Másodvélemény: A martfűi rém (2016)
2016. november 15. írta: danialves

Másodvélemény: A martfűi rém (2016)

The Man Who Laughs kritikáját itt találjátok

A 2016-os év igazi diadalmenet volt a magyar film szempontjából, ráadásul a Filmalap támogatta alkotások palettájáról általam is hiányolt műfaji darabok dominálták ezt a sikertörténetet. Éppen ezért nagy reményekkel várhattuk A martfűi rémet is, hiszen előzetesen jól illeszkedett ebbe a trendbe. Azonban a szerteágazó szálakkal, több idősíkon játszódó és számos témát érintő történelmi krimi túl nagy falatnak bizonyult Sopsits Árpád számára.040a0465_szabo_robert.jpg

Sopsits rendezői munkája ettől függetlenül meglepően határozott és színvonalas, egyedül a színészvezetés árulja el, hogy nem nemzetközi színvonalú produkcióval van dolgunk: a hibátlan intonációval előadott látványos mondatok, az egymásra beszélések és belejavítások teljes hiánya irritáló színpadiasságok kölcsönöz a színészeknek, akik közül egyedül csak Anger Zsolt az, aki egy kis improvizatív adalékkal jelleget tud adni figurájának. Más tekintetben ugyanakkor lenyűgözően érett rendezést láthatunk: a meztelenség és a gyilkos kegyetlensége nem az exploitation filmek eszköztárából merít, ugyanakkor egy cseppnyi szemérmesség sincs Sopsitsban, amikor ezt számunkra prezentálnia kell. Ráadásul következetesen igyekszik távol tartani magát az ügy bulvárosan vérszomjas olvasatától, és noha a legprofibb thrillerekhez méltóan működik a suspense és zúg a nagyszabású zene a dinamikusabb üldözéseknél, nem érződik az izzadságszag, hogy ezeknek a kulcsjeleneteknek kellene működtetniük a filmet.

Igaz, valószínűleg éppen azért, mert Sopsits maga sem tudta, hogy pontosan mire fókuszáljon: A martfűi rém egyszerre szól egy ártatlanul börtönbe zárt ember kálváriájáról, a gyilkos utáni nyomozásról, de mivel az elkövető személye a nézők számára hamar egyértelművé válik, az ő környezetének és pszichológiájának bemutatásáról, a nyomozók és a szárnyait próbálgató uram-bátyám rendszer konfliktusáról - pontosabban ezek közül nem szól semmiről sem, ugyanis a rengeteg szál és karakter között elveszik a mondanivaló. Borzasztóan hiányzik egy főhős, egy fő motívum, amire fel lehetne fűzni minden mást, hogy ne 7-8 egyaránt felszínes és kapkodó módon megvalósított történetet lássunk a vásznon. Sopsits tulajdonképpen egy 6 részes minisorozat szerkesztésének megfelelően írta meg történetét (ezt bizonyítja az is, hogy állítólag 3 órás lett a film első vágása), rengeteg nézőpontváltással, nem egymás felé, hanem egymással párhuzamosan futó szálakkal, és ezt kellett végül harmadannyi időbe belezsúfolnia - amit nyilvánvalóan lehetetlen volt megoldani komoly veszteségek nélkül. De nemcsak ilyen tekintetben kidolgozatlan Martfű világa: maga a falu is egy gyártelep, töltések és vasúti sínek éjszakai felvételeinek összessége - azaz a szükségszerű spórolás nyomait nem sikerült maradéktalanul eltüntetni.040a0759_szabo_robert.jpg

A rengeteg csapongás az oka annak is, hogy A martfűi rém műfaji filmként sem működik: a nyomozás azonnal érdektelenné válik, amint megismerjük a gyilkost (és a forgatókönyv egészen a fináléig alig tesz valamit azért, hogy szembeállítsa a feleket), a szocialista rendszer által kikényszerített játszmák hevenyészett kivonatai a 44. gyermek hasonló vonulatának, a többi szál ad-hoc konfliktusai pedig gyakorlatilag egyáltalán nem felelnek meg egy profi krimi-thriller építőköveinek. De alapvetően félrevezetőnek tartom a kritikák által a hazai produkciók kapcsán előszeretettel felállított zsánerfilm kontra szerzői film, "magyaros" vs. "hollywoodi" dichotómiák alkalmazását, ugyanis Sopsits műve kelően sok irányba indul el, és kellően sok tekintetben bukik meg ahhoz, hogy bármelyik kategóriába besorolható és besorolhatatlan is legyen egyszerre. Hol a krimi látványos benne, hol a sorsdrámákra és társadalompolitikai háttérre hangsúly helyező dráma, hol egy jellegtelen, nemzetközi filmnyelv felé hajlik, hol a hazai miliő hatja át - azonban egyikben sem elég erős ahhoz, hogy igazi karaktert kapjon.

A legújabb magyar alkotásból tehát csak a rendezés emelkedik ki, minden más szempontból egy kifejezetten átgondolatlan és félresikerült film lett A martfűi rém. Csak az szépít valamit a végeredményen, hogy Sopsits kétségkívül egy olyan alapanyaghoz nyúlt, amelyet szinte lehetetlen volt jól feldolgozni (ld. még Finchernek is alig sikerült ugyanez a mutatvány a Zodiákus kapcsán), így egy hálásabb témával legközelebb valószínűleg egy sokkal erősebb darabot kapunk majd tőle.

6/10

A martfűi rém teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr4811960297

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Majdnem skandináv, majdnem krimi - A martfűi rém 2016.11.16. 12:35:48

Az, hogy kis hazánkban eddig nem igazán bukkantak fel a Hetedikhez, vagy a különböző skandináv krimikhez hasonló gyilkosságsorozatokkal foglalkozó filmek, az többek között annak is köszönhető, hogy itthonról hiányzik az alapanyag, nincsenek sorozatgyil...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dominik Blasir 2016.11.15. 19:49:55

"Sopsits műve kelően sok irányba indul el, és kellően sok tekintetben bukik meg ahhoz, hogy bármelyik kategóriába besorolható és besorolhatatlan is legyen egyszerre" lol :D

K.Leslee 2016.11.16. 00:39:36

@Dominik Blasir: haha ennel a mondatnal en is megakadtam. Zsenialis!

Terézágyú 2016.11.16. 08:41:30

"a szocialista rendszer által kikényszerített játszmák hevenyészett kivonatai a 44. gyermek hasonló vonulatának"

Nekem látatlanban ez a bajom ezzel a filmmel. Hogy kötelező jelleggel kell bele politikai vonal minden történetbe, amelyik a Kádár-rendszerben játszódik...

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.11.16. 08:45:40

@Terézágyú: Mert erre az ügyre nem volt semmilyen hatással a szocialista rendszer természete (pl. az, hogy fontosabb volt eredményeket produkálni, mint alapos munkát végezni, vagy a 44. gyermekhez hasonlóan "a kommunizmusban nincs bűnözés és gyilkosság" kínos paradoxona), és Sopsits csak azért írta bele, mert "kötelező"?

Terézágyú 2016.11.16. 09:49:35

@danialves:
Fogalmam sincs. Ahogy - gondolom - neked se.

De ez egy filmes klisé, hogy kötelezően kell bele politikai vonal.
Ahogy korábban a Horthy-rendszerben játszódó történetekbe is kellett.

Nem lehetne egy normál krimit/szerelmes történetet filmre vinni?...

"a kommunizmusban nincs bűnözés és gyilkosság"

Vesd össze: nincs baj ma az egészségüggyel, alig van munkanélküliség stb. stb.

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2016.11.16. 09:57:01

Azért van igazság a cikkben elismerem. De én itt a korrajzot, és az eset rekonstrukciója (Sopsits dokumentumfilmes múltja érződik) elsődlegesebb szándék volt, mint a mély dráma. (Amely réssze tényleg nem az igazi.)

Viszont nekem annyiból jobban tetszett, mint a 44. Gyermek, hogy sokkal letisztultabbnak, áramvonalasabbnak éreztem, és nem csak azért mert itt nem sikkadt el időközben a krimi vonal, hanem mert a társadalomkritikát is szerintem jobban helyezték bele a filmbe. Nem volt az az érzésem, mint a 44. gyermeknél, hogy most kötelezően egy listáról végighaladva bemutatjuk a szocializmus összes bűnét, még akkor is, ha a sztorihoz annak nincs igazán köze. Bár nekem is alapvetően tetszett az a film, de azért bőven érződött rajta, hogy az amerikai pláza moziknak van kitalálva, akiknek mindent a szájukba kell rágni a koncepciós perektől a melegek üldözéséig, hogy egy jót szörnyülködhessenek a moziból kijövet, és hálát adjanak, hogy ők nyerték meg a hidegháborút.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.11.16. 12:14:20

@Terézágyú: Lehet, hogy nem kéne látatlanban feltételezéseket tenned se rólam, se a filmről, egyrészt ugyanis nekem van fogalmam, mert veled ellentétben láttam a filmet, másrészt pontosan ez alapján tudom, amit az előző kommentemben le is írtam, nem hogy nem kötelező körként vagy "kliséként" került ez bele a történetbe, hanem annak szerves része ez. ;)

De ha már sablonoknál tartunk, én például a kritikából egy mondatot kiragadó, és az alapján a filmmel látatlanban kötözködő kommentelő kliséjét unom már nagyon...

@The Man Who Laughs: Vicces, mert a 44. gyermek is egy brutál hosszú filmből lett széjjelvágva, ha beírod google-be, hogy "child 44 stills", a feljövő képek fele benne sincs a filmben. :D Egyébként tökéletesen látod (azt is beleértve, hogy a 44. gyermek erősen amerikanizált), csak a szándékot értelmezzük máshogy: érzésem szerint az nem akart krimi lenni, az a film egy nyomozó kálváriája a szovjet rendszerben, aminek csak egy eleme a krimi. Viszont ezt azért merem állítani, mert ott adott volt egy főszereplő, egy koncepció, amit A martfűi rémben nem látok, hiába van itt következetesen jelen a nyomozás, nem érzem, hogy erről szólna ténylegesen a film. Ugyanezt tudnám mondani a korrajzról is, igazából erről szólt az a mondatom, ami olyan népszerű lett, ebben a filmben bármiről meg lehet magyarázni, hogy az hangsúlyos és jól csinálja, és ugyanakkor azt is, hogy elsikkad és felszínes. :D

Duba Dániel · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2016.11.16. 12:48:47

Örülök, hogy nagyjából összecseng végre a véleményem egy kollégával. Ez a film nem feltétlenül úgy sikerült, ahogy kellett volna.

Terézágyú 2016.11.16. 16:18:41

@danialves:
"Lehet, hogy nem kéne látatlanban feltételezéseket tenned se rólam, se a filmről, egyrészt ugyanis nekem van fogalmam, mert veled ellentétben láttam a filmet"

Én arra a kérdésre válaszoltam, hogy "Mert erre az ügyre nem volt semmilyen hatással a szocialista rendszer természete".
Erre mondtam, hogy nem tudhatom, és ezt te sem tudhatod, mert - feltételezem, hogy egyikünk sem élt akkor, amikor ez a film játszódik.

"De ha már sablonoknál tartunk, én például a kritikából egy mondatot kiragadó, és az alapján a filmmel látatlanban kötözködő kommentelő kliséjét unom már nagyon..."

Nem tudtam, hogy csak az írhat ide, aki már látta a filmet...
Hát, ha gondolod küldd rám a teket. Vagy mondasd be a tv2-n, hogy vonával együtt járogattam buzibárokba...

Az mindenesetre megvan, hogy nekem éppen a te kritikád vette el a kedvem a film megnézésétől?

Mielőtt még megsértődnél újra: ezzel nem azt akarom mondani, hogy rossz a kritikád, vagy nem helytálló vagy bármi - éppen ez a baj, hogy ha ez a film tényleg ilyen, ahogy ez (és a másik kritika) leírta, akkor engem nem érdekel.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.11.16. 23:57:28

@Terézágyú: "Erre mondtam, hogy nem tudhatom, és ezt te sem tudhatod, mert - feltételezem, hogy egyikünk sem élt akkor, amikor ez a film játszódik."
És ha nem tudod, akkor mi alapján jelented ki, hogy csak azért került bele, mert kötelező volt beletenni? :D
De hála Istennek, 2016 van, nem kell időutaznunk, hanem 5 másodperc guglizás után fel is ugrik a Wikipédia:
"A nyomozók egyre határozottabban léptek fel annak érdekében, hogy Kirjákból beismerő vallomást kicsikarva lezárhassák az ügyet és ezzel megnyugtassák a felháborodott martfűi lakosságot."

"Nem tudtam, hogy csak az írhat ide, aki már látta a filmet...
Hát, ha gondolod küldd rám a teket. Vagy mondasd be a tv2-n, hogy vonával együtt járogattam buzibárokba...

Az mindenesetre megvan, hogy nekem éppen a te kritikád vette el a kedvem a film megnézésétől?

Mielőtt még megsértődnél újra"
Az igen, bevágod a durcit, mert én nem vagyok elájulva, hogy a prekoncepcióiddal vitatkozhatok, majd a végén még hanyagul hozzáfűzöd, hogy ja amúgy én vagyok megsértődve. :D Viszont asszem a nagy hisztiben azt hiszem, nem jött át a lényeg, szóval még egyszer:
- nem kötelező a film ismerete a kommenteléshez
- viszont sokkal szívesebben vitatkozom filmekről, mint arról, hogy egyesek szerint látatlanban milyen a film, és mivel lassan már 90%-ban olyannak van véleménye róla, aki nem látta, ez így elég értelmetlen és unalmas
- és nem érzem olyan nagy büszkeségre okot adó dolognak ezt, hogy ne lehessen szóvá tenni...

Tényleg nem tűnik fel, hogy milyen nevetséges, hogy te, aki nem látta a filmet, megpróbálsz meggyőzni engem, aki meg látta, hogy mi lett kötelezően beleerőszakolva?
süti beállítások módosítása