Filmkritika: A gyilkos járat (2022)
2022. augusztus 13. írta: !Márk!

Filmkritika: A gyilkos járat (2022)

gyilkos.jpgA politikai korrektség egyre nagyobb utat tör magának napjainkban. A társadalmunk egyre érzékenyebb, az ingerküszöb egyre alacsonyabban van, így különösen oda kell figyelnünk arra, hogy mit, mikor és kinek mondunk. Ez a fajta óvatoskodás pedig a filmkészítést is beárnyékolja. Egyre kevesebb igazán bevállalós film készül, egyre kevesebb rendező mer kényes kérdéseket feszegetni egy új alkotása során, ezért kimondottan örömteli, amikor azt látjuk, hogy készülnek még olyan filmek, mint a Brad Pitt nevével fémjelzett A gyilkos járat.

A történet Japánban, egy gyorsvonaton játszódik. A Katica fedőnevű protagonista (Brad Pitt) kap egy megbízást, miszerint el kell lopnia egy nagyon értékes aktatáskát a vonatról. Főhősünk azzal viszont nem számolt, hogy a járaton vagy féltucat bérgyilkos tartózkodik, és a táska megszerzése sem tűnik könnyű feladatnak, ugyanis mindenkinek van érdeke abban, hogy megszerezze azt. Így elkezdődik az őrült hajsza a túlélésért és a táska megszerzéséért egyaránt.

Az már az előzetesek alapján is sejthető volt, hogy ez a film nem fog finomkodni, legyen szó akár a vizuális megvalósításról, akár a nyelvezetről. Persze hiba lett volna a Deadpool 2 rendezőjétől, David Leitchtől mást várni, itt sem hazudtolta meg önmagát a direktor. A gyilkos járat egy vérgőzös őrület, tele jobbnál jobb akciókkal és temérdek mennyiségű káromkodással. Evidens, hogy egy ilyen jellegű filmnél a realitásérzékünket a mozibejáraton kívül kell hagyni, sokszor ugyanis már-már paródiába hajlóan reflektál a film a saját hülyeségeire. Mindehhez kapunk egy időnként rendkívül szövevényes és átgondolt történetet, ahol semmi sincs előre lefektetve, nem játssza ki a film a szokásos sablonokat, és bizony a karaktereket sem azon az úton egyengeti, amit előre vizionálna az ember.

gyilkos2.jpg

Ez eddig szép és jó, viszont a film egyik leginkább szembetűnő hibája, hogy olyan arcátlan módon fürdőzik más rendezők és filmek stílusában, hogy pont emiatt A gyilkos járat lesz egy stílustalan katyvasz. Egyszerre próbál Quentin Tarantino és Guy Ritchie lenni. Még ezzel sem lenne alapvetően probléma, hiszen vannak olyan filmek, amelyek ügyesen és szinte észrevétlenül tudnak másolni, A gyilkos járat azonban nem ilyen, sőt! Gyakran az volt a benyomásom, mintha a rendező belezúgott volna saját maga által teremtett kultuszba. Ez a fajta ömlengés pedig leginkább a játékidő rovására megy. Annyit elidőzik a film szellemesnek szánt, ám sehova nem vezető párbeszédeken, amik egyrészt nem szórakoztatóak, másrészt csak megtoldják az amúgy sem rövid játékidőt. Itt térnék ki a másik nagy hibára, az arányok kezelésére. Sokszor nincs érzéke a rendezőnek ahhoz, hogy meddig kell húzni egy jelenetet, ami különösen az utolsó harmadban szembeötlő, ahol egymás után jönnek azok a jelenetek, amelyek záró képsornak is beillenének, ehhez képest A gyilkos járat csak végeláthatatlanul nyúlik, mint a rétestészta.

Azért is fájó ez a film, mert abszolút benne volt annak a lehetősége, hogy egy modern kultfilm váljon belőle. Akadnak kiemelkedően jó momentumai és poénjai, de egy kicsit függetlenebb stílusirányzattal és biztosabb kezű rendezéssel kiemelkedően jó is lehetett volna. Azt is el kell ismerni, hogy a látszólag egyszerű alapkoncepció mögé sikerült egy olyan fordulatos, elgondolkodtató és jól kitalált történetet kreálni, aminek az égvilágon semmi szüksége nem lett volna a túlhúzott játékidőre, vagy arra, hogy az alkotói brigád saját magát fényezze minden egyes jelenetben.

Végszó: A gyilkos járat nem egy rossz film, viszont érdemes lejjebb vinnünk a vele szemben támasztott elvárásokat. Brutális, vérgőzös, nyers az egyik oldalon, a másikon azonban elhúzott és kevésbé önazonos, mint a rendező korábbi filmjei.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr2817904971

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jäger_ 2022.08.14. 17:53:43

A legjobb film, amit idén láttam. Zseniálisak a párbeszédek, profi a rendezés és látványosak a bunyók is (meg a szamurájkardos párharcok). Az egész film akkora flash, hogy nem szabad kihagyni. Nekem nagyon bejött! 90%-os. A Tarantino-filmekből és Guy Ritchie stílusból a legjobbat vette át David Leitch. Le a kalappal előtte!
süti beállítások módosítása