Joy (2015)
2016. február 08. írta: FilmBaráth

Joy (2015)

joy.jpgA startup-ok korát éljük, ma már minden az önmegvalósításról, az üzleti sikerről szól. Orrba-szájba kapjuk a jobbnál jobb bölcs tanácsokat, mit kell tennünk ahhoz, hogy megvalósítsuk minden álmunkat, csak éppen arról nem beszél senki, hogy milyen nehéz és rögös út vezet az áhított cél eléréséig. Egy átlagemberben mindig ott a kétely, hogy vajon képes-e végigvinni az ötlete megvalósításának folyamatát, szembe tud-e nézni és le tudja-e győzni az elébe tornyosuló akadályokat. David O. Russell filmje pontosan erre a kérdésre ad választ, amely természetesen csakis igen lehet, hiszen ha Joy-nak sikerült egy felmosóra birodalmat építeni, akkor bárkinek van esélye a rideg üzleti életben, ha van elegendő kitartása és bátorsága. Szerencsére nem egy tipikus műmosolyos amerikai sikertörténetet kapunk, sikerült élettel megtölteni ezt az életrajzi alkotást, amelyből azonban hiányzik a kellő ambíció ahhoz, hogy valóban fontos és korszakos darab legyen belőle.

Joy (Jennifer Lawrence) teljesen átlagos nő, egy halmozottan fárasztó famíliával súlyosbítva, akiket neki kell összefognia a munka és a gyereknevelés mellett. Édesanyja tévéfüggő, édesapja nőbolond, a testvére mindent megtesz, hogy elvegye a kedvét mindenfajta sikertől. Egy nap aztán elege lesz mindenből, és hirtelen kipattan a fejéből egy ötlet egy felmosóról, és eldönti, hogy márpedig ő erre fogja építeni az életét. Fogalma sincs, mennyire nehéz út vár rá, amíg eléri a célját...

Nem osztom a Jennifer Lawrence iránt megnyilvánuló világszintű rajongást, és most sem sikerült meggyőznie arról, hogy kiugró tehetségű színésznő lenne, viszont tisztességesen helytállt ebben a filmben is. Nem mondanám feminista alkotásnak, annak ellenére, hogy elég rendesen belénk sulykolja a rendező, hogy a nő helye nem a konyhában van, induljon el bátran az álmai után, ne elégedjen meg azzal a szereppel, amelybe ezer ok miatt belekényszerül. Mégis inkább a családról és a barátságról szól a történet, hiszen hiába erősen defektes Joy mikrokozmosza, mégis teljes mellszélességgel kiállnak mellette a szerettei a maguk módján, és az ő támogatásuk nélkül nem sikerült volna sikerre vinnie a lánynak az ötletét.

Ugyanakkor örömteli meglepetésként a szerelmi szál teljesen kimaradt a filmből, Joy-t nem egy mesebeli herceg megjelenése repítette a csúcsra, saját maga taposta ki az utat, megküzdött minden akadállyal, és igen, voltak nagyon kemény mélypontjai is, amelyek végső soron megerősítették az elhatározását. Rengeteg buktatóval kellett szembesülnie, nagyon sokszor feladhatta volna, de nem tette, és ezzel nem csak a saját önbecsülését emelte az egekbe, hanem sikerült kivívnia az emberek tiszteletét is. A sziruptól a humor és a jól megírt családtagok karaktere menti meg a filmet, amely retus nélkül mutatja meg, mennyire kemény az üzleti élet, milyen nehéz volt kivívni a sikert a 90-es években (is), azonban nem ásott le olyan mélységekbe a rendező, hogy be tudjon vinni egy igazi gyomrost a nézőnek, viszont egyszeri fogyasztásra tökéletesen alkalmas, mert szórakoztat és el is gondolkodtat.

joy2.jpgA film nagy erénye, hogy emberközeli és hihető tud maradni, kár, hogy pont a végére nem tudták tartani magukat ehhez az elvhez az alkotók, nagyon súlytalan és sablonos lett a lezárás, így megmarad a hiányérzet a nézőben. A forgatókönyv tisztességes, de nem kiemelkedő munka, biztosra mentek az írók, minden valószínűség szerint az Oscar lebegett a szemük előtt, amikor véglegesítették a szkriptet, így a végeredmény egy jó, de nem kiemelkedő film lett, amely hozta a kötelezőt, de néhány év múlva senki sem fog emlékezni rá. Nem felejthető kategória, többet mutat, mint egy átlagos életrajzi film, de az igazi formátum fájóan hiányzik belőle.

Jennifer Lawrence kilépett a komfortzónájából ezzel az alkotással, és meg is birkózott eléggé összetett szerepével, de ez inkább a forgatókönyv és a rendező sikere, mint az övé. Robert De Niro végre ismét kapott egy lehetőséget arra, hogy megvillantsa színészi képességeit, Isabella Rosselini erős alakítást nyújtott, akárcsak Bradley Cooper.

David O. Russell megbízhatóan szállítja az Oscar - jelöléseket, és nem lehetne mondani, hogy átlagos filmeket rendez, ebből az alkotásból azonban minden erénye ellenére hiányzik az a plusz, amely korábbi alkotásaiban megvolt. El tud jutni a néző szívéig a történet, de nem tudja tartósan fenntartani az érdeklődést, kicsit kevesebb több lett volna. Egyszer mindenképpen érdemes megnézni, de lenyűgöző mozit ne várjunk tőle.

7/10

A Joy teljes adatlapja a Magyar Filmes Adatbázis (Mafab) oldalán.

A bejegyzés trackback címe:

https://smokingbarrels.blog.hu/api/trackback/id/tr448367216

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Luighi 2016.02.29. 09:35:00

Felmosó és NAGY "slukker"! Nem is készülhetett volna máshol, mint ámerikában.
A nő szerintem sem kiemelkedő semmiben, hacsak a narcizmus & exhibicionizmus nem számít annak. De akkor meg a "fappening" idején nem kellett volna háborogni(ok tudjuk műfelháborodás volt). Csak az "szivárgott" ki ami és akiről volt, meg aki 1bitesként azokat felhőbe mentette.
Szerintem a Csisztu Zsuzsa nagyjából ennyi idősen csinosabb volt , bár az meg nem is Ő volt, ahogyan annak idején nyilatkozta.
Sajna a filmet még nem láttam, emiatt "kellett" félrebeszélnem. :-D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.04.23. 14:53:17

Mondjuk szerintem alapvetően ez nem egy sajátos amerikai álom-feldolgozás akart lenni, hogy hogyan csináljunk menő bizniszt, hanem egy karakterdráma, ahol egy nő, akit mindenki csak kihasznál, visszahúz, és bátortalanít, fogja magát, és mindezek ellenére győzedelmeskedik.
Egyáltalán nem igaz, hogy teljes mellszélességgel kiállnak mellette, mindenki gyakorlatilag a saját pecsenyéjét sütögeti, sőt, rendre kárt is okoznak neki (Peggy a szerződéssel, vagy a szabadalomhoz nem értő ügyvéddel), egyedül a barátnője, illetve Neil az, aki valóban támogatja (ahogy ezt a végén ki is hangsúlyozzák).

De azt aláírom, hogy a végére nagyon ellaposodott, ráadásul borzasztó szájbarágós, ahogy a családja még kb. külön le is szúrja ezért az egészért. Ha az elején fenntartott hangulatot sikerül végigvinni, akkor sokkal jobban szerettem volna, de szerintem ezzel együtt is Russell egyik legérettebb filmje, ha ebbe kicsit belejön, akkor sokkal szívesebben néznék tőle inkább ilyen jellegű mozikat, mint az American Hustle-féle szórakoztató, de ugyanilyen súlytalan színész-showcase-eket.
Ezzel együtt mindenesetre ez a film részemről is csak egy 7/10, de úgy vagyok vele, mint Tarantinoval és a Hateful Eighttel, ha ez a fordulópont, hogy a rendező többé váljon egy stílusnál, akkor el tudom fogadni ezt az áldozatot.
süti beállítások módosítása