Capote (2005)
2014. február 05. írta: FilmBaráth

Capote (2005)


capote_2.jpgÁtlagos emberből ritkán lesz jó író. Truman Capote egoista, alkoholista, homoszexuális és depressziós alkat volt, de az ő elméjének szüleménye az Álom luxuskivitelben és legismertebb műve, a Hidegvérrel, ami egy teljesen új műfajt honosított meg az amerikai irodalomban, ez volt az első tényregény. A teljes valóságot írta le egy szörnyű gyilkosságról, ez volt az utolsó befejezett könyve, a hátralévő életében már folyamatosan esett szét a személyisége, de elegendő volt ahhoz, hogy legenda legyen. Nekem személy szerint nem tetszett a könyv, ezért nem igazán hozott lázba, amikor bemutatták a Capote című filmet, amely a könyv keletkezésének körülményeit mondja el, és nagy siker lett, pláne miután a főszereplő megkapta érte az Oscar díjat. Évek óta halogattam, hogy megnézzem, aztán amikor vasárnap sokkot kaptam a szörnyű hírtől, hogy a kiváló színész, Philp Seymour Hoffman meghalt, nem volt kérdés, hogy ezzel a filmmel fogok emlékezni rá. Egyrészt örültem, mert jó volt a film, másrészt viszont nagyon szomorú voltam, mert borzalmas volt belegondolni, hogy mekkora tehetséget veszítettünk el...

1959-ben járunk. Truman Capote ( Philip Seymour Hoffman) éppen az Álom luxuskivitelben című könyv sikerében fürdik, amikor a The New York Times-ban olvas egy cikket, amely arról szól, hogy egy jómódú farmert és a családját megölték a kansasi Holcombban. Azonnal meglátja benne egy jó cikk lehetőségét, amelynek témája a gyilkosság közösségre gyakorolt hatása lenne. Gyerekkori barátjával, Nelle-el (Catherine Keener) elutaznak a helyszínre, és az írót olyannyira elkezdi érdekelni a történet, hogy úgy dönt, könyvet ír belőle. Akkor még nem tudta, hogy hosszú éveket fog rááldozni az életéből, különös módon meg fogja kedvelni az egyik gyilkost - mert időközben elfogták mindkettőt - , Perryt (Clifton Collins Jr.), akiben saját maga tükörképét látja. Azonban az érdeklődése csak addig tart, amíg ki nem szedi belőle, hogy mit történt azon a végzetes éjszakán. Vajon el fog menni a kivégzésre, vagy nem mer szembesülni a történet végével?

Nagyon fojtott légkörű, nyomasztó film, amely katarzist nem ad, de egy erős drámát igen. A forgatókönyv nagyon jól sikerült, és nem bánt kesztyűs kézzel Truman Capote-val, rengeteg emberi gyengeségét mutatta be, de nem az életrajzi elemeken van a hangsúly, hanem annak a belső útnak a bemutatásán, amelyet végigjárt az író, amíg megszületett a híres könyv. A karakterek nagyon jól meg lettek írva, azonban a párbeszédek időnként üresek, a történet néha nem elég érdekfeszítő, de aztán újra beszippantja a nézőt a film, nagyon erősek a jelenetek, főleg azért, mert nem látványosak, a színészi játéknak és az atmoszférának köszönhetően érik el ezt a hatást. Az operatőri és a vágói munka kiváló, nagyban elősegíti a dráma fokozatos kibontakozását.

Capote személyiségét is nagyon jól megismerhetjük a filmből, a nárcizmusát, a különcségét, a felszínességét, a manipulációs képességét (félelmetes, ahogyan kiszedi az igazságot a gyilkosból), az írói nagyságát és az emberi kicsiségét. Miközben velünk együtt próbálja megérteni a gyilkosság okát, a gyilkos motivációit, szépen lassan magára is ismer, és nem túl boldog ettől, lassan, de biztosan halad a depresszió felé. A gyilkos karaktere sajnos nem ilyen erős, de azért a közös jelenetek így is maradandóak.


capote_1.jpgPhilip Seymour Hoffman egyszerűen zseniális a főszerepben. A hangja, az arcjátéka, a mozdulatai teljesen hitelesen idézik meg az írót, a jól megírt karaktert élettel tölti meg, élmény nézni az alakítását. Természetesen méltán járt az Oscar díj a szerep megformálásáért. Perry, a gyilkos szerepében Clifton Collins Jr. szintén erős alakítást nyújt, de Hoffman klasszisokkal jobb nála, ezért nem tudott igazán érvényesülni a tehetsége a filmben. Catherine Keener Nelle szerepében szintén sok szép pillanatot szerez nekünk (nem véletlenül jelölték Oscarra az alakításáért), Chris Cooper szokásához híven tökéletesen hozza a karaktert, ami ezúttal a nyomozást vezető rendőrt jelenti.

Bennett Miller nagyon jó filmet készített, ami azonban mégsem lett igazi mestermű, elsősorban a színészi alakításoknak  és a jó forgatókönyvnek köszönheti a sikerét. Jól felépített történet, tökéletes színészvezetés, erős dráma. Soha rosszabbat.

Nem könnyű, de tartalmas és jó film Philip Seymour Hoffman első osztályú alakításával, kötelező darab!

8/10

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr615799060

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr.Treeger 2014.02.05. 13:40:24

90-es évek közepén olvastam, hogy ki a jövő nagy tehetségei. Nem a celeb színészek, hanem valósak. Köztük volt kiemelve Hoffman. Elkezdetem figyelni őt, egy idő után már csak azért megnéztem egy filmet ha ő volt stáblistán. Számomra a Legjobb színész volt Hollywoodban, szóval még mindig nem fogtam fel a halálát.
A Capote pontosan az a film, ami a színészi játék miatt fontos és jó. Maga film akár sekélyes is lehetne, de Hoffman egyszerűen az egekig emeli az egészet. Mégsem lesz maníros, megjátszott, fel sem merül az emberben, hogy nem Capote-t látja.
Vasárnap, pont a Búcsúkoncertet néztem, abban Keenerrel játszott.

Yes\'nSKi 2014.02.05. 15:11:05

akkor láttam miután kiengedtek anno a zártosztályról, csoda hogy nem kerültem vissza...

solesz · www.index.hu 2014.02.10. 05:57:13

Hoffman nagyon jó volt ebben a filmben. Vajon miért került a filmbe a család kiírtása képileg is? Nehogy félreérthető legyen, hogy bestiális emberekről van szó? Vagy azért, hogy éreztesse a rendező, hogy milyen sokkhatás lehetett egy gyilkossal egy cellában ülve a vallomást végighallgatni?

FilmBaráth 2014.02.10. 08:36:27

@solesz: szerintem inkább az utóbbi.
süti beállítások módosítása