Sorozat: Westworld - 1. évad
2016. december 06. írta: danialves

Sorozat: Westworld - 1. évad

Szilaj gyönyörnek a vége is szilaj

(Az írás 4. bekezdése spoileres.)

A Westworld sikere egyértelműen az ígéreteire alapozott: ezt láttuk a pilot során, ezért volt könnyű elviselni a tudatlanságot a karakterek szándékai vagy a háttérben húzódó játszmák kapcsán, és természetesen ezért is élt az aggodalom sokakban, hogy a Westworld egy hatalmas blöff lesz, vagy legalábbis azoknak a sorozatoknak a táborát gyarapítja majd, amelyeket soha nem sikerült elvarrni. Az évad vége felé pedig már valamennyire érezni is lehetett, hogy Jonathan Nolan hiába ad korrekt válaszokat saját kérdéseire, utóbbiak mindig izgalmasabbak lesznek. Ez változott meg azonban gyökeresen az évadzáróval, amely annyira szépen varrta el a szálakat, hogy még a szándékosan nyitva tartott ötletei ellenére is feleslegessé tette a folytatást.westworld-ep5-pic-1-evan-rachel-wood.jpg

A Westworldnek azonban nem az az elsődleges érdeme, hogy képes volt egy felesleges kitérőktől mentes, kompakt, a prémiumsorozatok minden kívánalmát még az élete egyik legjobbját nyújtó Anthony Hopkinsszal megkoronázó 11 órás élményt felépíteni, hanem ennek összetettsége és bravúrjai. Nolan tökéletesen játszadozott nézői elvárásaival: úgy lepett meg hétről hétre, hogy a kirakós darabjait rendre odatette elénk, azonban hol azok valódi természete kapcsán vezetett félre, hol pedig úgy prezentálta, hogy végül nem az általunk előre kitalált megoldás vált hangsúlyossá. És még csak a Trónok harca alkalmanként előbújó öncélúságával sem vádolható: számunkra is egy labirintust építette fel, amelynek legmélyére, azaz a finálé utolsó perceibe rejtette a Westworld koncepciójának kiteljesedését. Alkotását pedig mindig is áthatották ezek a felszín alatt a negyedik falat döntögető motívumok: ahogyan Ford a történetek funkciójáról és természetéről elmélkedik, azt nehéz nem magára a produkcióra érteni, és önkéntelenül is azon kezdünk gondolkodni, vajon csak ösztönös vágyaink kielégítése ez a sorozat, vagy képes egy fontosabb megismeréshez is segíteni?

Éppen ettől döbbenetes az, hogy bár a Westworld pontosan oda jut el, mint elődje, az odavezető úton pedig a klasszikus és kevésbé klasszikus (Bone Tomahawk) westernektől kezdve az Ex Machinában kicsúcsosodó mesterséges intelligenciával foglalkozó sci-fikig megszámlálhatatlan alkotást idéz meg és használ fel, Nolan ezeket szinte kivétel nélkül képes a saját szolgálatába állítani. A Westworld egyszerre csatlakozik a Villeneuve és a The Revenant vezette kortárs műfaji revizionizmus krémjéhez, de fejleszti is tovább egyben ezeket a zsánereket, miközben a folyton egymásra hivatkozó nosztalgiafilmek és önreflexív darabok hozzáállását is magáévá teszi.westworld-s1-blast-05-1920.jpg

Bár a gyártás kronológiája miatt a konkrét utalás minden bizonnyal lehetetlen, de ennek tökéletes példája, ahogyan Maeve történetszála továbbviszi az Ex Machinát. Az embereket tökéletesen manpiuláló, szexuálisan vonzó robotról először kiderül, hogy ez a látszólag öntudatra ébredése is programozásának eredménye (egy további kikacsintás az AI-filmek sablonjaira), de végül arra a döntésre jut, hogy a külvilág megismerése helyett inkább saját mesterséges emberségét próbálja megélni.

Az ehhez hasonló momentumok teszik a Westworldöt nemcsak egy tökéletesen kimunkált darabbá, hanem korunk filmművészetének egyik legnagyobbjává is. Szórakoztatás vagy érzelmi hatás szempontjából valószínűleg akad nála jobb, de ha odafigyelünk Ford szavaira, ebben a sorozatban alapvetően nem ezen van a hangsúly.

A Westworld teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr4012025715

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kaamir 2016.12.06. 10:15:37

Borzalmasan rossz volt, Damon Lindelof a tíz ujját megnyalná egy ilyen ostoba lufitól.

kadet93 2016.12.06. 17:28:55

Hatásvadász fos volt az egész. Az ázsiai boncmester feje meg bekerülhetne a Taigetosz szócikk mellé az értelmező szótárban.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2016.12.06. 18:02:32

Nekem az első 1-2 rész nem nagyon jött be, de utána részről részre jobb lett. Sajnos a záróepizód viszont kevésbé, de a legfőbb problémám vele az, amit Te is írtál az első bekezdésben: értelmetlenné vált a folytatás.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.12.06. 19:31:57

@Before: De ez alapvetően miért probléma? Mármint a második évad során lehet, hogy az lesz, ha nem tudják továbbfűzni, de szerintem pont jó, hogy egy szezon valamennyire kompakt egészként kezelhető.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2016.12.06. 20:49:05

@danialves: A kompakt egész, lezárt évad nem probléma (sőt!), ami viszont ebben az esetben szerintem gond, hogy nem látok potenciált a folytatásban. Innen csak valami hülye háborúzós-akciózós hülyeség felé lehet elmenni, ami viszont engem a legkisebb mértékben sem tud izgatni. Túl sok mindent zártak le, túl drasztikusan, nem maradt mozgástér, és - ami a legrosszabb - eltűnik a sejtelmes, rejtélyes hangulat.
Persze lehet, hogy megoldják valahogy, de pillanatnyilag nem nagyon látom, hogyan...

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.12.06. 22:24:36

@Before: Oké, ez tiszta sor, csak részemről ez már a jövő zenéje. Egyébként pl. a Homeland esetében kétszer is elsütöttem, hogy innen már csak rosszabb lehet, aztán egyre csak jobb lett. :D De most az Aranyéletnél is azt látom, hogy bár ott is hasonló véget ért az első évad, egyelőre egy erős második van kialakulóban.

Szerintem a lényeg az lenne, hogy ne konkrétan ezt a történetszálat folytassák, ugye belebegtettek már egy SamuraiWorld-öt, de gondolok itt akár arra is, hogy az eddig kissé háttérbe szorult szereplőkből is kibontakozhat valami, akár az eddigi eseményeket újrajárva és újraértékelve. (De akár olyan dolgok is érdekelnének, hogy mi lett mondjuk Logannel, szóval szerintem van itt még kraft, ha más irányba vinnék el.)

Before · http://azbeszt.blog.hu 2016.12.06. 22:44:11

@danialves: egy átlagos sorozat esetén egyetértenék, de számomra a Westworldben a rejtély, a kibontakozás volt a lényeg, a morális/filozófiai kérdések pedig nem nagyon mozgattak meg. Nem is nagyon erőltették, hiába futott ki ide több szál is, nem tudott (számomra) lényegi elemmé válni.
Az meg baromira nem érdekel, hogy a SamuraiWorld-ben ki hol kering és mit csinál, de még az se, hogy robot-e, vagy sem.
El tudok képzelni valami iszonyat nagy kavarást mondjuk, ami mégis érdekessé tenné, például minden világban lenne egy ugyanolyan vezérlő, egy ugyanolyan Ford... Ki lehetne fordítani az egész koncepciót, mint egy zoknit. De ezt nem hiszem, hogy ennyire elmennének.

kadet93 2016.12.07. 10:15:52

@Before: Igazából Ford robotja által gyártott robot halt meg és ez is a narratíva része. Mekkora élvezések lennének erre a verzióra a sok hülyegyerektől...

Intimitás Gourmet · http://intimitasgourmet.blog.hu/ 2016.12.08. 11:09:39

Ha megnézem az elmúlt időszak sorozatait, igazából alig volt valami igazán jó. Híd második évada, a Broadchurch első évada, Ray Donovan elsője, Mr. Robot első.
A True decetive akkor már sokkal nagyobb lufi volt.
Ez most kifejezetten tetszett.
A zene és a feldolgozások nagyon jók voltak. Ramin Djawadi előtt nagy karrier áll.
Jó volt a casting, és jók voltak s zínészek. Hopkinst az ég is Fordnak tekintette. Jó volt fényképezve, igényes volt minden. Mi kell még?
És ahogy éreztem, nekem Ford volt végül az egyetlen szerethető figura. Mert úgy játszott istent, hogy közben még is óvta e teremtményeit.
A Dolores MIB és a Dolores Ford közötti utolsó párbeszádek jók voltak. Mert végül huána isten az ember, a robot túl fogja élni. És mikor erre a robot rádöbben és megérti, ha nem is isten, de mondhatni ember lesz.
Le is lett zárva, lehet is folytatni. Akár egy teljes olyan verzióra. hogy az egész történelmünk csak egy narratíva.
süti beállítások módosítása