Villámkritikák: American Crime Story - 1. évad; O.J.: Made in America (2016)
2017. január 04. írta: 20legendd

Villámkritikák: American Crime Story - 1. évad; O.J.: Made in America (2016)

Nem tudom, hogy manapság idehaza hány embernek ismerős O.J. Simpson, de az egészen biztos, hogy a tengerentúlon még egy jó ideig nem fog kikopni a köztudatból az egykori focista neve, a hozzá kapcsolódó incidensek, és mindazon kérdések, amiket az felvetett. Erről többek között a popkultúra is folyamatosan gondoskodott, hiszen az elmúlt két évtizedben már számtalan helyen, számtalan formában láthattunk utalásokat "az évszázad tárgyalását" illetően. Már majdnem úgy tűnt, hogy kezd elhalványulni a szóban forgó ügy, de aztán jött 2016, ami minden eddiginél jobban felelevenítette az egész jelenséget. Először az év egyik legjobb sorozatévadával, majd később az év legfantasztikusabb dokumentumfilmjével, ráadásul úgy, hogy a közeli dátumok ellenére nem oltotta ki egyik sem a másikat. Épp ellenkezőleg, az American Crime Story első szezonja és az O.J.: Made in America szinte tökéletesen egészíti ki egymást.

oj_oj.png

Aki esetleg nem lenne tisztában arról, hogy miről is van szó, a lényeg a következő: O.J. Simpson már az egyetemen is hatalmas futballsztárnak mondhatta magát, ami később, a profi karrierje során sem változott meg. Ahogy teltek az évek, egyre több ember szemében lett hős O.J., aki a köz szeretetét remekül használta fel a médiában, megélve az amerikai álmot, egészen addig, míg egy brutális gyilkosság elkövetésével meg nem vádolják, melyben épp felesége az egyik áldozat. Bár minden bizonyíték arra utal, hogy valóban Simpson a tettes, mégis felmentik, de ekkorra már bőven túlmutat a dolog egy egyszerű tárgyaláson. Az eset nemcsak az Egyesült Államok büntetőjogi rendszerével kapcsolatban vet fel komoly kérdéseket, hanem civil mozgalmakról, valamint magáról a modern médiáról is. Márpedig ha egy bírósági ügy képes ennyi követ megmozgatni, azzal tényleg érdemes foglalkozni.

American Crime Story - 1. évad: Az O.J. Simpson ügy

Előzetesen kicsit nehezen lehetett eldönteni, hogy mi lesz ebből az egészből, már csak azért is, mert az American Horror Story spinoffjaként indult a sorozat, és egyfelől talán többeknél is hátrányból indult emiatt, másfelől pedig azt kérdőjelezték meg sokan, hogy szükségünk van-e egy krimi antológia-szériára annak fényében, hogy az American Crime nem csak nevében, de stílusában - és minőségében - is meglehetősen hasonló irányvonalat képvisel. Látva azonban utólag, hogy mi lett a produkcióból, hatványozottan szükség volt erre, hiszen bár nem egy mai ügyről van szó, de annak hozadéka talán többet mond el napjainkról, mint bármi más: hogyan lesz egy teljesen irreleváns dologból médiacirkusz, és ez hogyan tud befolyásolni jóformán mindent? Hogyan lesz fontosabb a tudományos bizonyítéknál az, hogy valamit miképp kommunikálunk le? Hogyan lesz az elkövetőnél és az áldozatnál is fontosabb az, hogy milyen az új haja az egyik ügyvédnek, vagy az, hogy mi szerepel a Times címlapján? Hogyan befolyásolja mindez az egész tárgyalás folyamatát?

acs1.png

Egyébiránt, ha eddig azt gondoltuk volna, hogy egy tárgyalásos sorozat csak száraz és tényszerű lehet, akkor itt a bizonyíték arra, hogy ez közel sincs így. Az American Crime Story első évada ugyanis nem csak az év egyik legjobb, hanem a legszórakoztatóbb darabja is lett. Tényleg olyan lendülettel pörögnek egyszerűen az események, hogy lehetetlen unatkozni közben, amihez sokat tett hozzá a kifejező rendezés, illetve az, hogy a készítőknek mindig sikerült valami színesítő elemet beleszőni a tárgyalás menetébe, melyeknek köszönhetően még a karakterek személyes drámája is jobban átjött a képernyőn keresztül az embert próbáló procedúra során. Persze nem szabad elmenni amellett sem, hogy minden bizonnyal itt láthattuk az év legjobb szereplőgárdáját. Oké, Sarah Paulsonról tudtuk, hogy mire képes, de Cuba Gooding Jr., John Travolta, Sterling K. Brown, Courtney B. Vince és David Schwimmer abszolút kérdőjelek voltak a szememben, és mindenkinek sikerült még túl is teljesítenie ehhez képest, még akkor is ha valamennyi színész - szándékosan - túljátszotta a szerepét, de éppen csak annyira, hogy az ne elvegyen, hanem hozzáadjon a látottakhoz.

Az American Crime Story teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

O.J.: Made in America

Az American Crime Story sikereit látva akár az is megfordulhatott a fejünkben, hogy ezek után fölösleges még 8 órát nézni olyasvalamiből, amit már láttunk. Bevallom, egy ideig én is így voltam vele, de minél több toplistára felkerült ez a dokumentumfilm, annál inkább úgy éreztem, hogy nekem is látnom kell, és szerencsére még csalódnom sem kellett. Az előbb taglalt sorozat esetében kicsit zavaró volt, hogy nem tudtam eldönteni egyértelműen, hogy mit adtak hozzá a készítők az egészhez, és mik történtek meg valójában, itt viszont olyan információtöbbletet kap a néző, ami egészen biztosan kielégít minden elvárást. Az ESPN 5 darab másfél órás részre osztott dokumentációjában tényleg mindenki felszólal az üggyel kapcsolatban - rendőrök, aktivisták, közösségi vezetők, volt barátok, ismerősök, ügyvédek, és még sokáig sorolhatnám, de felesleges lenne, mivel már ez is előrejelzi, hogy mekkora volumenű volt a tárgyalás, melyhez tényleg szinte mindenkinek megvolt a maga kötődése ilyen-olyan szempontból.

oj1.png

Ennek mentén, a szóban forgó gyilkossághoz nem is érünk el 2 epizódot követően, de egy sokkal közelebbi képet kapunk magáról O.J. Simpsonról, és arról, hogy ő milyen eszközökkel tudott olyan magasságokba emelkedni, ahová addig fekete ember csak nagyon ritkán, illetve mik vezettek ahhoz a zuhanórepüléshez, ami később jellemezte az egykori futball- és filmsztárt. Emellett nem kis fókusz övezi a műben Amerika rasszista mivoltát, hiszen ahogy a valóság rideg képkockái is elárulják, nem csak manapság történnek rendőri túlkapások a színes bőrű kisebbséget illetően. Ehhez kötődve pedig abból is kapunk egy átfogó képet, hogy a helyi bíróságok, és az egész igazságszolgáltatási rendszer milyen félelmetesen nem tud megbirkózni ezekkel a kaotikus helyzetekkel, így a dokumentumfilm legalább annyira szól egy nemzet tragédiájáról, mint egy magánszemélyéről, amit kívülről nézve merő értetlenséggel, dühvel és csalódottsággal lehet csak követni, még ilyen hosszú idő távlatából is.

Az O.J.: Made in America teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

Fontos azonban megemlíteni mind az American Crme Story, mind pedig az O.J.: Made in America kapcsán, hogy egyik sem választott egyértelműen oldalt az incidensben, ami nem kis tett egy ilyen érzelmektől, és szemléletmódtól fűtött dolog esetén. Így ahogy 1994-ben, úgy ma is gondolkodásra késztetnek a látott események, melyekből a következtetéseket nekünk kell levonnunk, és ha úgy döntünk, hogy erre hajlandóak vagyunk, e két mű önmagában is tökéletes táptalajt nyújt, hiszen sikerült a lehető legtöbb szempontból megvilágítani ezt a monumentális ügyet, ráadásul még jól is fogunk szórakozni közben.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr7712075197

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása