Csuklyások / BlacKkKlansman (2018)
2018. szeptember 28. írta: 20legendd

Csuklyások / BlacKkKlansman (2018)

Pályafutása alatt Spike Lee-t már sokan sok kritikával megtalálták, ám azt sosem lehetett róla elmondani, hogy egy olyan rendező lenne, aki elefántcsont toronyba vinné magával a művészetét. Épp ellenkezőleg, hiszen már az első átütő sikere, az 1989-es Szemet szemért (Do The Right Thing) is egy olyan darab, ami nem félt beleállni korának égető szociális problémáiba és kisebb kitérőktől eltekintve gyakorlatilag ez a csapásvonal határozta meg az immáron több, mint 60 éves direktor egész karrierjét. Lee munkáinak többsége nem csupán egy egyszerű film, hanem egy éles társadalomkritika, olyan egy szatirikus, maró politikai kiáltvány, melyekben egyszerre találkozik az abszurd a valósággal, a morbid humor a lehangoló sorsdrámákkal. Ez a formula a gyakorlatban hol kevésbé, hol jobban működik köszönhetően annak, hogy mennyire vannak kellőképpen eltalálva a határok, szerencsére azonban a Csuklyásokat mindenképpen a jobbak közé sorolhatjuk, ami amellett, hogy egy percig sem feledkezik meg a politikai üzeneteiről, szórakoztató moziként is kiválóan vizsgázik.

blackkk1.png

A film története alapvetően igaz eseményeken alapszik, amikor is az 1970-es években egy fekete rendőr, Ron Stallworth (John David Washington) egy újsághirdetésben meglátja a Ku Klux Klán toborzó reklámját, és úgy gondolja, telefonon jelentkezik a szervezetbe, önmagát fehér embernek kiadva. A telefonhívásból egy komplett rendőrségi akció lesz, melynek során Ron szidó származású kollégája, Flip (Adam Driver) beépül a rasszista közösségbe annak érdekében, hogy első kézből jussanak információhoz a tervezett bűncselekményekről és egyéb fellépésekről. Habár Colorado Springs nem tartozik a korszak legforrongóbb hangulatú gócpotnjai közé, az indulatok elszabadulása végig ott lóg a levegőben - hol a Fekete Párduc nevű afroamerikai polgárjogi mozgalom éllovasai tartanak lánglelkű beszédeket egy közelgő háborúról, vagy a KKK fehér hatalom-hívői beszélgetnek arról, hogy mikor és hol akarnak kereszteket égetni, vagy éppen robbantani. Így már csak a közbiztonság érdekében is fontos, hogy a rendőri erők megelőző intézkedését tegyenek

Ahogy korábban már oly sokszor, úgy Spike Lee most sem sem felülről szemlélve osztogat erkölcsi tanácsokat, és ezáltal a Csuklyások nem is lesz egysíkú a karakterek reprezentációjában. Jóllehet, a Fekete Párducok és a színesbőrű szereplők megítélése nincs annyira mélyen a filmben, mint a Ku Klux Klán tagoké (nyilvánvalóan), ugyanakkor nem is arról van szó, hogy az egyik oldal teljesen makulátlan lenne a másik oldallal szemben. A polgárjogi mozgalmakon nem egyszer harcra való buzdítás hangzik el, és a Fekete Párducok egyetemista elnöke is elutasít valamennyi békés megoldást, leegyszerítve azt mondván, hogy "ez a rendszer annyira rossz, hogy belülről sosem lehet jóvá tenni." Persze más-más mértékben ugyan, de a rendező mégis abból indul ki, hogy a kialakult helyzethez mindenki hozzátett valamennyit és mindenkinek a közreműködése kell ahhoz, hogy megoldás szülessen.

blackkk2.png

Ennyi információ alapján akár gondolhotnánk azt is, hogy egy éjsötét, vérkomoly filmről beszélünk, de ha ismerjük a rendző stílusát, akkor nem lepődünk meg azon sem, hogy a Csuklyások gyakorlatilag egy vígjáték, ahol az abszurd humor az álszent amerikai társadalomról, valamint annak viszontagságairól szedi le tabuk nélkül a keresztvizet és Spike Lee nagyon jól csinálja mindezt. Szórakoztató környezetben tűnnek fel olyan témák, mint a rasszizmus vagy a holokauszt, de nem ezekből csinál viccet a mozi, hanem azokból az emberekből, akik képtelenek racionálisan felfogni ilyen jelentőségű eseményeket. És emiatt nem is lesznek feszengősek ezek a jelenetek, hiszen őszintén tudunk teli torokból röhögni azon, hogy egy felnőtt, elnökjelölt férfi hogy lehet annyira ostoba, hogy megpróbáljon "fekete akcentussal" elmondani egy mondatot... még akkor is ha úgy gondolja, hogy csak privátban teszi ezt. A mozi egyébként is sokszor kezeli KKK gonoszait egyfajta paródiaként, ami miatt bizonyos értelemben meg is kedveljük őket - fergeteges néha az az inkompetencia, ahogy az ügyeiket kocsmákból vagy kertvárosi pincékből kívánják egyengetni, miközben észre sem veszik a nyilvánvalót.

Ugyanakkor nem szabad megfeledkeznünk, hogy valamennyi poén hátterében egy szörnyen elkeserítő dolog áll és mindent csak addig találunk viccesnek, ameddig a valóság súlya nem zúdul ránk. Spike Lee két fázisban teszi ezt: egyrészről a film akkor is jól működik, ha a karakterek drámáin át a sötétebb oldalát mutatja felénk, de másrészről a lépten-nyomon felbukkanó aktuálpolitikai utalások mindannyiszor biztosítanak bennünket arról, hogy a történet bár a '70-es években van elhelyezve, a levonható tanulságoknak napjainkban legalább annyi érvényük van és Lee ezeket jól az arcunkba is tolja. Nem csak azzal, hogy olyat mondat ki az egyik figurájával David Duke-ról - A KKK vezetőjéről -, hogy rasszizmussal kampányolva soha senkit nem választanának meg az Egyesült Államok elnökének, hanem konkrét kis filmeket vág ba a közelmúlt tengerentúli eseményeiből és felszólalásaiból.

blackkk3.png

Kétség sem férhet tehát hozzá, hogy Lee ismét egy politikai közleményt hozott nyilvánosságra, de szerencsére a Csuklyások emelett nem felejt el filmként sem funkcionálni azáltal, hogy egy izgalmas, szórakoztató, kerek, és nem végső soron okos történetet mesél, amit az is élvezhet, akit egyébként a mindennapokban nem különösebben foglalkoztat a politika. Sőt, Adam Driver és John David Washington személyében egy olyan párost is kapunk, akik helyből ütik a haver-komédiák legtöbb duóját, és egészen érdekes karakteríveket is futnak be az identitás kérdését illetően. Annak ellenére, hogy bőrszínűk és ezáltal a szociális megbecsültségük eltér, a rendőri akció erejéig némileg hasonló cipőben járnak - A Driver által alakított Flip ugyanis egy szekuláris zsidó, aki a csak a KKK-hoz beépülve szembesül azzal a gyűlölettel, ami korábban egy pillanatig nem foglalkoztatta őt.

Csak ekkor szembesül az országa képmutatásával és különböző népcsoportkhoz való hozzáállásával, ami ugyanúgy elvezeti őt ahhoz, hogy megkérdőjelezze saját amerikai mivoltát, mint amikor a feketék hangoztatják afrikai gyökereiket. Szemmel látható, hogy Lee nem alaptalanul mérges a jelenre, és üzen a jövőbe, hanem egyúttal hajlandó a múltba is révedni, többek között két klasszikus mozi segítségével - Az elfújta a szélell, valamint az 1915-ös Amerika hőskorával (The Birth of a Nation), melyekben az a közös, hogy mai távlatból meglehetősen nyugtalanítóan romanticizálja a múltat és a feketékkel való egykori kegyetlen bánásmódot. Ennek fényében jogosan adódik a kérdés: ha évszázadok alatt sem sikerült teljesen rendezni a helyzetet és egy lapra vergődni, meddig kell még várnunk?

blackkk4.png

Összességében nézve, a Csuklyásokat joggal említhetjük Spike Lee legjobb és legmérgesebb alkotásai között, még akkor is, ha lehet, hogy nem a lehető legelegánsabban mutatta be a középső ujját és a különböző elemek nem mindig a legtökéletesebben illeszkednek egymáshoz. Tekintve viszont, hogy amilyen hangos volt a mozi a film viccesebb részeinél, legalább annyira volt tapintható a csend is az utolsó képsoroknál, ami már utal rá, hogy mennyire fontos és megdöbbentő, mégis mennyire addiktív élményről van szó.

8/10

A Csuklyások - Blackkklansman teljes adapla a MAFAB oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr414266405

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Loralai 2018.09.29. 21:06:44

Annyira vartam ezt a filmet ezert volt meg nagyobb csalodas. Nekem kinos volt, eroltetett es logikatlan. Pedig isteni is lehetett volna, hetvenes evek, a divat a zene nagyon klassz, de semmi tobb. A Coen testverek es Tarantino nyomaba nem erhet. Hianyoztak a zsenialisan megirt parbeszedek es a jo szineszek (persze nem is volt lehetoseguk megmutatni mit tudnak igazan). Ha a film uzenete az volna, hogy mindegy feher vagy fekete, az eroszaknak nincs szine, akkor a filmben a feherek egy kivetelevel miert voltak mind szemetlada bunko suttyok, a feketek pedig mind kedves joravalo emberek. Ez nem korrekt. Ertem a lenyeget akkor is, ha nem nyomjak az orromba es termeszetesen elitelem a rasszizmust es az eroszakot de a nevetsegesen kinos parbeszedek es eroltetett poenok miatt pont a lenyeg megy feledesbe.

G_Norton 2018.09.29. 21:55:13

@Loralai: Hát nem tudom, szerintem a rendőrfőnök, meg a harmadik pali Flip és Ron mellett is igencsak hófehérek voltak és nem hülye suttyók, mint ahogy a kocsmában iszogatók sem tűntek suttyóknak és nem is viselkedtek úgy, így már biztosan egál, és megfelelően korrekt a film, nehogy már te is bele tudj kötni.

De mondd csak, a film üzenete tényleg a kedves, jóravaló, normális fehér emberek számától függ a filmben? Csak akkor lesz érthető és átadható az egész, ha 50-50%-ban szerepelnek, sőt, csakis ettől lehet jó a film?

Loralai 2018.09.30. 15:34:12

@G_Norton: Igazad van! Nem csak ezektol lehet jo egy film (bar szerintem en nem errol beszeltem de mindegy) a fantasztikus forgatokonyvtol, a zsenialis alakitasoktol, az ujito konleges latasmodtol stb. Sajnos erre a filmre egyik sem jellemzo. Pedig en nagyon drukkoltam.

G_Norton 2018.09.30. 16:45:40

@Loralai: Igen, csak relativizálsz. Pont ugyanolyan butaság a suttyók százalékán hőzöngeni, mint az, hogy x filmben miért nincs több fekete.

A többi dolog meg szubjektív, szerintem maga a sztori van olyan erős, hogy elviszi a hátán a filmet, Driver és Washington párosa, illetve Topher Grace nagyon rendben vannak, az üzenete pedig sajnos 50-100 év múlva is aktuális lehet.

Loralai 2018.09.30. 19:15:47

@G_Norton: Ne engem kritizalj, hanem a filmet. A szemelyeskedes a gyengek fegyvere. Washington es Driver jo szineszek de ebben a filmben ezt nem nagyon tudtak megmutatni. A story? Annyira eroltetett, meg akkor is ha igaz tortenet. Becsukott szemmel is megmondtam volna, hogy a ket szemely nem ugyanaz. Olvastam a Washington interjut h milyen szuperul tud valtogatni az akcentusok kozott. Hat, szerintem meg kellett volna gyakorolni. Nem vagyok egy FBI nyomozo de azonnal felismertem volna. De ami meg fontosabb tartsuk tiszteletben masok velemenyet es izleset. Nekem nem tetszett es kesz!

G_Norton 2018.09.30. 19:43:40

@Loralai: De mit kritizáljam azt a filmen hogy a számodra nincs benne elég szimpatikus fehér ember, ha egyszer nem ez a lényege?

Loralai 2018.09.30. 19:52:12

@G_Norton: Hogy stilusos legyek: THE END. Megyek es megnezek inkabb egy igazan jo filmet.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2018.09.30. 19:53:04

@Loralai: (Amúgy az ugye megvan, hogy a valódi Ron Stallsworth egyáltalán nem változtatta el az akcentusát, és David Duke így is csak 2006-ban tudta meg az újságíróktól, hogy nem egy fehér emberrel telefonálgatott?)

Loralai 2018.09.30. 20:02:58

@danialves: "es az megvan? “, hogy Stallworth nem is telefonon vette fel a kapcsolatot a KKK val, hanem levelet irt?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2018.09.30. 21:13:58

@Loralai: Sajna nincs meg, mert ilyen nem történt. :( De ez talán új löketet ad, hogy most érdemben megpróbálj reflektálni arra, amit írtam. ;)

Loralai 2018.09.30. 21:34:45

@danialves: Akkor ideje elolvasnod az eredeti Stallworth interjut, vagy legalabb helyesen leirni a nevet.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2018.09.30. 22:37:31

@Loralai: Jaj, azért le ne szopd már magad, mert Stallworth más-mást mond az interjúiban. :D De ha egy kicsit kivennéd a saját farkad a szádból, akkor esetleg nekifuthatnál harmadszorra is annak, hogy hogy jön ehhez az akcentusos történethez az, hogy levélben válaszolt először a hirdetésre.

Vagy ha ez ennyire nem megy, felőlem átugorhatjuk egyből ezt a kört, és rátérhetünk rögtön a következő napirendi pontra, hogy miért vagy ilyen öntelt okostojás, miközben olyan nonszensz dolgokat magyarázol, hogy milyen erőltetett volt, amin a film még finomított is a valósághoz képest.

Loralai 2018.09.30. 23:18:15

@danialves: Le style est l' homme même!!! Felfoghato ez egy barom eszjarasaval? Ennyit a moderaciorol.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2018.10.01. 00:19:56

@Loralai: Nézd, nálam nem kell sokat moderációért követelőzni (főleg, mert a legtöbb online polihisztor épp, hogy zokon veszi, amikor eltávolítódik innen), de azt igazán nem róhatod fel, hogy valakinek három esélyt is adok, hogy megpróbálja magából kiköhögni, hogy mire fel osztja az észt ilyen magas lóról. Pedig látod, veled még így is igyekeztem lerövidíteni az ilyenkor kötelező sablonköröket, mert biztos vagyok benne, hogy sokkal cizelláltabban is elő tudtad volna adni az önfényezésedet, miközben próbálod elkerülni, hogy a beégéseidre reagálj. Bár lehet, hogy csak egy-két további "stílusos" idegennyelvű mondat jutott volna nekünk, csak hogy lássuk, hogy te olyan okos és művelt vagy, hogy angolul is le tudod írni, hogy VÉGE. :D