Cápa / Jaws (1975)
2016. június 05. írta: danialves

Cápa / Jaws (1975)

jaws-cast.jpgSzámos okból szokás a Cápát mérföldkőnek tartani, például rögtön Spielberg karrierje, és az ő atmoszférateremtő-félelemkeltő eszközeinek továbbélése szempontjából egy abszolút megkerülhetetlen darab. Ezen felül az is köztudott, hogy az addig hagyományosan gyenge időszaknak számító nyarat a Cápa eredményei tették a szuperprodukciók játszóterévé, ezzel (illetve az erőfeszítéseinek többségét a szórakoztatásra fókuszáló hozzáállásával) megteremtve a modern blockbustert. De általában pont ezek az alkotások azok, amelyek a jelentőségükön kívül mára már sok értéket nem képviselnek - és szerencsére a Cápa az üdítő kivétel.

Az nyilvánvaló, hogy ez a darab nem korszakokon átívelő mondanivalójával, filmtörténelmi szempontból meghatározó ötleteivel érte el azt a kultstátuszt, amelynek a mai napig örvend, hanem mert egy technikai mestermű. És mint ilyen, kézenfekvő a feltételezés, hogy megoldásai sokkal könnyebben válnak meghaladottá és elavulttá. Csakhogy a film éppen azokat a stíluselemeket vonultatja fel, amelyek azóta is meghatározóak a filmvilágban. Míg a kortársak a jelenetek dinamikáját teljesen felrúgó, kimerevített, vagy éppen agyonvágott csúcspontokat gyártottak, Spielberg mindent a feszültségfokozás kiszámított ritmusának rendel alá, és még ma is képes azzal hatást elérni, hogy mennyire kihangsúlyozatlanul fűzi bele néhány jelenetbe címszereplőjét. Williams zenéje sem a kulcsmomentumok felerősítésére szolgál, hanem éppen arra, hogy egy vízalatti szubjektív nézőpont vagy a vízben úszó kivehetetlen tárgyak láttán is a legrosszabbat sejtsük. Spielberg rövid, de gyakori egysnitteseivel, kimért dinamikájú kameramozgásaival, és felesleges vágások nélküli szerkesztésével tökéletesen építi fel művét.

jaws_1.jpgEnnek ellenére a Cápa leggyengébb pontja egyértelműen a klasszikus katasztrófafilmes dramaturgiát használó, valamint a városatyák és a valódi veszélyt felismerő főszereplők konfliktusára építő felvezetés. Kidolgozott, de mára már erősen kiszámítható, és látványosan csak a valódi összecsapást késleltető szakasz ez, amely a továbbiak szempontjából hamar jelentőségét is veszti. Az alkotás ugyanis akkor teljesedik ki, amikor három hősét egy hajóra téve összeereszti a fenevaddal, és Spielberg eszköztára teljes fényében tündökölhet. A második egy óra egy kalandfilmes elemeket is magában hordozó, pazar horror-thriller, amely nemcsak meghatározta a rendező későbbi hasonló műveit (pl. Jurassic Park), de még csak nem is vall szégyent azokkal szemben.

És érdekes módon bár sokan hozzák fel a mű legnagyobb erősségének azt, hogy a szerkezet meghibásodása miatt elég sokára láthatjuk csak a lényt teljes valójában, Spielberg zsenialitása éppen abban mutatkozik meg, hogy azután is képes még fokozni a feszültséget és a veszélyérzetet, hogy a mű közepe tájától már nem egy ismeretlen rémmel van dolgunk. Hozzáteszem, ez részben a forgatókönyv érdeme is, amely jó érzékkel mindig csak a megfelelő mértékig eszkalálja az összecsapásokat, és például Quint visszaemlékezését is képes időkitöltő párbeszédből egy, rettegést elősegítő elemmé emelni.

A Cápa tehát nem a jól felépített karakterdrámák, elgondolkodtató konfliktusok filmje, és ez akár még fel is róható neki, de a vállalásait 40 év távlatából is tökéletesen teljesíti. Nyilván túlzás lenne odáig menni, hogy azóta sem sikerült Spielberg munkájához foghatót alkotni (hiszen a rendező maga is megtette már ezt jó párszor), de ha valaki egy remek horror-thrillert szeretne látni, akkor kézenfekvő választás lehet ez a film.

8/10

A Cápa teljes adatlapja a Magyar Film Adatbázis (Mafab) oldalán

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr788776996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2016.06.05. 10:54:38

"...a városatyák és a valódi veszélyt felismerő főszereplők konfliktusára építő felvezetés. Kidolgozott, de mára már erősen kiszámítható..."

Hát igen, ez a klasszikus, korszakalkotó filmek átka, hogy kitalálnak, népszerűvé tesznek egy olyan toposzt, amelyet aztán millióan újrahasznosítanak majd. Persze ezt nem lehet hibaként felróni a filmnek, de vitathatatlan, hogy a befogadás élményét csorbíthatja. Hiába imádom pl. az eredeti Wicker Man-t, a végső csavar a Hot Fuzz ismeretében kisebbet üt. De például az Alien is annyira beivódott már a popkulturába, hogy szerintem egy mai fiatal nem tudja már úgy megnézni elsőre a filmet, hogy ne tudná előre, hogy néz ki a szörny.

Amúgy magát a filmet épp tavaly néztem újra, és azt kell mondanom, hogy még 40 éve múltán, kiszámíthatóan is elképesztően hatsásosos, és a mai napig az egyik legjobb állatos horror-thriller. (Amúgy érdekes, hogy a "nem mutatjuk a szörnyet gimmick"-nek általában az olyan filmeknél lenne értelme, ahol nem ismerjük a rémet, mint az Alien vagy a Super8, ezzel szemben a Jaws-ban elég egyértelmű, hogy mivel van dolgunk, és mégis működik a trükk.)

Szerintem éppen, nem róható fel a filmnek, hogy nem a nem a "jól felépített karakterdrámák, elgondolkodtató konfliktusok filmje", hiszen, ahogy te is írod, amit vállal azt teljesíti is. A karakterek éppen annyira kidolgozottak, hogy azonosulhassunk, szurkolhassunk nekik. Kategóriájában egy gyakorlatilag hibátlan mű szerintem, és kevés hasonlóan nívós állatos horrort ismerek. (Ha a szerzőnek van tippe, hogy melyikek vannak hasonlóan magas színvonalon, ne tartsa magában! :) )

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.06.05. 11:51:52

@The Man Who Laughs: Én őszintén szólva azért fogalmaztam így, mert azt nem merném megkockáztatni, hogy a Cápa találta ki ezt, de ugyanakkor nyitva hagyom ennek a lehetőségét is. A fő bajom vele tényleg inkább az, hogy csak időhúzásnak van ott, érdemben sok mindenen nem árnyal (és talán ezzel kapcsolatban róható fel pl. a karakterek sekélyessége).

Egyébként én pont azt érzem, hogy ebben a filmben nem igazán azon van a hangsúly, hogy megmutatjuk-e a szörnyet. Az első egy óra igazából arról szól, hogy tényleg van-e cápa, tényleg elkapták-e, csak a gyerekek hülyéskednek-e, szóval Spielberg ott jól húzza az agyunkat ezzel, de ez szerintem ez nem az a hatásmechanizmus, mint az Alien vagy a Super 8. És a második órája is azért ilyen különösen jó, mert nem az a lényege, hogy "úristen, cápa/alien/szörny, milyen szörnyűségeket fog velünk művelni", hanem, hogy oké, megvan a cápa, de most mit tudsz vele kezdeni azon kívül, hogy belelősz egy hordót? Nekem kb. az első ilyen jelenet azt adta el, hogy ezek hárman kimentek úgy, hogy halvány fogalmuk nincs, hogyan fogják megölni. Miközben az Alienben meg pont az történik, hogy kitaláljuk a jobbnál jobb terveket, hogy hogyan kapjuk el, és aztán mind szépen becsődöl.

Egyébként állatos horrorból most nem tudnék olyan borzasztóan sokat mondani, szóval már csak ezért sincs olyan sok nívós, de pl. a Backcountryra tavaly vagy tavalyelőtt adtam egy 7-est. :D

Globetrotter2014 2016.06.06. 10:39:40

Hihetelten hogy ez a film még mindig üt. Nagyon szépen öregedtek a trükkök. (Emlékszik valaki a Cápa 3 kiábrándító animációira?)

Színészi alakítás sokat dob rajta...
süti beállítások módosítása