Az élőhalottak éjszakája / Night of the Living Dead (1990)
2016. június 06. írta: Werewolfrulez

Az élőhalottak éjszakája / Night of the Living Dead (1990)

night-of-the-living-dead-2.jpg

Ha jól sikerült horrorfilmes újrázásokra gondolok, nekem első blikkre a Holtak Hajnala (Zack Snyder 2004), az amerikai A kör (Gore Verbinski, 2002), A sziklák szeme (2006, Alexandre Aja), és jelen kritikánk tárgya, a Tom Savini által 1990-ben elkövetett Az élőhalottak éjszakája ugrik be először. Még anno a videokazettás korszakban láttam ezt a remekbe szabott remake-et (az azonos című, 1968-as George A. Romero-féle klasszikus zombifilm újrafeldolgozásáról beszélünk), és azonnal a szívembe is zártam. Most, sokadjára újranézve, továbbra is azt állítom, hogy ennek az alkotásnak ott van a helye a klasszikus zombifilmek, valamint a minőségi remake-ek között.

Tom Savini, aki maszkmesterként szerzett magának óriási hírnevet (a Péntek 13, a Holtak Hajnala, a Holtak Napja, és még tucatnyi emlékezetes horror viseli a keze nyomát), valamint színészként is ismert (pl. Alkonyattól Pikadatig), rettenetes körülmények között forgatta le ezt a darabot. A büdzsé egy részét kilopták a produkcióból, a studió rendesen beleugatott a forgatókönyvbe, és még a forgatásra rendelkezésre álló idő is megkurtításra került. A stúdió korabeli cenzúrától való félelme miatt meglepően visszafogottra sikerült horror megbukott a mozipénztáraknál (a közönség a '80-as években ráunt a hagyományos zombifilmekre), ráadásul a kritikusoknál sem talált kedvező fogadtatásra. A hamar süllyesztőbe került darabra csak néhány évvel később, videón talált rá a közönség - mint ahogy a bevezetőben említettem, jómagam is.

A történet vázára nem érdemes sok szót fecsérelni: a holtak kikelnek a sírjukból és járni kezdenek, pár feszült ember pedig egy elhagyott vidéki házban akarja túlélni az éjszakát, ennyi a lényeg. A sztori kb. a 95 %-ában megegyezik az eredeti film sztorijával, csak a finálé mutat markáns különbséget az alapvetéshez képest...

notld-capture-11.png

Milyen okokból nevezhető kifejezetten jónak ez a remake? A színes és - az eredetihez képest, nem Tom Savini gore-mániájához képest! - ízlésesen vérbő látványvilág, az átgondolt vágás, az alapműhöz képést nagyságrendekkel profibb színészi játék (az élen a kultarc Tony Toddal a Kampókézből), a játékidő ésszerű megkurtítása, valamint a tipikus '80-as évek hangulatú szintizene csak a ráncfelvarrást jelent, de kétségtelenül nagyon ráfért az alapanyagra. A remake forgatókönyvét az eredeti alkotóatyja, George A. Romero lényegében maga írta (a korai fázisban John A. Russo segítségével), és érezhetően kiküszöbölte az előd jellemző defektusait, valamint ezzel együtt alaposan el is játszadozott a rajongói elvárásokkal. Ennek megfelelően pl. az alapvetés hosszadalmas televíziós fejtegetései a zombikór tudományos okairól megkurtításra kerültek, és ami elhangzik, azt egy cinikus, "a sajtó szart sem tud, csak találgat" megállapítással lehet összegezni, majd a tévé szépen össze is törik, mintegy ráerősítve a médiakritikára. Hasonló módon figurázza ki saját filmjét Romero forgatókönyve az első zombi támadásánál, a zombik lassúságának kihasználásával, vagy az élőhalott gyermek által elkövetett gyilkosságnál is.

Sokak azzal vádolták ezt a feldolgozást, hogy a dokumentarista stílus elhagyásával és a társadalomkritikai él eltompításával kigyomlált minden értékesett a koncepcióból. Szerintem ez hülyeség - bár azzal, hogy nem mindenki inkompetens barom a történetben (csak majdnem mindenki), valóban csorbult az alkotás görbe tükör-jellege, ám a forgatókönyvben még így is sok az emberiségre vonatkozó lesújtó ítélet, csak éppen nem az egyes társadalmi rétegekre fókuszálva, hanem inkább a férfi nemre vonatkozóan. Amíg a férfiak az elbarikádozott házban képletes farokméregetésre pazarolják az energiáikat, és egymás torkának ugranak, addig a nők igyekszenek hasznossá tenni magukat, szem előtt tartják a legfontosabb értékeket, és kiállítanak maguk közül egy igazi amazont is, aki méltóképpen fel tudja venni a harcot mind a zombikkal, mind a férfiakkal.

A feminista üzenet a film legvégén teljesedik igazán ki. Az csapatból utolsóként talpon maradó "harcosnő" zavarba ejtő mosollyal fedezi fel a hasonlóságot a zombik és az apokalipszist vadállati szórakozásként felfogó redneckek között, majd két nem várt fordulat következik. Először is nem pont az történik a fekete karakterrel, amit az eredeti alapján várhatnánk, másrészt pedig az utolsó kritikus pillanatban a bölcs női princípium megtestesítője is teret enged az indulatainak, ezzel beállva a nem is olyan rég elítélt tahó fickók közé... remélem nem fogalmaztam túl spoileresen.

night-of-the-living-dead-1990-zombie-patricia-tallman.png

Álláspontom szerint hatalmas bravúr lett ez a remake. Tom Savini a borzalmas forgatási körülmények ellenére, a stúdió által gúzsba kötötten is nagyszerű filmet tett le az asztalra. A kiváló zombimaszkok, a finoman adagolt gore, és Romero pazar, egyrészt hagyománytisztelő, másrészt az alapvetéssel trükkösen játszadozó forgatókönyve olyan keveréket eredményezett, ami negyed évszázados kora ellenére tökéletesen nézhető és nem is nagyon akar öregedni. Az eredetitől elvonatkoztatva, csak önmagában tekintve pedig az 1990-es Az élőhalottak éjszakája pusztán egy tipikus lassú zombis, társadalomkritikus, fejlövésekkel tarkított zombifilm, viszont annak majdnem hibátlan. Aki még soha nem látott zombihorrort, annak lehet, hogy inkább ezt ajánlanám a műfajjal való ismerkedésre, nem a '68-as eredetit.

9/10 

ui.: a pletykák szerint Tom  Savini idén előáll egy új, Nighmare City című zombis horrorral, ami a második nagyjátékfilm-rendezése lesz (Az élőhalottak éjszakája értelemszerűen az első - ez a film a kataszrofális fogadtatás miatt azonnal derékba is törte a rendezői karrierjét). Én kíváncsi leszek rá nagyon!

 

A film adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr598765136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Serrin 2016.06.06. 12:11:11

Nekem a remake nagyon nem tetszik. A talán legirritálóbb az, akit te is írtál, a Marcy klón (lásd Rém rendes család), csak humor nélkül, ami ebben a filmben természetes, de anélkül elviselhetetlen lett számomra.
Az eredetit bármikor megnézem újra, de ehelyett inkább egy "Élőhalottak visszatérnek 2" is jobb, mert az legalább nem egy klasszikus megcsúfolása, csak nagyon béna...

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.06.06. 14:04:20

Pontosan így van, ahogy írod: lehet, hogy nem ugyanarról szól, de éppen ugyanolyan cinikus a hozzáállása, és ezt éppen a vége hangsúlyozza ki. Egyébként meg Romero és Savini gyönyörűen kijavítgatja az eredeti összes gyengeségét, nincsenek órákig a ház körül tébláboló zombik (sőt, külön adalék a cinizmushoz, hogy mintha pont a kopácsolás hangja vonzaná oda őket), a bedeszkázást és a farokméregetést is sikerült úgy megvalósítani (az ablakokon beugró zombiknak hála), hogy feszült és izgalmas legyen, az egyetlen dolog, amiben érdemben nem múlja felül az 1968-as verziót, hogy ugyanúgy B-filmes. (Nyilván ez a korhoz és a lehetőségekhez képest értendő, szóval ettől még pl. az alakítások lényegesen jobbak.)

Father Merrin 2016.06.07. 16:03:37

A Nightmare City is remake lesz (Umberto Lenzi, az eredeti rendezője producerként vesz részt a forgatáson), hozzáteszem az eredetitől én egyáltalán nem voltam elájulva. Nem rossz, van 1-2 használható ötlete, de amúgy tipikusan olasz B-horror.

Hagyhatnák már a francba a zombikat a földben oszlani és előszedhetnék végre szörnyeket is! Jó 10 éve volt utoljára igazi, szórakoztató szörnyes horror (A dög), eredeti A-listás szörny meg emberemlékezet óta nem járt a szélesvásznak környékén.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2016.06.07. 16:19:25

@Father Merrin: szégyenszemre nem láttam az eredeti Nighmare City-t, de pótolom. Egyébként meg igazad van, a szörnyhorrorból csak a zsé kategória megy évek óta, pedig ki lehetne találni valami értelmeset ott is.

Father Merrin 2016.06.07. 19:28:41

@Werewolfrulez: Addig, amíg nem láttam én is azt hittem, hogy mekkora klasszikusról maradtam le, aztán meg rájöttem, hogy igazából nem vesztettem semmit. :)

Nyilván azért nem akarnak szörnyeket, mert az már biztosan R-kategória, az effektek meg sokba kerülnek, ergó könnyen oda lehet a befektetés. Bár amikor látom, hogy 1-1 blockbuster mennyit kaszál (mínusz a költségek persze), akkor azért felmerül bennem a 10 Ft-os kérdés, hogy ugyan nem lenne pár millió egy kis elkalandozásra a komfortzónából?

A zombimániát meg úgy általában nem tudom hová tenni. Egyáltalán mi az, amitől bármelyik zombifilm még érdekes tud lenni? A Walking Dead-et a kezdetek kezdetén pont a horror miatt kezdtem el, mikor aztán a hölgyek valami tó közepén azon siránkoztak, hogy mennyire hiányzik a vibrátor, inkább megköszöntem. Azóta mást se hallok, csak hogy mennyire pocsék sorozat, hogy mennyire nem éri meg nézni, ehhez képest mégis milliók nézik. :) Az újkori zombimániáért pedig pont a TWD a "felelős" (Zack Snyder csak köztudatba rántotta vissza a zombikat 2004-ben).

Jó horrorsorozat sincs: a Slasher nyomokban élvezhető volt, a vége orbitális baklövés, az American Horror Story alkotói elhitték, hogy tudnak komoly drámát írni nézhető horror helyett (1-2 évad még jó, 3. nézhető, 4. borzasztó, 5: egy rész után kaszáltam), az Odaátnak semmi köze a horrorhoz, az Ash vs Evil Dead vicces volt, de amúgy köze nem volt az Evil Dead-hez, a többi, futottak még kategória meg említésre se méltó...

De hogy a fenti filmről is essen szó: bevallom, hogy én meg csak a Savini-féle Night of the living dead-et láttam. :) Romero filmjétől max. annyiban ódzkodok, amennyire zombiktól úgy általában, úgyhogy valamikor még pótolnom kell. Savini szerintem tisztességes filmet tett le az asztalra, nem többet, nem kevesebbet. Ennyire nem tartom jónak, mint amennyire Te, de olyan 6-7 közötti pontszámot nálam is megkapja. Az írás jól sikerült, grat érte! Egy apró megjegyzés: A dolog (1982) és A légy (1986) akkor szerinted nem jól sikerült feldolgozások? :)

Jó sok OFF volt - elnézést! :D

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2016.06.07. 21:17:27

@Father Merrin: ez jó tartalmas hozzászólás lett, de igyekszem minden részére reagálni.

"Nyilván azért nem akarnak szörnyeket, mert az már biztosan R-kategória, az effektek meg sokba kerülnek, ergó könnyen oda lehet a befektetés. " - ez is igaz, meg az is, hogy az Alien, Predator, Godzilla, stb. után már elég nehéz igazán karakteres szörnyeket megálmodni. Voltak mostanság is próbálkozások (pl. a 2014-es Animal, vagy a 2015-ös The Hallow), de általában az a gond, hogy nem igazán markánsak ezek a rémek. Nem is pénzkérdés ez - viszonyag olcsón össze lehetne dobni egy profi szörnymaszkot, csak az ötlet kellene hozzá, ami elkülöníti és egyedivé teszi a szörnyet az x+1 egyéb förmedvénytől.

"A zombimániát meg úgy általában nem tudom hová tenni... " - A zombik elég univerzális rémek, mivel mindig egyfajta görbe tükröt tartanak az emberek elé. Elég statikusak és helyhez kötöttek is, így biodíszletnek is kiválóak, drámaibb stílusú történetek mellé. A Walking Dead pl. pont nem annyira a zombihentelésről, mint inkább az ember, illetve a társadalom átalakulásáról szól egy rendhagyó, apokaliptikus szituációban.

"Zack Snyder csak köztudatba rántotta vissza a zombikat 2004-ben" - Én inkább a 28 nappal későbbet emelném ki a zombik új megiramodása kapcsán 2002-ből, de valóban, Snydernek is nagy érdemei voltak a zsáner újranépszerűsítésében.

"Jó horrorsorozat sincs" - az általad megjelöltekkel majdnem teljesen egyetértek, viszont azt is kiemelném, hogy a Penny Dreadful milyen borzasztó unalmas. Szerintem horrorsorozatok kapcsán a Mesék a kriptából, Végtelen határok, Homályzóna stb. szerkezetű, különálló történetekből álló sorozatok az igazán horrorisztikusak.

"Az írás jól sikerült, grat érte! Egy apró megjegyzés: A dolog (1982) és A légy (1986) akkor szerinted nem jól sikerült feldolgozások?" Az elismerést köszönöm, a megjegyzés kapcsán: A dolog nagyszerű film, csak elméletileg nem remake. Carpenter azt szereti mondani, hogy ő nem az első filmet dolgozta fel, csak ugyanazt a novellát vette alapul, mint az első The Thing. A légy Cronenbergtől szintén kiváló film, bár kevésbé áll közel a szívemhez, mint Carpenter remeke. Mindkét alkotásra elmondható viszont, hogy nem láttam egészben az "eredetijüket" - így óvakodnék kijelenteni, hogy jó remake-ek, inkább "csak" nagyon jó horrorfilmeknek nevezném ezeket.

Father Merrin 2016.06.08. 17:19:37

@Werewolfrulez: Szerintem elég egy saját lábán megálló történet, normális karakterek és egy jó rendező, aki az egészet kézben tudja tartani. Újat mondani már nem lehet, a meglévő lapokat viszont lehetne kevergetni. Például lehetne játszani az idővel, játszódhatna a középkorban, vagy valamelyik nagyobb háború időszakában stb.
Javíts ki, de ha jól emlékszem utoljára az 1996-os Bestia volt, ami moziba is került és önálló lény volt (még a könyvhöz képest is); megvannak a filmnek a hibái, de én például mind a mai napig szívesen nézem meg, ha belefutok, pedig tényleg semmi extra (leszámítva Stan Winston szörnyét, ami még a helyenként gagyi CGI ellenére is gyönyörű).

A zombi-kultuszt értem, igazán azt nem értem, hogy képesek az emberek megnézni az n+1. gyakorlatilag ugyanarról szóló zombihorrort. A Wyrmwood mondjuk tetszett, mert hozott bele egy kevés pluszt, amitől nézhetővé vált, de ezt leszámítva minden zombihorror ugyanarról szól.

Danny Boyle filmje szerintem nem hatott annyira, mint Snyderé. Kukacoskodnék, ha azt mondanám, hogy azok nem is zombik, hanem düh-kórtól beteg emberek :), de lényegében tényleg zombifilmről van szó. Ilyen szempontból az is kb. a Holtak napja kvázi remake-je volt (ne érts félre, D.B. filmje tetszett). Ezzel együtt szerintem nem az angol rendező, hanem pont Snyder filmje rántotta vissza a popkultúrába a zombikat. Piszok sikeres horror volt, emiatt Romero is lehetőséget kapott, hogy folytassa a saját filmjét (Holtak földje, Holtak naplója), majd öntöttek némi olajat a tűzre a spanyolok is (REC)...és így lassan el is jutunk a TWD-hez.

Az is megérne egy misét, hogy a 2000-es évek közepe a hard R horrorok utolsó nagy korszaka volt. Amíg kitartott a Fűrész-franchise, annak a farvizén a többi stúdió is bátrabb volt, mertek pénzt adni a vérben tocsogó forgatókönyvekre is, aztán a Paranormal Activity-vel és társaival betörtek a PG-13-as horrorok és fokozatosan átvették a terepet. Kevesebb pénzbe kerültek, ráadásul többen ülhettek be rá, még több pénzt hoztak. A hard R megmaradt a remake-kísérleteknek (már ez is jelzi önmagában, hogy a stúdiók mennyire féltették a pénzüket), azok meg sorra buktak meg (Péntek 13, Halloween, Rémálom...).

A Penny Dreadful első évadából kb. 3 részig jutottam és feladtam. Untam és piszkosul közhelyesnek találtam.

Biztosan emlékszel még a Masters of Horror szériára, ami szintén ilyen különálló részekre építkezett. De azt meg pont a langyos középút ette meg, három kivétellel: Carpenter Cigarette burns-e, Lucky McKee Sick Girl-je, meg Takashi Miike Imprintje jó volt, a többit inkább hagyjuk. Pedig milyen rendezők fordultak meg: John Landis, Tobe Hooper, Dario Argento, Stuart Gordon...mindenki igyekezett hozni a maga műfaját, de valahogy mégse működött úgy igazán.

