Karácsonyi lidércnyomás / The Nightmare Before Christmas (1993)
2016. december 25. írta: Werewolfrulez

Karácsonyi lidércnyomás / The Nightmare Before Christmas (1993)

AZ abszolút kultikus stop-motion horrormese-musical. Pont.

nightmare1.jpg

A Karácsonyi lidércnyomás című 1993-as keltezésű animációs horrormese-musical bátran nevezhető egy igazi, nagy hatású kultmozinak. Egyedi látványvilága klasszicizálta Tim Burton (Ollókezű Edward, Charlie és a Csokigyár, stb.) vizuális stílusát; a zenei megoldásai Danny Elfman legmaradandóbb szerzeményei közé tartoznak; ráadásul a film megjelenése óta eltelt évtizedek alatt a történet főhőse, Jack Skellington jellegzetes csontvázfeje meghódította a pólók, bögrék és táskák világát is. Mindezek  együttesen eredményezték az alkotás jól megérdemelt kultikus státuszba emelkedését - bár hozzá kell tennem, hogy azért egy-két apróbb negatív tényező beárnyékolja a film kiváló nimbuszát.

A történetről röviden: Jack Skellington a Halloween szellemét reprezentáló horror-település ünnepelt sztárja, és az ijesztgetések királya. Jack beleun az egyre sematikusabbá váló halloween-i rémisztgetésekbe, és valami másra, valami többre vágyik. Az erdőben sétálva rálel a karácsony esszenciáját képviselő Christmas Townba vezető átjáróra. A Mikulásnak otthont adó településen kilyukadva Jack egy számára nehezen felfogható ünnepet tapasztal meg, amely veszedelmes módon beindítja a fantáziáját. Hősünk rövid idő alatt olyan elhatározásra jut, ami katasztrófális következményekhez vezet...

A film egyik legerősebb fegyvere a pazar látványvilága. A Tim Burton rajzain és karakterein alapuló, lenyűgöző, elsősorban stop-motion bábtechnikával megvalósított vizualitás szerintem mindenkit letaglóz, aki csak egy kicsit is vevő a horrorisztikusabb-gótikusabb mesevilágokra. Az elmúlt negyed évszázad alatt szinte semmit sem vesztett varázsából a három évig (!) tartó forgatás során majdcsak tökéletesre csiszolt bábtechnika, és a girbegurba vonalakkal megrajzolt, éjsötét környezet lélegzetelállító abszurditása is maradandó filmtörténeti pillanatot képvisel.

nightmare2.jpg

A látvány mellett a film audio oldala is elképesztőre sikerült. Danny Elfman hangulatos, egyszersmind rendkívül fülbemászó betétdalai (fontos kiemelni, hogy Jack Skellington énekhangja esetében magát a komponista-dalszövegíró Elfmant hallhatjuk) a varázslatos - és rendkívül változatosan hangszerelt! - háttérzenékkel együtt olyan tökéletes elegyet alkotnak a sajátos képi világgal, amivel ritkán találkozhatunk. A "What's This?" és a "Making Christmas" című dalok olyan méregerősek, hogy akár egyetlen hallgatás után, a fim nélkül is simán dúdolhatóak.

Az elterjedt tévhittel szemben nem Tim Burton rendezte a filmet (ő "csak" producer, író és fő ötletgazda volt),  hanem jóbarátja, a Coraline-t jegyző Henry Selick. A Karácsonyi lidércnyomás jelentette az 1993-ban még relatíve kezdő direktornak számító, de az időigényes stop-motion technikában jártasnak minősíthető Selick első egész estés mozifilmjét, és be kell látni, hogy igen jól vizsgázott ezzel az alkotással. Persze ebben az esetben letagadhatatlan, hogy Burton művészi víziója, stílusa, egész szellemisége olyannyira ránehezedett a rendezőre, hogy sok önálló gondolatot, vagy akár az összképet komolyan romboló hibát valószínűleg nem is tudott volna belecsempészni a az alkotásba.

A film gondolatisága a Tim Burton-életmű viszonylatában mára elég megszokottnak tekinthető: mint a zilált hajzatú rendező-látnok esetében legtöbbször, most is egy kívülálló, a társadalmából elvágyódó figura került a mű középpontjába. Jack Skellington a rémségek közül kirí azzal, hogy többre és különlegesebbre vágyik, mint mások. Útkeresése során szembesül a karácsony szellemével, amelyet megfejteni nem igazán tud (pedig tudományos alapon megpróbálja!), de önhittségében birtokolni vágyik. Gyerekes magatartásával másokat és saját magát is bajba sodorja. Végül persze rájön, hogy a saját lényét nem vetkőzheti le, szembesül azzal, hol a helye a világban, és arra is ráeszmél, hogy ami igazán hiányzott neki, az ott volt tőle karnyújtásnyira. Talán még a Szenteste misztériumából is megért egy keveset... A kifacsarodott erkölcsi rendszerű, furcsa szörnyetegekkel görbe tükröt elénk táró, tanmeseszerű történet nem csavar olyan nagyot a '90-es évek rajzolt Disney-meséinek receptjén, de ahhoz épp eleget, hogy eredeti mondanivalójú alkotásként tekintsünk rá.

nightmare3.jpg

A film kevés számú, de letagadhatatlan negatívumairól csak említés szintjén szólok néhány keresetlen szót. A humor, bár mindenképpen sajátos és parádésan reflektál a Halloweenre és a horror műfaj különféle toposzaira, illetve rémségeire, azért semmiképpen nem nevezhető a film legtökéletesebb pontjának - az egyszeri néző inkább csak folyamatosan és jólesően somolyog majd a poénokon és a horrorspecifikus kikacsintásokon, hangos hahotázás csak a legritkább esetben várható.

A másik, kicsivel nagyobb probléma a forgatókönyv. Caroline Thompson szkriptjét Tim Burton többször átírta a forgatás során, amely utólagos foltozgatás dramaturgiai szempontból némileg rányomta a bélyegét a filmélményre: például a végjáték erősen összecsapottnak hat (netán fáradtak az animátorok?), a gonosz Oogie Boogie csúnyán alulmotivált, és a szerelmi szál, illetve a szerelmesek egymásra találása sem túl hiteles vagy mély (legalábbis Jack oldaláról nézve, a "rongybaba" Sally rajongása teljesen rendben van).

Szerencsére a negatívumok ebben a két tényezőben ki is merülnek, így nyugodt szívvel kanyaríthatok a kritika végére egy jó erős kilences érdemjegyet a filmnek. Mind karácsonyra, mind Halloweenre kiváló ez az egyedi alkotás, kicsiknek (no azért annyira kicsiknek nem!) és nagyoknak egyaránt.

9/10

A film teljes adatlapja a Mafab (Magyar Film Adatbázis) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr1512041217

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.