Nyers / Grave (2016)
2017. április 18. írta: danialves

Nyers / Grave (2016)

A filmet a  Titanic Filmfesztivál keretében volt lehetőségem megtekinteni.

Előre leszögezem, csalódniuk kell azoknak, akik a szenzációhajhász médiahadjárat beharangozta hányingerkeltő, határokat feszegető filmet keresik a Nyers képében. Ugyanakkor jó hír, hogy messze nem olyan alantas műről van szó, mint amilyet a moziteremből hányni rohanó nézőkről regélő narratíva lefest, sőt, a Nyers egyenesen a zsigeri ösztönökkel szembesülés alkotása számos értelemben is.grave-filmgrade-reel02-c011_0024305.jpg

Elsősorban nyilvánvalóan történetében: Justine számára egy gólyaszívatós játékban elfogyasztott nyúlvesével kezdődik minden, a vegetáriánus lány pedig egyre kielégíthetetlenebb éhséget kezd érezni először a hús, majd a nyers hús, végül pedig az emberhús iránt. Eközben pedig átvitt értelemben is ragadozóvá válik: a csendes, eminens kislány szép lassan egy vad ösztönlénnyé érik. Egy ilyen sztorit természetesen nem lehet szemérmesen elmesélni, és annyiban igazak a hírek, hogy a Nyers időről időre tényleg gyomorforgató és megbotránkoztató. De nem a 70-es, 80-as évek polgárpukkasztó mozijaitól a Szerb filmig terjedő vonalat kívánja túllicitálni, hanem elsősorban sajátságos kontextusával sokkol. Premier plánban például csak egy ujj elfogyasztását láthatjuk, ugyanakkor a rendező Julia Ducournau gondoskodik arról, hogy ez a lehető legcinikusabb körítésben történjen meg. A film sok helyen lényegében egy rendkívül morbid fekete komédiává alakul, önmagában már csak annak köszönhetően, hogy a trashhorrorokra jellemző húzásokat lehetetlen komolyan venni, a rendező pedig éppen csak minimális komikumot csepegtet ehhez, hogy a humor kiteljesedhessen.

Pontosan azért is beszélhetünk kivételes műről, mert bár papíron a legrosszabb Zs-filmeket idézi a koncepció, ezzel Ducournau maga is tisztában van, és leheletfinom igazításaival tudatosan reagál is ezekre az elvárásokra. A botránykeltő művészfilmes pózolását egyszerre oldja a humor, a felszín alatt biztos kézzel végigvitt felnövéstörténet és a korlátozás nélküli sokkhatások. Egyszerre zavarba ejtő és üdítően szórakoztató, hogy a kannibalizmus egyszerre működik jelképként és nagyon is szó szerint értelmezendő problémakörként, ahelyett, hogy szürreális metaforába lépne át, rendre a való világban csapódnak le következményei. Rendkívül izgalmas ez az ellentmondásosság és bizonytalanság a Nyersben, hogy soha nem tudjuk, mit mennyire vegyünk komolyan és mire számíthatunk. Mintha egy hatalmas mersz vagy mersz játékot játszana velünk, ahol a legbetegebb elképzeléseinket váltja valóra szép sorban, lényegesebb fordulatai pedig éppen attól ütnek igazán, hogy néhány pillanattal előbb már ott bujkál bennünk a sejtelem, hogy mi következik, ha az eseménysor hű marad Ducournau elborult logikájához - és semmi kétség ne legyen afelől, hogy hű marad.grave.jpeg

A Nyers tehát végeredményben nemcsak saját zsigeri motívumaival néz szembe, de valamennyire a saját hasonló gondolatainkat is kivetíti a vászonra. Mintha a clickbait cikkeken felbuzdult nézőseregnek azt mondaná, hogy "Ezt szeretnétek? Hát tessék, itt van". Ez pedig egyszerre kijózanító, megmosolyogtatóan szellemes és üdítően eredeti.

8,5/10

A Nyers teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr2812430793

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

freddyD 2017.04.19. 21:36:41

Én nem tudom ezt "Való világ"-ként kezelni, mikor nincs EGY karakter, aki egy pillanatra is értelmesen cselekedett volna. Innentől kezdve olyan súlytalan szenvedés volt az egész, hogy alig vártam, hogy vége legyen.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.04.19. 22:43:13

@freddyD: Mármint milyen értelmes cselekedetekre lett volna szükség?

freddyD 2017.04.21. 20:38:23

@danialves: Hát hol is kezdjem.
-Az állítólag erős női karakterek egyszer sem állnak ki magukért.
-Ez az egész beavatás teljesen aberrált és furcsa mód senkit sem zavart. A kollektív tömegdrukk nekem nem érv
-Még az iskola is asszisztált ehhez ahol retkes, véres göncökben ültek az órán
-Még az orvosnő is rágyújt a vizsgálat alatt. Mert miért ne
-A főszereplő csajt legalább 2-3x már rég a rendőrségnek kellett volna elvinnie, de furcsa mód még mindig ott járt és tolerálták, hogy szociopata

Most így spontán ezek jutnak eszembe. A podcastig igyekszem még többet memorizálni

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2017.04.22. 13:09:40

@freddyD: De miért kéne feltétlenül a való világnak lennie?

A rendőrségnek régen fel kellett volna tűnnie, hogy azon az egyenes, forgalmatlan utón milyen sok baleset történt az elmúlt 3 évben kb (amióta a nővér egyetemre járt), meg valóban a videofelvételen történtek hírének valahogy el kellett volna jutnia a felügyelő szervekhez is.

Az se teljesen volt nekem tiszta, hogy egy tanár miért utál egy diákot azért mert kiemelkedő ("nem kéne itt lennie". Ez kb olyan, mint a Vaskabátokba, hogy azért helyezik át a rendőrt, mert mellette bénának tűnnek a többiek.)

Szóval igen ilyenekbe belelehet kötni, hogy nem valóságos, nem életszerű. Ám én nem is érzetem azt, hogy ennek a filmnek feltétlen életszerűnek kellett volna lennie.

Számomra sikerült felépítenie a maga morbid, morbid módra vicces, néhol horrorisztikus világát, amelyen belül - áthalásos jelleggel - remekül mesél a (főleg női) pubertásról, a szexualitás és a testi vágyak felfedezéséről, arról, hogy ebben a korban (főleg otthontól távol) milyen elveszetnek és összezavarodottnak érezheti magát az ember.

Az egyetemi bevatásoso dolgok tényleg túlzóak, de eleve az egész filmre jellemző a szándékos túlzás, hogy erősítse a főhősének kultursokkját, elvesztségét a számára ismeretlen világban. Olyan ez mint egy vers, arra sem mondja az ember, hogy de hát ez nem valószerű, mert, ha a felszinen, fogalmazásában nem is életszerű leirása a világ dolgainak, addig metaforaként lehet az.

De számomra nem pusztán a tartalma miatt tetszett a film, hanem a formája miatt. Üdítő volt ugyanis egy ilyen szándékoltan fura, müfaji határokat felrugó filmet látni. (Főleg egy olyan korban, ahol minden mainstream filmet kb az a kritika ér, hogy milyen közhelyszerű és sablonos.)

Azért szerintem a főhős igenis kiállt magáért. (Pl.: a harapás, vagy, hogy kvázi elcsábítja a meleg szobatársát.). De a film másik érdekes témája a tetstvéri összetartozás, hogy persze lehet, hogy baromira (talán gyülöletig) megharagudott rá azért, amit tett vele, de tudta, hogy ő az egyetlen aki megérti.

Sőt, ha elfogadjuk, hogy a kannibalizmus egyenlő a szexualitással, akkor a végén lévő (dübbenetes) sluszpoén v alami elképesztő cinikus és nagyon nem pc tanulságot hord magában (kb:: hogy a szexualitásukkal tisztában lévő nők élve zabálják fel a férfit, ami ellen semmit sem tehetünk.)

Szóval nekem bejött a film, pedig én nem vagyok az a művészfilmes forma. Sőt világéletemben a müfaji filmek vonzottak, de imádom, ha egy film képes úgy más lenni, hogy az nem öncélú, és ez nem öncélú, hiszen rengeteg érdekes téma bújik meg a háttérben, miközben szórakoztató. (Igaz nagyon nem nézőbarát humora van.)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.04.22. 18:27:09

@freddyD: - "állítólag erős" - mármint ki szerint állítólag? Eleve egy fejlődéstörténetről van szó, amiben pont azt látjuk, ahogy szép fokozatosan elkezdi uralni az életét, a vágyait stb., ez szerintem nagyon jól lecsapódik a testvérével alakuló kapcsolatában
- Mert ami a magyar gólyatáborokban folyik (az iskolák szentesítésével) az kiket zavar? Hány évnek kell eltelnie, mire egy nemi erőszak-ügy (ami azért picit súlyosabb, mint kidobálni a matracokat és nyúlvesét etetni a diákokkal) kiderül? Szvsz alapelveiben semmivel sem durvább beavatási ceremónia ez, mint bármelyik másik.

A többire nem tudok mint mondani, ilyen szinten nyilván elég sok alkotással lehetne kötözködni, mindenesetre nekem kicsit meredek a vizsgálaton dohányzó orvosnőből levezetni, hogy ebben a filmben "EGY karakter sem cselekedett értelmesen".

(Egyébként ha már, számomra is messze a leglátványosabb logikátlanság az volt, hogy az egy helyre koncentrálódó balesetek megcsócsálva feltűnő halottjai nem indukáltak egy nagyszabású nyomozást, ha ilyenekkel lenne tele, akkor érteném, hogy mi a baj vele.)

freddyD 2017.04.23. 07:16:32

@The Man Who Laughs: Ha meg nem a való világ, miért kéne, hogy érdekeljen az, hogy a mai világot érintő témákat szimbolizálja, mint a szexizmus? Nekem nincs alapvetően bajom egy elrugaszkodott tézissel (mint itt, a spontán kannibalizmus), de akkor legyen meg hozzá az a körítés, ami ezt nem csak egy olcsó geggé teszi

freddyD 2017.04.23. 07:22:55

@danialves: A gólyatáboros hasonlat szerintem nem állja meg feltétlenül a helyét, mert itt ezek szerint ez a rituálé évtizedek(!) óta megy következmények nélkül. Az ELTE ügy is hasonlóan gáz, de legalább lett következménye (A nemi erőszak mondhatni itt is előfordult volna, lásd kék+sárga=zöld). És a gólyatábor nem kötelező (én sem voltam soha), míg itt a képzéssel párhuzamos. Emellett nem hiszem, hogy itthon a tanárok is asszisztálnának ehhez az egy hetes megalázáshoz.

Nekem egyszerűen ez az egész közeg nem állt össze, semminek nem volt súlya. Emellett rég láttam ilyen 90 perces filmet,ami vagy 2 órának tűnt volna

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.04.23. 11:22:49

@freddyD: A gólyatáboros rituálék is évtizedekig mentek, igazából arra sincs definitív bizonyíték, hogy ezek a botrányok véget vetettek volna nekik (főleg azért, mert a szexuális jellegű játékokra koncentrált, miközben pl. a BME-s gólyatáborokban simán inkább az efféle sárbankúszós nettó szívatás felé tendál a program) - és ne felejtsük el, hogy akkor történt egyáltalán bármi retorzió, amikor a sztorik körbejárták a sajtót, nem akkor, amikor megtörténtek. A tanárok pedig pont annyira asszisztálnak itthon is, mint ott: egy diákszervezet hatáskörébe delegálják az egészet és nem foglalkoznak vele.

Annyiban egyébként opcionális, hogy pont a nyúlvese kapcsán láthattuk, hogy mint minden ilyen közegben, a csoportnyomáson kívül itt sincs valódi hatalmi eszköz a levezénylők kezében, történetesen bármikor mondhatsz nemet, ha vállalod, hogy egy csicska vagy.

Egyébként én szívesen vitatkozom erről, csak érted, én nem a gólyaszívatások realizmusán és hasonlókon mérnék meg egy filmet, ami eleve egy kannibál ösztön kifejlődéséről és megnyilvánulásáról szól. Ezért is teljesen egyértelmű, hogy nincs súlya a dolgoknak, de mert ez a film nem is akarja, hogy komolyan vedd, teljesen cinikus saját magával kapcsolatban is.

freddyD 2017.04.23. 18:05:48

@danialves: Sajnos én a gólyaszivatásos dolgokon nem tudok elegánsan továbblépni, mivel egészen a film legvégéig mozgatórugója a történetnek. Meg egyszerűen egyik karakter sem stimmelt nálam.

Nem tudom, ezt így ki lehet-e mondani, hogy a film nem veszi komolyan magát. Néha nekem is ez volt az érzésem, aztán később megint nem. Alapjában ez a magát nem komolyan vevős dolog nem is áll mindig jól egy filmnek (pl egy 21 Jump Streetnél igen, míg egy Machete 2-nél már nem) és mikor úgy érzem, hogy a készítők is tojnak bele, mert e mögé bújnak, akkor nálam extrán ront az egészen. Pl a "Rubber" film volt még ilyen, amin nagyon szenvedtem hasonló okok miatt

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.04.23. 19:46:50

@freddyD: Nem is kell elegánsan túllépni rajtuk, csak azt nem értem, hogy miért ezt meg a dohányzó orvosnőt a legnehezebb megemészteni egy olyan filmben, ami úgy indul, hogy valaki autók elé veti magát, hogy aztán megkóstolhassa a balesetek áldozatait. ;) Akkor már miért nem ott kezdjük, hogy mekkora marhaság, hogy random kannibál lesz valakiből? Számomra ezek olyan szintű dolgok, amivel kb. bármelyik alkotást meg lehet találni, mintha a Star Warsban azon akadnék fenn, hogy miért van fénykard meg fénysebességnél gyorsabb utazás, amikor reálisan az sem valósítható meg...

Hát mégis mit lehetne mondani arra, amikor a lány első kannibalizmusa a nővére levágott ujja volt, amit mellesleg intimgyantázás közben nyisszantott le? Hogy a rengeteg lehetséges opció közül pont ez volt hivatott a téma súlyosságát reprezentálni?
Abban igazad van, hogy az önreflexiót is ezerféle eredménnyel lehet csinálni (nálam pont a Halálos iramban a legjobb példa arra, hogy tud egy film úgy laza lenni és poénkodni, hogy közben a legröhejesebb húzásait veszi full komolyan), ebből a szempontból pedig a Nyers tényleg elég vékony határvonalon mozog - de szerintem azt abszolút ki lehet mondani, hogy van benne egy szándék, hogy ne vegye komolyan magát.

freddyD 2017.04.24. 09:02:37

@danialves: Az orvosnő csak egy példa volt a sokra, hogy szerintem ott egy karakter sem volt százas. Bércsak az a nő lett volna a legnagyobb bajom :D
süti beállítások módosítása