Drogok és homok - Félelem és reszketés Las Vegasban / Fear and Loathing in Las Vegas (1998)
2018. május 19. írta: Szabó Zsolt Szilveszter

Drogok és homok - Félelem és reszketés Las Vegasban / Fear and Loathing in Las Vegas (1998)

Kultuszfilmekről háromezer karakterben #1

 

Elöljáróban: Első itteni írásomat tárom a kedves olvasó elé. Több, mint húsz évnyi tapasztalat, film-buzizmus áll mögöttem. Ennek ellenére izgatottan várom, hogy' fogad ez a közösség/olvasóközönség, és mit hoz ki belőlem ez a közeg.

Húsz esztendeje készült a nagy mágus kilencedik opusa, a Félelem és reszketés Las Vegasban. Terry Gilliam féktelen fantáziájának hű lenyomata ez a fésületlen remek, melynek minden képkockájáról süt alkotójának zabolátlan tálentuma. Nesze nektek, jelzőhalmozás.

 10245_26.jpg

„Két férfi száguld a sivatagban egy piros nyitott Chevroleten. Az egyik fehér, a másik amerikai szamoai, az egyik riporter, a másik ügyvéd, be vannak tépve nagyon. Az emberiség teljes története során felfedezett és feltalált összes tudatmódosító, kábító- és bolondítani való mind a birtokukban van, egyidejűleg alkalmazzák őket. Egy rózsaszín plasztikból és kredenckék neonból készült sivatagi városba, Las Vegasba tartanak, ahol valójában az üdvtörténetek leghatékonyabbját, az Amerikai Álmot keresik” – írja a szakavatott kritikus és fordító, Vágvölgyi B. András, aki egyébként maga is vendégeskedett a mozi alapjául szolgáló, azonos című 1972-ben megjelent kultuszregény írójánál, a hibbant drog- és fegyverfüggő Hunter S. Thompsonnál.

A film főhőse, Raoul Duke (a tudatmódosítókkal a való életében is bensőséges viszonyt ápoló Johnny Depp), a gonzo-újságírás atyamestere alteregójának is tekinthető – újságíró, aki csupán a Las Vegas peremkerületében rendezett sivatagi motorversenyről tudósítana, ám a konstans kábulatnak köszönhetően inkább a bűnös város szívébe veti magát, ahol aztán egyre türelmetlenebbül kezdi üldözni Amerika elveszett, hajdanvolt, nosztalgiává szépült múltját, az 1960-as évtizedet. Mindhiába. A neonfény függönye mögött csak egy kiüresedett, reményvesztett, kirakat-Amerikát talál. Kétségbeesése minden mértéket nélkülöző, fékevesztett önpusztítást szül.

A Félelem és reszketés Las Vegasban direktora (aki a Monty Python csoport oszlopaként indult) addigra már igencsak mélyen beleivódott Hollywood kollektív tudatába, és olyan filmtörténeti alapkövek fűződtek a nevéhez, mint A halászkirály legendája, a Tizenkét majom, vagy épp a Brazil című mestermű, az ”igazi” filmes 1984.

A rendező a főszerepet alakító, mindig zseniális Depp mellett egy másik alkotótársra is lelt, az örök átváltozó művész, Benicio del Toro személyében. (Hiteles források szerint Johnny fiú a szerep kedvéért ellátogatott Thompsonhoz, és szétszívták az agyukat.) A két színész elképesztő pontossággal, a legnagyobbakra jellemző arányérzékkel alakítja a két habókost. Időnként mindössze hümmögésből, vartyogásból, hörgésből és dülöngélésből kénytelenek jelenetet létrehozni és karaktert építeni, ám játékuk sosem billen át teatralitásba; a játékidő minden perce az ólomnehéz dráma, a finom abszurd és a térdcsapkodós vígjáték között egyensúlyoz úgy, hogy a témához illő komolyságot mindvégig fenntartja. Nem akármilyen teljesítmény.

10245_1468234969_1163.jpg 

Az operatőr Nicola Pecorini első nagyjátékfilmje volt ez, ám derekasan helytállt. A tárgyalt mozgókép vizualitása a kor fejlődő technikának köszönhetően a zseni kémiailag átalakult, bomlott elméjének tökéletes leképezése. Folyton mozgó-alakuló, szétfolyó térszerkezetek, vonagló véglények táncai, és szűrt, tompított fényhatások záródnak nyomasztóan a gyanútlan nézőre. A betegesen színes karneváli forgatag adekvát képi formába ad a két főhős tombolásának.

Sokat tesz hozzá az élményhez az autentikus zenei kulissza is, amely az idézett kor legnagyszerűbb előadóiból merít (Jefferson Airplane, Dylan, Yardbirds,, Three Dog Night, Perry Como).

Terry Gilliam műve húsbavágó alkotás. Addiktív anyag, ami helyenként szórakoztat, de jobbára a retinánkba égve velünk marad, és nem ereszt soha, mint a legerősebb szer.

A Félelem és reszketés Las Vegasban teljes adatlapja a Magyar Filmes Adatbázis (Mafab) oldalán.

 

Cikken kívül:

Sok vesszőparipám van, két idevágót rögtön fontosnak tartok megidézni, amolyan hitvallásként.

1. Az elmúlt egy-két évtized hozadéka egyebek mellett a tiszta műfajok átalakulása, erős keveredése, fúziója, és a klasszikus (akadémikus) értelemben vett szerzői filmek gyengülése, részbeni eltűnése, ami a középfajú (midcult) mozik erősödését hozta magával. Ez nálam azt is jelenti, hogy nem fogok soha értékelven ítélni meg (és főleg el) celluloidokat, mint ahogy a műfaji skatulyák használatát sem szeretem.

2. Az én cikknek, elemzésnek, kritikának, akárminek álcázott agymenéseim végén sosem fogtok látni "teccikmétert", mert egész egyszerűen feleslegesnek tartom (és még irritál is) amellett, hogy bármilyen művészeti ágban fogant bármely alkotás nem mérhető centivel, zsinórmértékkel, egyáltalán semmilyen egzakt számmal, az a reál tudományok területe már, vagy legfeljebb a farokméricskélésé. Ennek bővebb kifejtése külön cikket érdemel, lehet, hogy írok is egyszer.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr5513954476

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2018.05.20. 16:31:36

"A film főhőse, Raoul Duke (a tudatmódosítókkal a való életében is bensőséges viszonyt ápoló Johnny Depp), a gonzo-újságírás atyamestere alteregójának is tekinthető – újságíró, aki csupán egy sivatagi motorversenyről tudósítana, ám a konstans kábulatnak köszönhetően inkább Las Vegasba indul,"

mármint Las Vegasban van a motorverseny (Mint 400) miként a film/könyv második felében a Körzeti Ügyészek Országos Konferenciája, azaz kurvára eredetileg is Las Vegasba kellett volna mennie.

Szabó Zsolt Szilveszter 2018.05.20. 19:35:47

@Dr. Gy. Dr. Fűegér: Valóban, hasogathatjuk a szőrszálat, ha nincs jobb dolgunk, és nyilván érdemben a cikkhez szóltál hozzá, de pontosítottam a kedvedért a szövegen, íme:
"A film főhőse, Raoul Duke (a tudatmódosítókkal a való életében is bensőséges viszonyt ápoló Johnny Depp), a gonzo-újságírás atyamestere alteregójának is tekinthető – újságíró, aki csupán a Las Vegas peremkerületében rendezett sivatagi motorversenyről tudósítana, ám a konstans kábulatnak köszönhetően inkább a bűnös város szívébe veti magát.."

datam 2018.05.22. 11:28:35

Depp nem ment el Thompsonhoz a film miatt. Illetve elment, de nem a film miatt. Depp akkoriban ismeretlen, kezdő színész volt, aki utcazenélésből is próbált talpon maradni. Thompsonnal egy bárban ismerkedtek meg, majd meghívta magához Deppet, hogy lakjon nála, amíg be nem fut. Itt kezdődött Depp drogfüggősége, Thompsonnal mindent megettek, ittak, szívtak, ami elérhető volt.

Szabó Zsolt Szilveszter 2018.05.22. 13:40:23

@datam: Légy szíves, nevezd meg a forrásodat! Az enyém Vágvölgyi B. András, nála nagyobb Hunter S. Thompson szakértő nincs kis hazánkban, de ezt - remélem - nem kell hangsúlyoznom. Szóval András említi több helyütt a dolgot, pl itt is: filmvilag.hu/xista_frame.php?cikk_id=3932
Nem mellesleg személyesen is volt alkalmam beszélgetni vele erről, ennek hátteréről, és - megint csak nem mellesleg - ő maga is járt Hunternél...
Depp, mint KEZDŐ, ISMERETLEN színész, 1998-ban? Ez csak vicc, ugye? Szerintem nézd meg még egyszer, mikben játszott addig az évig bezárólag, és kikkel forgatott...

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2018.05.22. 21:37:38

@datam:
J.Depp nem tudom mit tett le az asztalra hogy Marlon Brando, meg F.Dunaway játszon vele, meg ez a drogfüggő író ikon meghívja a házába, mit láttak benne sihederként ?
Mert nem emlékszem rá hogy akkora alakításai lettek volna anno, meg úgy a pályafutása alatt, lehet csak életművészként tekintenek rá, aki a csajok bálványa...vagy mi a tökömért ilyen nagy szám J. Depp ?

Egyébként Thompson utsó 24 óráját a discovery adta anno.
Úgy ette a drogot mint más a kukoricapelyhet, miért nem nyírta ki magát droggal ?
www.youtube.com/watch?v=QP56_24J7-8

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2018.05.22. 21:40:09

Lassan akkora ikon J. Depp mint J.Dean, pedig Depp még él.
És fossa a disney filmeket futószalagon :)

Szabó Zsolt Szilveszter 2018.05.22. 21:50:22

@szociál: Ha akkora ikon Depp, mint a szőke motorfétises, akkor adja magát a kérdés: Dean mit tett le az asztalra? Hm...

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2018.05.22. 21:51:30

@Szabó Zsolt Szilveszter:

Nem sokat, de ő korán meghalt hogy kiderüljön még se akkora ász mint Brando.
Ezért utálta Brando, mert korán halt meg :))

Szabó Zsolt Szilveszter 2018.05.22. 21:54:53

@szociál: a tehetségnek, szerintem elég egy villanás. Akinek szeme van hozzá, látja. Depp nagy színész, csak gyakran szarul választ projektet. Ilyet egy vagonnal tudnék mondani Neked. A villanásaiból viszont ő hosszú távon is tud profitálni. A merő rosszindulatból táplálkozó irigység kis hazánk földjén úgy szaporodik, mint a gaz...

Szabó Zsolt Szilveszter 2018.05.22. 21:57:46

@szociál: Brando mindenkit utált. Abba halt bele.

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2018.05.22. 22:02:37

@Szabó Zsolt Szilveszter:

Nem merő rosszindulat beszél belőlem, csak a csávó nem mutatja meg mit tud.
Lehet villangatni, de abból nem derül ki mekkora ász a szakmában.
Ő átment Dzsudzsákba, a szerepek helyett a lóvéra hajtott.
BenToro legalább melózik, gürcöl.
Már azt hittem a Fekete misével visszatért, erre neki áll kalózozni meg Orient expresszezni.
Direkt kerüli a jó forgatókönyveket, mert nem hiszem el hogy nem kap ajánlatokat.

Szabó Zsolt Szilveszter 2018.05.22. 22:19:17

@szociál: Rendesen tedd a kezedet a szívedre, ne csak félig! :-) Nekünk innen akaratlanul is savanyú a szőlő. Del Toro más habitus. Depp a szerencse fia is, kijött az elején a lépés neki nagyon. Meg szép gyerek is, és istenadta tehetség is, ez a fajta meg el tud kurvulni, szokott is. Nem mind hulladék, ami fénylik. Az Orientben ő volt az egyik, aki nem ripacs. A kalózos mesét meg csak vele lehet eladni. Eszköz, brand. Van azért 5-6 filmje, amit bátran bárkinek bárhová. Más díszfasz csak szeretne ennyit egy karrier alatt. Szerintem.

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2018.05.22. 22:43:13

@Szabó Zsolt Szilveszter:

De ha az arányokat nézzük, elég gyengén teljesít, sok filmet nem tudnék felhozni mentségére, Ed Wood óta valami megváltozott benne, azt hitte ő az új J.Malkovic, vicces meg minden, de már unalmas.
J.Phoenix filmjei milyen jók, és nem azért szeretjük mert sajnáljuk a nyúlszája miatt, hanem mert jó bennük.
J.Depp lehet hogy egy legend L.A.-ben, olyan közegben fordul meg, egy életművész meg minden, ott az elhíresült Viper roomja amitől megvált, ebből is meglehet élni hogy egy ikon, csak ez nem valami sok.
Persze irigylem, ki nem irigyli a csávót, az hazudik aki nem, csak vegyen már vissza ebből a Dzsudzsák tempóból és ne a Mahalacskánál játsszon hanem vállaljon el egy Coen filmet vagy bármit.

Szabó Zsolt Szilveszter 2018.05.23. 07:16:41

@szociál: Értem én, hogy mit mondasz, és részben egyet is értünk. Csakhogy szerintem ez már a moralizálás terepe. Nem ítélem el, mert gyarló vagyok, mint minden ember. Lehet, hogy még jobban elszálltam volna a helyében. A Mahalacska jó példa, de a Coenék pont nem. Három filmjükben nyújtják tudásuk javát, osztjónapot. Mégis szeretjük őket, példálózunk velük.

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2018.05.23. 08:55:19

@Szabó Zsolt Szilveszter:

Legalább egy kis időre szakítson Tim Butronnel, megnézném egy Denis Villeneuve filmben például.
Szeretem mikor gyagyást alakít, pl az Éjsötét árnyékban rohadt jó volt Eva Greennel :))
De most már komolyodjon meg.

Szabó Zsolt Szilveszter 2018.05.23. 10:59:06

@szociál: Vagy Burton legyen a régi. Villeneuve-vel tényleg izgalmasat alkothatnának. Na, pl. az Éjsötét árnyék ékes példája annak, hogy egy bűn rossz filmet is értékelhetővé tesz a játéka.

hannigabi 2018.05.23. 11:32:54

@Szabó Zsolt Szilveszter: Melyik az a három film, amiben Coenék tudásuk legjavát nyújtják? Szerintem annál azért több kiváló filmjük van.

Szabó Zsolt Szilveszter 2018.05.23. 11:46:30

@hannigabi: Minden évtizedre jut egy remekművük, az én megítélésem szerint. Véresen egyszerű (Csiszolatlan gyémánt, de sokan szeretnének ilyen elsőfilmet.) Fargo (Úgy fasza, ahogy van, és minden hibája védhető.) Nem vénnek való vidék (Kiforrott, vérfagyasztó.) Van még vagy fél tucat, ami nagyon jó, de tudták volna jobban is. A mérce nálam az, amit ők felállítottak az első két évtizedbeli munkásságukkal. A Lebowski pl. némi vágó ollóért kiált, hogy mást ne mondjak.

hannigabi 2018.05.23. 11:59:03

@Szabó Zsolt Szilveszter: A Véresen egyszerűn őszintén szólva meglepődtem, azt talán nem sorolnám a remekműveik közé. A másik kettőben egyetértünk (a Nem vénnek való vidék például az egyik legjobb film, ami valaha elkészült), és ide sorolnám még az Ó, testvér, merre visz az utadat, A halál keresztútjánt, és főleg a Llewyn Davis világát, de talán még az Egy komoly embert is. Lebowskiban szintén egyetértek veled. Ezeken kívül viszont - egy kivétellel (Az ember, aki ott se volt) - az összes filmjük jó.

Szabó Zsolt Szilveszter 2018.05.23. 13:16:50

@hannigabi: Nem írtatok még róla? Akkor megírom, ott kivesézem a kedvedért :-) Sokmindenben különutas véleményem van, majd megismertek! :-) Azt nem mondtam, hogy nem jók a filmjeik, nagyon bőven kiemelkednek a nagy hollywoodi átlagból, a szerzői/midcult/indy filmjeik pedig remekek. (Az általam kiemelt három mindenképp ide tartozik nálam, pontosabban mindhárom belelóg abba a hármas halmazba.) Egyébiránt simán kitárgyalhatnánk a tesókat egy sör mellett is, hiszen Keszthelytől nincs messze Gyenesdiás, ugyebár :-)

Szabó Zsolt Szilveszter 2018.05.23. 16:09:22

@hannigabi: Most látom, Maksa kolléga írt 2014-ben egy pöpec kis elemzést a Véresen egyszerű-ről, és nagyon hasonlóan látjuk a dolgot, sőt, bizonyos tekintetben ő még jobban rajong érte. Nincs nagyon mivel kiegészítenem, a képi világ, a zene, az atmoszféra és a vágás lett volna, amit kiemelek, de ő megtette.

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2018.05.24. 18:57:26

@Szabó Zsolt Szilveszter:

Reménykedjünk hogy ebben jó lesz Depp, végre nem részeg kalózt alakít.
www.youtube.com/watch?v=VEf7dupxbRg

Brad Furman rendezőtől viszont nem vok elájulva, közepes filmeket alkotott.

Szabó Zsolt Szilveszter 2018.05.24. 20:53:57

@szociál: Hát... Whitaker papa miatt biztató, bár már a trailerben is fásultnak tűnik Depp. Furman eddigi munkásságát nem ismerem, ne vesztegessem a filmjeire a drága időt, ugye? ;-)

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2018.05.24. 22:07:15

@Szabó Zsolt Szilveszter:

Antoine Fuqua talán többet kihozna belőle, de neki is voltak rossz próbálkozásai.

Szabó Zsolt Szilveszter 2018.05.25. 15:30:47

@szociál: Nem is kell messzire mennünk, hisz A hét mesterlövész gyenge, mint a tavaszi harmat.

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2018.05.25. 15:42:50

@Szabó Zsolt Szilveszter:

Azt meg se néztem.
De a Kiképzés és a Védelmező vereti.