Könyvkritika – Len Deighton: Vadászrepülők (2013)
2019. augusztus 22. írta: Fejes Valentin

Könyvkritika – Len Deighton: Vadászrepülők (2013)

A brit buldog és a német sas legendás párbajáról kendőzetlenül

Hamarosan itt van szeptember idusa. Ezelőtt majd’ nyolcvan évvel történelmet formáló események zajlottak Nagy-Britannia felett. A hónap közepén a Királyi Légierő győzedelmeskedett a németekkel szemben, az egyre inkább gyarapodó veszteségek hatására Hitler bizonytalan időre elnapolta az úgynevezett Seelöwe-hadművelet kivitelezését. Len Deighton egyebek mellett annak próbál utánajárni, vajon miért fulladt totális kudarcba a szigetország invázióját előirányzó intézkedés.

len_deighton_vadaszrepulok_borito.jpg

Történetünk középpontjába természetesen az angliai légi csata fog kerülni, ám előtte szemtanúi lehetünk a náci hadigépezet kezdetben töretlen diadalmenetének, illetve annak, miként bontott szárnyat a Luftwaffe. 1940 nyarán–őszén a Hermann Göring légimarsall irányította csapatok előbb a La Manche-csatornán hajózókat, aztán az antennatornyokat, hangárakat és szerelőműhelyeket vették célkeresztbe, később viszont magát a fővárost, Londont kezdték bombázni. Bár kétségtelenül iszonyú csapásokat mért a britek hazájára a Harmadik Birodalom, célját végül mégsem érte el – a Führer az áhított béke megkötése nélkül volt kénytelen figyelmét Kelet felé fordítani.

siero_pilotak_rcaf.jpg

Brit pilóták sietnek Hawker Hurricane gépeikhez (fénykép forrása: RCAF)

A bővített kiadás terjedelmét tekintve körülbelül másfélszer hosszabb, mint az idehaza még 1983-ban megjelent kötet: a friss fejleményeken kívül új illusztrációk (például térképrészletek, összehasonlító táblázatok) egész sora kapott helyet a 2013-as változatban. Írónk szakszerűen, ugyanakkor teljesen közérthetően, rengeteg témakört érintve mutatja be a második világháború legendássá vált párbaját. Kiemelt figyelmet szentel mindkét oldal előkészületeinek, de emellett szó lesz többek között a hadra fogott gépek különbségeiről, a RAF (Royal Air Force) kötelékében szolgáló külföldi (elsősorban lengyel) ászokról, valamint az angol polgári lakosság néha gyarló, máskor viszont nagyon is bátor tetteiről.

piheno_ket_bevetes_kozott_david_bailey.jpg

Pihenő két bevetés között (fotó: David Bailey)

Szerzőnk legnagyobb erénye véleményem szerint az, hogy legtöbb munkatársával ellentétben túlzás vagy részrehajlás nélkül, abszolút korrekt módon egyenrangú felekként állítja be az olvasóknak a szembenálló erőket. A rendkívül alaposra sikeredett hadtörténeti műben mítoszrombolásra szintén sort kerített... Valóban fejletlennek számított-e akkortájt a német radartechnológia? Túlszárnyalta-e bármiben a híres Spitfire a Me-109-est? Beszélhetünk-e egyáltalán Dávid és Góliát küzdelméről?

spitfire_vs_me-109_mark_postlethwaite.jpg

Spitfire vs. Me-109 – tényleg jobb az egyik típus a másiknál? (Mark Postlethwaite illusztrációja)

Ismét bizonyítást nyert számomra, hogy az angliai csatával kapcsolatos kutatások rengeteg izgalmat rejthetnek magukban – pontosan ezért választottam annak idején a XX. század egyik legnevesebb összecsapását szakdolgozatom témájának.

10/10

***

A könyvet az Európa Könyvkiadó jóvoltából olvashattam el.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr715016880

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

yerico1 2019.08.23. 10:34:37

"Túlszárnyalta-e bármiben a híres Spitfire a Me-109-est?" Nagyjából mindig egyenrangúak voltak, mindek voltak előnyei és hátrányai egyaránt. A Spitből is rengeteg változat készült, ahogy a Messzerből is. Viszont az Angliai-csatában a britek főleg a Hurricane-t repülték, annál valószínűleg jobbak voltak az Me-109/E-k, amik akkoriban repültek.

yerico1 2019.08.23. 10:39:21

Rengeteg szempontból lehet vizsgálni egy repülőt: orsózás szögsebessége, fordulás szögsebessége, végsebesség, emelkedési sebesség, zuhanási sebesség, 1 mp alatt kilőtt lövedékek tömege, gyorsulás, leszállási sebesség, megbízhatóság, stb. Ott van például, hogy a DB motorok befecskendezősek voltak, ami miatt zuhanás közben nem álltak le, míg a RR motorok a porlasztó miatt igen. Ugyanakkor a szárnyformák a Spitnél voltak kedvezőbbek, bár a gyártás alatt ott is többféle változat volt, ahogy a fegyverzet is folyamatosan változott.

Fejes Valentin 2019.08.23. 10:51:57

@yerico1: Szegény Hurricane-gépek általában háttérbe szorulnak, pedig ugyanúgy megérdemlik a figyelmet! Ezért is kaptak tőlem külön fejezetet annak idején. :)

És igen, nagyon sok szempontból lehet vizsgálni a repülőket! Az Emilek például veszettül bucskáztak a talajon... Sajnos a hivatkozása konkrét forrását nem jelölte meg a szerző, de állítólag a teljes állományuk öt százaléka azért vált egy ideig hasznavehetetlenné, mert le- vagy felszállás közben balesetet szenvedtek a Me-109-esekkel.

yerico1 2019.08.23. 13:17:24

@Fejes Valentin: Anno a Top Gun / Aranysas újságban is volt egy 3-4 részes sorozat két szerzőtől, akik pro és kontra vitáztak arról, hogy melyik is volt a jobb vadászrepülő, de volt erről cikk a Haditechnikában is valamikor. Igen, a 109-esek futószárai elég közel voltak egymáshoz, ezért elég sok volt emiatt a baleset. Százalékot nem tudok mondani, de Tobak Tibor is kiemelte ezt anno a könyveiben, márpedig ő repülte is ezeket. Emiatt főleg kezdő, tapasztalatlan pilóták szenvedtek, és halltak is meg néha. Nem véletlen, hogy a FW-190-esnél már jóval nagyobb lett a távolság a két futószár között. Amikor pedig megjelent, akkor az FW-190-es jobb is volt, mint az éppen akkori Spitfire-ek. :)

Fejes Valentin 2019.08.23. 14:08:10

Oh...! Sajnos sem a "Top Gun"-t, sem pedig az "Aranysas"-t nem hozza ki a MATARKA keresője (bár ismerem őket)... :( Ettől függetlenül valahogy megpróbálok majd utánanézni ezeknek, amiket említettél, hátha tudnának valami újat mondani!

Egy, a témához kapcsolódó játék ("Combat Wings - Battle of Britain") miatt nemrég rákerestem a Hawker Typhoon típusra: a Wiki szerint egy ideig kizárólag ez tudta felvenni a kesztyűt a FW-190-es ellen ("When the Luftwaffe brought the formidable Focke-Wulf Fw 190 into service in 1941, the Typhoon was the only RAF fighter capable of catching it at low altitudes; as a result it secured a new role as a low-altitude interceptor.").