Bűnök és őszinteség: így mutatja meg a humor, hogy mi a baj a kritikával
2016. április 20. írta: danialves

Bűnök és őszinteség: így mutatja meg a humor, hogy mi a baj a kritikával

(És hogy miért van igaza a trolloknak és Alex Proyasnak)

A Batman Superman ellent övező, vérre menő kritikusok vs. rajongók párbaj jó pár remek írást szült a témában (például ezt, ezt, vagy ezt), és nem elvitatva ezeknek az álláspontoknak a jogosságát (gyakran én is kívánom, hogy egyszer felnőtt emberek is felfogják azt, amit ez a kritikus két, 6 éves gyereknek írt a Zootopia kapcsán), értelemszerűen inkább magával a jelenséggel foglalkoztak, mint a mögöttes okokkal. Természetesen nehéz is érdemi vitát folytatni, amikor a szerzőket kritizálók szinte kivétel nélkül barlangi trollok, önigazolást kereső rajongók, vagy éppen kínosan gyenge alkotásaik bizonyítványát magyarázó alkotók, de ettől még tagadhatatlan, hogy a filmkritikában is vannak bőven olyan emberek, akiket jogosan érhetnek ilyen támadások. Fentebb már idéztem a Zootopia negatív kritikáit jegyző kolléga közül a egyiket, egy másikukat azonban csak elrettentő példaként hoznám, hogy olyan emberek találnak megélhetést ebben a szakmában, akik összes kritikai szempontja az, hogy mennyire nem értenek egyet egy alkotás üzenetével (vagyis inkább azzal, amit ők belemagyaráznak.)batman-v-superman-rotten-tomatoes-scores.jpg

De a továbbiakban tartózkodnék konkrét szerzők és trendek pellengérre állításától (már megtették ezt mások és magam is számos alkalommal), ehelyett inkább egy szokatlan szempontból világítanám meg, pontosan mi lehet a mélyben húzódó igazság a DC-rajongók pampogása vagy a Zootopia 100%-os értékeléséért küzdő gyerekek érvelése mögött. Egy másik posztom kapcsán került elő a CinemaSins és az Honest Trailers-videók összehasonlítása, amelyek az utóbbi évek során a filmekkel kapcsolatos humor meghatározó szereplőivé nőtték ki magukat a Youtube-on. Arról lehet vitatkozni, hogy ezeknek egyáltalán mennyire van létjogosultságuk, de az sokak számára evidens, hogy a két csapat nagyon is eltérő utat járt be az elmúlt néhány esztendőben.

A korrekt összehasonlítás kedvéért mindenképpen meg kell jegyeznem, hogy a két formátum mögött teljesen más koncepció áll abból a szempontból, hogy a Screenjunkies egy filmekkel foglalkozó vlogger-csapat, akiknek kritikái, spoileres film- és előzeteskibeszélői mellett a határozottan legnépszerűbb, de alapvetően csak melléktermékeik ezek az őszinte trailerek. Ezzel szemben a CinemaSins kizárólag erre a műsorra építette fel csatornáját, és később próbálták bővíteni a portfoliójukat. Éppen utóbbi kapcsán világlott ki, hogy a CinemaSins mennyire felszínesen, és kizárólag csak a divatos közhelyeket hangsúlyozva képes kritizálni egy rendező stílusát, amelyre már a humor sem mentség, ezzel párhuzamosan pedig számos kritika érte őket azzal kapcsolatban, hogy a videóik már csak nézhetetlenül fárasztó szőrszálhasogatások. Mert régen még volt szignifikanciája annak, hogy a Transformers hibáiból 3-szor olyan hosszú videót lehet összevágni, mint A sötét lovagéiből, mára azonban a lényegesebb plot hole-ok főszerepét átvették a kontinuitási hibák és a szőrszálhasogatás, egy bármilyen produkcióra ráhúzható sablont alkotva.

Ezzel szemben az Honest Trailers egy döbbenetes fejlődésen ment át, amelyet jól példáz Az ébredő Erő kapcsán alkotott darab: a videók a humoron keresztül gyakorlatilag felsorolják nemcsak a kitárgyalt mozi összes pozitívumát és negatívumát, de most már képesek az egyes nézői vélemények pluralitását is kifejezni. Természetesen felmerülhet, hogy mennyi hozzáadott értéket jelent, hogy valaki képes egy 6 perces videóban korrektül aggregálni az interneten addig felbukkant összes szempontot, de az őszinte előzetesek tudattalan ereje éppen az, hogy szembesítenek olyan álláspontokkal, amilyenekkel mi nem biztos, hogy találkoznánk.

Ez egyrészt érthető arra is, hogy a kizárólag szekértáborokban, világösszeesküvésekben, és a Marvel pórázán tartott kritikushadban gondolkodni képes tömegek számára demonstrálják Scott Renshaw fentebb emlegetett szavait, miszerint attól, hogy valaki szereti a Zootopiát, még nem kell a kardjába dőlnie, mert valaki más meg nem. De szemben azokkal a gondolatokkal, amelyeket nem akarunk megfogalmazni egy mozgókép kapcsán, sokkal fontosabbak azok, amelyeket nem tudunk, és ez a szembesítés sokkal fontosabb, mint a fenti ellentét feloldása. A kritika ugyan képviselhet az átlagnézőkkel ellentétes szempontrendszert (kétségtelenül van egy ilyen funkciója, főleg az önmaguk fontosságát ezzel igazoló sznob esztéták számára), de az alapvető lényege éppen az lenne, hogy annak is mondjon valami újat, aki történetesen egyetért vele.cinemasins.jpg

Ez talán kicsit más megvilágításba helyezi Alex Proyas sorait is, amelyek első látásra tökéletesen illenek a sértődöttségében saját kognitív disszonanciáját csökkenteni igyekvő rajongók megjegyzései közé, azonban ha a birkamentalitásról szóló szavait nem egy könnyen befolyásolható filmkritikus-társadalomra értjük, hanem a fentiek képében nézzük, máris látható benne valami igazság. Ebbe nagyon sok minden belefér: hogy a többség nem teszi próbára a film kapcsán benne előre kialakult skatulyákat, hogy éppen a fentiekből eredően elképesztően ignoráns módon viszonyul egy alkotáshoz, vagy hogy annyira beleszeret a saját stílusába, hogy az teljesen megöli a tartalmat. Természetesen nagyon nehéz ezt úgy észrevenni valaki gondolatai kapcsán, hogy nem csúszunk bele "a kritikus előre eldöntötte, hogy utálni fogja a filmet", "nem értetted, menj Transformerst nézni!" troll-közhelyekbe, de a fenti tételmondatom kapcsán éppen elég egy kérdést feltenni: mond neked akkor is valami újat, amikor egyetértesz vele? Egy bűnrossz produkció 367 hibájának felsorolása mond neked érdemben valami olyat, amit még nem tudtál? Te, aki valószínűleg nem rajongsz Michael Bay munkásságáért, a CinemaSins stílus-összefoglalójában vagy Tony Zhou elemzésében találsz olyan gondolatokat, amelyeket még te magad nem fogalmaztál meg?

Persze azt tudom, hogy a kettő közül melyikkel fogsz inkább egyetérteni, és melyik visszahangozza a fejedben kavargó gondolatokat. A CinemaSins pedig ezt csinálja végtelenül profin: ők azokra építettek fel egy brandet, akik a saját véleményüket szeretnék egy vicces Youtube-videóban újra meghallgatni. De amikor egyszer történetesen nem vág egybe az álláspontjuk, ezek az emberek jó eséllyel azt fogják hirtelen érezni, hogy valami szakmaiatlan divatfikázással kerültek szembe egyik pillanatról a másikra (emlékszem, mekkora felháborodás volt filmes körökben, amikor a Fury Road bűnei kerültek terítékre - érdekes módon más daraboknál évekig nem volt probléma a formátummal). Ez azonban csak másodsorban jelzi azt, hogy valóban gyenge munkáról van szó, elsősorban viszont annak bizonyítéka, hogy mi hogyan állunk a kritikához. Avagy a trollokat, Alex Proyast és a sértődött DC-rajongókat is valószínűleg gyakrabban vennék komolyan, ha nem csak akkor ismernék fel a rossz kritikust, amikor éppen vitában állnak vele.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr28630440

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Démétér 2016.04.20. 09:33:00

Most leesett az állam. A CinemaSins valóban végtelenül fárasztó, elvétve vicces szőrszálhasogatás, de milyen szempontból tekintjük kritikának? Ez... ez nem kritika. Ez vicceskedés, hogy találunk-e hülye hibákat a filmben, és egy pillanatig nem érinti azt a tárgyat, hogy a film maga, tartalma, színészei, üzenete, technikája, képei, bárakármije milyen művészeti tartalmat képvisel. Vagy igen? Jó ideje nem néztem már rájuk, mert halálosan unom a hülye felsorolást, ha háhááá, X kezében a vágás előtt toll volt, utána meg ceruza, könyörgöm, hol érdekel, de ezek szerint rátévedtek volna a kritika - rossz kritika útjára? Vagy ti nézitek ezt kritikának?

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.04.20. 10:17:09

@Démétér: Igen is meg nem is. Ahogy a poszt elején írom, nem akarok 14 éves wannabe filmkritikusokat előrángatni, és inkább olyan műveken keresztül beszélni erről, amelyeket alapvetően nem tekintünk kritikának. Ugyanakkor ha megnézed a CinemaSins kezdeti időszakát, vagy az Honest Trailerket, nagyon sok olyan szempont merül fel, amely akár kritikaként is felfogható. Azt írom is, hogy ma már előbbinél ezeket abszolút elnyomják a kontinuitási hibák. Tudnék valódi kritikát is mutatni az egész poszt példázásaként, de így szerintem érzékletesebb a dolog.

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2016.04.20. 16:53:44

Szerintem a szomorú igazság az, hogy az emberek két dolog miatt olvasnak kritikát.

A, Mozi előtt, hogy eldöntsék érdemes-e elmenni (persze ez ritkán befolyásolja a bevételeket, de gyakran olvasom pl.: Szirmai videók alatt, hogy "Még jó, hogy nem mentem el rá/Akkor meg sem nézzem",

B, Mozi után, hogy igazolják a saját véleményüket.

Szóval ritkán azért mert el akarnak mélyedni a filmbe, kíváncsiak arra, hogy mások hogyan látják, miért tetszet/nem tetszett valakinek, esetleg beszélgetnének annak az aspektusairól. Ez a filmrajongók hobbija, de annak aki csak elmegy szombat este moziba, hogy nézzen valamit, és a poszterek alapján dönt, annak az lesz a jó kritika, amivel egyetért.

Az emberek szeretnék, ha valaki megerősíti őket a hitükben, és igényük van arra, hogy objektív forrásból tudják: nekem van igazam. Egyfelől szeretnék úgy érezni, hogy jó ízlésük van, másfelől pedig ha elköltenek 1720 ft-t egy jegyre/már évek óta izgatottan várnak egy filmre, akkor szeretik érezni, hogy megérte. Nem akarnak csalódással szembesülni. Emiatt találkozni annyi "... végül is nem volt ez olyan rossz" véleménnyel, mert ha elismernék, hogy az adott film rossz, akkor azt is elismernék, hogy rosszul döntöttek és kiszórtak 3000 Ft-t. (Persze ez nem mindenkire igaz, van akinek őszintén tetszik egy-egy lehúzott film - nekem is - és nem csak önmaguk győzködése miatt mondják).

Na, és ekkor jön Mr. Kritikus, aki lehúzza a filmet, emiatt pedig kényelmetlenül érzi magát a néző, mert felmerül a lehetőség benn, hogy nem is annyira kikezdhetetlen az ízlése.

Az igazság azonban ott van a fent linkelt Zootopia levélben. csak sajnos sokakból hiányzik ez az érettség/önkritika, hogy elfogadják, hogy esetleg egy "rossz" (vagyis inkább nem közkedvelt) filmért rajonganak. Könnyebb a másikra mutogatni, hogy ő az, aki nem ért hozzá/lefizették/hülye.

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2016.04.21. 10:56:27

@The Man Who Laughs: Köszi ezt a kommentet, teljesen egyetértek, szerintem tökéletesen megfogalmaztad.

Mellesleg, pont ezért szeretek jobban blogokat olvasni, mint mondjuk a szaksajtót, mert átlag, filmművészeti végzettség nélküli emberként egy másik hasonló ember véleményét sokkal jobban magaménak érzem, mint mondjuk amit az esztéták leírnak a mély-elemzésekben.

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2016.04.22. 10:20:59

Szerintem a filmkritika nem tud más lenni, mint vélemény, legfeljebb a nagyon aprólékos technikai részletekbe menő elemzés lehet objektív (bár még ebben sem vagyok biztos, mert a filmeknél és általában a művészetnél minden arról szól, átmegy-e a szerző üzenete, ami a fogadó félen legalább annyira múlik, mint a küldőn, egy "rossz" technikai megoldás éppenséggel pont ráerősíthet az üzenetre, vagy váratlan, új jelentést adhat valaminek). Éppen ezért van minden filmnek célközönsége, ami lehet szélesebb vagy szűkebb, de nincs és nem is lesz soha olyan alkotás, ami mindenkinek szól. Ennek megfelelően szerintem az olvasó szempontjából az a legjobb megoldás, ha elolvas egy pozitív és egy negatív kritikát is, a kritikus szempontjából meg az, ha igyekszik a lehető legtöbbet elárulni arról, hogy neki személy szerint miért tetszik/nem tetszik valami (pl. azért mert azt tanulta az egyetemen, vagy gyerekkorában egyszer megijedt egy ilyen filmtől, vagy családi háttere miatt a mondanivalót hamisnak érzi), nem pedig úgy tenni, mintha az ő véleménye lenne az egyetlen irányadó gondolat az univerzumban (:

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.04.22. 15:58:23

@Kovácsné: Egyetértek, de szerintem alapvetően minden alkotás mindenkinek szól. Az egy dolog, hogy egy romantikus drámát nem feltétlenül fognak élvezni azok, akik a belezős horrorért vannak oda, de szerintem egy filmes sem áll úgy hozzá, hogy "én nem akarom, hogy a 60 feletti ugandai középosztálybeli nők élvezzék ezt az alkotást".
Ráadásul nem egyszer használják kifogásként ezeket a skatulyákat pont a kritikák elütésére. Ld. ha már Batman v Superman, "ez a rajongóknak készült". Bocs, majd ha korhatárkarika helyett az lesz a filmen, hogy "nemrajongóknak nem ajánlott", akkor esetleg, de addig hadd üljek már be átlagemberként és akarjam élvezni. (De fordítva is nehezen viselem, amikor nekem kéne, hogy tetsszen valami, akárcsak olyan szinten is, hogy "az igazi [tetszőleges filmszéria]-rajongónak szeretnie kell ezt a folytatást/rebootot stb.")
Persze tudom, hogy te nem erről beszélsz, csak én azért nem szeretem ezt a gondolatot, mert az esetek 90%-ában a fent vázolt irányba megy el. Mindenkinek teljesen egyéni ízlése van, azt neki kell tudnia, hogy mi tetszik neki, hogyan áll a filmekhez, ha ezt sikerül belőni, és persze sikerül belőnie a kritikát írónál is, akkor gyakorlatilag bármilyen kritika tud érdemben segíteni neki.

Fellegjáró Marci 2016.04.22. 20:36:24

Ezek a Honest Trailerek nincsenek valahol lefordítva?

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2016.04.24. 00:41:25

És, akkor még mindig CinemaSin:

Ez a videó remekül rámutat arra, hogy alapvető baj a csatornával, hogy kritikai jelegű megjegyzésekkel illet egy filmet, de úgy, hogy annak nincsen valóság alapja. Persze lehet, hogy ezt humornak szánják, de erre semmi sem utal. Aki pedig nem látta a filmet, így abban hamis kép alakulhat ki róla, hiszen az, hogy olyan dramaturgiai hibákat rovunk fel egy filmnek, amik nincsenek is benne, azért már túlmegy az objektivitás/szubjektivitás kérdésén.

Everything Wrong With "Everything Wrong With Sherlock Holmes" : www.youtube.com/watch?v=qnTZbZw1JPQ

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.04.24. 01:06:26

@The Man Who Laughs: Ez hatalmas volt, még úgy is, hogy bőven túlértékeltnek tartom ezt a filmet. :D
A poénkodás részén fanyalgást mondjuk nem annyira támogatom, mindig is voltak visszatérő poénjaik ("this scene doesn't contain a lapdance"), de az ellentmondásokra elég jól rámutat.
süti beállítások módosítása