Miért néz ki minden film ugyanúgy - és ha nem, az miért (nem) baj?
2016. november 28. írta: danialves

Miért néz ki minden film ugyanúgy - és ha nem, az miért (nem) baj?

A Skull Island előzetesének zárósnittjét napok óta nem tudom kiverni a fejemből. Nem azért, mert annyira mélyen megindított volna a kék éjszakába mosódó narancsszínű robbanás a felordító óriásmajom mögött, hanem mert ennél látványosabb példát keresve sem lehetne találni a mozifilmek fantáziátlan színezésére. Amióta feltűnt a digitális color grading az utómunkában (amit hagyományosan az Ó testvér, merre visz az utad?-tól számítanak, amelynek ezzel a technikával még régies külsőt kívántak kölcsönözni) pofonegyszerűvé vált egy adott színbeállítást alkalmazni minden egyes jelenetre. És hogy miért pont a naranncssárga és a kék? A naracssárga nagyjából jól illeszkedik az emberi bőr összes tónusához (márpedig emberek a legtöbb jelenetben szerepelnek), a látványfilmek robbanásaihoz, a kék pedig a narancs komplementer színe, de előszeretettel alkalmazzák különböző sci-fi környezetekben (Blade Runner, csak hogy egy digitális kor előtti példa is szerepeljen). (Minderről bővebben itt.)colorgrading.jpg

Ez pedig azt eredményezi, hogy gyakorlatilag minden film egyformán néz ki. Ha pedig történetesen nem, az már zavaró. Pont a napokban jelent meg egy videóesszé a Marvel univerzum színvilágáról, amely a zenéihez hasonlóan kissé laposnak és szürkének tűnik. A videó számos jogos észrevétellel él: tényleg hiányoznak a valódi feketék a palettáról, mint ahogy az is elmondható, hogy a parádés látvánnyal bíró Pacific Rimhez képest valóban ingerszegény ez a képi világ. A furcsaság ott jelenik meg, amikor az ellenpéldák között kezdenek olyan látványosan narancs-kék produkciók is feltűnni, mint a Jupiter felemelkedése, a Transformersek, sőt, a szerző által saját kezűleg átszínezett Galaxis őrzői részletekben is Shia LaBeouf digitális agyonszolizottságát idézi Star Lord arca. Ezzel pedig felvetődik a kérdés, hogy tulajdonképpen nem az a baj a Marvel-filmek színskálájával, hogy eltér a megszokottól?

Ami minden bizonnyal elsődleges célja is lehet a Kevin Feige vezette projektnek: egységes kinézetet adni az összetartozó filmeknek, de megkülönböztetni őket minden más darabtól. Egyben pedig más képregényes univerzumoktól is: a mindent sötétségbe burkoló, és a színeket valóban képregényhűen kihangsúlyozó DC-vel szemben éppen egy ilyen deszaturált ad kellő kontrasztot. (Ráadásul jól emeli ki azt is, hogy a riválisok görcsös hivalkodása ellenében a Marvel igyekszik sokkal emberibb, földhözragadtabb történetek látszatát kelteni.)

Félreértés ne essék, egy alkotás külsejében nem feltétlenül létezik arany középút vagy követendő minta. A Marvel mellett Wes Anderson, Zack Snyder vagy éppen Transformers színvilágának megvan a maga szerepe, és nem tiltakoznék valaki narancssárgára színezett feje vagy Amerikai kapitány deszaturációja ellen azon az alapon, hogy ez önmagában esztétikus-e vagy sem. Ahogyan azt a videó is kimondja, a filmek ilyen szempontból alapvetően összehasonlíthatatlanok: míg a Fury Roadnak a túlhangsúlyozott színek állnak jól, addig a Spotlightnak éppen az ellenkezője (bár ironikus, hogy George Miller most éppen fekete-fehérben adja ki művét, mint hogy ez volt a valódi elképzelése a látványról). Így tehát azzal sem tudok egyetérteni, hogy a Marvelnek olyan színvilágot kellene képviselnie, amilyen a képregényektől elvárható - hiszen a világ egyik legünnepeltebb képregényes feldolgozása is számtalan ponton mond ellent az alapanyagának.colorgrading2.jpg

A probléma inkább azzal van, amikor ez fantáziátlan sémává, berögződött szokássá válik. Feltétlenül ugyanúgy kell kinéznie a Skull Islandnek, mint a Transformersnek vagy A függetlenség napjának? Ugyanazt a vizualitás követeli a humoros heist movieként megvalósult, majdnem-Edgar-Wright-rendezte Hangya, mint a baljóslatú hangulatú, súlyos drámákat felvonultató, rendezői által A Birodalom visszavág-hoz hasonlított Polgárháború? Ugyanolyan színekkel dolgozna Taika Waititi és Shane Black? Ha ezekre a kérdésekre "nem" a válasz, akkor bizony a Marveltől a Universal bimbózó szörny-univerzumáig valamit rosszul csinálnak - és nem azért, mert túl szürke / narancs-kék / piros / zöld egy produkció.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr6912001770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2016.11.28. 08:55:43

"Feltétlenül ugyanúgy kell kinéznie a Skull Islandnek, mint a Transformersnek vagy A függetlenség napjának? Ugyanazt a vizualitás követeli a humoros heist movieként megvalósult, majdnem-Edgar-Wright-rendezte Hangya, mint a baljóslatú hangulatú, súlyos drámákat felvonultató, rendezői által A Birodalom visszavág-hoz hasonlított Polgárháború? Ugyanolyan színekkel dolgozna Taika Waititi és Shane Black? "

Abszolút nem, de ez szerintem soha nem is volt kérdés. Blockbuster téren szerintem arról van szó, hogy sok stúdió/producer ebben sem mer kockáztatni. A kék-narancssárga működik. (Én mondjuk nem nézek TF-et, szóval eddig nekem inkább csak posztereken tűnt fel a túlhasználtsága, de már ott is unalmas.) Az MCU filmek szürkesége nem zavaró, de való igaz, hogy a látványuk önmagában nem túl markáns legtöbbször. De inkább ez, mint a szürkés-barnás Zack Snyder/David Yates szűrő.

Én személy szerint viszont hiányolom a blockbusterekből az élénk színeket, és elhiszem, hogy Miller a Mad Max-et ff-ben képzelte el, csak nem értem, mert én imádtam a színeit és szerintem sokat hozzáadott az élményhez. Ezért is várom az Ezer bolygó városát, mert az tényleg sokszínű filmnek tűnik (bár azért ott is feltűnik a kék-narancs kombó, de nem az a meghatározó). (A King Kong is bejön amúgy.)

Egyszerűen kísérletezni kéne, csak valaki kitalálta, hogy az élénk színek nem menők, nem edgy. Hogy valamit csak akkor lehet komolyan venni, ha sötét és komor. (Ebben valószinüleg önkétlenül is Nolan a ludas, a DC filmek még még mindig azt nyögik, hogy ami egy reális megközelítésű Batman-nak jól áll, az nem feltétlenül illik ahhoz, hogy ha két félisten a levegőben, űrben verekszik). Nem a sötétségtől lesz egy film komolyan vehető.

A Pacific Rim vizualitása amúgy nekem is tetszett, de ott is kicsit zavart, hogy minden jelene este, sötétben/esőben játszódott, szívesen vettem volna, ha jól láthatóan, nappali fényben rúgják szét a Godzilla wannabe-k segét.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2016.11.28. 08:56:51

Szokásos szar cikk, szar színvonal, el sem olvastam.

Igazából az a baj, hogy ha nincs color grading, az képileg unalmas, kevésbé filmszerű. Ha van, akkor meg tényleg nem nagyon lehet mit kezdeni. A sárga-lila nagy rakás borzalom (anno a Star Trek: Mindenen túl első előzetese valami hiba folytán így jött ki), a piros-zöld határeset (pl. Spotlightnak jól állt, legalábbis nekem úgy tűnt, hogy a highlightoknak enyhe piros a színe, mint ahogy a 70-es években), több szín meg nincs :) Illetve dehogy nincs, csak hát ugye az orange-tealben is van ezer árnyalat, amit ilyenkor kurvára nem különböztetünk meg.

Sztem a mértékletesség fontos igazán, és a videó arra próbál rávilágítani, hogy a Marvel már-már túlságosan is visszafogott. Fakó, unalmas, sztem max A galaxis őrzői, meg a Doctor Strange kivétel.

Ami gáz a mai trandekben, az nem a háttér kéksége, vagy a bőr narancs színe, hanem az, hogy a bőr narancs színe nagyon durván telített, ettől tűnik szolisnak. A háttérnek a legtöbb esetben jól áll amúgy...
www.youtube.com/watch?v=-O3XrVguE5s itt egész jól belőtte a srác, de talán egy fokkal még itt is túltelített az arca. Erre sztem nagyon érzékeny az emberi szem, és nagyon nehéz eltalálni a jó arányt.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.11.28. 12:34:56

@The Man Who Laughs: Igen, az tényleg zavaró volt, de tegyük hozzá, hogy a CGI legnehezebb része pont a hiteles fényelés, szóval egy laza 50 milliót spóroltak itt (meg hogy eleve a sötét részeket nem nagyon kell renderelni, szerintem a Gravitáció is ezért tudott 100 millióból ilyen látványt összehozni)

@lisztes: Ez igaz, hogy sokszor az arcnál nagyon látványos, de pl. az említett Skull Island snitten (vagy igazából az egész traileren) pont a háttér narancs-kék kontrasztja durva. Vagy a Transformersek színezését fikázó poszt képein is sokszor a kékek vannak nagyon erősen felhúzva (pl. az egyetemi előadóba beszűrődő fény kéksége)

De egyébként szerintem amiért a Fury Road vagy a PR ki van emelve, az pont az, hogy nem a szokásos színvilágot használták, most nézem ebben videóban, hogy a piros van a Fury Roadon inkább felhúzva, nekem úgy tűnik, tényleg csak ennyin múlik az egyediség.

2016.11.28. 16:39:03

Nem csak a lebutított egyen színekkel van a baj, hanem a gyenge forgatókönyvekkel. És valahol az egész holywoodi rendszerrel.

Az idei év filmes felhozatala különösen kiábrándító eddig és az alapból lenézett tv sorozatok több filmes élményt adnak ma már.

De lehet velem van a baj :)

David Bowman 2016.11.28. 17:44:31

Mér nézel ilyen szar filmeket? Ezek célközönsége a kilencvenes IQ, vagy 18 év alatti nézőknek készülnek, ők meg nem agyalnak ilyesmiken.

exterminador 2016.11.28. 18:53:55

Miért kellett belekeverned ebbe a dicstelen társaságba az Ó, testvért...? Az egy abszolút zseniális műalkotás, az utólagos rászínezés is dramaturgiailag teljesen indokolt volt benne. De a cikkben írottak alapján nagyjából az jön le róla, hogy az első képviselője volt valami gagyi trendnek.

mákospacal 2016.11.28. 20:28:13

Ez is csak egy hülye divat, mint a 3D, vagy anno a playback a zenében.
Vissza fog térni a természetesség és ezzel együtt remélem az operatőrök felelőssége...

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.11.28. 20:50:18

@David Bowman: Mert én szeretek olyan dolgokról beszélni, amiket ismerek, mert attól, hogy más nem agyal, én még agyalhatok, mondjam még? ;)

@exterminador: Hát ha neked ez jön le, akkor pallérozz még egy kicsit a szövegértéseden. Egyébként pl. ebben az esetben kifejezetten releváns lett volna egy "valaki magyarázza már el nekem" jellegű felütés.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2016.11.29. 00:32:27

Ez most pont szembejött velem imdb-n:
www.kephost.com/image/vVzX

Nem kell ahhoz sok száz milliós sci-finek, vagy akciófilmnek lennie, hogy túltolják az orange-tealt... De itt legalább nem annyira szaturált McGregor arca.

midnight coder 2016.11.29. 07:18:30

@mákospacal: Pont a 3D a természetes. A 2D az, ami természetellenes, más kérdés hogy az agyad félig-meddig meg tudja oldani a problémát, ahogy a fekete-fehér filmek esetében is kompenzálni tudja a színek hiányát. De ettől nem ez a természetes.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.11.29. 07:55:16

@lisztes: Egyébként pont a héten akartam megnézni ezt, majd mondom akkor, hogy az összhatás milyen. :D

@midnight coder: Ja, azt az apróságot leszámítva, hogy arra senki nem figyel (már csak azért sem, mert a 3D-k 90%-a posztkonverziós), hogy ennek megfelelően az előtér legyen éles és a háttér életlen. És amíg az agyad 2D-ben simán feldolgozza, hogy az éles színész elé beúszik egy homályos tárgy, addig 3D-ben fejfájást kapsz attól, hogy miért nem azt látod jobban, ami elvileg közelebb van hozzád.

2016.11.29. 09:53:19

Mai filmeket letorrentezni se vagyok hajlandó. Sorozatok közt messze jobbak vannak, mint a mozifilmek közt.
Nem csak a színek, hanem a forgatókönyvek is mintha egy helyről jönnének.

mákospacal 2016.11.29. 11:27:52

@midnight coder: jól megfogtad a mondandóm lényegét :D
süti beállítások módosítása