Django elszabadul / Django Unchained (2012)
2013. január 11. írta: danialves

Django elszabadul / Django Unchained (2012)

Mindenek előtt le kell szögeznem, Quentin Tarantino nem tartozik a nagy kedvenceim közé, az általam is nagy klasszikusként számon tartott Ponyvaregényen kívül nincs olyan műve, amely ne lenne számomra erőltetett vagy érdektelenségbe fulladó. Pedig jellemzően a rendező az első 20 percben mindig megnyer magának, de utána rendre egy jelentős színvonalcsökkenést fedezek fel mindig a filmjeiben. Úgyhogy nagy kíváncsisággal vártam legújabb alkotását, és azt, hogy vajon képes lesz-e megtörni számomra ezt a trendet.

Django (Jamie Foxx) éppen egy rabszolgavásárra tart, amikor a fejvadász Dr. King Schultz (Christoph Waltz) kiszabadítja. Nem puszta véletlenségből történik ez, ugyanis a német fejvadász a rabszolga korábbi felügyelőit akarja megtalálni, ehhez pedig szüksége van a fekete fiatalemberre. Azonban a küldetés teljesítése közben Schultz ráébred, hogy Django-nak istenadta tehetsége van a szakmához, így maga mellé veszi, annak ígéretével, hogy a megfelelő idő leszolgálása után segít neki kiszabadítani a feleségét (Kerry Washington), aki egy kegyetlen ültetvényes (Leonardo DiCaprio) birtokában van.

Alapvetően sok kivetnivalót nem lehet találni ebben a filmben. A történet talán nincs túlbonyolítva, de jól épül fel, és a rendezés is minden tekintetben profi. A karakterek korrektül vannak megírva (bár talán Tarantino kicsit most lejjebb adott önmagához képest), és a zseniális Waltz-tól az enyhe túlzásokba eső DiCaprioig tulajdonképpen a színészek is remekül játsszák el őket. Külön kiemelendő még a filmzene, amely a szokásos módon válogatás jellegű, ugyanakkor egyáltalán nem erőlteti a vadnyugati hangulatot, így például láthatunk klasszikus western-lövöldözést gengszter-rap aláfestéssel - és zseniálisan működik. A szokásos véres tűzpárbajok sem maradnak el, egyszóval minden megvan, ami egy jó Tarantino-filmnek kelléke. Azonban akármennyire is próbálkozik a rendező, ez a mű csak jó, és ennyi.

Ugyanis visszaköszön minden, amit a bevezetőben írtam. A szenzációs felütés után mintha megint elveszne az ihlet a forgatókönyvből, és kifejezetten erőltetetté és érdektelenné válik. Bár unalmasnak nem mondanám, látszik minden egyes jeleneten, hogy igyekeztek belőle az utolsó játékpercet is kisajtolni (a játékidőt elnézve ez egyenesen érthetetlen). Azonban mindennek legjobban a párbeszédek isszák meg a levét. Az még csak hagyján, hogy egy jó beszólást vagy szófordulatot nagyítóval kell keresni, de a dialógusok nagy része nem viszi előre a történetet és tényleges tartalom nélküli, fárasztó szövegeléssé degradálódik, amelyből leginkább a niggerezésre fogunk emlékezni. Kifejezetten zavaró volt még, hogy az első egy órában Tarantino megpróbálkozott a tőle jól ismert parodisztikus humorral (szerencsére utána felhagyott vele), ami máshol ugyan bejött neki, de a KKK-maszkokon humorizáló Jonah Hill és a rabszolgák válogatott kínzásai talán nem egy filmbe valók.

Összességében tehát Tarantino létrehozott egy jó western-t, de néhány stílusjegyen kívül semmit nem tudott hozzáadni. A teljesen indokolatlan, hosszúra nyújtott középrész viszont jelentősen gyengíti a produkciót, így végső soron amennyire szórakoztató maga a film, annyira fárasztó ez a közjáték. Ajánlani mindképpen ajánlom, de sok türelem és szabadidő nélkül ne üljön neki senki.

7,5/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr95011285

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.01.11. 10:55:53

Nagyjából ezen a véleményen voltam, amikor megnéztem a Becstelen Brigantykot. jó-jó, DE....
Azért elég komoly, hogy Tarantino a gyengébb filmjeit is olyan minőségre csinálja, mint sok rendező kb az élete művét. Elképesztő ez az ember.
Amúgy: "Külön kiemelendő még a filmzene, amely leginkább válogatás jellegű,"
nem leginkább, hanem teljes egészében. Ez egy stílusjegye, mert az összes filmjében olyan zenéket használ, amit akár a rádióban is hallhatunk.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.01.11. 11:12:41

@REMY: Számomra ez nem volt egyértelmű hallás után, mert voltak klasszikus soundtrack jellegű számok is, annyira meg nem ástam bele magam Tarantino-ba, hogy ezt tudjam. De akkor köszi az info-t, javítom az írásban.

mojoking77 2013.01.11. 21:03:25

@danialves: Nem szeretem Tarantinot, de azert en irok rola kritikat. A film gyakorlatilag hibatlan, de a huszonharmadik percben el van rontva a feheregyensuly, es kulonben is a harmadik rabszolga felakasztasakor hasznalt fa tuljatsza a szerepet, ugyhogy ez egy gyenge kozepes..
Ugye te is tisztaban vagy a kritikad objektivitasaval? Nem lehet, hogy passzolni kellett volna, mielott egy ujabb fikazas lett az Index kult rovataban, kritika helyett?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.01.11. 21:26:57

@mojoking77: Nyilván, csak az írhat kritikát, aki Tarantino hátsójában van tövig, az úgy teljesen objektív lesz.
De azért talán még így is egy kicsit objektívebb kritika volt, mint a "habzó szájjal fröcsögök, mert nem mindenki imádja a kedvenc rendezőmet feltétel nélkül" kommentek mintapéldánya tőled
És ha szted ez a fikázás, akkor ajánlok egy újraolvasást, mondjuk a 3. bekezdéssel kezdve és a kritika végén található pontszámmal befejezve.
Az Index kultrovatához meg semmi közöm, ha velük van bajod, akkor őket keresd, ez egy teljesen Index-független blog, ők csak kitesznek a címlapra, ha kedvük tartja

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2013.01.11. 22:45:06

@mojoking77: Imádom az ilyen hozzászólókat, mint te is. Akik - ha nem a saját véleményüket tükrözik az írottak - farkast kiáltanak, és kijelentik a fikázást, ahelyett hogy értelmeznék az írott szöveget.

haggyadaszt 2013.01.11. 23:16:30

most néztem meg a filmet - nálam 9/10.
A kezdés tényleg zseniális, de engem végig (majd' 3 órán át) a tévére tapasztott.

Le a kalappal. Szerintem veri a Becstelen Brigantykat.

for-avar 2013.01.12. 02:08:54

csak annyi hogy mikor játszódik???
Mert a kkk csak a háború után ill amikor már 2 éve nem volt rabszolgaság jött létre. A másik a revolverek...mind egységes azaz szerelt lőszeres Colt csakhogy ilyen nem volt akkoriban az majd csak később jelenik meg! Addig a lőport és golyót egyenként préselték a hengerdobb furataiba...A S&W volt az első aki teljesen átfúrt töltényűrt csinált. Szerintem az ilyen "apróságok" kinyírnak egy filmet. Ugye a klasszikus western kor a háború után indult el...akkor meg nem volt már rabszolgaság. Ez egy bukó sztori köszönjük nem kérjük

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.01.12. 10:22:15

@for-avar: De ez a film nem egy történelmi film akart lenni. Nem az ilyesfajta részletek voltak a fontosak. Milyen fegyver stb... ennyi erőből a napszemüvegbe is belehetne kötni, mert szerintem nem volt még divatba...
Aki ilyenen fennakad, azt csak sajnálni tudom, mert nem tudja elhelyezni a filmet...

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.01.12. 10:57:34

@for-avar: 1858, ki volt írva az elején.
Amúgy természetesen ez nem volt KKK még, csak egy egyszerű maszkos rajtaütés, ezt több helyen is leírták, csak így jött ki frappánsan nekem a szövegben.

Amúgy meg @REMY: jól mondja, én is sajnálom, ha valakinek azért rossz egy film, mert van benne teljesen átfúrt töltényűr... Az ilyenek nézzenek inkább dokumentumfilmet, abban (jó esetben) minden helyesen van és még a fizika törvényeit sem hazudtolják meg.

Baldvogel 2013.01.12. 12:04:30

Azt hiszem, a Djangón nem kell történeti hűséget és súlyos tanulságokat számon kérni, mert Tarantinót szemmel láthatóan nem érdeklik az ilyen kispolgári dolgok. A pasas egyszerűen szórakoztatni akar a maga B filmeken nevelt módján, és ez most sikerül neki. A történet egyszerre csavaros és primitív, viszont a párbeszédek jók. Én nem éreztem, hogy a dialógusok üres szövegelések lennének, ellenkezőleg: egyre nőtt bennük a feszültség, érezhető volt, hogy valamikor robban valami (lásd a Candie-birtokon töltött kb. 1 órát). DiCapriót nagyon nem bírom, de itt kifejezetten idegborzoló volt, és azt sem bántam, hogy néha pojácáskodik. Egyszer még jó színész lesz belőle.
A kritika nem említette a Brünnhilde-Broomhilda párhuzamot, pedig eléggé nyilvánvaló. Django Siegfried módjára félelem nélkül bemegy a maga Brünnhildájáért a tűzbe, és kihozza onnan. Erre a történetre van ráépítve a tarantinói álvalóság és pszeudo-történelem. A "teljesen indokolatlan, hosszúra nyújtott középrész" (ha jól értem) éppen erről szól. Nekem pl. ez a rész a legemlékezetesebb, ez a több szinten űzött macska-egér harc, amelynek végső célja a csaj kiszabadítása.
A kritikához: nem vagyok biztos abban, hogy lehet valami "érdektelen" és "nem unalmas" egyszerre.
Ha a filmben nem lehet sok kivetnivalót találni, a kritika mégis miért szól szinte csak ezekről (egyébként dehogynem lehet, nézőpont kérdése, csak ez a mondat mást előlegez).
Miért kellene jó beszólást vagy szófordulatot keresni? Ettől lesz jó egy párbeszéd? Nem attól, ahogy pl. felépíti a feszültséget vagy jellemzi a karaktert? A filmben egyébként nyelvileg jól elkülönülnek a karakterek: az ékesszóló Schultz, a műveletlen Django, a déli akcentusú Candie, a feketék jellegzetes kiejtésével beszélő Stephen, és a beszélni alig tudó primitív sameszek. A niggerezésre pedig senki nem fog emlékezni, mert ez csak ezredrangú "élvezeti forrás" a filmben.
(Elnézést a hosszú hozzászólásért.)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.01.12. 12:21:15

@Baldvogel: Igyekszem mindenre válaszolni.
- a párbeszédeknél lehet h jól alakult a feszültség, de gyakorlatilag 20 percig beszéltek néha úgy, hogy semmi nem ment előre a történet. Onnantól kezdve, hogy DiCaprio feltűnt, szinte az összes jelenet ilyen volt. Foxx beszólt neki valamit, DiCaprio megjegyezte h milyen tökös a nigger, de igazából egy egészen egyszerű szituáció (DiCaprio rájön-e, miért vannak ott) foglalt el durván 45 percet. (És ha megnézed, Jackson milyen egyszerűen jön rá, még jobban feltűnik ez) Ez volt számomra az indokolatlanul hosszú középrész.
- "érdektelen" és "nem unalmas". Ezt nehéz elmagyarázni, gondolj egy olyan filmre, ami izgalmas, fenntartja a figyelmed többnyire, de 1 hónap múlva már nem emlékszel rá, mert semmi újdonság meglepő nincs. Ha példát kell rá mondanom, leginkább számomra Az Argo-akció volt ilyen.
- "nem lehet sok kivetnivalót találni" Én úgy gondolom, hogy alapvetően nem a hibák vannak felsorolva, hanem azt indoklom meg, hogy miért nem egy olyan überkirály klasszikus ez a film. Szerintem inkább erre pazaroltam sok szót, de ezek alapvetően nem "hibák", amelyek mentén bele lehet kötni, hanem "hiányosságok", amit egy akkora embernek, mint Tarantino, át kellene hidalnia
-"Miért kellene jó beszólást vagy szófordulatot keresni?" Gondolj a Ponyvaregényre, és arra, h mi maradt meg belőle (Jackson klasszikus monológja pl.). Ilyet vártam Tarantinotól és nem kaptam meg. Klasszikus karakterábrázolásnak meg sztem nem volt tökéletes, a karakterfejlődés is elég egyszerű volt (Schultznál)
- a niggerezésre mindenki emlékezni fog, mert már hetek óta megy a gerillamarketing, hogy ez milyen rasszista film.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.01.12. 12:24:21

@danialves: szerk.: az "mert semmi újdonság/meglepő nincs benne" akart lenni

2013.01.12. 16:00:02

Az Egyesült Államokban a western filmek sokkal többet jelentenek (jelképeznek),talán ezért pakolt bele későbbi cuccokat is. Mivel westernt forgatni ma üzletileg kockázatos vállalkozás (nem divatos, sőt talán ciki) ez a film tényleg különc darab. A Django név bedobása zseniális (köze nincs hozzá), de bevonzza a nézőket.

Baldvogel 2013.01.12. 16:38:28

@danialves: Köszi a választ. Az a jó a filmekben (meg másban is), hogy ahányan vagyunk, annyifélét látunk bennük. A "teljesen indokolatlan, hosszúra nyújtott középrész" (röviden TIHNyKr) nem arról szólt számomra, hogy mikor veszi észre a ravasz Candie, hogy mire megy ki a játék (pénzsóvársága és önteltsége miatt lehet, hogy soha), hanem hogy miként cserkészik be mondatról mondatra, lépésről lépésre, és hogyan veszik rá arra, amit nem akar. Csak nem számoltak a talpnyaló Stephennel.
" de 1 hónap múlva már nem emlékszel rá," - ja értem. Tehát súlytalan. :-) Ha így mondod, akkor egyetértek, tényleg semmi tétje nincs a filmnek a végefőcím után.
" Gondolj a Ponyvaregényre, és arra, h mi maradt meg belőle" - nekem pl. az, amikor Travolta kijön a klotyóról kezében a könyvvel (vagy képregénnyel) - tehát nem szöveg, hanem kép.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.01.12. 17:03:04

@Baldvogel: "Tehát súlytalan." Nem feltétlenül mondanám így, inkább az emlékezetes jeleneteket, szövegeket hiányoltam belőle (azért volt egy pár, pl. "I count two guns, nigga"), még ha súlytalan is volt. Pl. egy Jurassic Park is lehet súlytalan, de attól még a T-Rexes jelenetet vágja mindenki. Na nekem valami hasonló hiányzott a párbeszédekből.
Ilyen szempontból hasonlítom a Ponyvaregényhez, nagyrészt azért, mert az a kedvencem, de pl. a Kutyaszorítóban Like a Virgin monológja is baromira nagy volt.

Sadist 2013.01.12. 17:25:18

@for-avar: Csak egy filmet mutass, amiben a fegyverek n lövés után kifogynak, ahol n a tárban plusz a csőben található töltények/lőszerek száma... Ez egy szórakoztató film, baromság elvárni olyan dolgokat, mint a tökéletes történelmi hűség.
Nekem is feltűnnek olyan pitiáner dolgok, mint pl. az, hogy a Bombák földjében egy snittnél az M16-nak a bal oldalán volt a forward assist, de leszarom, ha egyszer a film célja a szórakoztatás.

Baldvogel 2013.01.12. 17:57:00

@danialves: Rendben, ízlések és pofonok különbözőek. (Nekem pl. a csuhás jelenet marhára bejött, jelezte, hogy nem kell annyira komolyan venni az egészet.)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.01.20. 13:40:09

A KKK jelenet valami bitang jó volt, a térdemet csapkodtam a nevetéstől.

Ami nagyon durva volt, hogy az OST-ot hallgatva nem gondoltam volna, hogy a hiphop zene fog működni egy western-ben, de nagyon a helyén voltak a zenéi.

A legnagyobb duma pedig, mikor Django megkérdezi Djangot, hogy írják a nevét, mire elmondja, meg, hogy a D néma azt feleli. "tudom".

Á az is gyönyörű volt ahogy don johnson lubickolt a szerepében.
süti beállítások módosítása