Könyvkritika: Emily Oster: Tudatos gyermeknevelés (2021)
2021. december 08. írta: chipolino

Könyvkritika: Emily Oster: Tudatos gyermeknevelés (2021)

„Gyakorlati útmutató az első három év útvesztőjéhez”

img_tudatos_gyermekneveles_blog.jpg

Őszinte leszek, kínkeservesen haladtam ezzel a könyvvel. Tíz oldalnál többet képtelen voltam elolvasni belőle egy nap, mert borzasztóan fárasztott. Ugyan nem tömény szakirodalom, de sokkal inkább tudományos, mint ismeretterjesztő jellegű összefoglaló a gyermek első három évéről, így leginkább nagyon elszánt anyukáknak ajánlom, vagy olyanoknak, akiktől nem áll távol korábbi tudományos eredmények összehasonlítása közgazdász szemszögből.

A szerző elismert közgazdász, akinek a célja, hogy a hagyományos téveszmék helyett megbízható ismereteket adjon át a gyermeknevelésről. A kétgyermekes írónő szerint az első három év kérdéseiben úgy hozhatunk megfelelő döntéseket, ha megismerjük a tudományos eredményeket, és nem csak a baba, hanem a szülők igényeit is figyelembe vesszük. A Bevezetésben azt írja: „Ez a könyv nem mondja meg a szülőknek, milyen döntéseket hozzanak, (…) egyszerűen felvértezi őket a szükséges tudással (…). A számadatok ismeretében mindenki egyénileg választhat a lehetőségek közül.”

Számadatok pedig bőven vannak ebben a könyvben. A felépítését nagyjából úgy érdemes elképzelni, hogy egy-egy téma kapcsán az írónő bemutatja a legfontosabb korábbi kutatások eredményeit, összehasonlítja, kommentálja őket, levonja a konklúziót, majd megismerjük az ő személyes tapasztalatait és preferenciáit is. A kötet négy nagy részből áll, az első A kezdetek, a második Az első év, a harmadik a Kisgyermekkor, a negyedik pedig a Családi élet. Messze az első év bemutatása foglalja el a legnagyobb helyet a könyvben, így aki (hozzám hasonlóan) inkább az első év utáni dolgokra kíváncsi, lehet, hogy kicsit csalódni fog.

Egy-egy téma bemutatása után mindig olvashatunk egy Dióhéjban elnevezésű összefoglalót, amelyek nagyon hasznosak, és valóban összegyűjtik a legfontosabb tudnivalókat. A főszöveg szerintem kissé nehezen olvasható, a bemutatott kutatási eredmények között vannak elég régiek, és néhány dolog eléggé eltér a magyar gyakorlatban attól, ahogy itt olvashatjuk (pl. bölcsődei elhelyezés). Erőssége a könyvnek az írónő humora, illetve az az őszinteség, ahogyan a saját tapasztalatairól beszél, hiszen ő is gyakorló édesanya. Ezek a részek szerintem a legjobbak, bár kétségtelen, hogy tudományos értékük kevesebb van, mint a kutatások értékelésének.

Sok gondolattal nem értettem egyet a könyvben (például az alvástréninggel), és való igaz, hogy az írónő nem akarja az olvasóra erőszakolni a véleményét, de mivel állást foglal a kérdésekben, így mégis elbillenti a mérleget egyik vagy másik irányba. A kislányomnál most a beszédfejlődés a legaktuálisabb téma, így azt a részt olvastam a legnagyobb érdeklődéssel, de sajnos nem mindig volt világos számomra a szókincsméréseknél, hogy az aktív vagy a passzív szókincset mérik-e. Vannak megfontolandó tanácsok és érdekes eredmények a kötetben, így haszontalannak semmiképpen nem mondanám, viszont szerintem kicsit nehezen olvasható, főleg, ha az ember egy kisbabát vagy totyogót lát el napi huszonnégy órában. Főleg olyanoknak ajánlanám, akiket érdekelnek a gyermekneveléssel kapcsolatos tudományos kutatások, és akik a számadatokat (is) figyelembe véve szeretnének döntést hozni egy-egy kérdésben.

 

7/10

A kötetet a Partvonal Könyvkiadó jóvoltából volt lehetőségem elolvasni.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr2016774212

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása