A 80-as, 90-e évek fordulójától a hősies, és a bürokratikusnak tűnő rendelkezések fogságától szabad rendőrök és párosok bűvöletében élt a filmvilág. Természetesen korábban is voltak már ilyen próbálkozások bőven, de a Halálos fegyver- és Die Hard-szériától kezdve egyenesen szinte kötelező toposza volt a krimiknek és akciófilmeknek, hogy igazságszolgáltatóink a rendőri erőktől függetlenül, saját erőből, sokszor nem is teljesen polkorrekt módon oldották meg a feladatot, és jót nevettek a berozsdásodott törvényen. Ennek az eszménynek a csúcsra járatása volt például a Dredd bíró, amellyel viszont mintha kihalófélbe is kerültek volna a hasonló alkotások. 2000-ig szép sorban tünedeztek el ezek a filmek, ráadásul közben kitört a Los Angeles-i rendőrség legnagyobb botránya, amelyet jól lovagolt meg egy David Ayer nevű ambiciózus, kezdő forgatókönyvíró. A Training Day pedig kiválóan jelzi a korszakváltást: a zsarupárosok tesztoszteronnal fűtött romantikája véget ért, és itt az ideje a könyörtelen felelősségre vonásnak.
A koncepció ugyanis tulajdonképpen a buddy movie-k kiforgatása: az idealista, talpig becsületes kezdő, Jake Hoyt (Ethan Hawke) és a ravasz, sokkal inkább a saját törvényei szerint gondolkodó mentora, Alonzo Harris (Denzel Washington) állandósuló nézeteltéréseiből nem egy megnyugtató szintézis jön létre, hanem egy visszafordíthatatlan ellenségeskedés. David Ayer szkriptje sokáig pontosan úgy ábrázolja karaktereit, mint mindenki kedvenc, a szabályokra fittyet hányó zsaru-hőseit, azonban egy cinikus fordulattal rávilágít, hogy az életrevalóság és a törvény bölcs felülbírálata csak a filmekben párosul erkölcsösséggel, az utcán óhatatlanul magában hordozza az aljasságot is.
Amellett, hogy a forgatókönyv tökéletesen bontakoztatja ki Jake és Alonzo folyamatosan változó kapcsolatának minden rezdülését, a Training Day emlékezetességét főként ennek a morális drámának köszönheti. Módszeresen világít rá nemcsak a műalkotásokban felbukkanó törvényen kívüli nyomozók hamis illúziójára, de meglehetősen komplex képet fest a bandáktól és mocskos zsaruktól hemzsegő Los Angeles-i alvilágban létező erkölcsről is. Elvégre Jake karakterfejlődése éppen az, hogy az eminens szabálykövetés helyett az utcai igazságszolgáltatáshoz fordul, és rajta keresztül a mű így az idealizált romolhatatlansággal is leszámol.
Nem véletlenül zsebelt be Washington és Hawke is számos jelölést és díjat játékukért: amellett, hogy tökéletesen illettek a nekik szánt szerepre, ezzel az árnyalt megközelítéssel valóban kihívás volt dolgozni. Hozzátartozik természetesen a képhez, hogy Ayer párbeszédei hagyományosan jól szolgálják a karakterizációt, az aprólékosan gondozott feszültség a szereplők között pedig rendre élettel töltötte meg jeleneteiket.
Azonban mint minden koncepcióvezérelt alkotás, a Training Day is beleesik abba a hibába, hogy helyenként feláldozza a hitelességet saját elképzelései oltárán. Ugyan a stáb számos valódi banda territóriumán forgatott (és használta fel őket statisztaként), a mellékkarakterek és a konfliktusok ábrázolása filmesen elnagyolt és steril, és néha az elképzelés kívánalmai hajszolják csak tovább a főszereplőket. A finálé alakítása is főleg Ayer és a nézők igazságérzetének, és nem a realitásoknak megfelelően történik, amin Antoine Fuqua stílusának enyhe hatásvadászata kicsit még túl is hangsúlyoz. (Egyébként eredeti formájában egészen máshogy nézett ki a befejezés.)
Ez nyilván kellemetlen egy olyan produkció esetében, amely mondanivalójának elengedhetetlen részét képezi a hitelesség, de ettől függetlenül Fuqua és Ayer remekül valósította meg a rendőrkrimik új alapra helyezését. Utóbbi pedig gyakorlatilag még egy évtizeden keresztül folytatta a Training Dayben megkezdetteket, hogy végül Az utolsó műszakban számoljon le tökéletesen és végleg a műfaj összes illúziójával.
8,5/10
A Kiképzés teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán