Másodvélemény: Rémálom az Elm utcában / A Nightmare on Elm Street (1984)
2016. október 28. írta: danialves

Másodvélemény: Rémálom az Elm utcában / A Nightmare on Elm Street (1984)

AldoWinnfield kritikáját itt olvashatjátok

A slasher műfaja receptté nemesedő kliséinek hála az évek során legalább annyi muníciót adott a komikum, mint amennyit a borzongás számára is (még akár rajongói körében is, ld. AldoWinnfield kollégámat), ami egy felettébb érdekes jelenség: mintha azt jelezné, hogy a legnagyobb rémségek mindig is valamilyen szinten komolyan vehetetlenek maradtak. Persze nehéz teljesen beleélni magunkat, hogy valaki Wolverine-karmokat gyártva magának az álmainkból kiugorva legyilkol minket - és éppen ezért is figyelemre méltó, hogy a Rémálom az Elm utcában koncepciójában mégsem látványos ez a komikum. Helyette van ezer más oka annak, hogy miért nem működik a film.nightmare-on-elm-street1984-1.jpg

Bár ma már az álomjárás, az álmok és valóság kölcsönhatása igencsak elcsépeltnek tűnhet (ld. pont idén érkezett egy hasonló alapötletű darab a Before I Wake révén), a Rémálom a Halloween nyomdokaiban készülő slasherekhez képest igencsak high concept volt. Talán Wes Craven számára túlságosan is: forgatókönyvében ugyanis már arra nem futotta, hogy pontosan mire is szeretné használni ezt az alapötletet. Nem derül ki, hogy mi a relevanciája annak, hogy Freddy pont az álmokon keresztül kezd el gyilkolni, hogy miért pont most és miért pont hőseinket szemelte ki, mint ahogy az sem, hogy milyen szabályai vannak az így létrejövő univerzumnak (miért lehet például bármit is "kihozni" az álomból).

De nemcsak ezek a részletek, hanem az ezekből kinövő koherens történet is hiányzik a Rémálomból, amelynek fő narratívája lényegében annyi, hogy főszereplőnk felveszi kesztyűt az őt célba vevő fenyegetéssel - minden más csak kínosan felesleges sallang ebben az elképzelésben. Nincs kidolgozva, miért kihívás számára Freddy legyőzése (az olyan triviális vonásokat leszámítva, mint hogy mindenki tehetetlen lenne egy, az álmaiból támadó szörnnyel szemben), az őt körülvevő karakterek átvitt és gyakorlati értelemben sem járulnak hozzá ehhez a küzdelemhez (sőt, egy-két kivételtől eltekintve még annyi funkciót sem töltenek be, hogy hátráltassák), nincs fokozatosság sem Freddy támadásaiban: tulajdonképpen mindössze annak köszönhető, hogy a film nem ér véget a 30. percben, hogy gonoszunk számára láthatóan sokkal fontosabb a teátrális ijesztgetés, mint a gyilkos szándék.nightmare.jpg

Ettől függetlenül pont horror mivoltában legalább hoz egy elvárható szintet a Rémálom, Craven sokkoló gore-ral, az alacsony költségvetés ellenére is remekül megvalósított effektekkel, főhőse mértéktartó sejtetésével (Freddynek gyilkolászás helyett éppen elég a pengéivel karistolni, hogy megértsük a fenyegetés nagyságát) és intelligens jumpscare-ekkel (még ha ez utóbbi egy kissé oximoron is) képes csúcsra járatni a feszültséget és a rettegést, arról nem is beszélve, hogy az alapötletből adódóan végig könnyen kiszolgáltatott helyzetben tartja karaktereit. Csak éppen, mint oly sok slashernél, most is az marad el, hogy a nézőt is érdekeljék ezek a szereplők.

Végeredményben tehát a Rémálom az Elm utcában inkább egy lazán összeillesztett rémisztgetésgyűjtemény, mint kerek film. Látszólag ugyan vannak karakterei, értelmes története, valójában azonban a legelemibb összefüggések hiányoznak felépítéséből. Ha ez a horror egyik legnagyobb darabja, nem lep meg, hogy a műfajt sokan a mai napig a filmvilág páriájaként tartják számon.

5/10

A Rémálom az Elm utcában teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr3711843311

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2016.10.28. 08:40:03

5-ös skálán tökéletes pontszámot adtál a filmnek. :D

"és miért pont hőseinket szemelte ki"

Szüleik gyilkolták meg Freddyt, épp ezért rajtuk áll bosszút.

Az tény, hogy kidolgozottság szinten messze nem tökéletes a film. Nincs meg a kellő folytonosság a jelenetek között, vannak érdekes dolgok, főleg az utolsó néhány percben. Ugyanakkor minden idők legnagyszerűbb gonoszát sikerült megalkotniuk a készítőknek, aki többet ér mint bármelyik áldozat a filmben. Első nézésre még lehet, hogy a jónak szurkolsz, de minél többször látod a filmet, illetve a sorozatot, annál többször fogsz Freddy mellé állni. :P

AldoWinnfield 2016.10.28. 08:43:55

A szerkesztőség tagjaként, illetve az első Rémálom az Elm utcában kritika szerzőjeként maximálisan elhatárolódom danialves cikkétől és véleményétől.

:D :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.10.28. 10:21:00

@REMY: Ez konkrétan ki van mondva, hogy bosszúból jön vissza hirtelen 1x év után? És akkor pont ennek a történetesen mindig együtt bandázó 4 gyereknek a szülei ölték meg? Nekem az anyuka elmondásából úgy tűnt, hogy ez valami nagy, össznépi összefogás volt.

(És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy milyen szerencse, hogy mind a 4-en egykék voltak, és nem volt ott egy kistesó sem, akit fel lehetett volna trancsírozni. :D )

@AldoWinnfield: Ez volt a nagy trollkodás, amit úgy ígértél? :(

AldoWinnfield 2016.10.28. 10:39:01

@danialves: Nem merek trollkodni, mert még kitiltasz. :(

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.10.28. 10:46:11

@AldoWinnfield: Addig tuti nem, amíg trollfelelősként nem oltottad le magad :P

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2016.10.28. 11:28:04

Én, akkor most leiratkozok erről a blogról. (Jobb is, hogy nem látom már Danialves Szörnyecskék írását.)

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2016.10.28. 11:57:04

@danialves: Nézd tovább a szériát és minden kérdésre választ kapsz. :P

Amúgy meg le vagy szavazva, nem értesz hozzá.

AldoWinnfield 2016.10.28. 12:41:16

@REMY: Nehogy tovább nézze, még a végén kijelenti, hogy a második meg a hatodik rész a legjobb...

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.10.28. 12:46:34

@The Man Who Laughs: Pfff, noob, ezt a szar blogot már egyik szerzője sem olvassa :D

@REMY: Vagy olvassam el a könyvet meg a képregényt meg a fanfictionöket :P De egyébként a remake-et ugye még kérted, szóval azt még megnézem.

AldoWinnfield 2016.10.28. 12:48:53

@danialves: Sírva fogsz vonyítani a földön a remake láttán.

Bár... Vagy elég hipsztermajom, hogy jobban kedveld a feldolgozást:D

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2016.10.28. 13:00:45

@AldoWinnfield: Jobban fog neki tetszeni, ezt már most aláírom.

Kb az egyetlen ember lesz a Földön.

Mondjuk akkor be is zárhatja a blogot.

AldoWinnfield 2016.10.28. 13:05:17

@REMY: Majd bezárjuk mi danialvest. :D

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2016.10.28. 13:14:12

@AldoWinnfield: Úgy is jó. :D Mondjuk már rég be kellett volna... Predatort is lehúzta.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.11.01. 12:56:52

@REMY: "Nézd tovább a szériát és minden kérdésre választ kapsz. " Ja hát mondhattad volna azt is, hogy elég a szarfos remake-et megnéznem, mert érdekes módon a nagy ócskasága ellenére az összes ilyen kérdésre választ adott :P

007Lewis · http://lazarusblog.blog.hu/ 2016.12.18. 12:10:21

Sziasztok!

Szeretem olvasgatni a Smoking Barrelst, szerintem ez egy kifejezetten jól összerakott, igényes írásokat közlő blog. Danialves cikkeit is kedvelem, alapvetően mindig jó meglátásai vannak. DE! Szerintem most kicsit mellélőttél. Imádom ezt a filmet, ugyanakkor belátom, hogy nem tökéletes, vannak hibái, ám a feltett kérdéseidre megvannak a válaszok.

Igazából szerintem csak annyi a problémád, hogy a horrorban sokszor eléggé bújtatott módon van jelen a társadalomkritika, és néha igencsak nehéz kihámozni a dolgokat. Meg talán az is igaz, hogy a horror inkább zsigeri szinten fog meg, és nem az agyra próbál hatni.

"Nem derül ki, hogy mi a relevanciája annak, hogy Freddy pont az álmokon keresztül kezd el gyilkolni, hogy miért pont most és miért pont hőseinket szemelte ki, mint ahogy az sem, hogy milyen szabályai vannak az így létrejövő univerzumnak (miért lehet például bármit is "kihozni" az álomból). "

Abban igazad van, hogy sok részlet így explicit módon nem derül ki, nem rágják a szánkba. Az álmok igazából a tudatalatti kivetülései. Freddyt a felháborodott Elm utcai szülők ölték meg (ezt ugye elmondják), de erről nem számoltak be senkinek. Krueger visszatér, és most az utódokat kísérti. Meglátásom szerint ez azt jelzi, hogy Freddy tulajdonképpen a szülők bűntudatának kivetülése, valamint azt, hogy senki sem vonhatja ki magát tettei felelőssége alól.

Miért pont most? A tinik most kezdenek el randizni, ismerkedni egymással...szép lassan felnőnek, belépnek a felnőttek terébe. Kezdenek átlépni egy határt, de ez még egy új, ismeretlen terep. Ez rímel a gonosz filmbeli határátlépéseivel is, Freddy kb mindig határokat lép át, amikor megjelenik ( pl. az elején egy ponyvát hasít fel, a vízből jön elő, az ágyból húzza le szegény Johny Deppet, stb.) Szóval a Rémálom úgymond egy sajátos, brutális felnövéstörténet is, "érdekes" szimbólumrendszerrel.

Nem tudom, hogy az álmoknak milyen szabályai vannak. Néha elég szabálytalanok :) ( Itt megint bejön a képbe a horror "zsigeressége".)

"Nincs kidolgozva, miért kihívás számára Freddy legyőzése " - szerintem ez a fenti gondolataimból megmagyarázható.

"...nincs fokozatosság sem Freddy támadásaiban: tulajdonképpen mindössze annak köszönhető, hogy a film nem ér véget a 30. percben, hogy gonoszunk számára láthatóan sokkal fontosabb a teátrális ijesztgetés, mint a gyilkos szándék."

Nekem ez nem volt baj. Freddy bácsi szeret játszadozni az áldozataival, egy végtelenül groteszk, perverz alak. A Halloweenban (egyébként erről a filmről is írhatnál, érdekel a véleményed, szerintem gyengébb, mint a Rémálom) Michael Myers nem fut, egyszerűen csak sétál. Minek erőltesse a dolgot? Úgy is tudja, hogy az üldözött előbb-utóbb hibázik, és akkor lecsaphat. Nahát itt is hasonló a helyzet, bent vannak az álomban, ami Freddy Krueger terepe, bármit megcsinálhat bármikor, egyszerűen csak élvezi a hajszát.

De természetesen ez csupán egy vélemény, ahogyan a tiéd is. :) Remélem válaszoltok, a bloghoz pedig további sok szerencsét, csak így tovább! :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.12.18. 14:15:58

@Adam007: Fú, köszi, nem számítottam ilyen korrekt és alapos kommentekre ennél a kritikámnál, írhatnál gyakrabban is. :)

"Igazából szerintem csak annyi a problémád, hogy a horrorban sokszor eléggé bújtatott módon van jelen a társadalomkritika, és néha igencsak nehéz kihámozni a dolgokat."
Egyáltalán nem, sőt, a kedvenc horrorjaim pont az ilyen darabok (Babadook, 28 Days Later, vagy az idei évből az Under the Shadow). De szerintem a Rémálom az Elm utcában nem igazán tartalmaz semmi ilyet, és nem feltétlenül azért, mert ilyen B-filmes előítéletekkel közelítek hozzá, hanem mert a fent (meg majd itt lentebb) említett következetlenségek és ellenmondások miatt számomra nem rajzolódik benne ki egy olyan koncepció, ami erre utalna.

"Meglátásom szerint ez azt jelzi, hogy Freddy tulajdonképpen a szülők bűntudatának kivetülése, valamint azt, hogy senki sem vonhatja ki magát tettei felelőssége alól. "
Ez szerintem igazán akkor lenne igaz, ha a szülőkről szólna. Ismét csak a Babadookot tudom felhozni, hiszen ott a szörny az anyuka elfojtott gyásza, illetve haragja a gyereke felé, de az a film az anyáról szól, nem a gyerekről. Itt meg a fiatalok vannak a középpontban, akik eszerint a verzió szerint kb. jogtalanul szenvednének a szülők bűneiért.

Abban egyébként teljesen igazad van, hogy a slasher mindig egyfajta felnövéstörténet, hiszen az is visszatérő motívum, hogy a tinik szexuális ébredezését "bünteti" meg a sorozatgyilkos (ld. a Cabin in the Woodsban kifigurázva), de ez már konkrétan klisé, még a legutolsó Zs-kat. slasherben is megtalálni.

"Nekem ez nem volt baj. Freddy bácsi szeret játszadozni az áldozataival, egy végtelenül groteszk, perverz alak."
Itt csak a remake-et tudom felhozni: ott ugye Freddy azért játszadozik velük, mert tudja, hogy végül annyira kialvatlanok lesznek, hogy már nem ébrednek fel a pániktól. (Mert ugye egészen addig mindig ez történt.) De itt meg ugye ott van a másik oldal, amikor a srácot egyszerűen csak bedarálja az ágy, mindenféle játszadozás nélkül, most akkor pontosan mit is akar Freddy?

007Lewis · http://lazarusblog.blog.hu/ 2016.12.18. 16:04:52

"Babadook, 28 Days Later, vagy az idei évből az Under the Shadow" - ezeket én is nagyon szeretem. De a Rémálmot is, szerintem benne vannak az említett dolgok, csak rohadtul a mélyben :D Na mindegy, érdekes :D

A gyerekekre ruházódik át a szülők bűne, ezért is érdekes ez a film. Van benne valami karmikus és valami egyetemes igazság. Nekem elég volt annyi, amennyit a szülőkből láttunk (mindenki totál hülye vagy alkoholista), szóval nekem ez átjött.

Lehet, hogy ma már klisé ez a szexuális dolog, de ilyen eszközökkel, mint amilyeneket a Rémálomban láttunk, még sosem ábrázolták ezt. A játszadozások, igen... igazából teljesen random a csávó, úgy látszik, Johnny Deppet nem bírta annyira, hogy még adjon neki egy kis időt :D

Ha már megemlítetted a remake-et: a 2010-es produkció nálam minden téren elúszik. Egyrészt mintha ártatlannak akarná beállítani Freddyt, és oké, hogy a szülők is kegyetlenek, de na, ez azért nem így van.

Másrészt egy kicsit úgy érződik, mintha a megnövelt költségvetés nem állna jól a horrornak. Szét van effektelve, Jackie Earle Haley maszkja kiborító, plusz szinte mindig pontosan tudni, melyik térben vagyunk (valóság vagy álom?), így nincs meglepetés. Lelketlen, nincs mögötte kreativitás, javarészt csak az eredeti mű jeleneteit forgatták újra (bár Depp "ágyjelenetét kihagyták), totál fantáziátlanul és feszültség nélkül. Egyedül talán a "mikroalvások" jók, ötletesek benne.

Viszont nagyon jó véleményt cserélni, remélem még értekezel klasszikusokról és egyéb horrorokról. Pl. most megemlítetted a kliséket, éppen ezért egy Sikoly kritika igencsak érdekelne, nekem nagy kedvencem :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.12.18. 18:36:01

@Adam007: Küldd be jobbra fent a kívánságlistára, amiket kérsz, és akkor tuti nem felejtődnek el. ;)
süti beállítások módosítása