
Jim Donovan (Tom Hanks) vérprofi ügyvéd, legújabb ügye azonban még őt is próbára teszi - nem feltétlenül jogi szempontból: a kémkedéssel vádolt Rudolf Abel (Mark Rylance) védelmét ugyanis lehető legjobb tudása szerint igyekszik ellátni, miközben a hidegháborús hangulatban felbőszült közvélemény és igazságszolgáltatás csak egy könnyed ítélethozatalt szeretne. Jimnek nemcsak az előítéletes bíráskodással, a szabályokra fittyet hányó nyomozókkal, de előbb-utóbb halálos fenyegetésekkel is meg kell küzdenie. Azonban ez a film nem erről a történetről szól.

Akármennyire is szeretném ugyanis máshogy látni, a Kémek hídja az első óra végeztével gyakorlatilag egy hatalmas tárgyalássorozat, amelynek alapvetően semmi tétje nincs a főszereplő szempontjából, és amely éppen egy olyan aprólékos, de nem túl izgalmas történelmi képeskönyvvé alakul, mint a Lincoln. A mű fő konfliktusa (Donovan a fenyegetések által próbára tett becsülete) teljesen elsikkad, és a tárgyalástechnikai oktatómozivá alakult darab egyetlen lényegi kérdése tulajdonképpen az marad, hogy főhősünk képes lesz-e átverni az akaratát a vele szemben állókon és saját elvtársain egyaránt.
Persze a rendezőtől hozzászokhattunk, hogy maximális profizmussal valósítja meg műveit, és a Kémek hídja is alapvetően mindvégig mozgásban marad annak ellenére, hogy lényegében semmitmondó szópárbajok vargabetűivé alakul. A Coen-testvérek keze a forgatókönyvben pedig meglátszik azon, hogy a történet súlyosabb, nehézkesebb vonulatát mindig sikerül lágyítani és felrázni a tudatos, de nem túl tolakodó humorral. És még rengeteg olyan apróságot lehetne sorolni Mark Rylance pazar alakításától az elképesztően pontos korábrázolásig, amely bizonyítja a filmbe fektetett energiát, de végső soron azt érzem, hiábavaló volt az igyekezet.
És a Kémek hídjával nem is kifejezetten az a bajom, hogy éppen egy olyan élettelen krónika lett, mint amire a Lincoln után számítottam, hanem az, hogy végső verziójában is látni még azt az ambíciót, amely ennél egy sokkal többre hivatott darabbá tehette volna. És úgy gondolom, ez tökéletesen megfogalmazza a mai Spielberg legnagyobb gyengeségét: lehet, hogy profizmusa, történetmesélői képességei vetekszenek a legnagyobbakéval, de egyszerűen képtelen meglátni egy forgatókönyvben azt, ami igazán naggyá tehetné.
7/10
A Kémek hídja teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán