Egy mítosz lerombolása és újraépítése - Star Wars: Az utolsó jedik
2017. december 18. írta: AldoWinnfield

Egy mítosz lerombolása és újraépítése - Star Wars: Az utolsó jedik

A bejegyzés SPOILERES!

star-wars-the-last-jedi-1-2-600x316.jpg

A CIKK TÉNYLEG EXTRÉM SPOILERES, és egy olyan szerző írta, akinek tetszett a film.

Az ébredő Erő. Két éve érkezett meg a mozikba az első Disney által felügyelt, gyártott Star Wars epizód, s még most is hatalmas vitákat vált ki. Én szerettem, szeretem, és Az utolsó jedik előtt is szívesen néztem újra. Azok az emberek, nézők és kritikusok, akiknek nem tetszett, többnyire ugyanazokat a dolgokat hiányolták belőle, a legtöbbet hangoztatott negatívum pedig az volt, hogy az eredeti ötleteket hanyagolták a készítők és a film bőségesen hajazott a negyedik részre. S való igaz, a felépítés hasonló volt, ismét volt egy Halálcsillag típusú bázis, egy sivatagi bolygón élő Erő-használó és maszkos gonosz is, de lehetne még sorolni a hasonlóságokat. Abrams, a rendező egyszerűre vette a figurát, filmjét elsősorban a nosztalgia adta el, illetve az, hogy a látványvilágban visszatért az eredeti trilógia vonalához és ismét egy poros, lepusztult galaxisba vezette el a nézőt, ahol egy diktatórikus, elnyomó hatalom ellen kellett felvennie a harcot a bátor lázadóknak/ellenállóknak. Az ébredő Erő lendületes, könnyed darab volt: nem vállalta túl magát, felvezette a karaktereket, adott az univerzumnak egy addig nem látott antagonistát (és ezen újításért is a nézői kritikák kereszttüzébe került, ha van frissítés, az a baj, ha meg nincs, az a baj alapon), főhősnek pedig egy hölgyet tett meg. Én őszintén nem értem, hogyan lehet sokaknak ennyire nagy megvetéssel fordulni e film felé, de mindez nem is igazán lényeges a mondandóm szempontjából: sokkal fontosabb az, hogy a Disney Az ébredő Erővel megteremtette az első, nyitó részét egy trilógiának, ami abszolút hagyománytisztelő darab lett. Biztonsági játék, vágnák rá sokan, s talán így is van: ahhoz azonban, hogy az egeres óriáscég át tudja venni a stafétát George Lucastól logikus (üzleti és kreatív) lépésekre van szükség. Ilyen szempontból pedig teljesen érthető, hogy a Skywalker-saga első általuk készített folytatásánál nem fordították ki magából azt a messzi-messzi galaxist.

A 2016-ban a mozikba berepülő Rogue One érdekes kiegészítő film lett, ami el mert szakadni a Star Warstól szokásos jó és rossz felosztástól, de legalábbis volt bátorsága néhol a szürke zónába is belepillantani, ráadásul fénykard is csak azért tűnt fel benne, mert egyszerűen muszáj volt már Darth Vadernek egy igazán 'badass" akciójelenetet kreálni a filmvásznon. Most megérkezett Az utolsó jedik, az interneten pedig már a megjelenés előtt is lázas viták folytak a minőségéről, mostanra pedig aztán kis túlzással tényleg minden webes oldal Rian Johnson alkotásáról szól. Ez a mozi pedig van, hogy javítja Az ébredő Erő bizonyos húzásait, van, hogy szimplán továbbfejleszti azokat és van, hogy egyszerűen kidobja ezeket a fagyos világűr végtelenjébe egy merész húzással. Egy nem túl bátor moziból az egyik legmeglepőbb és legfrissebb Star Wars film nőtt ki, aminek ráadásul az a fő motívuma, hogy miként engedjük el a múltat, hogyan tanuljunk abból és keressünk új, talán jobb, de legalábbis más utakat. Az utolsó jedik megteszi az első, kemény lépéseket abba az irányba, hogy egy a jövőben elkészülő másik trilógia darabjai már tényleg ne Palpatine-klón fővezérekről és a Skywalker családtörténetről szóljanak.

Az, hogy minőségileg milyen a film, vagy hogy kinek mennyire tetszik, az egy dolog, nem kívánok különösebben foglalkozni vele. Azt tudom elmondani, hogy én többnyire odáig vagyok érte, de ugyanakkor idegesített benne, hogy BB8 egy szuperhős lett (Abrams sokkal elegánsabban használta a hetedik felvonásban), néhány poént túlzásnak véltem (még ha érteni is véltem, miért viccelődik Johnson), s egy-egy mondat is meglehetősen érdekesen hangzott, ami elhagyta a karakterek száját. Ráadásul a CGI is túlhasznált a filmben, Abrams láthatóan sokkal többet dolgozott azért, hogy alkotása realistább, vagy legalábbis kézzelfoghatóbb, hihetőbb legyen ilyen tekintetben. A porgok jópofa adalékok voltak, ennyi nálam bőven belefért és abszolút nem zavar, hogy pusztán az eladhatóság miatt kerültek bele a filmbe: ha majd túltolják őket úgy, ahogy a mostanság tévedhetetlennek és zseninek kikiáltott Lucas tette azt a rossz emlékű Jar Jar Binkssel, akkor sírok majd egy keveset. De félre a cinizmussal! Az utolsó jedik sűrű darab, gyors folyású, de azért nem halad rohamtempóban: hagy elegendő időt annak, hogy a Luke Skywalker, Klyo Ren és Rey közti kapcsolatot Star Warstól szokatlan mértékben kiaknázza (ezzel nem azt akarom mondani, hogy eddig nem voltak hasonló momentumok, illetve hogy azok nem voltak jók, csak azt, hogy itt egészen komplexen festette meg a rendező az ő hármasuk közt feszülő viszonyt), illetve a karakterek lelki vívódását bemutassa. A másik, ellenállós szál hozza az űrcsatákat, kalandokat, s itt lép be a képbe egy másik fontos eleme a filmnek: a REMÉNY. Ez az, ami hajtja az Első Renddel szembeszállókat, és ez volt az, ami cselekvésre sarkallta a lázadókat is a Birodalom ellen. mitoszrombolas_es_epitkezes_1.png

Az utolsó jedik tehát egyrészt a múlttal és az azon való túllépéssel foglalkozik, másfelől pedig fő motívumnak jelöli meg  a reményt. (Olyannyira, hogy legalább annyiszor elhangzik itt a 'hope" szócska, mint a Halálos iramban filmekben a 'család"... Szóval sokszor.) Szinte minden fontos karakter a múltjának örökségével kell, hogy megküzdjön: Rey nem tudja elengedni a szüleit, Kylo még mindig vívódik az apja és nagyapja miatt, Luke a félresikerült jedi-képzést képtelen sokáig maga mögött hagyni és Finn is most tud csak igazán 'rebel scum"-ként megjelenni és birodalmi hátterét összezúzni. (Eddig Rey iránti szimpátiája hajtotta.) Korábbi kemény éveiket, tapasztalataikat és tragédiájukat fel kell dolgozniuk, maguk mögött hagyni, átértékelni vagy éppen felhasználni. És ha jól belegondolok, maga a film is ugyanezt teszi az előzményeivel, szóval a gondolatmenet érvényes a Disney mozikra is úgy 'nagyban". Az utolsó jedik részben továbbviszi a régi SW mozgóképek örökségét, azokból is táplálkozik, de egyben friss távlatokat is nyit a galaxisban. Johnson például új árnyalatokkal gazdagítja az Erőt (ahogyan Luke elmagyarázza Reynek, hogy pontosan miről is van szó, az gyönyörű ellenpontja a midikloriános borzalomnak, ami a Baljós árnyakban megtapasztalhattunk), s így tágítja a határokat, ugyanakkor képes kigyomlálni olyan elemeket, amik csakis a hagyományok tisztelete miatt lehettek egyáltalán relevánsak. Snoke például egy Palpatine klón (azon se lepődnék meg, ha a kilencedik részben kiderülne, hogy ténylegesen az), a körülötte feszülő kérdéseket pedig szétdarabolásos halála egészen gyorsan rövidre zárta. Johnson itt is játszik egy kicsit: egyértelműen megidézi A jedi visszatér egy jelenetét, ugyanakkor ezzel a korai, már-már brutális lezárással jelzi, hogy ideje továbblendülni az ilyen típusú főgonoszokon, a sematikusan ábrázolt sitheken(?). A trilógia lezárásában nincs helyük. Kylo Ren, aki megöli Snoke-ot már egy egészen másfajta figura. De nem csak itt érhető tetten a nézői elvárásoktól való elrugaszkodás: Rey szüleiről kiderül, hogy senkik voltak, űrközi szemétládák, akik elhagyták a lányukat. Mióta Darth Vader elmondta Luke-nak, hogy ő az apja, azóta a Star Warsban mindig fontos kérdésnek tűnik, hogy ki kinek a fia/lánya (Micsoda teóriák voltak, hajaj!), Abrams kissé talán olcsó rejtélyére viszont egyszerű választ ad a film: Rey tényleg csak egy lány hatalmas Erővel. De beszélni kell Luke-ról is! A hatodik epizód végén egy olyan karakterként búcsúzott, aki még sziklaszilárdan hitt a jedi tanokban. Ezen mű idejére viszont begyepesedett, ódivatú vallásnak tartja ezt, a rend tagjait pedig kvázi futóbolondoknak, akik hagyták, hogy a sithek az uralmuk alá hajtsák  a galaxist. Ezzel együtt kétség sem férhet hozzá, hogy Luke elsősorban magára haragszik, hiszen egy gyenge pillanatában, egyetlen apró momentumra szükséges rossznak vélte az általa tanított Kylo Ren megölését, ezért pedig hatalmas árat fizetett: nebulóit a fiatal Solo vagy megölte, vagy magával vitte. Az már az előzmény trilógiából is leszűrhető volt, hogy  a jedi rend ideje lejárt, megérdemelték a maguk végzetét. Luke pedig hiába próbált továbbvinni örökségüket, be kellett látnia, hogy nem tud tovább lépni. Ekkor lép be Yoda a képbe: az egyik legódivatúbb, legkonokabb mester az, aki a helyes irányba tereli volt tanítványát és biztatja, hogy táplálkozzon a kudarcokból. A sajátjaiból ugyanúgy, ahogy a korábbi jedik hibáiból is. Kitaposott ösvény? Ugyan! Az Erő használatának is új útjait figyelhetjük meg, ez pedig szoros kapcsolatban van véleményem szerint azzal, amit már Abrams epizódja is megmutatott: 'There has been an awakening". Az Erő-használok megváltozott, erősebb képességekkel rendelkeznek, és szerintem ezért állítja meg Kylo a lézernyalábot, ezért tud Rey ösztönösen a fénykarddal bánni, ezért képes Luke kivetíteni a képét egy másik bolygóra és Leia visszahozni saját magát a fagyhalálból. (Utóbbi megvalósításában sajnos kissé gyengébbre sikerült jelenet, de az elképzelés tetszett: valószínűleg lett volna fontosabb szerepe is a kilencedik részben, de Carrie Fisher halála keresztül húzta ezeket a számításokat.) Ezek a húzások mind-mind túlmutatnak azon, amit eddig kőbe vésett szabályoknak véltünk érzésem szerint, még akkor is, ha Darth Vader már a negyedik részben is mindenhatónak állította be az Erőt. A Disney (Johnson) az első, hagyománytisztelő film után most szándékos rombolásba kezdett, dekonstrukcióba. Darabokra bontja a mitológiát, kiírja az eddigi főbb karaktereket (Solo, Luke, Ackbarék halála), leszámol a múlttal, miközben azért táplálkozik is belőle. A kilencedik epizód teljesen új lapokat kap, a régi csapatból csak a két droid és Chewbakka maradt hírmondónak. A készítőknek nem kell már magukkal cipelniük semmilyen különösebb terhet, koncentrálhatnak másra, a rendező Abrams nagy feladata most az lesz, hogy ne húzza be a kéziféket, ne sározza be ezeket a lépéseket azzal, hogy visszatér a  jól bevált megoldásokhoz.

És akkor most jött el az a pont, amikor beszélni kell a reményről! A film végén, amikor a megfogyatkozott lázadók összegyűlnek az Ezeréves Sólyom fedélzetén, a letargia helyett bizakodva tekintenek a jövőbe. Szinte mindenük odalett, a szövetségeseik nem jelentkeztek, a barátaik elhullottak, nincsen flottájuk: ott állnak 'csupaszon". Őket a körülmények sodorták ilyen helyzetbe, Az utolsó jedik, mint alkotás viszont direkt zúzta atomjaira a konvenciókat, az eddigi elvárások egy részét a kukába helyezve, hogy valami izgalmas következhessen a trilógia záró akkordjában. Nekünk, nézőknek is marad a remény, és megmondom őszintén, én ugyanolyan lelkes tudok lenni, mint Leia. Hiszen megvan mindenünk, hogy szép jövő előtt álljunk Star Wars fronton. Ott van például mindjárt a már bejelentett trilógia, amelynek első részét Johnson vezényli majd le: az ember, aki már itt is láthatóan szerzői attitűddel vetette bele magát a munkába, aki feszegette a határokat (de azért a legtöbbször a blockbuster szabályok és a Disney kontroll miatt vissza kellett lépnie egyet), és aki az oly fontosnak vélt fénykardot simán arrébb dobatta a már nem ifjú Skywalkerrel. Én egyébként értem, hogy miért nem tetszenek az ilyen pillanatok sokaknak, de a fentiekből talán kitűnik, hogy ez egy koncepció, egy erős elképzelés része. (a megvalósítás minőségéről persze folyhat vita), amit most már talán végigvisznek ezen a három epizódon. Bevezetés, tárgyalás, befejezés. Hagyománytisztelet, dekonstrukció, majd valami más kezdete, egy megváltozott világ és filmes univerzum. Nagyon szeretném, hogy így legyen: J.J. Abrams, a feladat nemes: innováció és kemény döntések kellenek ide. Az Erő legyen veled!

Ó, és azt észrevettétek, hogy ez az első fősodor-béli Star Wars film, amiben nincs fénykardpárbaj? Amikor lehetne, akkor az egyik küzdő fél konkrétan egy másik bolygón van...

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr5113501247

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.12.18. 11:49:43

Imádom, hogy a Star Wars-rajongók egyszerűen nem tudnak mást felfogni a negatív kritikákból, mint hogy azt volt a baj, hogy újított. :D Ja, azok szerint, akik azzal akarnak a rajongóknál is rajongóbbak lenni, hogy minden újdonságot fikáznak, talán, de alapvetően az volt a baj Az utolsó Jedikkel (és megjegyezem, valamilyen szinten Az ébredő Erővel is), hogy újszerű - nem újszerű, simán csak nem volt jó. (Azt meg csak nagyon halkan jegyzem meg, hogy nem is láttam emberhordákat kiosztani a Covenant-fikázókat, hogy "most az a baj, hogy Ridley Scott újítani mert?", milyen érdekes...)
Ja vagy elkezdhetjük ezt is:
"az gyönyörű ellenpontja a midikloriános borzalomnak, ami a Baljós árnyakban megtapasztalhattunk"
SZÓVAL AZ A BAJ, HOGY LUCAS MERT ÚJÍTANI A PREQUELEKBEN???!!!444NÉGY

És egyszerűen megdöbbent, hogy ezzel mennyire be lehet hülyíteni az embereket, de az újítás önmagában semmit nem ér. Mint a Rogue One-nál, fú de bátor volt a Disney, hogy ki merte nyírni azokat a karaktereit, akikre amúgy semmi szüksége nem volt. Mintha a Star Treket dicsérnénk, hogy milyen bátor, hogy le meri darálni a vörösingeseket. Tényleg, könyörgök, mondj már egy fordulatot Az utolsó Jedikből, amit nem tud Abrams az IX. rész opening crawljában semmissé tenni. (És úgy értem, van jelentősége is, mert az előző részt is kvázi kihagyó karakterek halálának nincs semmi.)
Az a rohadt nagy újítás, hogy a film a reményről szól, mint kb. eddig minden egyes Star Wars-film? Hogy középső ujjat mer mutatni a rajongói teóriáknak, amiket eddig is csak ők fűtöttek? Hogy kiírja azokat a karaktereket, akiket eleve vissza sem kellett hozni, csak jólesett az a plusz 1 milliárd dollár, amit ezzel ki tudtak taposni a rajongókból? Tök jó, hogy nincs benne fénykardpárbaj, és mire is jó ez azon kívül, hogy elmondhatjuk, hogy nincs benne fénykardpárbaj? Majd ha kijön a Halálos iramban 9. egy darab autós jelenet nélkül, akkor attól fogunk elélvezni, hogy milyen bátor, hogy egy filmben A Szikla és Statham két órán keresztül pöcsköszörűzi egymást?

Erről majd hosszabban is fogok írni, úgyhogy most csak két mondatban, de az a baj, hogy mára eljutottunk oda, hogy akkora igény lett a különböző revíziókra (pontosabban úgy tűnik, hogy igény lett, mert azért még mindig a TFA minden idők egyik legnézettebb filmje...), hogy ezt is elkezdték ész nélkül nyomni, mint ahogy a Now You See Me is elhitte, hogy valami automatikusan jó fordulat is lesz. Nem, a műfaji revízió nem lesz csodafegyver attól, mert műfaji revízió. Az utolsó Jedik a lába nyomát sem csókolhatja meg egy Denis Villeneuve-filmnek vagy akár a Westworldnek, ahol a mondanivaló alapját, a történet fő mozgatórugóit képezik ezek a fordulatok. Az Érkezés közben nem azért nincs háború az idegenekkel, mert "fú milyen bátor, hogy le meri rombolni azt a konvenciót, hogy legyen háború", hanem mert pontosan ez a film értelme, a Sicarioban is pontosan a film lényege, hogy nem csap szét a végén egy emberként Kate Mercer, és a Blade Runnerben is, hogy nem K ügynök a messiás és ezért nem ébred öntudatra Joi.
Az utolsó Jedikben ehhez képest kb. egy fordulat van, amivel sikerül is üzenni valamit, és értelmes revíziót véghezvinni, a Rey szüleivel kapcsolatos, ezt speciel tökéletesen látod. Ezen kívül semmi bátorság nem volt a rombolásban, koncepció is csak annyi, hogy eltakarított dolgokat, amiket már rég el kellett volna takarítani.

blacker24 2017.12.18. 14:30:23

- Jarjar Binksen lehet vitatkozni, de legalább volt valami cselekménye, beszélt valamit, volt funkciója. Porgok csak tátogtak.
- Nincs azzal semmi baj ha nincsenek Skywalkerek egy SW filmben, rengeteg EU könyv van amiben nincsenek benne. De ha nincs Solo, Skywalker, Sith, Jedi, birodalom, csempészek, akkor mi van? Gondolom hamarosan készül a SW vs Aliens, SW vs Godzilla stb. is.
- Rey szüleiről: aki ismeri Hollywood-ot az tudja, hogy mi történt: előbb belengetjük a rejtélyt, majd ha nem tudunk semmi jót kitalálni akkor azt mondjunk hogy ez nem is fontos. Gondolom Snoke is ebbe "halt" bele. Nem tudtak értelmes magyarázatot kiötölni, Sith ugye nem lehetett (mert hát ahhoz Jedik is kellenek), game over.
- Ugye amikor a Disney megvette a cuccot akkor az Extended Universe (EU) ment a levesbe. A Leila tulélő jelenetet látva rögtön elkezdtem csuklani, mert hát ez gondolom a Jedi transz akart lenni (Timothy Zahn könyveiben Luke használja ezt), persze ezt is csak hosszas tanulással lehet elsajátítani.
- Luke magyarázata az Erőről Rey-nek, ebben semmi új nincs. Yoda ezt mondja Luke-nak a Birodalom visszavágban: "Az Erő pedig hatalmas. Az életből árad. Az növeli. Energia. Körülvesz és összeköt. Itt. Közted és köztem... A fában, a kőben... Még a föld és a hajó között is." Ennyit az új árnyalatokról.
- Már a másik topikban is írtam: az hogy Luke álmában meg akarja ölni tanítványát, ez ellentmond mindennek amit róla és a Jedikről tudunk. Ez teljesen karakteridegen.
- Lesz még fénykardpárbaj hidd el.

Nincs azzal semmi baj hogy a Disney új utakat akar járni, más szereplőkkel (szerintem egyáltalán nem is kellett volna visszahozni őket, túl sok idő telt el az eredeti trilógia óta), de legalább ne rombolják le azokat a karaktereket amivel felépítették az egészet, találjanak ki valami újat (lásd Rogue One) és nem másoljanak állandóan.

AldoWinnfield 2017.12.18. 14:48:41

@blacker24: Porgok csak tàtogtak. Örömmel vettem volna, ha Jar Jar sem beszél... Ezzel együtt persze, Binksnek volt némi funkciója, a porgoknak meg az eladhatóság csak, de a screen time is ehhez megfelelően lett kiosztva.
Crossoverek nem hiszem, hogy lennének, de én meg néznék egy a Star Wars világában játszódó űrhorrort. És nyilván megvannak a Star Wars filmeknek is a bevált elemei, de nem baj, ha ezektől el tudnak távolodni vagy éppen csavarni egyet rajtuk.
Rey szüleiről valószínűleg soha nem tudjuk meg, hogy eredetileg kik voltak. Lehet, hogy nem ez volt a terv, csak a rajongói találgatások miatt választották végül ezt. Vagy Abrams rak még egy csavart a történetbe. Egyelőre viszont nekem mind Snoke megölése, mind a Rey szüleire adott válasz pofás megoldás volt, mert mindkettő régi elemekből táplálkozott és itt eltávolodtak ezektől.
A Disney emel át elemeket az expanded universeből, ez tény. Viszont én amellett érvelek most ugye a cikkben, hogy az ébredő erő minden eddiginél hatalmasabbá teszi az erő érzékenyeket.
Luke tanítása valóban nem új, Yodàtól tanult. Ahogy Johnson bemutatja azt a részt, és visszaterelgeti a misztikumot az erő használatàba, az tetszett. Még ha nem is újítás teljes egészében.
Luke egyetlen pillanatra habozott. Egyetlen pillanatra! És az a pech, hogy ezt Kylo érzékelte. Még a legbecsületesebb ember is kísértésbe esik néha. Ezért sem véletlen az, hogy a magányt választotta, egy olyan jellemnek, mint ő, ez hatalmas csapás. Szvsz.
Legyen is fénykardpàrbaj. Nem kell elfelejteni.:)

Lancelot0 2017.12.18. 16:15:04

Sziasztok!

Úgy érzem, az epizód imádók és utálók (mint én :D ) tökre elbeszélnek egymás mellett :). Csak más a fókusz, és a sok butaság és logikátlanság bőven kiveri a legtöbbeknél a biztosítékot.
Nekem sem az a gondom, hogy más lett a mítosz, a varázslat. Hanem hogy gagyi a történet, B-kategóriás filmnek is alig megy el.

- a poénok megölik a legtöbbször a drámát (pl. mikor Luke elhajítja a fénykardot, mennyivel jobb lett volna, ha méltóságteljesen visszaadja, és mondja, hogy "nekem erre többet nincsen már szükségem"; Vagy mikor a lépegetők lövig, kijön a porviharból, és lesöpri a vállát stb.), gagyik
- mit látott végül is Rey a barlangban?
- a négy ellenálló hajót miért így "üldözik"? Miért nem vágnak eléjük?
- miért várják meg az ellenállók, hogy egyesével elfogyjon a nafta? Miért nem adják oda az összes üzemanyagot az egyiknek?
- miért kellett a nőnek a végén a hajón maradni?
- miért nem mondta el Poe-nak a tervet?
- miért nem törődik a kis szállítókkal, vagy menekülőkabinokkal az Első rend?
- miért kell "programozó" kábelek átkötögetéséhez?
- miért csak Rose és Finn tudja a megoldást?
- miért menti meg Rose Finn-t, hogy "mi csak a szeretettel győzhetünk", miközben elfogy az összes társuk
- mi az, hogy minden TIE vadász menjen a Sólyóm után?
- miért nem érzi Snoke, hogy a mellette lévő kardot forgatja Kylo?
- Finn és Phasma harcánál miért állnak háttal a rohamosztagosok?
- stb.

Továbbiak:
- az egész kaszinós történetszál annyira felesleges és erőltetett
- Leia űrrepülése komikus
- Finn véletlenül mindenhol felmosó volt
- Poe egyedül legyőzi az egész Első Rendet, ha hagyják
- stb.

Hű és ami még felhúzott, hogy össze-vissza volt mindenkinek a darabszáma :D. Megy 15 szállító, kilőnek 10-et, és még marad 10. Aztán a roncs siklóból van 15, kilőnek 10-et, marad 10. Az emberek létszáma is hol 30, hol 10, hol 50, és teljesen ad-hoc módon.

Sajnálom, de még napokkal később is úgy fel van baszva a fejem ezen a szaron, hogy soha többé nem akarom megnézni :( .

midnight coder 2017.12.18. 17:27:20

Alapvetően az Ébredő Erő azért volt szar, mert nem volt forgatókönyve. Ami volt, azt kb. egy nagyon tehetségtelen 15 éves gyerek tudná összeírni az eredeti széria megtekintése után. Az Utolsó Jedinek legalább volt valami halvány forgatókönyv-szerűsége. Nem ér fel az eredeti triológiával, de az első három résznél fényévekkel jobb, az Ébredő Erőről nem is szólva. Ez utóbbinak csak annyi volt a pozitívuma, hogy a látványt végre nem két kezdő grafikus csinálta Blenderrel három hét alatt mint az első három részben.

Tóth Péterz 2017.12.18. 17:38:28

@Lancelot0: aspektussal ennyire még nem értettem egyet, biztos azért mert fiatal vagyok.

szívemből szóltál, nincs hozzáfűzni valóm.

AldoWinnfield 2017.12.18. 18:21:41

@Lancelot0: @Tóth Péterz:
- a poénok megölik a legtöbbször a drámát (pl. mikor Luke elhajítja a fénykardot, mennyivel jobb lett volna, ha méltóságteljesen visszaadja, és mondja, hogy "nekem erre többet nincsen már szükségem"; Vagy mikor a lépegetők lövig, kijön a porviharból, és lesöpri a vállát stb.), gagyik
Ha már bénák a poénok, akkor pont nem ezek. Johnson végig lövi le az Ébredő erő túlzásait, demitizálja az azokat. A kard hátradobását elsősorban nem is poénként kell értelmezni, hanem akként, hogy Luke végleg lemondott erről az egész jedis faszakodásról, pont azért, mert egyszer, egyetlen pillanatra hibázott és ezt nem tudja elviselni.

- mit látott végül is Rey a barlangban?
Önmagát. Ahogy Luke meg magát látta Vader maszkjában.

- a négy ellenálló hajót miért így "üldözik"? Miért nem vágnak eléjük?
Mert azoknál nem gyorsabbak, az erőforrásokat meg nem akarják feleslegesen használni, vadászokat kiküldeni stb.. Az ő szempontjukból totál érthető, hogy simán követik őket, kivéreztetik a vadat. Pech, hogy az új erőre kap, de ha Luke nem tér vissza, begyalulják őket mindenképpen.
- miért várják meg az ellenállók, hogy egyesével elfogyjon a nafta? Miért nem adják oda az összes üzemanyagot az egyiknek?
Meglehetősen nehéz lenne ezt kivitelezni nyomodban az Első Renddel.
- miért kellett a nőnek a végén a hajón maradni?
Maradhatott volna más is, tény.
- miért nem mondta el Poe-nak a tervet?
Chain of Command. Plusz félhetett attól is, hogy a terve idő előtt kikerül, elvégre bárki lehet áruló.
- miért nem törődik a kis szállítókkal, vagy menekülőkabinokkal az Első rend?
- Fú, erre van valami magyarázat, félmondat, talán a szeméthez van köze. Hogy nem érzékelik azokat talán? :D
- miért kell "programozó" kábelek átkötögetéséhez?
Miért ne kellhetne? :) Oké, mármint nyilván lehetett volna egy tényleges számítógépes hackelés. :)
- miért csak Rose és Finn tudja a megoldást?
Mire? :)
- miért menti meg Rose Finn-t, hogy "mi csak a szeretettel győzhetünk", miközben elfogy az összes társuk
- Mert rajongással közeliít felé az első perctől, a közös kaland meg összekovácsolta őket. A szeretet duma meg azért jó igazából, mert a csaj azért beszél így, mert kvázi ki van ütve az ütközéstől. Amikor részeg vagy , akkor is ilyeneket beszélsz.
- mi az, hogy minden TIE vadász menjen a Sólyóm után?
- A Sólyom legalább akkor lengenda az Első Rendnél, ahogy az ellenállásban is. Plusz Klyót az apjára emlékezteti, el akarja pusztítani.
- miért nem érzi Snoke, hogy a mellette lévő kardot forgatja Kylo?
Mert Kylo sem csak egy hülyegyerek (akármennyire is annak tűnik sokszor), az Erő hatalmas benne. Ő nem volt elbizakodott, át tudta verni a mesterét, aki előadta éppen hatalmas arroganciával, hogy nem lehet megölni.
- Finn és Phasma harcánál miért állnak háttal a rohamosztagosok?
- BB 8 éppen lövi ki őket.
- stb.

Továbbiak:
- az egész kaszinós történetszál annyira felesleges és erőltetett
Nem, nem az. A megvalósítás lehet, hogy nem tetszik, de: épül közben Finn karaktere, aki itt jön rá egy csomó mindenre a lázadás kapcsán. Megtudjuk, hogy még ebben a messzi-messzi galaxisban is létezik szürke zóna, ahol a jóknak és rosszaknak is adnak el fegyvert. Plusz a film vége visszacsatol ide, ahol az elnyomott kis külykök a jövő harcosai lehetnek,
akik táplálják a reményt és az ellenállást.

- Leia űrrepülése komikus
A megvalósítás nekem sem tetszett, a miértjét érteni vélem.
- Finn véletlenül mindenhol felmosó volt
Igen, kicsit necces, de ezt nem hoznád fel, ha éppen más bajod nem lenne :D
- Poe egyedül legyőzi az egész Első Rendet, ha hagyják
Hát pont, hogy nem. Épp erről szól az első jelenet. Győzelmet arattak... nagyjából, hatalmas veszteségek árán. :) Nem éri meg...
- stb.

Hű és ami még felhúzott, hogy össze-vissza volt mindenkinek a darabszáma :D. Megy 15 szállító, kilőnek 10-et, és még marad 10. Aztán a roncs siklóból van 15, kilőnek 10-et, marad 10. Az emberek létszáma is hol 30, hol 10, hol 50, és teljesen ad-hoc módon.

Ezt nem figyeltem. Majd harmadjára! :)

Quadanium 2017.12.18. 19:13:45

Nekem tetszett az első három (I-III) rész. Az ébredő erő egy nagy rakás szar, még ideges is lettem tőle. A zsivány egyes jó volt, az tetszett. Ez meg egy közepes film.
Nem írok annyit mint az előttem szólók, de az új részekhez (VII-VIII) képest még Jar-Jar is jó.

midnight coder 2017.12.18. 19:53:16

@Quadanium: Szerintem az első 3 rész botrányosan szar volt. A látványvilág steril vacak volt, gagyi űrhajókkal, a forgatókönyv is jókora marhaság volt a midi chlorianoktól a repülő R2D2-ig. Jar-Jar-ral pedig sikerült az evokokat is mélyen alulmúlni. Nem mondom amúgy, az Ébredő erőben bevetett focirobot is megért volna egy töklevágást a tervezőjének, de közel sem volt annyira rossz mint a forgatókönyv. Amúgy szerintem az egésznél jobb lett volna, ha inkább sorozatot csinálnak mikiegérék, méghozzá digitalizált Leilával, Han Soloval és Luke Skywalkerrel vagy új szereplőkkel, és inkább a Birodalom Örököseit és folytatásait filmesítik meg. Az tény, hogy az nagyobb meló lett volna, de Timhthy Zahn még a WC papírra is színvonalasabbat alkot mint az Ébredő Erő forgatókönyve volt.

Quadanium 2017.12.18. 20:50:28

@midnight coder: Így van Timothy Zanh trilógiája (itt van mellettem karnyújtásnyira) sokkal értelmesebb választás lett volna, mint újra felébreszteni a Jedi szálat. Első rend, hogy jön ez ide?. Hányás, többször is...

Nem értek veled egyet, az első 3 rész nekem sokkal jobban tetszett. Még Jar-Jar-ral együtt is, mint a bolygófaló izé (újabb hányás) meg a sok poénkodás.
Ez nekem totál méltatlan. Egy robotra ráraknak egy ládát egy szupertitkos-fontos küldetéses, ami össze-vissza megy (de amúgy meg ezer karjával meg tud javítani egy vadászgépet harc közben) és végül lebuktatja őket.
Szar, komolytalan, legalább a midikloriánokat el lehetett hinni.

Void Bunkoid 2017.12.18. 20:55:00

@midnight coder: "jobb lett volna, ha inkább sorozatot csinálnak mikiegérék, méghozzá digitalizált Leilával, Han Soloval és Luke Skywalkerrel vagy új szereplőkkel"

Ilyen már VAN. A Star Wars Rebels :)

Yeto 2017.12.18. 21:25:16

Nálam az verte ki a biztosítékot hogy hányszor mondták el hogy "our allies scattered throughout the outer rim" vagy mi, de persze most már sejlik hogy ez is egy hülyegyerek-poén volt a sok közül. Folyosóra talpon becsúszó Kylo Ren, pofám leszakad...

2006-ban láttam a Brick-et Rian Johnson-tól, már csak amiatt is többet vártam, és azóta azon tűnődöm hogy az ember változott ennyit 11 év alatt, vagy a Disney pofázott ennyit bele a dologba.

Alick 2017.12.18. 21:51:56

@Lancelot0: Nekem sokszor az az érzésem, hogy a hollywood-i sztorigyártók stressz alatt bekokózva próbálnak valamiféle kreatív forgatókönyvet összerakni, azonban elfelejtik józanul ellenőrizni a történetek alapvető következetességét.
Talán még az is jobb lett volna, ha a Star Wars saga megfilmesített folytatásának összerakását egyszerűen rábízzák David Lynch-re,.
:)

RuszinZsolt · www.fairconto.hu 2017.12.18. 22:00:50

@AldoWinnfield: nekem nem kell rejtőzködnöm nicknév mögé, nyugodtan leírhatom, hogy úgy fest: bértollnok lettél. Lássuk, miért:

- Az IMDB-n 3 nap alatt 8,3-ról 7,9-re esett a film,
- A kritikák éles hangon szidják a Disney-t és a rendezőt,
- Gerorge Lucas szerint nincs 7. és nincs 8. rész,
- Mark Hamill Luke minden döntését helytelenítette!

Hamarosan további következmények lesznek:
- a játékok és a kapcsolódó merchandise elutasítása,
- hangos bojkott,
- közönségtalálkozók elmaradása, stb, stb.

A finomkodó kritikáddal szemben itt a lényeg, egyetlenegy mondatban:

Ez egy rossz film, mert a karakterek imkompetensek, a sztori idiótaság, a dramaturgia teljes csőd: a mitológia lerombolása végleges.

Röviden összefoglalom, ami nem stimmelt ebben a kiábrándító összevisszaságban:
- a négycsöcsű tengeri tehén teje
- Chewi műanyag csirkéje
- tér alatti hajtóművekkel való sok órás "üldözés"
- Leia repül az űrben, szkafander nélkül...
- fényéveken át küldött tűéles személyi kivetülések
- a kaszinóváros, ahol a tiltott parkolásért börtön jár
- zendülés a lázadók között
- Yoda, mint könyvégető (nácikat idéző gondolatmenettel)
- a cirkáló szélrózsa minden irányába való térváltása
- Hux menetrendszerű fojtogatása
- mindenki utána !!! (mint Döbrögi a 3. verés előtt)
- Finn megmentése
- Luke lüke halála... (bevehetett volna valami nyugtatót)
- a jedi tankönyvek a sólymon (125. perc)
- na és ki a franc volt Snoke?

Egyébként miért is harcolnak a lázadók (másfél tucatnyian), ha Leia utolsó mondata szerint "mindenük megvan"?

Void Bunkoid 2017.12.18. 22:08:37

@Alick: eredetileg a Jedi visszatér rendezésére David Lynch lett felkérve. De nem vállalta el, helyette rendezett egy - amúgy a beteg rendezéseihez sokkal jobban passzoló mitológiájú Dűnét :)

RuszinZsolt · www.fairconto.hu 2017.12.18. 22:10:20

@AldoWinnfield: Ha úgy döntenél, hogy rendesen megírod a kritikádat, akkor jelzem, hogy a cím első fele "egy mítosz lerombolása" egész jó...

Kelly és a szexi dög 2017.12.18. 22:28:09

@RuszinZsolt: Zsolt, te itt!? “ I feel thankful that I am here to welcome you."

apitiva 2017.12.18. 22:46:10

Én még ott ragadtam le, hogy Kylo-nak Vader a példaképe. Luke nem mesélte el senkinek, mi történt a kettedik halálcsillagon?
Egyébként a TLJ nem a mítoszt nyesegeti vissza, hanem a FA baromságait próbálná. De két film alatt jutunk el oda, hogy tiszta lap? Elvileg onnan indultunk. Kár ebbe az egészbe bármi többet belelátni, mint pénzgyárat. Nehéz és szomorú, de más logikus magyarázat nincs.
A midikloriánok és az erő olyan, mint a szem és a fény viszonya, ezt nem utólag találta ki Lucas.

AldoWinnfield 2017.12.18. 22:48:19

@RuszinZsolt: Szele Zoltán a nevem. Tessék, nem titok.

@AldoWinnfield: nekem nem kell rejtőzködnöm nicknév mögé, nyugodtan leírhatom, hogy úgy fest: bértollnok lettél. Lássuk, miért:

- Az IMDB-n 3 nap alatt 8,3-ról 7,9-re esett a film,
Ami azt jelenti, hogy ez még mindig egy erős pontozású film az IMDB-n. De amúgy nem értem, hogyan jön ide, nem IMDB alapján írok egy filmről.
- A kritikák éles hangon szidják a Disney-t és a rendezőt,
- A kritikák egyértelműen pozitívak, a nézői vélemények jobban megoszlanak. Egyhangú szidásról szó sincs, mindössze megosztó a film.
- Gerorge Lucas szerint nincs 7. és nincs 8. rész,
- Nem tudom, hogyan jön ide Lucas meg a véleménye. Mármint értem, oké, de hát csak ő adta el a jogokat, szóval most akkor ki is a hülye? :) Hagyta volna meg magának. Egyébként kérek forrást erről, mert pl. a Hollywood Reporter szerint meg ez volt: www.hollywoodreporter.com/heat-vision/star-wars-george-lucas-thinks-last-jedi-was-beautifully-made-1067092

- Mark Hamill Luke minden döntését helytelenítette!
Elsőre, aztán meg élete egyik, ha nem a legjobb alakítását hozta a szerepben és jókedvűen promózza a filmet. (igen, tudom, szerződés, valahol muszáj neki.) Egyébként ez csak Hamill sztorijának az első része, csak jelzem.

Hamarosan további következmények lesznek:
- a játékok és a kapcsolódó merchandise elutasítása,
- hangos bojkott,
- közönségtalálkozók elmaradása, stb, stb.

Nem tudtam, hogy Nostradamus újfent köztünk jár. És igen, tudom, hogy megosztó film ez is, de egész egyszerűen olyan szintekre ért már el a Star Wars, hogy nem lehet, képtelenség mindenkit kielégíteni.

A finomkodó kritikáddal szemben itt a lényeg, egyetlenegy mondatban:
Ez amúgy nem kritika. Elemzés inkább.

Ez egy rossz film, mert a karakterek imkompetensek, a sztori idiótaság, a dramaturgia teljes csőd: a mitológia lerombolása végleges.

Röviden összefoglalom, ami nem stimmelt ebben a kiábrándító összevisszaságban:
- a négycsöcsű tengeri tehén teje (Luke elnézést kér, hogy táplálkozik)
- Chewi műanyag csirkéje (A vuki haverja is. Ez egyébként tisztán marketing szempontok miatt szereplő jelenet volt, az egyértelmű, de önmagában szerintem vicces.)
- tér alatti hajtóművekkel való sok órás "üldözés" (szerintem nem ment szembe a Star Wars logikájával)
- Leia repül az űrben, szkafander nélkül... ( Megalapozatlan jelenet, ami a Leiában szunynadó erőt hivatott megmutatni. Megmutatta. A megvalósítás szerintem is necces.)
- fényéveken át küldött tűéles személyi kivetülések (az erő mindenható, ez egy újabb példa erre)
- a kaszinóváros, ahol a tiltott parkolásért börtön jár (Hú micsoda probléma)
- zendülés a lázadók között ( Ezzel mi a baj? Csak jók lehetnek és csak jól gondolkodhatnak minden szituációban?)
- Yoda, mint könyvégető (nácikat idéző gondolatmenettel) (AA könyveket kimenekítették előtte. Bent van a filmben, ott vannak a Millenium Falconon, te is írod...)
- a cirkáló szélrózsa minden irányába való térváltása (?)
- Hux menetrendszerű fojtogatása (Ebből Vader is sportot űzött, ott gondolom nem zavart. Mármint nem Hux fojtogatásából, csak úgy általában)
- mindenki utána !!! (mint Döbrögi a 3. verés előtt) ( Kylo annyira utál mindent, ami az apjából maradt, így a Falcont is, hogy a vadászokat utána küldte. Maradt elég szárazföldi járműve, hogy az ellenállókat megsemmesítse. Luke megjelenésével nem számolt senki.)
- Finn megmentése (Valóban megoldható lett volna jobban is. Én kinyírtam volna a karaktert, pedig alapvetően kedvelem.)
- Luke lüke halála... (bevehetett volna valami nyugtatót) ( Luke lüke halála ugyanaz, mint Kenobié. Feláldozta magát a többiekért, beteljesítette a küldetését és eggyé vált az Erővel)
- na és ki a franc volt Snoke? ( E film szerint nem lényeges. Abrams a kilencedikben ettől még adhat rá választ. Szerintem egy rossz Palpatine klón, nem túl érdekes figura.)

Egyébként miért is harcolnak a lázadók (másfél tucatnyian), ha Leia utolsó mondata szerint "mindenük megvan"?
Mindenük megvan ahhoz, hogy a lázadás szikráját ismét fellobbantsák.

Amúgy meg véleményem szerint egész rendesen megírtam a mondanivalómat, észérvekkel szemben pedig szívesen vitázok továbbra is. :)

osborne 2017.12.18. 22:48:47

@Yeto: Szinte biztos, hogy az utóbbi vagyis a Disney szólt bele mindenbe.

Kizártnak tartom, hogy csak Rian Johnson, akit kedvelek 'egyedül' írta volna ezt a scriptet még ha ez is van feltüntetve. Már az is árulkodó, hogy 3 órás lett volna a film de 40-60 percet kivágattak vele. Ki tudja miket. De elég a Rogue One durva újraforgatására, a TFA rebootra vagy a következő rész körüli rendezői és írói változtatásokra gondolni. A Disneynek a profitpolitikája mellett szilárd elképzelése van ezekről az SW-kről és természetesen azokra formálja a felkért és tehetséges alkotók ötleteit.

Amikor megvették Lucastól a birodalmát, mindenkit nyugtatgattak, hogy nem fogják elszúrni meg le lehet nyugodni a faneknek de sajnos pont az ellenkezője történik 3-4 éve. És ezt nem mentik fel az őrült kasszasikereik.

Phteven 2017.12.18. 23:23:38

Gyerekek, nektek nagyon szar életetek lehet. Én beültem a fiammal a moziba, és bő két órán keresztül kibaszott jól szórakoztunk. Tettük ezt az előző két résszel is, itthon pedig a 4-5-6-tal. Az első hármat hagyjuk! Ki a faszt érdekelnek a pontatlanságok, értelmetlenségek. Ez nem a Discovery channel, hanem egy mese a jobbik fajtából...

RuszinZsolt · www.fairconto.hu 2017.12.19. 00:00:17

Zoli, ha kioktatod a posztodhoz hozzászólókat és a kritikájukkal szembeni legfontosabb ellenérved a "na és...", akkor nem sokat lősz a filmesztétikához.

Sajnos valami nagyon rossz történt ezzel a mesével.

Aki úgy érzi, hogy rendben van a SW8, annak nyilván az is rendben lenne, ha "pontatlanság" okán a nagymama enné meg a farkast és piroska zöld törpe lenne.

További jó szórakozást.

AldoWinnfield 2017.12.19. 00:12:10

@RuszinZsolt: Szerintem nem oktattam ki senkit, válaszoltam minden általad felhozott pontra az én szemszögemből, meg ahogy szerintem volt. De legközelebb lehet egyszerűbb lesz, ha simán rád hagyom a dolgot, hogy abszolút igazad van, és akkor mind a kettőnk boldogabb, meg nem kell elmenni személyeskedésbe. Egyébként az nem tudom, hogy mennyire tűnt fel, de voltak pontok, amikkel részben vagy egészben még egyet is értettem. :O

Veder1 2017.12.19. 00:57:27

de valaki mondja már meg végre, hogy ki a fene volt ez a Snoopy gróf???

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.12.19. 07:15:02

@RuszinZsolt: Azért elég erős megállapítás tőled, hogy ki mennyit konyít a filmesztétikához, miután azzal nyitottál, hogy bértollnok valaki, mert Imdb-pontszám. :D
Ha valakinek, akkor pont neked még hasznos is lenne a nicknév, mert már nekem kínos, hogy névvel-arccal vállalod ezeket a marhaságokat...

Ruszin Zsolt 2017.12.19. 09:17:15

@danialves A filmesztétikai megállapítások Zolira vonatkoztak, ő gondolja, hogy a dramaturgiai és logikai tévedések a SW8-ban szimplán megmagyarázhatóak, elég tételesen végigmenni a kifogásokon, aztán, ha nincsenek érvek, akkor csak oda kell írni nagyjából azt, hogy "naés".

A dizni művét elemezgetésben dicsérni és szép jövőt látni a SW franchise számára vagy művészi vakság, vagy merev elfogultság.

Te olyan okosnak tűnsz, majd eldöntöd melyik az.

Apropó, IMDB, a film most már csak 7,8-on áll, 138 ezer szavazat mellett.

Újra kellene gondolni ezt a kritikát Zoli részéről. Megígérem: nem fog fájni.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.12.19. 09:34:46

@Ruszin Zsolt: Na akkor még egyszer, mert az olvasás-szövegértés nem igazán megy:
Azért elég erős megállapítás tőled, hogy ki mennyit konyít a filmesztétikához, (ÁLTALÁBAN, BÁRKIRE VONATKOZÓLAG) miután azzal nyitottál, hogy bértollnok valaki, mert Imdb-pontszám. Meg az után is, hogy mondjuk akkor sem fogod fel, hogy ez nem kritika, amikor már külön le is írták neked.
Az tök nyilvánvaló, hogy nem érzékeled, mekkora marhaságokat írsz, és ezért nyomod tovább, szóval erről nem kell meggyőznöd, ezért mondtam, hogy legalább akkor a neved-arcod ne add hozzá, jobban jársz. De látom, annyiban legalább már megfogadtad a tanácsom, hogy előástad azt a nickedet, amelyikhez nincs kép, alakul ez. :D

Ruszin Zsolt 2017.12.19. 10:07:53

Értettem én elsőre is, ezen a gépen meg nincs lementve a képem.

A kritika véleményekről szól és a kritikát is lehet kritizálni. Ahogy Te is bátran minősíthetsz, gondolom ez a jog nekem is jár. Az, hogy mi az "erős megállapítás" az véleményes, de ahogy olvasom, nálad a minősítések sorába belefér a "marhaság"-ra való hivatkozás is.

Sajnos a film és az arról készült diznihez dörgölőző kritika ettől még nem lett jobb.

AldoWinnfield 2017.12.19. 10:22:11

@Ruszin Zsolt: az enyém is egy vélemény, meg a tiéd is. Én hajlanék is kompromisszumokra, szerintem sem tökéletes film. Te szerinted meg már voltam bértollnok, nem értek a filmesztétikához, dörgölőzök a Disney-hez, a válaszom a felhozott problémákra meg nagyképűség. De azért mondjuk abba belekotni, hogy egy tilosban való parkolásért elzàràs jár egy kitalált világban, most erre mit kellene mondani? :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.12.19. 12:08:35

@Ruszin Zsolt: Nem, nem értetted, úgyhogy folytatom a szájbarágót:
"A kritika véleményekről szól és a kritikát is lehet kritizálni."
Igen, te viszont kritizálás helyett nagyképűen írtál egy csomó marhaságot, miközben azt még továbbra sem fogod fel, hogy ez nem egy kritika, hanem egy spoileres kibeszélő.

"Ahogy Te is bátran minősíthetsz, gondolom ez a jog nekem is jár. "
Az a baj, hogy azt a nagypofájú észosztást, amit itt lerendeztél, biztosan nem tőlem láttad, ezek után meg, ha egy mód van rá, ne merészeld kikérni, hogy én mit reagálok, amikor idejössz ilyen stílusban előadni magad.
Továbbá, amit még szintén nem fogsz fel, mert persze a hozzád hasonló gyökerek azt hiszik, hogy ők a világ királyai, akik mindenre jogot formálhatnak, hogy majd te a saját blogodon szépen meghatározhatod meg kikérheted magadnak, hogy mihez van jogod. Itt viszont nagyon egyszerű a képlet: vagy elő tudod adni magad a mi szabályaink szerint, függetlenül attól, hogy mennyire tartod azokat igazságosnak, vagy búcsút veszünk tőled.
Úgyhogy hajrá, én szurkolok neked. (Bár tapasztaltaim alapján, hogy hány embernek sikerült ezt eddig megértenie, inkább lehet, hogy azt kéne tanácsolnom, hogy adj bele mindent az utolsó felháborodásodba.)

