2018 filmes szempontból gyenge volt az elmúlt 3-4 évhez képest, hiszen alig volt olyan produkció, ami maradandó élmény lett volna. Cserébe azonban rengeteg olyan mű látott napvilágot, ami negatív csalódás lett volna. Lássuk, melyik 10-et tartom a legjobbnak a 2018-as esztendőből.
10. Nyár / Leto
Kirill Szerebrenyikov "anti-musicalje" nem csak aktualitásával lopta be magát a szívembe, de a szemünk előtt kibontakozó szerelmi háromszög részvevői szerethető, emberi karaktereivel is, akiknek boldogságával, bukásával maximálisan együtt tudtam rezdülni. A Radiohead átdolgozott Psycho Killerjére komponált "videokilp" ráadásul az év egyik legjobb jelenete.
9. Sosem voltál itt / You Were Never Really Here
Lynne Ramsey legújabb rendezése a posztmodern film egyik ékköve. A múlt traumáival folyamatosan küzdő Joe pokoljárását a kendőzetlen erőszak jellemzi, amiből kitörni valószínűleg soha nem lesz már képes. A Taxisofőrt idéző lezárás kellően kiábrándító és lesújtó.
8. Lean on Pete
Charley-nak és lovának érzelmes kalandja nem csak egy kiváló karakterdrámának ad táptalajt, de az oregoni vidék néplelkének is érzékletes reprezentációja. A tehetséges Charlie Plummer mellett pedig olyan nevesebb színészek játsszák a mellékszerepeket, mint Amy Seimetz, Travis Fimmel vagy Steve Buscemi.
7. Outlaw King
Ha nem is lett olyan kiváló, mint Mackenzie előző filmje, a Hell or High Water, az Outlaw King így is egy vérgőzös, mocskos utazás a XII-XIV. századi skót-angol konfliktus idejére. Izgalmas, brutális, érzelmes, egy olyan történelmi film, ami nagyon hiányzott már.
6. A szent és a farkas / Lazzaro felice
Az év egyik legjobban kivitelezett csavarjával rendelkező alkotás tartalmazza mindazt, ami az európai filmeket naggyá tette. A morális tanulságok és filozófiai kérdések mellett látszólag sokat merít Mircea Eliade A szent és a profán című könyvéből.
5. Floridai álom / Florida Project
Sean Baker második nagyjátékfilmje az amerikai álom cukormáza mögött kibontakozó nyomort kívánja reprezentálni, és teszi ezt kimerítően. A film során egymással kontrasztban lévő, de egymást tökéletesen kiegészítő nihil és gyermeki játékosság egy olyan letaglózó végkifejletben csúcsosodik ki, amelyet nem feledünk egyhamar.
4. The Sisters Brothers
Az oregoni testvérpár kalandja nem csak a kor mentalitását tükrözi hűen, de a hitelesen prezentálja, hogy a kapzsiság hogyan teszi tönkre az embert, és a körülötte élőket. Amekkora csalódás volt a Ballad of Buster Scruggs, annyira ért pozitív meglepetésként a The Sisters Brothers, amiben ráadásul négy díjra érdemes színészi teljesítmény is akad.
3. Nyughatatlan özvegyek / Widows
Steve McQueen megújította a heist movie műfaját. Ahelyett, hogy a rablásra fókuszált volna, inkább a slumosodó chicagoi külváros társadalmi kérdéseivel kívánta megtölteni narratíváját, és tette ezt maximális sikerrel. Mindemellett egy roppant erős feminista vénát is belecsempészett filmjébe Gillian Flynn-nel.
2. Hidegháború
Pawel Pawlikowski filmjének szerelmi szála ugyan semmi újat nem tartogat, azonban a hidegháborús közegben történő identitásválsága, majd annak elvesztése fájó hitelességgel reprezentálódik a vásznon. A Dwa serduszka három különböző stílusban előadva az év legérdekesebb narratív megoldását eredményezi.
1. Assassination Nation
Salem kicsiny városának képmutatásában fogant harmóniáját egy helyi hacker zúzza porrá, és zülleszti anómiás állapotba, majd anarchiába a helyi közösséget. Az Assassination Nation az év legsokoldalúbb filmje, ami egyszerre szól az internetes selfről, nemi szerepekről, a nők társadalmi helyzetéről, és a stigmatizációról. Rév Marcié az év legkreatívabb operatőri munkája.
Sikerekben gazdag, boldog új évet kívánok minden kedves olvasónak!