A Dolog eredetijével kapcsolatban igazad volt (én is kicsit utána mentem); Hawks a kornak megfelelő paranoia-filmet készített Campbell novellájából, ami azért elég rosszul öregedett (érdemes mondjuk összevetni a Quatermass-kísérlettel, ami csak 2 évvel fiatalabb, de helyenként sokkal hatásosabb). A Légy eredetije (még) nekem is kimaradt, Cronenberg filmjét viszont kifejezetten szeretem. Imádom, ahogy játszik a filmes műfajokkal (sci-fivel indít, majd átvált szerelmi történetbe, jön a horror és végül egy ütős drámát kerekít a végére) és ahogy beemeli Kafka Átváltozását a filmbe. A Dolog, A légy és a Tágra nyílt elme a 80-as évek nagy testhorror-hármasa (a negyediknek meg odafér még a Félelmetes társaság), ahol az igazi, praktikus effektek tömkelege mellé szakértő rendezés, kiváló színészek és metsző hangulat is társult.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.06.08. 17:44:56

@Father Merrin: "de ezt leszámítva minden zombihorror ugyanarról szól. "

Biztos vagy benne, hogy pl. a 28 Days Later, a The Battery és a Maggie ugyanarról szól? ;)

Father Merrin 2016.06.08. 21:27:48

@danialves: A 28 days later nem lett rossz, de azért valljuk be: kb. a fele gyakorlatilag a Day of the dead kvázi remake-je. Arról nem beszélve, hogy azok elméletileg nem is zombik, hanem düh-kórtól fertőzött emberek. :) (ahogy a Resident Evil lényeit is a T-vírus szabta át).

A Battery anno még fel is keltette a figyelmem (mintha a Geekz-en olvastam volna róla), de azóta inkább pihentetem, várom, hogy "megjöjjön hozzá az étvágyam". Egyszer talán majd pótolom, addig nem tudok róla nyilatkozni.
A Maggie dettó, de ez esetben még kevesebb az esélye, hogy megnézem, mivel egyáltalán nem fogott meg a film alaptörténete. A vélemények is eléggé megoszlanak róla, úgyhogy inkább olyan filmeket nézek, amik valóban foglalkoztatnak.

Nem magát az alműfajt utasítom el, csak egész egyszerűen nem kapok ettől a szubzsánertől semmi újat, amiért megérné megnézni az N+1. ugyanazokkal a közhelyes fordulatokkal tarkított apokaliptikus feltámadással kísért, az emberek biohulladékká történő tömeges átminősítési eljárásáról szóló filmet. Ha készülne megtekintésre érdemes film, arról jó eséllyel tudnék. Rengeteg jó film van, rengeteg a jó (és javarészt ismeretlen!) horror, amire tényleg érdemes időt szánni, az időből viszont így harminc körül már kevesebb van.

Mondok egy ellenpéldát: a REC szerintem egy rettenetesen középszerű zombihorror: olcsó áldoku megoldás, tele ripacs színészekkel. Ami mégis megmenti a filmet és amiért azt tudom mondani, hogy érdemes végigülni a 80 percet, az a film utolsó 15-20 perce. Amikor jó 8-9 éve először megnéztem, morfondíroztam is egy sort, hogy a Plaza-Bagueró rendezőpáros koncepciózusan, tudatosan építette fel így a filmet vagy sem, tehát tudták-e, hogy mit csináltak. A folytatás bőven meggyőzött arról, hogy nem, fogalmuk se volt arról, hogy az első rész mitől és miért működött. Ugyanis ha megnézed a filmet, végigkövetheted, hogy fokozatosan zárul be a világ a néző körül. Az áldokumentarista megoldás eleve sokkal zártabb világot képez, de házban ez egyre erőteljesebben érvényesül. Ahogy nő a fertőzöttek száma, úgy szorulnak egyre összébb az emberek, míg elérünk a film utolsó negyed órájához, ahol már csak az infravörös fény által bevilágított kevés látótér marad. A nézőt szinte megfullasztja a közeg és ez az a megoldás, az a plusz, amitől mégis érdekessé, jóvá válik a film. De a spanyol példa is mutatja, hogy max. véletlenül "bukhatnak fel ilyen megoldásokban" a rendezők vagy forgatókönyvírók.

Werewolfrulez · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2016.06.08. 21:44:05

@Father Merrin: igyekszem tartani a fordulatszámot, bár elég sok puskacsőből tüzelsz egyszerre :)

Szörnyfilmek: akár ide lehetne sorolni a the Descentet is 2005-ből. A mélységlakó szörnyek elég egyediek voltak benne, jó volt a körítés is, stb.

Wyrmwood: az nekem is nagyon teszett! :) Szerintem sem ugyanarról szól minden zombifilm, pont azért olyan népszerű a zsáner, mert sokmindenre felhasználható, lehet belőle komédiát (Shaun of the Dead), akciót (Resident Evil), művészfilmet (Pontypool) stb. fabrikálni.

Zombi-revival: a TWD esetében a képregényalap ugyanezekkel az eszközökkel (zombis háttér előtt kegyetlen dráma) vált híressé. A TWD képregény kapcsán a 28 nappal később egyértelmű előkép, A hős konkrétan ugyanúgy ébred a kómából, mint a 28 nappal... főhőse. A képregény 2003-ban indult, egy szűk évvel a Danny Boyle film után. Ezzel együtt még mindig nem vonom kétségbe az állításodat, csak kiemeltem a kapcsolatot a DB film és a képregény között.

Hard R: ellenpéldaként Eli Roth filmjei (pl. Hostel, Green Inferno) pont a gore miatt híresek. A PG 13 horrorok azért sikeresebbek, mert szélesebb réteget céloznak meg, ez egyértelmű, persze, hogy inkább ilyeneket gyártanak a pénzéhes stúdiók. Remake, ami véres és nem bukott meg: Evil Dead.

Masters of Horror: ugyan nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, nekem azért tetszett, még a Fear Itself is, bár valszeg nem lett volna baj, ha nem a King-mániás antitálentum Mick Garris viszi e sorozatok szekerét. Egyébként sztem az Argento-féle Jenifer epizód is tök jó volt az első évadból. A Sick Girl kapcsán azt hittem, hogy egyedül csak én szeretem azt a részt a világon! :)

Én is szeretem a A legyet, bár nem az a kedvenc Cronenberg-mozim. A Porontyok és az Agyfürkészők annak ellenére közelebb áll hozzám, hogy nyersebb és kiforratlanabb alkotások, mint a minden szempontból profi A légy.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.06.08. 22:52:20

@Father Merrin: Magyarul a zombifilmek szarok, mert ugyanarról szólnak, ami meg történetesen nem, azt szimplán nem láttad és nem is érdekel? :D

A 28DL kapcsán meg pont az lenne a kérdésem, hogy szerinted az üzenete mennyire vág egybe a zombifilmek többségével? (És ez éppen a kritika tárgyául szolgáló filmnél nem is teljesen offtopic kérdés.)

Father Merrin 2016.06.09. 17:08:57

@Werewolfrulez:
A The Descent jó film volt, ám ott pont nem a szörnyek voltak a film középpontjában (ezért nem is erőltette meg magát a FX-brigád), hanem a klausztrofób hangulat és a csoport szétesése (csoportszinten) és az egyes karakterek visszafejlődése (a film címének többértelműsége is valahol itt keresendő). Ekkoriban volt feljövőben az angol horror, készült pár hasonló, az embercsoportok állóképességét boncolgató horror (pl. Wilderness, Severance).

A Pontypool is a listámon van - arról speciel megint jókat olvastam, biztos, hogy megnézem valamikor, már csak az a kérdés mikor.

A TWD-28DL kapcsolat nekem is szemet szúrt, de mivel soha nem mentem igazán utána, úgy gondoltam, hogy Kirkman képregénye volt előbb, amiből aztán Alex Garland csencselt, akarom mondani tiszteletteljesen átemelt a 28DL forgatókönyvébe. Ezek szerint pont fordítva volt.

A 2000-es évek első évtizedének végén nem különült el élesen a hard R és a PG-13-as horror éra, hanem volt egy pár éves átmenet, úgy 2007-2010 között. Ekkor fújtak ki a Fűrész-filmek, rájöttek a stúdiók, hogy a remake-ek se működnek, úgyhogy inkább kimosták a vért a celluloidból és jöttek a vértelen horrorok.
A Hostel beteg humorát bírtam (ez a Thanksgiving fake trailerében és a Green Inferno-ban is megvillan), de összességében véve Eli Roth erős lejtmenetben van. Nála alapvetően a horror van előtérben, amit itt-ott beteg humorral fűszerez és pont ettől működtek a filmjei. Fikázza mindenki, de szerintem nézhető, valahol az A és B kategória között egyensúlyozó horrorokat tett le az asztalra. Pont ezért volt kiábrándító látni a Knock knock balfaszkodásait vagy a Green Inferno oltári, kihagyott ziccereit.

A MoH nagy hibája valóban Mick Garris, a Fear Itself-be pont azért nem kezdtem már bele, mert tudtam, hogy a MoH kaszája után ő felügyelte azt is. A Jennifert már mástól is hallottam, de én annyira nem voltam oda érte. Lehet, hogy meglepődsz, de nekem annál jobban tetszett a másik DA epizód, a Pelts - már csak Meat Loaf meg John Saxon miatt is. :D

Cronenberg filmjeit nehezemre esne sorrendbe állítani, mert mindegyiket szeretem valamiért, de legjobban a Videodrome-tól felfelé kedvelem a munkásságát, főleg a szürrealitása miatt.

Father Merrin 2016.06.09. 17:19:47

@danialves: azt nem mondtam, hogy szarok, csak éppen már semmi újat, vagy csak nagyon elvétve kapok valami újat tőlük. De mondom, a Battery és a Pontypool is a megnézendők között van.

Mondok egy másik példát: tavasszal belefutottam a Dead 7 előzetesébe, ami egy westernbe oltott zombifilmnek nézett ki, főszerepben a 90-es évek fiúbandáival. Annyira agyament baromságnak tűnt, hogy úgy voltam vele, hogy ha nem cseszik el (Asylum-produkció volt), akkor kap tőlem is egy lehetőséget. Kiderült, hogy elcseszték, szkippeltem.

A 28DL-t jó 12-13 éve láttam utoljára, szóval nem tudom, hogy pontosan mire is gondolsz az üzenete alatt: esetleg a média által generált erőszakra vagy a ki a nagyobb szörnyeteg (toposzra)?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.06.10. 11:24:59

@Father Merrin: Erről beszélek, hogy amúgy csak pont azokat a zombifilmeket nem láttad, amelyek éppen, hogy próbáltak volna újat mondani, és így jelented ki, hogy minden zombifilm ugyanarról szól. :D A műfaj nagy hype-ja óta csupa olyan alkotás jött ki a Batteryvel, a Maggie-vel, de még a Warm Bodies-zal vagy a Zombielanddel is, ami éppen, hogy azzal próbálkozott, hogy valami új csavart vigyen a zombimotívumba, szóval én ezt a divatot nagyon sok esetben inspirációnak látom a tehetséges alkotók számára, hogy valami új színt vigyenek a témába. (És akkor még a Pontypool tényleg eszembe sem jutott, bár nem tudom, azt mennyire mondanám zombifilmnek.)

Most arra meg mit mondjak, hogy Asylum-filmeket hozol példaként? Ha ezek minősége lenne a mérce, akkor bármelyik műfajra le tudnám vezetni, hogy ötlettelen és gyenge...

"vagy a ki a nagyobb szörnyeteg (toposzra)"
Példának okáért arra. Azért nem mondanám, hogy ez olyan nagyon egybevág az eddig felsorolt 6-7 film tartalmával...

Father Merrin 2016.06.10. 17:35:44

@danialves: A Warm Bodies és a Zombieland is megvolt. Előbbinek jó volt az alapötlete, de túlságosan erőtlen lett a megvalósítás. Annak pont olyan karcos, fekete humor kellett volna, mint ami a Zombieland-ben és a Shaun...-ban volt. Arról nem beszélve, hogy összességében nem lett több, mint "romantikus film zombikkal", holott úgy próbálták eladni, mint "zombihorror romantikus csavarral". A Zombieland tetszett, szórakoztató volt. Vagy említhetjük a Night of the creeps-et (esetleg az abból erősen merítő Slither-et), vagy a Night of the Comet-et.

De érted: pont a hype miatt próbál mindenki a zombik környékén halászgatni, hátha beleakad valami eladhatóba és nem azért, mert a műfajt akarja megreformálni vagy mert a témából akar valami újat kihozni. Véleményem szerint a Maggie-vel is pont azért mertek bepróbálkozni, mert 1. a TWD is egy DRÁMA, aminek a hátterét adják a sétáló halottak (vagy legalábbis mindenki ezt állítja róla) 2. az osztrák tölgy végre nem egy emberméretű géppuskával rohangászik benne.
Hogy végül sikerül-e újat, jobbat, esetleg másként elmondani, amit már eddig is tudott mindenki, már más tészta. Kicsit olyan ez, mint a 60-as, 70-es évek nagy spagetti western, giallo, meg poliziesco-mániái, amikor szinte minden olasz rendező kipróbálta magát minden műfajban csak azért, mert azt imádta mindenki. Nyilván ott is születtek jobb és rosszabb darabok, de összességében még úgy is bátrabbak voltak a filmesek, hogy közben azért a szubzsánerek kötelező elemeit nem hagyták ki. Én ezt hiányolom.

A Dead7-t csak azért hoztam fel, mert annyira eszement baromságnak tűnt, hogy úgy éreztem, talán most készült megint egy olyan zombihorror, ami nem veszi komolyan magát. Tévedtem.

Tudtam, hogy az Asylumra rögtön ugrasz :D, ugyanakkor nálam jobban szerintem nem gyűlöli az ember azt a stúdiót. Nem azért, mert koppintanak, vagy mert szar filmek csinálnak, hanem mert elhitetik az emberekkel (és itt mondjuk R. Rodriguez és Q. Tarantino is megérdemelne egy tockost, lévén tőlük indult az egész, a haveri kör meg vitte tovább, mint az influenzát), hogy az A kategória alatt csak szar filmek vannak, amiket eleve szarnak csináltak és csinálnak. Ezzel viszont közvetve azt a kategóriát nyírják ki, ami a 70-es, 80-as években a több teret engedett a kísérletezésnek. Akkor is készültek gyengébb, akár nézhetetlen filmek is, de az attól még "komoly" iparág volt a technológia ára miatt, de a lazább keretek miatt a producerek és a rendezők is mertek kockáztatni. Arról már nem is beszélek, hogy a pénzhiányt a 80-as években igyekeztek kreativitással és nem olcsó CGI-vel pótolni.

A "ki a nagyobb szörnyeteg" ha zombifilmen belül nem feltétlenül (bár ott is volt már rá példa - lásd , Dawn of the Dead, Day of the Dead; Land of the Dead stb.), de más műfajokban is simán visszatérő elem.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.06.11. 10:58:52

@Father Merrin: Na de akkor most mi az elvárás? Hogy bármilyen alkotáshoz képest mutasson újat, vagy a műfajon belül?
Mert ha úgy vesszük, a műfajkeverésnek pont az a lényege, hogy az önmagában újdonság, romantikus filmet még nem láttál zombikkal, halálos betegségről szóló drámát még nem láttál zombikkal stb., és nekem kifejezetten izgalmas volt, hogy a Maggie az elcsépelt Oscar-drámákra jellemző témát egy kicsit más megközelítésben igyekezett megvalósítani - még ha esetleg nem is jutott más konklúziókra.
Mindenesetre én szigorúan a műfaj belül beszélek erről, szerintem pont arról van szó, hogy magát a zombitémát igyekeznek olyan dolgokra felhasználni, amire korábban nem.

Father Merrin 2016.06.11. 14:22:40

@danialves: Nekem annyi az elvárásom, hogy ha újat akar mondani, akkor mondjon is újat, ne a közhelyeket ismételgesse (vagy legalább a közhelyeken csavarjon egyet). A Warm Bodies-nál pont azt nem éreztem, hogy akartak volna többet, mint egy romantikus filmet zombikkal. Ha komolyan gondolták volna, eleve több lett volna benne az erőszak (PG-13-as zombifilm? ugyan...), esetleg a fekete humor és nem süpped bele egy rózsaszín közhelybe.

Attól, hogy egy adott műfajkeverékből elkészül az első film, még nem jelenti azt, hogy automatikusan jó is lesz csak azért, mert az az első ilyen darab. Pl.: ott vannak a 2000-es évek közepén készült zombiwesternek, amik egytől egyig a nézhetetlen szemét kategóriába tartoznak. Ellenpélda: 1989 - Kedvencek temetője. Nem tartom kiemelkedő alkotásnak, de szerintem egy korrekt horrorfilm, ami kifejezetten a zombi-zsánert értelmezte át.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.06.12. 11:43:48

@Father Merrin: Nem is írtam, hogy automatikusan jó lesz, hanem azt, hogy mindenképpen újdonságot jelent ;) Pl. a Warm Bodies-ban minden közhelyessége ellenére is szórakoztató volt, ahogy pl. bemutatta az érző és gondolkodó zombik világát, és erre próbált felépíteni valamit.
süti beállítások módosítása