Alick 2017.12.19. 14:54:32

@Phteven: Persze, teljesen nézhető filmek - csak árt az egészségnek gondolkodni rajtuk. :)

apitiva 2017.12.19. 15:30:15

Poe szerepe a történetben véget ért, amikor lezuhantak Finnel a Jakkun. Ezután csak akkor jön elő, ha egy jó pilóta kell, ezt Luke csak mellesleg tudta. Fin annyira jó, hogy felmosta az egész Első Rendet, és mindig van infója, ha kell. Ez nálam lustaság, a halálcsillag tervrajzára egy egész filmet felhúztak később. A gyűjthető figurákra, a félmeztelen srácra persze volt energia, azt megmérték célcsoportra. A Zsivány 1 főszereplője után egész szembetűnő a kontraszt, hogy Ms. Ridley mennyire rossz színésznő. Rey-t egyébként mi hajtja? A sivatagból kikerült, a birodalmat sosem akarta legyőzni, sodródik csak. Kylo valamiért a nemezise, de miért is? Hux, mint a hadsereg főparancsnoka egy vicc, Phasma ennél is rosszabb, Kylo karaktere nekem addig volt befogadható, amíg van egy mestere, nem hiszem el, hogy egy önmagát kereső kölyök képes egyben tartani egy birodalmat. Ezek lennének a remek karakterek? Vegyük ki mindkét filmből Luke-ot. Mi marad? Én elhiszem, hogy ha ez nem Star Wars, akkor egy jó popcorn mozi, de mivel annak van eladva, nekem ez igénytelenség, pénzszivattyú. Megelégedtem volna annyival, ha a 3 filmben összesen jut 20-30 perc a régi háromnak, találkoznak(!!!) egymással, felvázolják mi volt az elmúlt 30+ évben, aztán felőlem mehet a Dallas Ewingok nélkül. Ezért vagyok csalódott.

Ruszin Zsolt 2017.12.19. 16:38:23

@danialves A minősítéseidet visszautasítom.
Jó éjt.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.12.19. 17:03:32

@Ruszin Zsolt: Jól van, nagyon ügyes vagy, hogy vissza tudtad utasítani, bezzeg a válasz gombot még mindig nem sikerült megtanulni használni...

osborne 2017.12.19. 17:32:29

@apitiva: Simán lehetett volna egy koherensebb, értelmesebb folytatást összerakni. Daisy Ridley művésznő pedig tényleg gyengécske, tévébe való.

urga 2017.12.20. 10:40:56

@apitiva: "De két film alatt jutunk el oda, hogy tiszta lap? Elvileg onnan indultunk. Kár ebbe az egészbe bármi többet belelátni, mint pénzgyárat. Nehéz és szomorú, de más logikus magyarázat nincs"

Én is így érzem. De amíg az ilyen B katagóriás SW másolatokra is tódulnak az emberek, addig nem várható minőségi javulás.

Talán jobb is, mert így vasárnap mozi helyett korizni voltunk a gyerekekkel. Az tényleg 2 és fél óra önfeledt kikapcsolódás volt :)

urga 2017.12.20. 10:44:40

@apitiva: "Kylo valamiért a nemezise, de miért is?"

Mert ő az apja unokaöccsének az unokabátyjának a régi szobatársa ;)

urga 2017.12.20. 11:07:06

@Alick: "Nekem sokszor az az érzésem, hogy a hollywood-i sztorigyártók stressz alatt bekokózva próbálnak valamiféle kreatív forgatókönyvet összerakni, azonban elfelejtik józanul ellenőrizni a történetek alapvető következetességét."

Szerintem csak cinikusan kihasználják az Eliza effektust (még általánosabban szólva azt, hogy az emberi elme ott is összefüggéseket, mintákat és mögöttes rendező elvet keres (és talál), ahol semmi ilyesmi nincs (pl. értelmes történet.az utolsó jedikben).

A SW esetében a disney felismerte, hogy gyakorlatilag mindegy, mit hánynak a vászonra, az emberek az eredeti trilógiára támaszkodva, azok kapaszkodói alapján megpróbálnak majd értelmet vetíteni bele.

Engem mérhetetlenül felháborít ez a cinikus hozzáállás.

Alick 2017.12.20. 12:18:08

@urga: Kylo-ban valahol benne vannak Jar Jar génjei is... ezt az "én vagyok az apád" dolgot a jövőben inkább a szőnyeg alá söprik.
:)

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2017.12.20. 22:05:12

@AldoWinnfield: Pár magyarázatod után nekem még mindig nem teljesen tiszta.

1. Holdo miért maradt a hajón, ha nem csinált vele semmit a hirtelen felindulásból elkövetett (és a Zsivány Egyesben már látott) kamikaze akcióig?
2. A kaszinós történetszál szerintem is felesleges és erőltetett, ahogy szájbarágósan ismételgetik a tanulságokat.
3. Leia feltámadása nevetséges és Carrie Fisher halála miatt teljesen felesleges, ha kivágják a filmből, azzal se veszítünk semmit.

Dewer_ 2017.12.20. 22:45:28

Természetesen a Star Wars soha nem volt egy "Háború és béke" fajsúlyú szépirodalmi műre épülő, nagy dilemmákat és világmegváltó gondolatokat boncolgató filmeposz, mégis három dolog mindig jellemezte: fantáziavilág, jó és rossz kalandos, meseszerű harca és végül lenyűgöző látvány. Az utolsó Jedik mindhárom területen jó, sőt kimagasló. Szórakoztat, elvarázsol és lenyűgöz. Persze vannak benne hibák (nem súlyosak), de akkor is egy emberközeli, élvezhető, szerethető történetet ad, őrületesen látványos kivitelben. Az emberek egy része mindig mindenben a hibát keresi és a realizmust hiszi értéknek (ők azok, akik soha nem értenek egy absztrakt, vagy elvont festményt, mert dekára kimérten csak azt értékelik, ami hihető és valóságszerű). Ám Az utolsó Jedik nem ebben a dimenzióban "működik". Van, aki ezt érzékeli és van, aki nem. EZ okozza a film körüli polémiát valójában.

urga 2017.12.21. 00:25:01

@Roger Ebert: "Természetesen a Star Wars soha nem volt egy "Háború és béke" fajsúlyú szépirodalmi műre épülő, nagy dilemmákat és világmegváltó gondolatokat boncolgató filmeposz"

Valamiért mégis messze nagyobb hatással van, és volt az emberekre, mint a súlyos "Háború és Béke". És talán nem véletlenül.
George Lucas sokat dolgozott a film történetén, ami nem random események tárházából áll.

"A filmszéria mítoszi oldalának kidolgozásakor nagy hatással volt rá Joseph Campbell amerikai író-vallástörténész, ... aki a különféle világvallások mögött egy egységes ősmítoszt tételezett fel. Lucas elhatározta, hogy filmjét részben ezekre az ősi mítoszokra építi, melyekből azokat az elemeket veszi át, amelyek feltehetően kultúra- és személyfüggetlenek, amelyek minden ember számára mondanak valamit, kortól, nemtől, kultúrától függetlenül. A félkész történettervet többször is elvitte Campbellnek, és kikérte a véleményét. A konzultációk nyomán Campbell egyszer félig tréfásan „a legjobb tanítványának” nevezte Lucast." (forrás: wikipedia)

Veder1 2017.12.21. 18:53:42

@Roger Ebert: vaaagy, vaaaagy a film egyszerűen szar. Én értékelem a művészit és a minőségi ponyvát is, de ez a film a saját szabályain belül (űr western) sem koherens. Összefércelt és gyenge megoldásokkal operál. Olyan mintha egy rakat forgatókönyvírón ment volna keresztül és mindenki hozzátett valami gagyit és felmarkolta a lóvét.

(Észrevettétek, hogy a lázadó hajón szinte csak nők voltak, a birodalom (oppardon első rend vagy mifene) meg persze csak férfiakból áll. A kaszinóváros meg az aktuális vulgárbalos közhelyek puffogtatására, meg buta cgi lovakhoz kellett. A film remekül beleillik a hollywoodi sjw trendbe)
süti beállítások módosítása