A filmet a Jameson CineFesten volt lehetőségem megtekinteni
A Complete Unknown feltűnése meglepő volt számomra a CineFest összeállításában, ugyanis a sok európai-ázsiai sorsdráma és művészfilm mellett egy teljesen hagyományos amerikai zsánerdarabnak tűnt, ráadásul ismeretlen színészek helyett két igencsak komoly sztárral a főszerepben. Azonban mindezen vonásai ellenére Joshua Marston művének tényleg helye van a fesztiválfilmes közegben, még ha ennek kapcsán nem is egyértelmű, a rendező tényleg a legtöbbet hozta-e ki az ötletéből.
Tom (Michael Shannon) éppen születésnapját ünnepli a barátaival, amikor egyikük oldalán feltűnik Alice (Rachel Weisz), akiben Tom egy régi szerelmére ismer. Hamar kiderül, hogy Alice valójában Jennifer, aki 18 éves korában úgy döntött, hogy otthagyja korábbi életét és identitását, azóta pedig sportot űz abból, hogy időről időre új életet és személyiséget alkot magának. Azonban most mégis visszatér Tomhoz, és ezzel együtt a közös múlthoz.
Gyanítom, hogy a legtöbben a fenti alapfelállásból egy klasszikus thrillerre számítanak, nagyjából a The Invitation motívumai mentén, azonban a főhősét övező misztikumot csak a bevezetés erejéig lebegteti a film, hogy aztán átcsapjon egy linklateri kamaradrámába. Joshua Marston ugyanis nem zsánerfilmet szeretett volna írni rengeteg csavarral, hanem azt megvizsgálni, hogy mi motiválhat egy embert arra, hogy meghatározott időközönként minden hátrahagyjon és új életet kezdjen - és milyen hatással lehet ő valakire, aki pedig éppen egy hasonló döntés előtt áll.
A Complete Unknown játékidejének nagy részét tehát a szülinapi bulit követő éjszaka során folytatott múltidézős-merengős beszélgetések adják, amelyek a maguk csendes, lecsupaszított modorával szinte el is feledtetik, mennyire szürreális kiindulópontból alakult ki ez az élmény. A stáblista előtt pedig már olyan alkotásokra fog emlékeztetni a film, mint a Before We Go, a szereplőkre fókuszáló képi világgal, illetve két nagyon érzékletes alakítással Weisz és Shannon részéről. Ugyanakkor egy hangyányit bánom is, hogy végül ebbe a bizonyos szempontból kényelmes végpontba érkezik meg a mű, ugyanis a legjobban az olyan pillanatokban működött, amikor sikeresen vegyítette a high concept thrillert és az indie drámát. (Például amikor néhány ismeretlennel összefutva Alice Tom-ot is belekényszerítette a játékába - hogy aztán rövidesen a férfi már teljesen önként alakítsa saját kitalált személyiségét.)
Joshua Marston produkciójától tehát egy teljesen más élmény érdemes várni, mint amit első látásra ígér, de így is egy teljesen jó filmet kapunk végeredményül. Azonban ezzel a váltással nem feltétlenül egy különlegesebb élményt kapunk, hanem a Complete Unknown beleszürkül az egyszerű, visszafogott karakterdrámák közé - önkéntelenül is fel-felvetve a gondolatot, hogy egy mennyivel érdekesebb darab születhetett volna az eredeti irányvonal mentén.
7,5/10
A Complete Unknown teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán