A szatíra egyszerre veszélyes és könnyű műfaj: nehéz megtalálni azt a határvonalat, ahol az ügyetlen karikatúrától elválik a valódi szellemesség, ugyanakkor ha ez sikerül, a forgatókönyv szinte magától kezd működni, és további erőfeszítések nélkül lehet hatalmas sikert aratni vele. A The Shower-en is valahogy ez tapasztalható, ugyanis egy fárasztó sztereotípia-mustrából lesz egy szórakoztató szkript.
Meg kell vallanom, az első oldalak után még az is megfordult a fejemben, hogy rábukkantam a 2014-es Black List első igazán rossz darabjára. Ugyanis Schaeffer olyan írónak tűnt, aki egyetlen, maximálisan túltolt jellemvonásból építi fel a karaktereit. Ennek megfelelően a baby shower (ami, mint kiderült, a baba születése előtt esedékes, szóval végképp fogalmam sincs, hogyan applikálható a magyar viszonyokra) középpontjában a terhessége kapcsán meglehetősen ambivalens érzéseket tápláló Mary áll, legjobb barátnői pedig mániákusan tökéletes életre törekvő (ugyanakkor boldogtalan) Erin és a soha fel nem növő, az egész helyzetet cinikusan szemlélő Liv. De ezeket úgy kell venni, hogy a karakterek autójából, ruházatából és az utolsó porcikájából is ez az egy karakterisztikusság árad, az irrealitásig fokozva. A szkript első 20 oldala így pedig gyakorlatilag nem más, mint a helyzet (az anyaság) kapcsán elforduló összes sztereotípia lelkiismeretes felsorolása.
Azonban szerencsére ezen a ponton megindul a meteoreső, és a meteoritok által kibocsátott gázok révén vérszomjas űrlényekké változó emberek támadása. Ebből pedig egy olyan őrült akció-sci-fi-komédia kerekedik, ami leginkább Edgar Wright Cornetto-trilógiájához hasonlítható, csúcsra járatott tempóval és zseniális ötletekkel az idegeninvázió kapcsán. De ennél is jobb, hogy a megszokott környezetükben klisésnek ható szereplők hirtelen elkezdenek működni, ugyanazokat a vonásokat ugyanis sokkal izgalmasabb egy ufotámadás káoszába dobva megfigyelni.
Ráadásul különösen is izgalmas egy első látásra meglehetősen férfiasnak tűnő szkriptet női karakterekkel, női szerző szemszögéből olvasni (több, mint elgondolkodtató, hogy a Black Listen egyébként is hemzsegnek a nők által írt művek). Azonban a The Shower nemcsak egy Edgar Wright-film feminin verziója, hanem az anyaság kapcsán felmerülő gondolatok kiváló szatírája, legyen szó a szereplők dilemmáiról vagy az űrlények találó módon kifacsart szaporodási szokásairól. Végeredményben pedig ez teszi igazán naggyá az alkotást, hogy arra használja ezt az elvetemült körítést, hogy ha nem is feltétlenül tabudöntögetően, de intelligensen és éretten meséljen választott témájáról.
Az az elképesztő frissesség és eredetiség ugyan nincs meg benne, ami a világ legnagyobb szatírái közé emelhetné, ugyanakkor a The Shower azon kevés filmek közé tartozhat, amelyben a szórakoztatás és a tartalmasság nem egymás rovására valósul meg. Mindezt ráadásul egy olyan témára fűzve fel, amelyről relatíve ritkán hallani, főleg ennek a műfajnak a keretében.
-------
A múlt heti szavazáson a Matriarch nyert, úgyhogy ezzel a szkripttel találkozhattok majd legközelebb, most pedig következzen az az öt jelölt a 2014-es Black Listről, akik közül kiválaszthatjátok, melyik szerepeljen a két hét múlva esedékes Writers' Blockban:
Tau by Noga Landau
Egy okosházban fogvatartott nő rájön, hogy az egyetlen esélye megszökni elrablójától, ha a házat vezérlő számítógépet alkotója ellen fordítja.
North of Reno by Banipal Ablahad és Benhur Ablahad
Egy lecsúszott börtönőr megpróbál megölni egy frissen szabadult rabot, és ellopni az elrejtett 500 ezer dollárját.
The Defection by Ken Nolan
Egy Edward Snowdenhez hasonló külsős hírszerző Észak-Koreába emigrál egy titokzatos tartalmú csomaggal, a CIA pedig egy hidegháborús veteránt állít rá az ügyre. (Ken Nolan egyébként A sólyom végveszélyben forgatókönyvírója volt.)
Bird Box by Eric Heisserer
Egy nő megpróbálja biztonságba juttatni a gyerekeit, miután a világot mindenkit őrültté változtató szörnyek támadják meg. (Eric Heisserer a Végső állomás 5, illetve A dolog és a Rémálom az Elm utcában remake-ek írójaként lehet ismerős.)
Possession: A Love Story by Jack Stanley
Egy látszólag tökéletes házasságban a férj rájön, hogy a felesége valójában egy női testben létező démon.