A 15 legjobb film 2018-ból - danialves szerint
2019. január 01. írta: danialves

A 15 legjobb film 2018-ból - danialves szerint

Bajban vagyok szokásos évértékelő szövegemmel, ugyanis 2018 számomra semmilyen szempontból nem volt kiugró év. Megvoltak a kedvenceim a blockbusterek, a moziban vetített európai produkciók és a hazai forgalmazást messzire elkerülő amerikai független darabok között, egyedül a dokumentumfilmek szerepeltették magukat nagyobb számban, mint korábban. Úgyhogy elégedett lehettem, volt miből válogatni, de azért nagy fejtörést sem okozott az alábbi 15-ös lista összeállítása. Íme tehát az én legjobbjaim az idei évből.

15. Könnyű leckék

toplista4.jpg

Zurbó Dorottya dokumentumfilmje akár Az állampolgár párdarabja is lehetne, csakhogy Kafiya hús-vér ember, aki számára egészen valós kihívás a magyar történelem, az úszás és az, hogy hogyan mondja el Szomáliában maradt családjának, hogy sem a helyi szokásokat, sem a muszlim hitet nem tartja. A Könnyű leckékben játékfilmeket megszégyenítően vegyül a sorsdráma és a bájos humor, és legalább annyira szerethető, mint az összes próbatételét töretlen lelkesedéssel teljesítő főszereplője.

14. Bosszúállók: Végtelen háború / Avengers: Infinity War

(Kritika)avengers-infinity-war-captain-america-leads-the-charge.jpg

A Végtelen háború gyakorlatilag egy maratoni, gigaköltségvetésű évadzáró, és bár sokan nem tudnak mit kezdeni azzal, hogy egy mozifilmhez sorozatos felfogással kell közelíteni, ha ez sikerül, akkor bizony helyet követel magának az év legjobb produkciói között. Joe és Anthony Russo tulajdonképpen semmi mást nem tesz, mint  végtelenül profin, lazán és sallangmentesen lecsapkodja az elmúlt 10 év által feldobott labdákat, jó pár instant klasszikus jelenetet alkotva.

13. A néma forradalom / Das schweigende Klassenzimmer

(Kritika)nemaforradalom.jpg

A néma forradalom lehet, hogy nem a legnyomasztóbb, a legemlékezetesebb vagy a legkatartikusabb portréja a szovjet típusú elnyomó rendszereknek, azonban az egyik legteljesebb. Lars Kraume profi megvalósításban viszi végig, milyen különböző típusú kollaboráció és ellenállás képzelhető el egy ilyen diktatúrában, és az hogyan fejti ki hatását ezeken a hozzáállásokon keresztül - és ennek bizony napjainkra nézve is komoly tanulságai vannak.

12. Hang nélkül / A Quiet Place

(Kritika)a-quiet-place-1099984-1280x0-1523289325.jpg

A horror aktuális feltámadásában nagy szerepe van az olyan gyöngyszemeknek, mint John Krasinski rendezése, amely lehet, hogy nem a legötletesebb posztapokaliptikus túlélőmozi, de a műfaj hatáskeltését tökéletesen ismeri és alkalmazza új megközelítésből (az a hangkeverés!), nem mellesleg pedig egy szokatlanul érett drámára alapozza mindezt. Nem lesz könnyű egyhamar hasonló filmet létrehozni - ezt a könyvben sokkal különlegesebb Bird Box bukása is bizonyítja.

11. Lady Bird

(Kritika)lady.jpg

Univerzális, szívmelengető, humoros, szellemes, tanulságos és döbbenetesen természetesen sodrású felnövéstörténet Greta Gerwig filmje, és főszereplője különcsége ellenére is tökéletesen ragadja meg a felnőtté válás fájdalmas folyamatát. Az év legkellemesebb filmje, amelyet rengetegszer lehet úrjanézni és virtuálisan megölelni.

10. Napszállta

(Kritika)37760386_434793180356441_4397316392433483776_o.jpg

Az év legkellemesebb filmje után következzen a legkellemetlenebb. Második nagyjátékfilmjénél már kijelenthetjük, hogy Nemes László gyűlöli nézőit, és életcélja, hogy minél jobban frusztrálja őket - azonban szerencsétlenségére én kellően mazochista vagyok ahhoz, hogy élvezzem a Napszállta kivehetetlen háttérzajokból és szimbólumokba átcsapó rejtélyekből építkező anti-filmnyelvét. Amely egyébként meglepően céltudatos és hatásos, ha nem akarjuk mindenáron kosztümös krimiként kezelni a látottakat.

9. Eighth Gradeeighth-grade-eg-ss060118-e-rgb.jpg

Az Eighth Grade-ben megvan minden, amit a Lady Birdben szerettünk, és annyiban talán még több is, hogy nem kell nosztalgiára támaszkodnia az azonosulás-élmény eléréséhez. Bo Burnham 28 éves férfi létére meglepően könnyed eleganciával eleganciával helyezkedik bele az Instagram börtönében felnövő tinilányok világába, és mutatja meg, hogy 14 éves kor összes bizonytalansága és félelme valójában kortalan élmény.

8. Láthatás / Jusqu'à la garde

(Kritika)custody_1.jpg

Egy válás, a szülők közötti perpatvar egyre fokozódó crescendója egy csontig hatoló fináléba torkollik - valószínűleg pontosan úgy, ahogyan kisiskolásként felfognánk ezt a helyzetet. Xavier Legrand filmje egészen hétköznapi helyzetek és párbeszédek alapján feszíti pattanásig az idegeinket, hiszen itt soha nem lehet eldönteni, hogy a hétköznapi mikor csap át emberi életeket megnyomorító tragédiákba.

7. Three Identical Strangers3identical.jpg

Az élet a legjobb forgatókönyvíró - szól a közhely, és valóban, a Three Identical Strangers thrillereket megszégyenítően izgalmas összeesküvést tár fel egy ikertrió története kapcsán, akik csak felnőttkorukban találtak egymásra. De a dokumentumfilm nem pusztán oknyomozó riport, hanem olyan alapvető kérdésekre is keresi a választ, mint hogy a genetika vagy a neveltetés inkább a meghatározó.

6. Keresés / Searchingsearching.jpg

Aneesh Chaganty megtehette volna, hogy csak bohóckodik egyet a képernyőn játszódó film ötletével, azonban ő egyből csúcsra is járatta ezt a formátumot. A Keresés habár nem tökéletes, kétségkívül remek krimi, nem mellesleg pedig az év legérzelmesebb filmje, amely egészen váratlan hatásmechanizmussal, egy tétova kurzorral, egy visszatöröl üzenettel képes bevinni egészen váratlan gyomrosokat.

5. Assassination Nationassassination-nation.jpg

Az év legprovokatívabb filmje, amely lehet, hogy sokszor már túl büszke és harsány, és veszti el a talajt a lába alól, de így is tűpontos, pofátlanul szórakoztató és letaglózó képet fest világunkról. Az Assassination Nation fittyet hány minden elvárásra, műfaji szabályra és arra, hogy kit sért meg, és ez egész különleges élménnyé varázsolja. 

4. Egy napegy_nap.jpg

Ritkán látni filmet, amely úgy lenne képes agyonvágni magával az élettel, hogy maximálisan hiteles, viszont cseppet sem unalmas. A mindennapi teendőkkel küzdő családanya kálváriája annyira beránt, hogy észre sem vesszük, ahogyan a karfát szorítva izgulunk azért, hogy sikerül-e odaérni az oviba, lázcsillapítót szerezni, és persze közben megoldani azokat a családi problémákat, amelyekre soha nem jut elég idő. Mert az Egy nap igen lesújtó képet fest arról, hogy az apró-cseprő gondok terhe hogyan ágyaz meg a családi kapcsolatok sokkal súlyosabb betegségeinek.

3. Bodiedbodied_lead.jpg

Az év második legprovokatívabb darabja a hip-hop szcéna ellentmondásait, az egyetemi kampuszok polkorrektségét és a faji ellentétek kulturális lenyomatait ereszti össze egy hatalmas csatába, amely egyszerre vicces és elgondolkodtató. A Bodied szellemes rap-összecsapásait dramaturgiailag annyira jól építi fel a rendező Joseph Kahn, hogy a végeredmény még úgy is az év legizgalmasabb akciófilmje, hogy az összes csörte pusztán verbális.

2. Rossz versekrossz_versek_12_photobygaborvaluska.jpg

A VAN után Reisz Gábor ismét keserédes merengésre invitált minket, ezúttal a múlttal és régi szerelmekkel szőve át a jelen kilátástalanságát. A Rossz versek egyszerre a rendező debütáló alkotásának ismétlése, és egy sokkal érettebb, sokrétűbb darab - hiába a könnyed atmoszféra, a szimbólumokat és a valódi jelentéstartalmat valószínűleg csak második nézésre fogjuk tudni megfejteni.

1. Lány / Girltoplista1.jpg

Lukas Dhont filmje csontig hatoló érzékletességgel mutatja meg, milyen, amikor valakinek a saját teste a legnagyobb ellensége. A Lány főhőse nemváltó műtétére várva kell minden nap szembesüljön azzal, hogy egy általa gyűlölt testben él, ennek frusztrációja pedig támogató családja és barátai ellenére is megmérgezi mindennapjait. A film lehet, hogy dráma, de horrorokat megszégyenítő hatással van nézőjére.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr3114514346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Aetius_ 2019.01.03. 06:44:51

Ezek lettek volna a legjobb filmek idén??? ... És akkor melyek a legrosszabbak?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2019.01.03. 08:02:39

@Vombat.: Erre nyugodt szívvel akkor tudnék válaszolni, ha a rossz filmeket is olyan tudatosan néztem és kerestem volna, mint a jókat.

Kristóf Hidvégi 2019.01.30. 06:06:36

9 filmhez nincs link a listából... ceterum censeo: szar a blog amióta nem filmes
süti beállítások módosítása