
Mint a krimik többsége, a Szemekbe zárt titkok is regény formájában láttam meg először a napvilágot, és ennek megfelelően a szerkezete kevésbé követi a filmes konvenciókat: főhőse, Bejnamín Esposito (Ricardo Darín) nyugdíjba vonult ügyészként szeretne pontot tenni élete két nagy lezáratlan ügyére, egy évtizedekkel előtt történt brutális gyilkosságra, valamint felettesével (Soledad Villamil) kapcsolatos, de soha be nem vallott érzéseire. Ahogy Benjamín elkezd mélyebbre ásni a múltba, mi is láthatjuk, hogyan élte meg a kegyetlen gyilkosságot, az azt követő hajtóvadászatot, és hogyan váltak ezek feldolgozatlan, évtizedeken át kísértő eseményekké.

Ezt a produkciót azonban nem is kifejezetten az teszi naggyá, hogy miről szól, hanem, hogy az hogyan van prezentálva, ugyanis eszközeiben rejlő pazar részletek azok, amelyek megkülönböztetik a krimik nagy részétől és azok fölé emelik. Egy könyvből dolgozva nyilván nem nehéz érzékletes karakterábrázolásokat véghez vinni, de különösen is tetszetős, ahogy például az ügyészi iroda légkörét egy-két momentumból megteremti a rendező, a non-verbális történetmesélése mindvégig kiváló (liftes jelenet megvan mindenkinek, ugye?). És akkor még nem is beszéltem a fényképezésben rejlő koncepcióról, ahogy a beállításokban mindig az előtérben elhelyezett tárgyak / szereplők nyomják el hőseinket, ráadásul ez a mű tudhatja magáénak minden idők egyik leglenyűgözőbb egysnittesét.
A Szemekbe zárt titkok talán nem fogalmaz meg nagy és újszerű gondolatokat erkölcsről, bűnről és bűnhődésről (bár ilyen eltérő emberi történeteket párhuzamba állítani nem sok mű mert), de ennyire egyedi és lenyűgöző tálalásban kevesen tudják átadni mondanivalójukat. Nem az állandóan emlegetett klasszikusok között foglal helyet (valamennyire talán joggal is), de nem véletlenül emlegetik a műfaj egyik legjobbjaként.
9/10
A Szemekbe zárt titkok teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán