A 10 legerősebb film 2018-ból - Kata szerint
2019. január 02. írta: Kata SWL

A 10 legerősebb film 2018-ból - Kata szerint

A tavalyi toplistámnál, amely 2017 legerősebb filmjeit sorakoztatta fel, az idei sem fog sokban különbözni. Habár ezúttal egy "hagyományos" lista elkészítése volt a célom, de végül ezúttal is olyan fajsúlyos darabok kaptak helyet az idei kedvenceim között, amik sokkal többé teszik ezt a listát. Habár szerepel köztük egy blockbuster is, éppen milyensége és drámai mivolta miatt kapott helyet az év legjobbjai között. 2018-ban is voltak olyan alkotások, amelyek fontos érzelmekről, kapcsolatokról, magáról az emberről meséltek tűpontos, zsigeri, sokszor megismételhetetlen módon. Azonban nem mind kiemelkedő. 

10. Fantomszál / Phantom Thread

(Kritika)

aaaa_1.jpg

Az év elején sokakat meglepett Paul Thomas Anderson új, kosztümös filmje, amely minden külső szépsége ellenére egy igen sötét dráma, a divaton keresztül bemutatott gótikus románc története. A Fantomszálat kiemelkedő színészi alakítások, csodás jelmezek, erős zene és pompásan megkomponált jeleneteknek jellemzik. Egy ilyen elegáns, gyönyörű világban kutatja a rendező egy toxikus kapcsolat létjogosultságát, annak fenntartásának okát, valamint a szerelembeesés bensőségességét. A sajátos gótikus románcról szóló darab egyúttal gyönyörű és méltó hattyúdala Daniel Day-Lewis-nak.

9. Hang nélkül / A Quiet Place

(Kritika)

a-quiet-place.jpg

John Krasinski rendezése önmagában horrorfilmként nem kiemelkedő, viszont sok olyan vonása van, ami miatt mégis joggal szerepel az év legjobbjai között. A mű elképesztő drámai vonala mellett a hangkeverése is rendkívüli, illetve Emily Blunt egyik legemlékezetesebb és egyben legfeszültebb jelenetét is ennek a műnek köszönhetjük. A casting Blunton túl is remek, az állandó melankolikus atmoszféra mellett a film nagyon emberi, átélhető, ezáltal pedig zsigeri élményt nyújt. Az egyetlen, ami némileg gyengít az összképen, az a befejezés.

8. Bosszúállók: Végtelen háború / Avengers: Infinity War

(Kritika)

277000_1522433690_1074.jpg

A Russo testvérek megalkották a tökéletes képregényfilm iskolapéldáját. A grandiózus, 70 karaktert felvonultató mű főgonosza, Thanos az eddigi "legjobb" Marvel-antagonista: intelligens és karizmatikus, sőt célja és motivációja is alaposan kidolgozott és világos, karakterét pedig egy meglepő érzelmi szállal tették árnyaltabbá. Russoék 2018-ban egy olyan, a magas ingerküszöbbel rendelkező közönséget is meghökkentő, ugyanakkor végtelenül szórakoztató, érzelmes és drámai művel álltak elő, amit a Marvel csúcspontjaként fogunk évtizedek múlva  is emlegetni. 

7. Csillag születik / A Star is Born

(Kritika)

279907_1536012252_4891.jpg

Badley Cooper első rendezése a sztereotípiákkal ellentétben nem egy csöpögős musical, ugyanis a romantika mögött egy hiteles, szívbe markoló dráma rejlik. A Csillag születik valódi audiovizuális élményt nyújt: a koncertek nemcsak látványukban nyűgöznek le, a dalok minősége, a két színész énekhangja és maga a hangzás olyan színvonalú, amit inkább koncerteken tapasztal a néző; az operatőri munkáról és a rendezésről pedig szintén csak szuperlatívuszokban beszélhetünk. Lady Gaga elképesztő, de mellette Cooper is élete alakítását hozza. Jó eséllyel tarolni fog az idei díjszezon legtöbb kategóriájában.

 

6. Sosem voltál itt / You Were Never Really Here

(Kritika)

279944_1537801909_426.jpg

Valószínűleg nagyon kevesen látták itthon Lynn Ramsay alkotását, pedig Joaquin Phoenix játéka mellett a film is magasra tette versenytársai számára a lécet.  A Sosem voltál itt azonban a legtöbb véleménnyel ellentétben nem egy hipnotikus, széthúzó, zavaros bosszúfilm egy traumatizált, szétesett férfiről, hanem egy sokkal mélyebb alkotás, amely a társadalmi problémákon túl a traumákkal is foglalkozik, ezt pedig mesteri módon képes audiovizuális szinten is megjeleníteni. Összességében a film a rendezés magasiskolája: a Ramsay-re jellemző rendhagyó cselekményvezetés mellé rendkívüli atmoszférateremtés is társul, a mű minden rezdülése fontos, átgondolt, jelentéssel bír, mellőzve az öncélúságot. 

5. Egy nap

311672_1535016353_7481.jpg

A leghitelesebb mai magyar film és egyben látlelet társadalmunkról. Elképesztő őszinteséggel beszél anyaságról, anyagi gondokról, kimerültségről, en bloc a család összetartásának, a mindennapok túlélésének nehézségeiről. Úgy drámai, úgy feszült és úgy üti szíven nézőjét, hogy látszólag végig csak azt nézzük, ahogy egy anya a napi rutinját végzi. Zseniális színészi alakítások egy nagyon emberi, nagyon mai és nagyon magyar filmben.

4. Utoya, július 22.

308026_1523437807_5527.jpg

Erik Poppe megismételte Nemes Jeles bravúrját: az Utoya ugyanis nagyon sok tekintetben párhuzamban vonható a Saul fiával. A rendező a 72 perces utoyai tömegmészárlás közepébe ránt minket egy olyan vágatlan, valós idejű zsigeri alkotással, amiben nincs hova bújni a terrortámadás borzalmai elől. Kíméletlen, elképesztően intenzív élményt és egyben traumát is nyújt. Kötelező darab.

3. Nyughatatlan özvegyek / Widows

(Kritika)

291444_1528151673_8491.jpg

Steve McQueen heist elemekkel átitatott politikai thrillere remekül reflektál a #metoo mozgalomra, emellett  pedig a korrupcióról, a rasszizmusról és a fegyverviselésről szóló társadalomkritikát is megfogalmaz. A filmre jellemző erőszak és miliő számomra máig a híressé/hírhedtté vált ’This is America’ videóklipet juttatja eszembe, az abban ábrázolt brutalitást mutatja be McQueen kegyetlen és igen hatásos módon. A Nyughatatlan özvegyek képes úgy mesélni a feminizmusról, az afro-amerikaiak helyzetéről és a velük szemben alkalmazott rendőri brutalitásról, hogy közben egy percre sem válik öncélúvá. A rendezői munka mellett a Hans Zimmer zenéje és a színészi alakítások is kiemelkedőek, összességében teszik az év egyik legjobbjává a művet. McQueen életművéből kiemelkedik a négy magára maradt nő nyomasztó, de szórakoztató, emellett pedig végtelenül emberi és aktuális története.

2. Napszállta

(Kritika)

295356_1538472247_73.jpg

Büszkeséggel tölt el, hogy hajszál híján egy magyar film lett számomra 2018 egyik legjobbja. Nemes ezúttal a századforduló képeslapszerű világának embertelenségét mutatja meg, miközben nem titkolt célja a feszültségkeltés, a komfortzónánkból való kimozdítás mellett az elgondolkodtatás is. A rendező belekényszerít minket az események közepébe, miközben egyre messzebb lök. A legtöbb váddal ellentétben Nemes minden öncélúságot mellőz, csupán tartja annyira intelligensnek publikumát, hogy rábízza a film interpretálást, a megválaszolatlan kérdések megválaszolását. Az operatőri munka, a színészi alakítások, a díszlet, minden apró rezdülés szervesen kapcsolódik egymásba, a Napszállta aprólékosan megtervezett és profin kivitelezett alkotás. A titokspirál valóban nem könnyíti meg a néző dolgát, minden egyes alkalommal újabb rétegét fedi fel a film. A rendező személyének és stílusának szidása helyett érdemes túllendülnünk azon a kérdésen, hogy kicsoda Kálmán. A film emellett nagyon aktuális is, világszinten hasonló rothadás megy végbe a társadalmunkban, mint a Napszállta világában. 

1. Három óriásplakát Ebbing határában

(Kritika)

275735_1511168579_5742_1.jpg

2017 elején "megjövendöltem" a film sikerét, ami maradéktalanul nem lett igaz, ugyanis nem mindenki toplistáját vezeti, de esetemben valóban nyert. 2018 A régi városa valóban a Három óriásplakát lett. McDonagh mellbevágóan őszinte, emberi rendezése fontos, tabunak számító témákat vet fel, és van olyan tökös, mint  a McDormand által megtestesített Mildred, így nemcsak a felszínüket kapargatja, hanem jó mélyen le is ás bennük. A  karakterek közötti pontos és frappáns dialógusok mellett kiemelkedő, hogy a direktor a szinte semmitmondó szituációkba kever meghökkentő elemeket, amiket megszór fanyar humorral, igazi, őszinte emberi érzésekkel és pillanatokkal. Frances McDormand élete alakítását nyújtja az önbíráskodó, nyers, ugyanakkor megfáradt gyászoló anya képében, de nemcsak ő, Sam Rockwell is jogosan kapta meg alakításáért az Oscar-szobrot. És habár imádtam A víz érintését is, a legjobb film díja is a Három óriásplakátot illette volna meg. 

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr814522514

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.01.02. 08:32:24

Maradjunk annyiban, hogy 2018 sem volt kiemelkedő év a filmművészetben.

Kata SWL · smokingbarrels.blog.hu 2019.01.02. 09:08:14

@Online Távmunkás: Maradjunk annyiban, hogy jópár mű tekintetében (beleértve azokat is, amik nem fértek fel a listámra, de a többiekére igen) nagyon is az volt.

Gaben No.1 2019.01.02. 10:00:19

@Online Távmunkás: Tetszik, hogy még egy kósza gondolatot sem osztottál meg velünk arra vonatkozóan, miért nem volt erős film az Utoya, az Egy nap vagy a Három óriásplakát, de már alkudozol, hogy miben maradjunk.

Kata SWL · smokingbarrels.blog.hu 2019.01.02. 17:22:11

@Gaben No.1: Nehogymár olyan magasröptű dolgokat várjunk, mint az érvelés... :'D

Eugene Horse 2019.01.03. 11:54:33

Ez valami trend, hogy a hülye Bosszúállók mindenki listáján szerepel? Egy olyan tízes listán, ahol az Ebbing is van? Miért van mindenki ezeknek a nyominger szuperhősöknek a seggében? Annak ellenére, hogy szerintem is az eddigi legjobb legjobb Bosszúállók film, meggyőződésem, hogy semmi helye olyan listán, ami a legjobbakat taglalja. Tudom, szubjektív vélemény, az enyém is az, szóval előre szólok, 1:1. A másik, ami itt szerencsére nincs, de a végén még megoszkározzák, az a Fekete Párduc, ami viszont konkrétan egy tragédia, Arany Málnás förmedvény (vagy citrom, mittomén épp mi van).

exilis 2019.01.03. 12:05:56

Szerencsétlen csillag születik, kétszer néztem meg, nekem óriási élmény volt, de hiába dicsértem, minden ismerősöm vonogatta a vállát, hogy Lady Gaga, fúj, arra nem megyek el. Bánhatják.

ekat 2019.01.03. 14:08:15

Egyetértés Bosszúállók ügyben, az egészben már olyan kevéssé volt ember, vagy hitelesség, hogy számomra leginkább hosszú, idétlen és nevetséges animációs film volt. (Pedig van MARVEL-film, amit szeretek, Iron Man, THOR, Amerika kapitány.... de ezek azért emlékeztetnek kicsit egy igazi filmre.)
Részemről is a 3 óriásplakát, pedig annak se adnék 10/10-et. (És Frances McDormand "élete alakítását" nekem az Olive Kitteridge-ben nyújtotta. Meg anno a FARGO-ban.)

Fellegjáró Marci 2019.01.03. 14:29:14

@exilis: DEttó! 3x-ra úgy néztük meg párommal, hogy beültünk a Halloweenre, majd 10 perc után rájöttünk hogy ez egy hulladék és átlógtunk a Csillagra! TOP3 film az évben! A Bosszúállókat meg le lehetne cserélni a Boheimanra simán, pedig tényleg a legjobb a szériában!

Kata SWL · smokingbarrels.blog.hu 2019.01.03. 14:40:34

@Kolompár Magneto: Az Infinity War azért van a listán, mert nemcsak szupethősfilmként, hanem "sima" filmként is elképesztő érezlmi töltete van, és rendkívüli rendezői bravúr, hogy ennyi karaktert nemcsak felvillantanak, hanem mind a dramaturgia szerves része, mindnek jár 1 perc, amit maximálisan kihasználnak. A dráma és a komédia keverése is tökéletes, nem megy egyik a másik rovására, és habár tényleg sokkal sötétebb, mint a legtöbb Marvel, nagyon jól all neki, mert nem öncélú, amit Snyderről már nem igazán tudok minden esetben elmondani. Nagyon röviden ezért van fenn.
A Fekete párduc számomra semmit nem nyújtott, érdekes lehetett volna, több volt benne, de a kollektív múltbéli tragédia eltörlésére, felülírására irányuló cél a valós problémákra való rávilágítás helyett és a többi hiba miatt inkább az egyik legtúlértékeltebbnek tartom.

Kata SWL · smokingbarrels.blog.hu 2019.01.03. 14:45:01

@Fellegjáró Marci: A Bohém számomra hatalmas élmény, Malek elképesztő, sok benne az okos utalás a rajongók számára, de filmként nem tartom annyira kiemelkedőnek, mint pl.a tavalyi Jackie-t. A top mozis élemények között az élvonalon jár, de filmként kb. a 17. helyet kapná.

Kata SWL · smokingbarrels.blog.hu 2019.01.03. 14:46:59

@ekat: Számomra pont a hitelesség és a sok emberi pillanat (is) tette a listára. :)

Kata SWL · smokingbarrels.blog.hu 2019.01.03. 14:49:21

@exilis: Nekem is inkább a "filmes" barátaim szerették, de azok közül is csak azok, akik szociálisan érzékenyek, nagyon fogékonyak az apró, finom dolgokra, amikből ebben a filmben azért rengeteg van.

gigabursch 2019.01.03. 19:32:41

Pedig voltak jó filmek.
Pl nyáron a kettmoziban a kölkökkel a Hotel Transilvania 3-on szanaszét neveztük magunkat.

2019.01.03. 19:46:32

@gigabursch:

de másképp nézed te, aki inkább szórakozni akarsz, meg azok akik inkább művészi szempontokat figyelnek, mondanivalót keresnek vagy éppen a forgatókönyv szakmai színvonalát vizsgálják, stb stb.

tjunior 2019.01.24. 07:34:30

@Kata SWL: Ja hogy itt most lehet? Emlékeim szerint A legsötétebb óra kapcsán volt 1-2 érvem de le lettem nácizva mert negatív véleménnyel voltam A filmről meg Churchillról. Aztán valahogy az egész beszélgetés törölve lett.