Az álmaink kínkeserves hajkurászásáról szóló témák jó táptalajt nyújthatnak egy filmrendezőnek. Elég látványosan és tragikusan lehet ábrázolni egy-egy megnyomorodott emberi sorsot, amelyek a feltörekvés árnyékában hunytak ki. Jó példa erre a Rekviem egy álomért vagy a Fekete hattyú (mindkettő Aronofsky), a Neon Démon azonban eltörpül ezen produkciók mellett. Pedig a potenciál megvolt benne.
A Drive rendezője, Nicolas Winding Refn ezúttal a divatvilágot helyezte górcső alá. A történet főszereplője, Jesse (Elle Fanning) élete nagy lehetősége előtt áll. Elköltözik Los Angelesbe, hogy belekóstoljon a divat és a modellkedés világába, ám az álmai felé korántsem olyan ütemben halad, ahogyan ő azt gondolta...
Refn célja egyértelműen egy manipulatív, hazug divatvilág bemutatása volt, ám ezt csak több-kevesebb sikerrel tudta megtenni. A Drive-on kívül a dán rendezőnek csak fellángolásai, jól elkapott pillanatai vannak, de egy egységes, kompakt történet megalkotása látszólagos nehézségeket okoz neki. A film témája alapból figyelemfelkeltő, izgalmas dolgokkal kecsegtethetne, de Refn mélyen lappangó zsenije csak momentumokra képes felvillanni.
A színészvezetéssel és a vizualitással (különösen az utóbbival) semmi gond nem volt. Sőt, kicsit már az volt az érzésem, mintha az alkotók túlságosan is erre a két vonalra álltak volna rá, semmibe véve minden mást. Gyönyörű képi megoldásokat, szimbólumokkal tarkított beállításokat láthatunk, ami miatt még a mozijegyet is érdemes lenne kiváltani. Emellett a színészgárda is megbízható, profi munkát végzett. Elle Fanning ha így folytatja, a legnépszerűbb fiatal színésznők között lesz számon tartva, ugyanis szenzációs, amit itt művel. A többiek is csont nélkül hozzák a kötelezőt, de Fanning nagy pillanata ez a film inkább. Viszont hiába a nagyszerű színészkedés, az általuk megformált karakterek sem lettek túl kidolgozottak. Kicsit az az ember érzése, hogy Refn és csapata túl nagy fába vágták a fejszéjüket, két óra alatt akartak minél több mindent megmutatni. Noha a végeredmény így sem lett rossz, de a továbbiakban célszerű lenne egy-két apróságtól megválni. Az összkép lehet ezáltal jobban le lesz csupaszítva, de legalább autentikusabb, relevánsabb, egészebb alkotást kapnánk egy szerteágazó katyvasz helyett.
Összességében azért mégsem mondanám rossznak a Neon démont, inkább csak félresikerültnek. Videoklipnek speciel nem lenne utolsó, de az ember nem feltétlenül egy ilyen élmény reményében váltja ki a mozijegyet.
6/10
A Neon démon teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán