Óh ha te az tudnád! (nevet) A világon megközelítőleg 6 éve dolgozom. Nagyon sokszor merengek el rajta bevásárlás, főzés vagy takarítás közben. Ugye említettem, hogy nagyon sok jegyzet és fejezet végezte már a süllyesztőben az első kötet megjelenése előtt. Ezek nagy része viszont mind előzménytörténet vagy egy könyvből kimaradt jelenet. A nagy részét továbbra is fel tudnám használni, újraírva, átdolgozva. Szóval fogalmazhatunk úgy, hogy egy egész kötetnyi előzményt lehetne találni a virtuális fiókom alján.

A Zárt Birodalom lapjain nem egy véres jelenet van. Mit gondolsz az erőszakról, mint írói eszközről?

Úgy gondolom, hogy az erőszak és a düh az emberi ösztönök egyik legősibb része. Manapság hajlamosak vagyunk elkendőzni azt, ám mindannyiunkban jelen van. Valakiben halványabban, valakiben erősebben.  Úgy gondolom, hogy az emberek szeretnek ilyen mélyen gyökerező érzéseket újra és újra átélni. A történet cselekményén rengeteget tud mozdítani egy jól időzített pillanatban, a karakterfejlődésről már nem is beszélve. Másrészről ez valahol egy középkori regény, erőszak nélkül nem is igazán lehetne hiteles.

Milyen tapasztalataid vannak a hazai olvasóközönséget illetően? Milyen formában tartod a kapcsolatot az olvasókkal?

Eddig három írói estet tartottam, mindet a könyv megjelenését követő első hónapban. Idén nyáron tervezek tartani ismét. A megjelenés után hihetetlen élmény volt, amikor pár héttel később már úgy jöttek oda hozzám emberek az utcán, hogy alig tudták letenni a könyvet és igyekeztek kis információmorzsákat kicsalni tőlem a folytatással kapcsolatban, teljesen felvillanyozott a dolog. Legtöbbször persze inkább emailben és Instagramon beszélek a rajongókkal, akik nagyon lelkesek, az egyikük szintén csinált velem egy interjút néhány hete, amit a moly.hu találhattok és néhol SPOLIER-es ,de ezek a részek jelezve vannak. A rajongókkal való beszélgetések mindig hatalmas energialöketet szokott adni. Minden ilyen beszélgetés ösztönöz a további munkára. Szóval szívesen veszem az ilyen megkereséseket és mindenkinek örömmel válaszolok. Óh, lenne is erről még valami. A korábbi Instagramom sajnos feltörték. Ezt nagyon sok helyen megosztottam és üzenetet is küldtem róla mindenkinek. Több hónapnyi levelezés és telefonbeszélgetés után sem sikerült azonban megoldania a dolgot a facebooknak, szóval úgy döntöttem, hogy csinálok egy újat. @zsivicznorbert néven találjátok, kitettem egy videót is erről. Köszönöm a megértéseteket!

 k--k-t--rk--p-web-copy.jpg

 

A könyved igazán különleges weblappal büszkélkedhet. Hogyan született ez a nem mindennapi webes felület?

Nos, sok hónapnyi kemény munkával és véres verejtékkel a kis csapatommal. (nevet) Tudod, engem mindig is magával ragadtak azon könyvek, ahol a világot térképpel színesítették. Imádtam ezeken barangolni és elmerengni, vajon milyen kalandok várnak majd a hőseimre, ha egyszer eljutnak az eddig még be nem járt területekre? Az internet adta lehetőségeknek hála pedig arra jutottam, hogy egy interaktív térkép, sok extra információval tudna szolgálni bárkinek, akik hasonlóan szeretnek még jobban elmerülni a könyv világban. Sőt! A weboldal lehetőségen biztosít nekem arra, hogy néhány könyvből kimaradt oldalt is megoszthassak a rajongókkal, amik így még tovább tudják mélyíteni a történet világát, történelmét és karaktereit. Szóval érdemes lesz olykor-olykor visszatérni a zartbirodalom.hu -ra. Erről egyébként hírlevélben értesítünk majd mindenkit, akik letöltik az ingyenes prológust.

A kötet vége magában hordozza a folytatás lehetőségét. Mikor számíthatunk a folytatásra?

A folytatás, azaz más néven a Zárt Világ előkészületei már javában zajlanak, de egyelőre csak jegyzetek és skiccelt rajzok formájában. Mivel egyidejűleg a Zárt Birodalom angolosításán is dolgozunk, így leghamarabb 2023. végére tervezem a megjelenését.

 

Köszönöm, hogy válaszoltál a kérdéseimre, sok sikert és kitartást kívánok az írói pályán. Érdeklődve várjuk a történet folytatását és képzelt világod bővülését.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr9617807595

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása