Villámkritikák:  I Am Not a Serial Killer (2016),  Ouija: Origin of Evil (2016), Morgan (2016),
2017. január 16. írta: Werewolfrulez

Villámkritikák: I Am Not a Serial Killer (2016), Ouija: Origin of Evil (2016), Morgan (2016),

ami a legjobb 2016-os horrorfilmek listájából kimaradt

i-am-not-a-serial-killer-2.jpg

I Am Not a Serial Killer (2016)

Segítő szándékú olvasóink a 2016-os év top 10 horrorfilmjét összegző posztom kommentszekciójában említették meg nekem ezt a filmet, amelyet rohanvást pótoltam is. Meg kell mondanom, nem bántam meg a produkció megtekintését, hiszen egy szokatlan és egyedi hangvételű, sajátos atmoszférával és zenével bíró alkotáshoz volt szerencsém, ami nem szűkölködik emlékezetes pillanatokban (Pandás símaszk, "Késő, megöltem valakit"-jelenet), kegyetlen halálesetekben, és nagyszerű színészi alakításokban (Christopher Lloyd különösen zseniális). A történet jól játszik rá a néző elvárásaira, és kiválóan kerüli ki az átlagos coming-of-age, illetve ifjúsági krimi sztorik megszokott hülyeségeit. Sajnos azonban helyenkénti ritmustalanságai, unalmasabb pillanatai, dramaturgiai buktatói és a finálé több szempontból is fejvakarásra késztető megoldásai miatt mégsem tudom rehabilitálni, és 2016 legjobbjai közé nevezni ezt az alkotást. Azt azonban nem zárom ki, hogy rövid időn belül kult státuszra is szert tehet az I Am Not a Serial Killer, tekintettel arra a tényre is, hogy az alapjául szolgáló, magyarul Nem ​vagyok sorozatgyilkos címen megjelent Dan Wells-kötet  is hatalmas népszerűségnek örvend. Hmmm... lehet, hogy a film hatására még én is elolvasom a könyvet!

7/10

Az I Am Not a Serial Killer MAFAB-adatlapja

ouija_origin_of_evil_1.jpg

Ouija: Origin of Evil (2016)

Ha időben látom, Mike Flanagan (Oculus, Hush) filmje simán bekerülhetett volna a tavalyi horrorokat összegző toplistámra, mégpedig a The Conjuring második része mellé, tekintettel arra, hogy ez a mozi is a kísértetjárta ház-démoni megszállottság-halottláló médiumok szentségtelen hármasát járja körül, és még a retro hangulat, illetve a James Wan-féle "ügyes horroriparos" megközelítés is stimmel. A 2014-es, igencsak középszerű Ouija-film előzményeként ez a produkció elég szűk kereteken belül mozog, ám a rendelkezésére álló teret Flanagan nagyszerűen kihasználja, ezúttal sem kellett csalódnom benne. Bár az alkotás a zsánerben szokásos klisékből építkezik, jumpscare és egyéb jellegű ijesztgetései jól működnek, szereplői szimpatikusak, szépen adagolódik a fesztültség, a történet pedig néhány vargabetű után példás módon kapcsolódik össze az "eredeti" Ouija-filmmel. A rendezőnek apró trükkökkel (régi mozitekercseket idéző "cigarettanyom" a kép sarkában, az Oculusból ismert tükör elhelyezése a háttérben, "szétválni a lehető legrosszabb ötlet"-műfajreflexív duma, stb.) pont annyi pluszt sikerült vinnie a filmjébe, hogy kitűnjön a hasonszőrű produkciók arctalan tömegéből. Már várom a rendező következő filmjét, amiről remélhetőleg végre a fiatal tehetség Magnum opusaként számolhatok be - ezzel ugyanis még adós az egyébként egyenletes jó színvonalon dolgozó horrordirektor.

8/10

Az Ouija: Origin of Evil MAFAB-adatlapja

morgan-movie-anya-taylor-joy_png.jpg

Morgan (2016)

A Morgan kicsit kakukktojás itt, merthogy csak részben minősíthető horrornak (vagy inkább thrillernek, tekintve, hogy gore, jumpscare, stb. nincs igazán benne), igazából nagyot merít az akciófilmek és a sci-fi eszköztárából is. Ha röviden össze akarom foglalni, kb. ez a film képviseli az Ex Machina B-kategóriás akcióhorror verzióját, csak android helyett egy lombikban fogant lányról van szó, akit nem egy magányos zseni, hanem egy csapatni tudós nevelget. A lehúzó külföldi recenziók és azon tény ellenére, hogy még a 8 millió dolláros gyártási költségét is alig bírta összekaparni a film a mozikban, én meglepően jól szórakoztam az alkotáson. Ez három tényezőnek köszönhető: 1. Hihetetlenül tehetséges színészek játszanak benne (Kate Mara, Anya Taylor-Joy /A The VVitchből ismered!/, Toby Jones,  Rose Leslie, Michelle Yeoh, Paul Giamatti, Jennifer Jason Leigh), mégpedig többnyire igen jól. 2. A film végére egy viszonylag logikus, nagyjából ki is található, de nagyon ide illő csavar került, ami új fénybe helyezi az egész történetet. 3. Az operatőri munka kifejezetten míves - a Taboo sorozatot is fényképező Mark Patten nevét jó lesz megjegyezni. Azért a film negatív megítélése sem nevezhető alaptalannak, hiszen gyengébben sikerült aspektusokban is bővelkedik. A forgatókönyv a történet tudományos-fantasztikus alapvetését rendkívül pongyolán kezeli, és szinte teljesen kiaknázatlanul hagyja az ebben rejlő gondolati lehetőségeket, valamint az akciójelenetek vágása is túl gyors lett, ez is ront a produkció élvezeti értékén. Összességében azért én átlagon felülire értékeltem ezt a sci-fi/akció/thriller hibridet, bár nem írta be magát a kedvenceim közé.

7/10

A Morgan MAFAB-adatlapja

 

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr3512086747

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Father Merrin 2017.01.19. 21:43:09

Látom közben pótoltál! :D

Az I am not a serial killert én is főleg a hangulata és néhány megoldása miatt szerettem. Ezek alapján nekem bőven elég volt, hogy a 2016-os év maradandóbb alkotásai közé soroljam. Viszont tény, hogy a forgatókönyvön bizony dolgozni kellett volna még; azt nem tudom, hogy ezek a könyvből vagy Billy O'Brientől erednek, de tény, hogy néhány megoldás rettenetesen suta. A befejezés is nyilván a várakozások ellen próbált dolgozni, de amit kapunk az túl nevetséges. Ilyenkor azért sajnálom, hogy nem egy biztosabb kezű rendező nyúlt hozzá.

Mike Flangan-nel meg lassan ott tartok, hogy ugyan mikor pukkan ki a lufi és kapunk tőle valamit gyengét. :D A Before I Wake-et lehetne így is értékelni, de én azt egy kisebb kalandozásnak ítélem a dráma felé és ahhoz képest egész jól sikerült. Az Ouija-val visszalépett a saját terepére méghozzá úgy, hogy nem a Wan-féle úton haladt végig. Ami külön öröm, hogy Flanagan igen komoly anyagi és szakmai sikert ért el a filmmel, szóval reménykedhetünk, hogy még több pénzt és lehetőséget kap (ahogy nézem, éppen most fejezi be egy King-regény adaptációját). De mitől jó az Ouija? Flanagan karaktereket épít és mozgat, hagy időt a történet felépülésére, mellőzi a felesleges és olcsó jump scare-ket, van szeme a műfajhoz és úgy tud rácáfolni az elvárásokra, hogy az nem hat erőlködésnek.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2017.01.19. 22:40:15

@Father Merrin: igyekszem hallgatni az olvasói törzsközönségre ;)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.02.04. 13:21:09

Nekem nem sikerült rájönnöm, hogy az Origin of Evil miben több egy vérprofi, hangulatos, de fullklisé Conjuring spin-offnál, azok az apró trükkök tényleg csak apró trükkök, és nem érnek sokat, amilyen vérgáz finálét írtak a filmnek - kezdve a háttérsztoritól az egész lefolytatásáig...
Wan filmjeiben pont azt bírom (és pont ennek hiányát gyűlöltem ebben), hogy mind az Insidiousban, mind a Conjuringban létezik egy többé-kevésbé konzekvensen felépített rendszere a szellemvilágra, miközben a legtöbb helyen csak össze-vissza rohangálnak, szállnak meg és szállnak ki emberekből a démonok és szellemek, az egész az olcsó ijesztgetés kedvéért.
Szóval ha megpróbálok elfeledkezni az utolsó fél óráról, akkor nagy jóindulattal kaphat egy 6,5/10-et.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2017.02.04. 15:24:14

@danialves: "vérprofi, hangulatos, de fullklisé Conjuring spin-off" - van benne igazság, de én tartom a 8-at :) Én nem éreztem Wan kapcsán a hihetetlenül átgondolt logikai felépítményt, de te tudod. Ilyen alapon mondhatom azt, hogy minden szellemházas film a Paranormal Activity logikai felépítményét (démon nem egyenlő szellem, és minél többet foglalkozol a démonnal, erősebb lesz) viszi tovább már évek óta.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.02.04. 15:42:53

@Werewolfrulez: SPOILER
Wannál mikor volt olyan, mint itt a végén, hogy egyrészt a halottak szellemei közben egyszerre démonok is, akik a kislányon keresztül terjednek, kivéve, ha bevarrják a száját, ja de akkor is, és annyira kell nekik a test, hogy kapásból három embert is megölnek, akik közül igazából az egyik fel tud éledni, ha meg kell lepni a többieket, ja és amúgy nem tudnak kijönni a házból, kivéve, ha igen, méghozzá a látszólag már mindenféle fizikai törvényszerűségre fittyet hányó Doris testében? Ja és persze az iskolai bullykat is tudják irányítani, ha kedvük tartja, de láthatóan csak őket? És Marcus miért is írat Dorissal kisregényeket, hogy kiderüljön valahogy a háttérsztori?

Azért a két Conjuringból meg a két Insidiousból (a harmadikat inkább hagyjuk...) harmadannyi ellentmondást nem lehet összeszedni, megvan szépen a szellemek meg a démonok helye, hogy ki, mit akar, miért és hogyan csinál, mivel segítik és mivel akadályozzák meg.

"Ilyen alapon mondhatom azt, hogy minden szellemházas film a Paranormal Activity logikai felépítményét viszi tovább már évek óta."
De milyen alapon, hogy jön ez most ide? :)

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2017.02.04. 16:15:49

@danialves: úgy jön ide a PA, hogy párhuzamot próbálok vonni a Wan-féle logikai felépítmény, és a PA-féle között. Ugyanazok a logikai sarokkövek mindkét filmtípus esetében. Én nem látok sok újat a Wan-logikában, amit a PA nem mondott volna el.

Én a különbséget a filmbéli "testek" között abban látom, hogy melyik embernek milyen erős a befogadóképessége, ergo mennyire médium. Amennyire én látom, a médiumokat jobban akarják a démonok, és bennük jobban ki is tudnak teljesedni. Egyébként valóban, itt nem olyan éles a határvonal a gonosz szellem és a démon között, bár én nem bánom, ha ezeket a merev elválasztási "szabályokat" nem tartja be a forgatókönyvíró. A bullyk irányítása kapcsán a megszállt kislány lehet a kulcs, az "önlecsúzlizás" szerintem azért következett be, mert a kiscsaj képes ilyenre - ezért is hány fittyet a fizikai törvényszerűségekre, mert ő médium (csak még nem ismeri minden képességét, a megszállója meg tudja használni ezeket a rejtett skilleket).

Egyébként nem akarom nagyon védeni logikailag a filmet, tuti, hogy bele lehet kötni. Az is lehet, hogy Wan jobban átgondolta az ő filmjeit. Alapvetően nekem nem szúrtak szemet ezek az általad említett logikai bakik, nekem belefért a filmbe... főként, ha betudom ezeket a dolgokat a film retro-horror attitűdjének. A régi horrorokban aztán tényleg nuku következetesség nem volt (lsd. Fulci-összes).

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.02.04. 17:15:40

@Werewolfrulez: Félreértés ne essék, én egy szóval nem mondtam, hogy Wan ebben olyan hű, de eredeti lenne, pusztán azt, hogy erre nagyon odafigyel, ez a film meg láthatóan nem tette.

Igen, a médiumokat jobban akarják, és az anyukának pont mondták is, hogy őt is akarják, erre két perccel később meg megölik...
De azóta olyanok is eszembe jutottak, hogy a valóságmanipuláció sincs megmagyarázva (pl. hogyan kerül vissza az elégetett Ouija tábla, záródik be a ház meg kerül fel a srác a pincéből? És ha már itt tartunk, egyáltalán miért akarták megölni a srácot?).

"főként, ha betudom ezeket a dolgokat a film retro-horror attitűdjének."
No offense, de Flanaganből a legkevésbé sem nézek ki ekkora tudatosságot, ha például pont egy ilyen orbitális kliséhalomban képes meghúzni az általad is emlegetett reflexiót... Ez egyébként annyira jellemző rá, hogy vannak ilyen jó gimmickjei, de baromira nincsenek kihasználva, nincsenek végiggondolva, hogy hogyan lehetne egy igazán ütős koncepcióvá alakítani őket. (Igen, ezt még a Hushra is igaznak tartom, ami pedig egy remek film, a Before I Wake-re meg végképp, az Oculust még nem láttam)

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2017.02.04. 18:53:46

@danialves: oké, most már értem az álláspontodat, és rájöttem arra is, hogy engem miért nem zavarnak ezek a logikátlanságok. Engem a horrorban egy picit sem zavar, ha egyszer x dologra képes a gonosz entitás, másszor meg y dologra, és az nincs megmagyarázva, hogy ez miért van. A gonosz szellemet/démont én nem akarom megérteni, koordinátarendszerbe foglalni, felleltározni a skilljeit, stb. Egy sci-fi, fanatsy vagy szuperhősfilm esetében igen, de horrorban nem. A horror elméletileg odáig horror, hogy csak megtörténnek a termélzetfeletti események, de nincs rá magyarázat. Onnastól, hogy megvan a logikája a dolognak, már áteveztünk a dark fantasy/sci-fi vizeire.

Egyébként abban igazad van, hogy Flanagan nem mindig tudja, hol a gimmickjeinél az ésszerű határ. Majd ha egyszer megnézed az Oculust, ott is rájössz, hogy csak akkor élvezhető, ha nem akadsz fel a történet néhány alapvetően bosszantó hülyeségén. Tehát a néhány, kétkedésre okot adó logikai bukfenc lehet, hogy a Mike Flanagen-stílus része :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2017.02.04. 19:53:52

@Werewolfrulez: Értem, amit mondasz, csak az a baj, hogy ha nincs egy minimális logika sem az egészben, akkor könnyen átcsúszik öncélúságba az egész. Pl. amikor az elvileg legyőzetett Freddy Kruger beugrik a tükörből és megteremti azt a klisét, hogy az utolsó képkockára kell egy ijesztgetés (ez az, amit pl. Wan még normálisan meg tudott oldani az első két Insidiousban, Whannell pedig már nem a harmadikban), akármennyire is indokolatlan az előzőek fényében. Na itt is pont ezt éreztem, amikor hirtelen feléled az elvileg leakasztott fiú, csak azért, hogy mire visszakanyarodik a POV, már máshol legyen Doris és még külön ő is jól ránk ijesszen (a végéről már nem is beszélve)

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2017.02.04. 20:26:25

@danialves: az érzéseiddel nem tudok vitatkozni, ha úgy érezted, hogy ez vagy az már nagyon hatásvadász és klisés volt, bizony nem foglak tudni meggyőzni arról, hogy ez a film ezekkel a hatásvadász megoldásokkal volt jó.

Mindenesetre a film kapcsán a teljes képhez hozzátartozik a te analitikus kritikai meglátásod is, mely szerint - és most szándékosan sarkítok - a hatásvadászat oltárán a derék Mike pöppet feláldozta a józan észt és logikát. Feláldozta :) .
süti beállítások módosítása