Filmkritika: Fekete telefon (2021)
2022. július 05. írta: !Márk!

Filmkritika: Fekete telefon (2021)

telefon2.jpg

Scott Derrickson napjaink egyik leginkább figyelemre méltó, feltörekvő rendezője, aki ezúttal Joe Hill egyik horrornovellájából, a Fekete telefonból készített filmet. Az ígéretes rendező ráadásul a műfajban is otrhomosan mozog, így joggal lehetett azt várni, hogy a legújabb mozija egy érdekes és izgalmas darab lesz. 

A film a '70-es években játszódik, egy amerikai kisvárosban, ahol egyre több gyerek tűnik el. Az események mögött az Ethan Hawke által életre keltett gyilkos áll, aki fekete furgonjával rabolja el, majd öli meg áldozatait, egy hangszigetelt pincébe zárva. Ez a terv a 13 éves Finney-vel is, ám ő úgy látszik szerencsésebb, mint a többiek: a pincében található, működésképtelen, fekete telefonon hívásokat kap a korábbi áldozatoktól. Ezek a beszélgetések pedig növelhetik a fiú esélyeit a megszökésre.

 telefon1.jpg

Már maga a történet rengeteg potenciált hordoz magában. A kellő drámaiság mellett ez kiváló alap lehet egy hátborzongató horrorfilmnek is, főleg ha azt is szemügyre vesszük, hogy az igazi horror már az emberrablás előtt elkezdődik, hiszen elég csak megnézni, hogy a főszereplő srác milyen családi háttérrel rendelkezik. Finney karaktere egyébként is a tipikus okos, de lúzer archetípust testesíti meg, bár óhatatlanul is szimpátiát érez iránta, valamint a húga iránt is a néző, aki tovább emeli a rejtélyfaktort azzal, hogy időnként látomásszerű álmai vannak. 

telefon3.jpg

Ebben tényleg rengeteg lehetőség van, viszont itt jön képbe a film legsúlyosabb hibája: képtelen a felvetett témáit maradéktalanul kiaknázni. Szinte mindenről csak felszínesen mesél a rendező, a Portyázó néven elhíresült emberrablóról nem tudunk meg semmit, a halotti telefonhívásokból is sokkal többet ki lehetett volna hozni, a kislány vízióit pedig csak és kizárólag a rendőrségi nyomozás során használja a film. Arról semmi említés nincs, hogy a lány honnan szerezte ezt a "képességet", mióta él együtt vele, milyen látomásai voltak korábban. Bár az is igaz, hogy a rendezőnek sem feltétlenül volt egyszerű dolga, mivel egy rövid novellát kellett úgy megduzzasztania, hogy kitöltse egy egész estés mozifilm játékidejét.

telefon5.jpg

Az érme másik oldalán viszont ott van a precízen ábrázolt korrajz. A film minden egyes képkockájáról visszaköszön a '70-es évek Amerikája, köszönhetően az autentikus jelmezeknek, a hiteles karakterábrázolásnak, a zenehasználatnak, és nem utolsó sorban egy frenetikusan jó főcímnek. Izgalmakból sincs hiány, az embernek ugyanis fogalma sincs arról, hogy mi lesz a film következő lépése, ráadásul a Portyázótól való félelmet is ügyesen elhintette Derrickson. Nem tudni, mikor megy le legközelebb a pincébe, és azt sem, hogy az vajon az utolsó találkozása lesz-e a fiúval. A Fekete telefon plusz igencsak feszes tempót diktál, így unatkozni, fészkelődni nem igazán fogunk a film során. 

telefon4.jpg

Érdekes módon talán a horror orientáció működik legkevésbé a filmben. Jóval hangsúlyosabb a dráma, és inkább kellemesen hátborzongató thrillernek lehetne nevezni, mint csontig hatoló, vegytiszta horrornak, habár ezekben a műfajokban sem nyújt kiemelkedőt a film. Ez pedig a film egészére is ráhúzható: színvonalas alkotással van ugyan dolgunk, de mindenben csak egy picit jó, de semmiben sem kiemelkedő. Viszont az tudvalevő, hogy a közönséghorroroknál nem ez a szint a minimum sztenderd, úgyhogy még a méretes hibái ellenére is a pozitív tartományban helyezkedik el a Fekete telefon, műfajon belül legalábbis mindenképpen. 

telefon6.jpg

Határozottan jót tett volna plusz pár perc ennek a filmnek, hogy jobban kibontakozzon az a sok-sok felvetés. A rendőrnyomozók indokolatlanul sokat szerepelnek ahhoz képest, hogy semmilyen karakterük nem volt, a telefonhívások között akadt olyan, aminek konkrétan SEMMI értelme nem volt, ezen felül egy csomó elvarratlan szálat találni a filmben. Sok dologra nem kapunk egyszerűen nem kapunk magyarázatot, míg más dolgoknak a következményeivel nem szembesülünk (lásd ablakrácsos jelenet, vagy a padló alatti ásás). Így nehezebben is éli bele magát az ember az események sodrásába. 

Végszó: A Fekete telefon egy minőségi, színvonalas mű, amiben a gyerekszínészek brillíroznak, képes nyugtalanító hangulatot teremteni, de a végeredmény kissé összecsapottnak hat. Kár érte, mert ez lehetett volna sokkal jobb is. 

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr6717874563

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása